Artykuły sędziowskie: Ixalan Release Notes

W tym krótkim artykule postaram się Wam przybliżyć nowe oraz powracające mechaniki, które będziecie mieli okazję zobaczyć w tytułowym Ixalanie. Dodatek prezentuje nam dwie nowe mechaniki: explore oraz enrage. Powracają również: double-faced cards, raid, vehicles.

Bez dalszego lania wody (na Ixalanie jej przecież nie brakuje) przechodzimy do szczegółowego omówienia dzisiejszego tematu.

 

Explore (keyword action)

kliknij, aby powiększyć

Akcja ta pozwala pokazać górną kartę z biblioteki, jeżeli jest ona landem to dodajemy ją do swojej ręki, w przeciwnym wypadki stwór który wykonał explore dostaje counterek +1/+1, a kartę możecie odłożyć z powrotem na górę biblioteki lub do grobu.

Najważniejsze rzeczy, które musicie wiedzieć przed pre-release:

  • jeżeli rozpatrujemy już zdolność, to żaden z graczy nie może już podjąć żadnej akcji; nie można odpowiedzieć po pokazaniu karty (nie uda Wam się zabić stwora zanim dostanie counterek +1/+1),
  • jeżeli nie możecie odsłonić karty z biblioteki (ponieważ na przykład nie ma w niej już kart), to stwór w dalszym ciągu otrzyma couter +1/+1,
  • jeżeli w odpowiedzi na trigger powodujący explore zniszczycie stwora, który ten explore wykonuje, to zdolność dalej się wykona (jeżeli będzie to land, to zostanie dodany do ręki, jeżeli nie to kartę można odłożyć na górę biblioteki lub do grobu); dodatkowo wszystkie umiejętności „whenever creature you control explores” dalej zostaną wykonane,
  • dodanie landu do ręki z umiejętności explore nie jest uznawane jako „draw a card”,
  • jeżeli blinkniecie stwora (zostanie usunięty z battlefield i zaraz potem na niego wróci) jest on już nowym obiektem i nie może otrzymać counterka +1/+1 z umiejętności explore, która znajduje się na stosie; resztę instrukcji wykonujemy normalnie.

Enrage (ability word)

kliknij, aby powiększyć

To słowo kluczowe pojawia się na niektórych dinozaurach zaprezentowanych w Ixalanie. Enrage wyzwala trigger w momencie, kiedy stwór z tą umiejętnością otrzymuje obrażenia. Nie ma ona przypisanego żadnego konkretnego działania – instrukcje do triggera enrage znajdziecie bezpośrednio na karcie.

Najważniejsze rzeczy, które musicie wiedzieć przed pre-release:

  • jeżeli kilka źródeł zada obrażenia jednocześnie (np. w combat damage step), to umiejętność wyzwalana jest tylko raz,
  • jeżeli stwór zginie od otrzymanych obrażeń, to znajdzie się w grobie zanim umiejętność trafi na stos, dlatego nie może ona mieć już na niego żadnego wpływu.

 

Double-faced cards (mechanic)

Wraca bardzo popularna mechanika, przypomnimy więc sobie w punktach jak działa:

  • double-faced card (DFC) zamiast klasycznego tyłu karty MTG ma wydrukowaną na odwrocie drugą kartę,
  • w Ixalanie przednia twarz ma symbol kompasu, natomiast tylna symbol landu,
  • każda strona DFC posiada swoje charakterystyki, jeżeli znajduje się ona na battlefield to mają znaczenie tylko i wyłącznie charakterystyki strony, która jest widoczna,
  • jeżeli DFC nie znajduje się na battlefield to bieżemy pod uwagę tylko charakterystyki jej przedniej twarzy,
  • converted mana cost (CMC) DFC zawsze jest równy CMC jej przedniej strony,
  • w Ixalanie wszystkie tylne strony DFC nie posiadają koloru,
  • jeżeli umiejętność nie określa sposobu w jaki DFC wchodzi na battlefield, to zawsze znajdzie się tam z widoczną przednią stroną karty,
  • jeżeli Wasza talia posiada DFC to cały deck musi być w nieprzezroczystych protektorach lub w miejsce DFC musicie używać tzw. checklist z zaznaczoną dokładnie jedną kartą,
  • używając checklist dalej musicie posiadać oryginalną kartę (dokładnie tyle samo kopii ile macie checklist).

Raid (ability word)

kliknij, aby powiększyć

Przypominamy działanie umiejętności pierwszy raz ukazanej w Khans of Tarkir:

  • nie ma znaczenia iloma kreaturami atakowaliście, ani jaki cel atakowaliście, raid dalej zadziała,
  • umiejętność rozpatruje całą turę, nie ma znaczenia czy stwór, który atakował jeszcze żyje, liczy się sam fakt ataku w danej turze,
  • nie ma znaczenia, czy karta z raid była w grze, kiedy nastąpił atak.

Vehicles (mechanic)

Uwielbiane przez wszystkich pojazdy (RIP copter + serduszko):

  • wehikuły mają wydrukowane power i thoughtness nie są jednak stworami, mogą się stać stworami (najczęściej dzięki umiejętności Crew), wtedy posiadają charakterystyki wydrukowane na karcie (chyba, że efekt instruuje Was inaczej),
  • w momencie zadeklarowania użycia crew przeciwnik nie może reagować dopóki koszty nie zostaną opłacone (kreatury zostaną zatapowane), czyli nie zdążycie zabić stwora by zapobiec crew,
  • każdy stwór, nawet ten który wszedł pod Waszą kontrolę w tej turze możę zostać użyty do umiejętności crew,
  • możecie zatapować więcej stworów niż potrzeba do ability crew (nie możecie jednak tapnąć stworów z mniejszym power niż wymagane),
  • pojazd oraz uruchamiające go stwory nie są ze sobą w żaden sposób powiązane, dlatego efekty wpływające na pojazd nie dotyczą jego załogi,
  • pojazd, który stał się stworem w dalszym ciągu ma summoning sickness jeżeli zagraliście go w tej turze,
  • można aktywować crew nawet jeżeli pojazd już jest stworem,
  • jeżeli pojazd staje się stworem to nie wyzwala umiejętności typu „whenever a creature enters a battlefield”,
  • jeżeli skopiujecie pojazd, to nie będzie on stworem, tylko artefaktem – będziecie musieli sami go aktywować za pomocą Crew.

kliknij, aby powiększyć

Treasure (artifact subtype)

Niektóre czary pozwalają stworzyć Wam token o takim subtypie. Jeżeli czar posiada cele, to musicie je wybrać by móc rzucić dany czar i otrzymać token. Jeżeli cele czaru staną się nielegalne, to czar zostanie skontrowany i nie otrzymacie tokena.

kliknij, aby powiększyć

Podsumowując: dwie mechaniki i nowy subtyp to niby niezbyt wiele, ale wracają ciekawe i problematyczne mechaniki, przy których na pewno pojawią się jakieś pytania. Jeżeli dotarliście, aż tutaj, to na pewno poradzicie sobie na pre i będziecie w stanie pomóc innym graczom. Pamiętajcie, że Prerelease przyciąga dużą ilość niedzielnych graczy, którzy nie znają dobrze zasad. Dzielcie się z nimi wiedzą z artykułu, a Wasze gry będą na pewno szybkie i przyjemne.

 


Artykuł przygotował dla Was Jarosław „Yaroo” Pokrzywa. Materiał przygotowany na podstawie oficjalnego artykułu Ixalan Release Notes ze strony WotC.

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze