[Kącik sędziowski] #1 – W kupie siła, czyli o soulbondzie słów kilka

Witam serdecznie w pierwszym wydaniu Kącika Sędziowskiego! Raz na tydzień zamierzam przedstawiać wam ciekawe zagadnienia z dziedziny zasad oraz rozwiać wątpliwości, związane z napotykanymi interakcjami.

Niedawno zostało wydane Avacyn Restored, a wraz z tą edycją pojawiła się nowa mechanika – soulbond. Jest z pozoru prosta, ale wywołuje mnóstwo  pytań. To ona będzie tematem dzisiejszego artykułu.

 

Mieszkańcy Innistradu przestali być nękani przez różnej maści potwory rodem z horroru. Teraz role się odwróciły i to oni na nie polują. Czy jest coś lepszego od wybrania się na polowanie  z najlepszym przyjacielem? 

Pewnie taka fabularna idea skłoniła Wizardów do stworzenia mechaniki soulbound. Jednak nie jest to miejsce, ani czas na takie rozważania. Zajmę się zagadnieniem od strony technicznej.

Pod krótkim słowem soulbond kryją się tak naprawdę dwie zdolności (triggered abilities): 

Karty z mechaniką soulbond
Karty z mechaniką soulbond już zdążyły namieszać na scenie turniejowej.

„When this creature enters the battlefield, if you control both this creature and another creature and both are unpaired, you may pair this creature with another unpaired creature you control for as long as both remain creatures on the battlefield under your control”

„Whenever another creature enters the battlefield under your control, if you control both that creature and this one and both are unpaired, you may pair that creature with this creature for as long as both remain creatures on the battlefield under your control.”

Oraz ich polskie tłumaczenie:

„Kiedy ten stwór wchodzi na pole bitwy, jeśli kontrolujesz tego i innego stwora oraz żaden nie ma pary, możesz połączyć tego stwora z dowolnym niesparowanym stworem, którego kontrolujesz, dopóki pozostają na polu bitwy pod twoją kontrolą.”

„Kiedykolwiek inny stwór wchodzi na pole bitwy pod twoją kontrolą, jeśli kontrolujesz te dwa stwory oraz żaden nie ma pary, możesz połączyć te stwory w parę, dopóki pozostają na polu bitwy pod twoją kontrolą.”

Ta rozwinięta wersja keyworda, z pewnością pomaga znaleźć odpowiedzi na podstawowe pytania. Postaram się jeszcze dokładniej wytłumaczyć to zagadnienie, abyście mogli rozwiać wszystkie swoje wątpliwości odnośnie soulbond’a.

Co można:
– sparować stwora z soulbond’em, wchodzącego na battlefield z innym, którego kontrolujemy,
– sparować stwora z soulbond’em pod naszą kontrolą z innym, wchodzącym na battlefield pod naszą kontrolą,
– sparować stwora z soulbond’em z tokenem pod naszą kontrolą,
– sparować stwora z soulbond’em, wchodzącego na battlefield z „nieobudzonym” Angel’s Tomb, znajdującym się pod naszą kontrolą, jeżeli kontrolujemy innego niesparowanego stwora. (opis w „pytania i odpowiedzi”)

Czego nie można:
– sparować stwora ze samym sobą,
– sparować stwora ze stworem przeciwnika,
– sparować stwora z więcej niż jednym innym stworem.

Co łamie więź:
– zmiana kontroli ( uwaga! Jeśli do zmiany kontroli dojdzie przed resolvem triggera soulbond’a do połączenia nie dojdzie!),
– zmiana strefy przez któregokolwiek połączonego stwora (śmierć, blink, powrót do ręki, wtasowanie do biblioteki, exile),
– jeden z połączonych permanentów przestaje być stworem.

Warto jeszcze wspomnieć, że jeżeli nie kontrolujemy niesparowanego stwora w momencie wejścia na battlefield stwora z soulbond’em, to pierwsza zdolność nawet nie striggeruje. Jeżeli striggeruje stwora, który zostanie drugim elementem pary wybieramy dopiero przy resolvie ability.

To chyba wszystko co można powiedzieć o soulbondzie.
To bardzo ciekawa mechanika i warto wiedzieć jak wykorzystywać ją skutecznie i poprawnie, gdyż dobrze używana może wygrać nie jedną grę.


W kupie siła, mtg

Na koniec trzy (mam nadzieje) ciekawe pytania i odpowiedzi:

P: Kontroluję Stonewright, który jest sparowany z Runeclaw Bear. Aktywuje jego ability 2 razy. W odpowiedzi na drugie użycie, przeciwnik zagrywa Act of Aggression celując w Stonewright. Czy po resolvie Act of Aggression Stonewright nadal dostanie bonus z aktywowanej abilitki?
O: Tak. Co prawda w momencie przejęcia kontroli nad Stonewright, więź pomiędzy stworami zostaje przerwana, ale nie będzie mieć to wpływu na aktywowane ability, które znalazły się już na stosie. Dostanie on +2/+0. Dobrą wiadomością dla ciebie jest to, że przeciwnik nie będzie mógł aktywować ability Stonewrighta dopóki nie zostanie on sparowany przez niego ponownie.

P: Kontroluję Necrotic Ooze, który jest sparowany z Wingcrafterem, a w grobie znajduje się Deadeye Navigator. Czy Ooze będzie miał activated ability Deadeye Navigatora?
O: Nie. Activated ability Deadeye Navigator, jest gwarantowana przez static ability, która sprawdza czy jest sparowany. W grobie nie będzie sparowany, więc nie będzie miał żadnej abilitki, którą Necrotic Ooze mógłby skopiować.

P: Kontroluję Angel’s Tomb. Czy mogę go sparować z wchodzącym na battlefield Wingcrafterem?
O: Tak, ale tylko w przypadku, gdy kontrolujesz inną kreaturę. Dlaczego? Pierwsza abilitka każdego soulbondera w momencie wejścia na battlefield sprawdza czy kontrolujemy niesparowaną kreaturę. Jeżeli nie, ability nie striggeruje. Jeżeli tak, trigerrują jednocześnie ability Wingcraftera i Angel’s Tomb. Aby połączyć je ze sobą jako pierwszą wkładamy na stos ability Wingcrafter’a, a potem Tomb’a ( ability tomb’a zresolvuje jako pierwsze).

 Jeżeli macie uwagi, pytania, lub chcielibyście, aby na łamach Kącika Sędziowskiego został opisany szczególny temat, piszcie w komentarzach bądź na pawelglimos(małpa)gmail.com

Dziękuje za przeczytanie i do zobaczenia w następnym odcinku! Pamiętajcie, w kupie siła, a im więcej pytań, tym więcej sędziowskich odpowiedzi i wygranych gier ;]

 

Pozdrawiam

– Paweł Glimos

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze