Decki tygodnia 3 – Pro Tour Honolulu Standard oraz Modern

Jakoś tak się złożyło, że trafiłem na pięć dni do szpitala, kilka dni przed tą wizytą musiałem pozałatwiać kilka spraw (nadal jestem unieruchomiony) i na zbieranie wyników Daily oraz pisanie jakichś szerszych podsumowań zwyczajnie zabrakło czasu. Dopiero teraz mam czas i chęci (jadąc na środkach przeciwbólowych oraz z rurą w kolanie średnio ma się ochotę na cokolwiek) na napisanie decków tygodnia, opartych oczywiście o zeszłotygodniowy Pro Tour rozgrywany w słonecznym, aczkolwiek, polegając na relacji Kopcia, nie upalnym Honolulu. 

 

Jeden z regularnych czytaczy Psychatoga o nicku Roberto zwrócił mi uwagę na wpisy z forum MtGNewsa kategorycznie wypowiadające się o meta z PT: a to ktoś stwierdził, że wybór Humanów był słaby i talia ta została osłabiona, a to ktoś marudził na słabość UB Controli. O ile w drugim przypadku można się jeszcze spierać (kierowca jednego z takich decków uzyskał 27 punktów z gier Standard, ale ogólnie w taliach z 18 i wyżej punktami znalazły się tylko trzy podobne spisy), to już pierwsze stwierdzenie wydaje się nieco krzywdzące dla Ludzi. Czemu? Wszystko pokażą wykresy.

Kilka kolejnych wykresów pokazujących procentowy udział poszczególnych wariantów danych archetypów, na tyle łopatologicznych, że raczej komentarz potrzebny nie będzie:

 

To jednak nie koniec z PT Honolulu. Jako że nowy dodatek zmienił kilka rzeczy i wbrew przewidywaniom zmienił więcej niż trochę (powstało w praktyce kilka nowych archetypów), krótka wypiska kart z Dark Ascension wraz z taliami, w jakich się pojawiły oraz oceną.

Legenda:

[A] – dodatek dla talii ważny, duży wpływ na format

[B]– dodatek średnio ważny, pojawia się w jednym rodzaju decków i nie zmienia zasadniczo jego siły.

[C] – nic nie znaczący dodatek, pojedyncze side’owe sztuki albo marginalne archetypy

[+] – lepszy niż wskazywałaby na to kategoria, jednak nie mogący aspirować do wyższej ligi.

Faith’s Shield – pojedyncze sztuki w mainie, pojedyncze sztuki w side’ach. C

Gather the Townsfolk – może nie wywraca formatu do góry nogami, ale na pewno jeszcze długo będziemy widzieć tę kartę, gdyż robi z Champion of the Parish Wild Nacatla. 1-4 sztuki main. B

Increasing Devotion – w jednej z wersji Wolf Run Ramp trzy sztuki, ale poza tym niewidoczna. C

Lingering Souls – gra z powodzeniem w różnych archetypach (5cc Solar Flare, Ux Delvery, BW Tokens, Lingering Spirits) i to w sztukach niemal zawsze czterech (jedna talia – 3, jedna talia – 2). A

Loyal Cathar – w niektórych wersjach Wu Humans w slocie dwójki obok Thalia, Guardian of Thraben wyparł Grand Abolishera. Ciekawa wymiana poglądów na temat slotu dwumanowego na forum – http://mtgnews.pl/forum/viewtopic.php?p=886283#p886283. B

Ray of Revelation – zgodnie z przewidywaniami od jednej do trzech sztuk na side, ale póki co bez większego wpływu na format. Z czasem zobaczymy, czy nie osłabi Curse od Death’s Hold. C

Thalia, Guardian of Thraben – pojawiła się chyba w każdym spisie Humanów, co samo w sobie stanowi świetny argument za grywalnością tej karty. B

Divination – powrót do formatu nie w glorii chwały – jedna sztuka na side dość randomowo wyglądającego RUG-a. C

Dungeon Geists – wraz z Drogskol Captain i Soulsami podstawa niemal_nowego_archetypu, doskonale współgra z Kapitanem. Slagstorm pójdzie w górę? A

Saving Grasp – jedna sztuka w side Wu Humanów. C

Thought Scour – od jednej do trzech sztuk w Delverach z Runechanter’s Pike. B

Geralf’s Messenger – podstawa nowopowstałych B oraz Br Aggro, oczywiście w sztukach czterech. B+

Gravecrawler – jak wyżej, z tą jednak różnicą, że pociągnął za sobą do grywalności również Diregraf Ghoul. B+

Highborn Ghoul – jak wyżej, ale dodatkowo świetnie nosi Swordy i Lashwrithe. B+

Tragic Slip – nie grał tak bardzo, jak wskazywać by mogły początkowe zachwyty, ale i tak wydaje się fajną opcją do różnego rodzaju talii. B

Burning Oil – jedna sztuka w bardzo cudacznej Rampie z Increasing Devotion. C

Faithless Looting – w 5c Solar Flare ekipy z Francji znalazło się dla tej karty miejsce, podobnie jak w innych, pojedynczych konstrukcjach, jednak nie jest to taka rewolucja, o jakiej niektórzy marzyli. B

Hellrider – w czterech sztukach w RG Aggro mimo iż chyba nikt nie dawał mu większych szans na ujrzenie gry w competitive play. Nie wiem czy ważniejszy od Huntmaster of the Fells czy Strangleroot Geist, ale na pewno ważny w tych taliach. B+

Dawntreader Elk – pojawia się w jednej sztuce w Rampach, ale w T2 znajdują się obecnie lepsze opcje na drugą turę. A jeśli nie znajduje miejsca taki zawodnik jak Viridian EmissaryC

Increasing Savagery – po trzy sztuki w sideboardach Ramp, ale raczej nie odegra znaczącej roli. C

Strangleroot Geist – jak dla mnie największe zaskoczenie Dark Ascension (o sile Huntmastera wiedziałem, ale nie spodziewałem się, że jest tak duża), nawet po pierwszych turniejach SCG myślałem, że zwycięstwa Mono G to tylko chwilowa aberracja, ale dzięki Geistowi powstały dwa nowe archetypy mogące pretendować do miana Tier1 – Naya Pod oraz Gx Aggro. A

Tracker’s Instinct – ważna karta, ale tylko w jednym archetypie – 5c Solar Flare Francuzów. C+

Vorapede – jedna sztuka w Birthing Podach, lecz szczególnie po Honolulu w slocie pięciomanowym uznanie zyska Acidic Slime niszczący wszędobylskie RW Miecze. C

Drogskol Captain – świetne współdziałanie z Soulsami i Dungeon Geistem daje temu panu bardzo dobre noty i zapewni miejsce w panteonie gwiazd obecnego T2. A

Falkenrath Aristocrat – solidny zawodnik, ale nic ponadto – 2-3 sztuki w RB Aggro i raczej na więcej nie może liczyć. C+

Havengul Lich – chyba największy przegrany tego dodatku, potencjał ma spory, ale jednak zmieściła się tylko jedna sztuka tej karty i to w dodatku w side niszowego decku. C

Huntmaster of the Fells – nowa bomba w Wolf Run Ramp, całkiem niezły w RG Aggro. Wystarczy zagrać lub obejrzeć jakiś mecz z PT, aby przekonać się o sile tej karty. A

Sorin, Lord of Innistrad – niby Esper Control, niby BW Tokens, ale póki co nie zapowiada się na to, aby podzielił los znienawidzonego Jace, the Mind Sculptora. B+

Grafdigger’s Cage – z pewnością nie jest to takie must in jak niektórzy się spodziewali, jednak gra w side’ach, a nawet i znalazła się Klatka w main talii z Tezzeret, Agent of Bolas. C+

Evolving Wilds – mana fixing zawsze w cenie. B

Vault of the Archangel – w WB Tokens podobno działa cuda i faktycznie tylko tam gra, inne konstrukcje nie zdecydowały się na splash po ten land. C+

 

Razem 31 kart, 5 z oceną A i 12 z oceną B, co daje nam 17 grywalnych kart i prawie drugie tyle mogących się sporadycznie pojawiać. Czy to dużo? W dodatku Worldwake nie było grywalnych w T2 kart dużo więcej, a trzeba brać pod uwagę, że tamten dodatek oceniamy z perspektywy czasu i kilku odmiennych Standardów.

 

 

Spisy talii z osiemnastoma punktami

 

Modern

Podejrzewam, że meta Standardu i Blocku zmieni się o wiele bardziej, dlatego też dziś czwóreczki z Daily tylko w formacie Modern:

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze