Draftowanie UR Mill w drafcie 3x INS

FigarZapraszam do zapoznania się z krótkim tekstem o draftowaniu przyjemnego archetypu w 3x Innistrad, jakim jest UR Mill-Control.

 

 

 

Draftowanie UR Mill w drafcie 3x INS

Osobiście bardzo nie przepadam za draftowaniem aggro decków w tym formacie. Zazwyczaj moje agresywne wersje są deckami na 2-1, zdarza się oczywiście bardzo często, iż nie przechodzę już pierwszej rundy. Jednakże, w moim odczuciu draftowanie w bloku INS polega na dobrym odczytaniu sygnałów oraz wybraniu kolorów sprawdzonych archetypów. Tych archetypów wcale nie istnieje tak wiele. Jak ognia unikam draftowania np. RG Werewolf czy BR aggro removal. Sądzę, iż zbyt szybko kończy im się paliwo; RB napotyka na ściany w postaci dużych niebieskich stworów i dolatuje do jakichś 8-12 żyć i zabawa się kończy. Dużym problemem jest dla tego archetypu również Butcher’s Cleaver. Casting Cost w RG skupia się głównie w okolicy cc=3 co daje nam bardzo wolny deck, gdzie zagrywamy zaklęcie na turę. Dodam jeszcze oczywistą sprawę czarnego koloru, w który chciałbym wpędzać się jedynie otwierając Bloodline Keeper’a albo Lilliane. Nigdy jeszcze się tak nie stało. Jestem fanem UR control, UR Mill, UW Mentor oraz w niewielkim stopniu WG. Polecam każdemu granie wypróbowanymi archetypami i nie pakowanie się na siłę w kolory ze słabą synergią.

Curse of the Bloody Tome

Draftowanie UR Mill jest ciężkie, jest to archetyp, który daje nam przewagę z deckami typu control i midrange. Eliminujemy też przegrywanie ze słabymi deckami bazującymi jedynie na swoich bombach, np.  Olivia Voldaren jest w wielu przypadkach I Win. Żeby nie było zbyt łatwo, bardzo ciężko gra się z bardzo agresywnymi deckami, które atakują już od drugiej tury i tylko dostawiają następne stwory, pozbawiając nas możliwości pilnowania sytuacji. Z tego powodu jednym z najważniejszych elementów układanki jest oczywiście wysokie pickowanie removalu.  Jeżeli w pierwszych pickach decyduje się brać Brimstone Volley, Rolling Temblor, Blasphemous Act, Geistflame jest mi bardzo łatwo ułożyć z tego UR Control/Mill. Często decyduje się na wybór koloru niebieskiego, niż wspomniane kombinacje BR/WR/RG, które mi się nie podobają. Staram się nie draftować WR, z tego powodu, iż biały jest najgłębszym kolorem, często overdraftowanym i wychodzi nam w konsekwencji średnio udany aggro deck. Niebieski bardzo często przechodzi po stole, Makeshift Mauler, Stitched Drake, Skaab Goliath, Undead Alchemist, to są bardzo ważne i jednocześnie łatwe picki 3-7 w każdym z boosterów. Ja jednak bardzo często decyduje się forsować UR Mill z uwagi na rodzaj gry, który mi odpowiada.

Wiadmo, że każdy draft jest inny i bardzo często od tego jakie karty widzimy w pierwszym boosterze zależy wysokie pickowanie potrzebnych puzzli w kolejnych paczkach.

1. Removal

To jest podstawa każdego limited, dlatego wysokie pickowanie pewnych kart jest swego rodzaju normą. Dodatkowo w naszym decku Harvest Pyre który jest późnym i warunkowym removalem będzie się sprawdzał lepiej niż w innych przypadkach.

Must Be, Never comeback:

Silent Departure, Grasp of Phantoms, Brimstone Volley, Geistflame, Devil’s Play, Claustrophobia, Sensory Deprivation (wraca często w zależności od buildu staram się mieć jeden main/sb), Rolling Temblor, Blasphemous Act, Into the Maw of Hell (wysoki cc),

2. Core:

Grając kilka razy, zauważyłem, że bardzo potrzebny jest zestaw 3 Curse of the Bloody Tome oraz przynajmniej dwóch Dream Twist’ów. Z tymi drugimi jest jednak problem, gdyż należy założyć, iż wrócą one do nas w drugim okrążeniu. Bardzo często znajdzie się od nich karta lepsza w pickach 2-5, natomiast w paczce trzeciej zdarzyło mi się więcej niż raz wziąć Twista wyżej od Think Tiwic’a w trzecim picku, gdy miałem ich niewiele. Jest to karta bardzo ważna w naszym decku, dlatego należy zwrócić na nią uwagę i przyglądać się jak przechodzi po stole. Curse niestety również zdarzyło mi się pickować bardzo wysoko od zdecydowanie lepszej karty gdyż potrzebowałem jej do decku  w fazie drafta, w której nie mogłem już zmienić planu. Tak jak pisałem wcześniej, jestem zdecydowany forsować taki przebieg drafta. Gdy w pierwszych pickach mam solidne UR kontrolne karty, dalej wolę próbować iść w MILL niż w aggro control. Oczywiście p1p6 Curse przy takich samych kartach ustawia dalszy plan gry.  W założeniu chcemy mieć 3 Curse i 3 Dream Twist. Bardzo lubię jednak mieć 1-2 dodatkowe dzwonki, które nakręcają Harvest Pyre robią tempo i umożliwiają nam dostęp do flashback kart.

3. Defense:

Stwory w tym decku są mniej kluczowe, nie decydujemy się przecież zabijać tylko przewijać. Z tego powodu zazwyczaj stosujemy ściany w postaci Fortress Crab’ów, Selhof Occultist’ów, Armored Skaab. Często mam Stitched Drake i Makeshift Mauler (w zależności od innych stworów), Delver of Secrets (rzadko), Invisible Stalker (puszczam), Skaab Goliath (puszczam), Pitchburn Devils, Deranged Assistant, Moon Heron. Stwory nie są bardzo ważne jeżeli masz odpowiedni removal, dlatego pickuje je w drugim okrążeniu. Są to również stwory o niskim Power Level  dlatego łatwo wracają (oprócz Sellhof Occultist’ów i Armored Skaab, które swobodnie pickujemy do 6 miejsca). Hanweir Watchkeep, Murder of Crows również jest bardzo dobrym stworzeniem. Staram się nie brać Tormented Pariah, Night Revelers, Wampirów, Skidraag Occultistów, Scourge of Geier Reach z uwagi na koszt, power level i ogólne zdanie o tych kartach (zapychacze).

Think Twice

 4. Engine:

Draw jest bardzo ważny w naszym decku dlatego szybkim celem jest Think Twice, Desperate Ravings oraz Forbidden Alchemy, która jest bardzo istotna i powinniśmy pamiętać o jej roli w naszym decku. Bardzo często szuka Cursw’a i jednocześnie wbija Dream Twist’a do grobu; przewija śmieci; nabija grób pod Harvest Pyre. Nigdy nie próbowałem grać Civilizated Scholar’em w tym decku, sądzę jednak, że będzie on bardzo przeciętny z uwagi na trzymane removale na ręku przeciwnika, których nie ma na co zużyć.

5. Bonusy:

Dodatkowo bardzo często mam w mainie 1 Runic Repetition, który daje mi możliwość dodatkowego drawu albo dodatkowego Dream Twist’a.  Grimoire of the Dead, jest miłym dodatkiem i na pewno rozważyłbym opcje wysokiego pickwoania go do naszej talii. W przypadku jednego drafta, w którym miałem ponad 8 kart z flashbackiem naprawdę dobrze sprawdzał się Burning Vengance, który pozwalał stwarzać przewagę i utrzymywać stół.

Mamy więc Core decku, Draw Engine, Defense i Removal. Często mam w sideboardzie Frightful Delusion albo Lost In the Mist oraz Dissipate w maine. Daje nam to jakieś opcje, np. na jakże popularne decki z zielonymi klockami, czy na kontrole, gdzie wolimy dodatkową kontrę niż removal. Z uwagi, iż decydujemy się iść w archetyp bardzo dziwny, bardzo często napotkamy na sytuacje gdzie nie do końca będziemy mieli co wybrać z boostera i będziemy poświęcali wysoki pick na hate draft (np. Wolf, Travel Preparation). Dodatkowo w późnych pickach, należy pamiętać by wyciągać jak najwięcej Bramblecrush’y, Urgent Exorcism, Purify the Grave, Naturalize, Ancient Grudge, Boneyard Wurm, Night Terror. To są karty, których nie chcemy żeby były w sideboardzie u nikogo.

6. Zagrożenia:

Są karty, których musimy się spodziewać w buildzie naszych przeciwników pre sideboard, które na nas działają dużo lepiej niż na innych. Zdecydowanie ciężko jest z Back from the Brink i Spider Spawning. Inną kartą, która jest na szczęście zbyt wolna jest Creeping Renaissance. Witchbane Orb sprawia chyba, że nie możemy wygrać. Na szczęście nie mogłem się o tym przekonać. Oczywiście wszelkiej maści Aggro decki oparte na Reckless Waif’ach, Diregraf Ghoul’ach, WG human z pompkami bez odpowiedniego zestawu removalu są dla nas koszmarem. Należy pamiętać o pompkach, które nabiją zegar obrażeń i kontrują nasze removale. Zdecydowanie polecam zapamiętać Ranger’s Guile i ogólnie rozważać bardzo często granie removalu w swojej turze. Lilliana, Elder of Laurents, Moan of the Unhallow, Silverchase Fox, Rally the Peasants, Galvanic Juggernaut, Gavony Township, Kessig Cagebreakers to są zdecydowanie karty, których nie lubimy, jednak patrząc na rarirty i ogólny Power Level niektórych z tych kart, zdamy sobie sprawę, że są one po prostu dobre w formacie i zagramy przeciwko nim w każdym drafcie, w którym się pojawią.

Dream Twist

7. Wydraftowane decki:

 
Spoiler
  Pack 1 pick 1:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 2:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 3:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 4:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 5:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 6:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 7:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 8:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 9:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 10:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 11:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 12:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 13:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 14:

  Mój Pick:

  Pack 1 pick 15:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 1:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 2:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 3:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 4:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 5:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 6:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 7:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 8:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 9:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 10:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 11:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 12:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 13:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 14:

  Mój Pick:

  Pack 2 pick 15:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 1:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 2:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 3:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 4:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 5:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 6:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 7:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 8:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 9:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 10:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 11:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 12:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 13:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 14:

  Mój Pick:

  Pack 3 pick 15:

  Mój Pick:

Draft converter stworzony przez Benjamin Peebles-Mundy.
Przejdź do strony domowej: draft converter‚a!


Spoiler
  Pack 1 Pick 1:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 2:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 3:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 4:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 5:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 6:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 7:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 8:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 9:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 10:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 11:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 12:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 13:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 14:

  Mój Pick:

  Pack 1 Pick 15:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 1:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 2:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 3:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 4:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 5:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 6:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 7:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 8:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 9:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 10:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 11:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 12:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 13:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 14:

  Mój Pick:

  Pack 2 Pick 15:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 1:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 2:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 3:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 4:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 5:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 6:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 7:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 8:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 9:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 10:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 11:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 12:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 13:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 14:

  Mój Pick:

  Pack 3 Pick 15:

  Mój Pick:

Draft converter stworzony przez Benjamin Peebles-Mundy.
Przejdź do strony domowej: draft converter‚a!


P.S.

Na ostatnim drafcie IRL udało mi się złozyć również UR Milla, z którego byłem bardzo zadowolony. Sześcioosobowy drugi pod małego turnieju, fajne karty i wynik 1-2. Zabrakło skupienia w R1G1, szczęścia w R1G3 gdzie dostałem 1t Cathar, 2t Mob, 3t Silverchase Fox w pusty stół (po co ?) i z pierwszego Ghoulcaller’s Bell’a przełożyłem do grobu Rolling Tembor’a (który byłby FTW). Tutaj należy zadać sobie pytanie czy te dzwonki są faktycznie potrzebne?

– Tomasz Figarski

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze