[Kącik Sędziowski] #4 – Teoria gospodarki zasobam, czyli mana abilities

Witam w kolejnym Kąciku Sędziowskim. Napisanie go zajęło trochę więcej niż obiecywany tydzień, za co przepraszam. Dziś zajmiemy się tematem, o którego poruszenie prosiliście w komentarzach pod ostatnim wydaniem – mana abilities.

To prosty i zwięzły temat, ale często ignorowany, nawet przez graczy z długim stażem. Brak dokładnej znajomości działania może powodować nieporozumienia w trakcie gier.

 

Co to są te mana abilities?


Mana ability to:

a) Aktywowane ability, które dodaje manę do mana poola (Avacyn’s Pilgrim, Llanowar Elves, Birds of Paradise, Noble Hierarch)

b) Triggerowane ability, które triggerują w trakcie dodawania many do mana poola i dodają jej tam więcej (Verdant Haven, Overgrowth, Caged Sun, Gauntlet of Might, Extraplanar Lens).

 

Czy mana abilities są jakieś szczególne?

Tak! Nawet bardzo. Są to jedne z niewielu akcji które nie przechodzą przez stos, dzięki czemu nie można na nie odpowiedzieć ani nie mogą zostać skontrowane.

 

Więc wszystko, co dodaje manę do mana poola, to mana ability?

Nie! Właśnie takie myślenie najczęściej prowadzi do nieporozumień.

 

by grieverjoe.deviantart.com

by grieverjoe.deviantart.com

Mana ability NIE jest:

– Spell, który dodaje manę do poola (Seething Song, Dark Ritual, Cabal Ritual).
– Ability, które wymaga wyznaczenia celu (Deathrite Shaman, Soulbright Flamekin, Witch Engine).
– Ability, które dodają manę do mana poola, ale są triggerowane przez inne akcje niż dodawanie many. (Burning-Tree Emissary, Priest of Urabrask, Lotus Cobra)

Dodatek od Grocia:

Jeżeli umiejetność może dodać manę do poola i jest dodatkowo loyalty ability (patrz Koth of the Hammer), to NIE jest mana ability.

 

Teorię już znamy, może więcej przykładów na kartach i ciekawostek?

– Landfall – ability znajdujące się na wielu kartach z bloku Zendikaru nie jest mana ability. Wchodzi na stos i można na nie odpowiedzieć bądź skontrować.
– Mana abilities najczęściej występują w kolorze zielonym.
– Pierwsza zdolność Deathrite Shamana nie jest mana ability, gdyż wymaga celu.
– Na niektórych instantach ze starszych edycji możemy znaleźć zapis mówiący, że ich typ to Mana Source (np. Dark Ritual V Edition). Zapis ten jest nieaktualny i teraz typ tych kart to po prostu instant. Spelle te to nie mana ability.
– Karty posiadające mana ability mogą posiadać różne restrykcje, kiedy możemy ich użyć bądź na co może być użyta mana. (Lion’s Eye Diamond, Altar of the Lost)

 

Pytania i odpowiedzi

P: Czym się różni City of Brass od dowolnego tzw. painlanda (np. Underground River)?
O: Damage z painlandów jest jakby powiązany z mana ability, więc jest on zadawany od razu w trakcie dodawania many do poola (bez stosu). Damage z City of Brass jest osobnym triggered ability, przechodzi przez stos i można na nie odpowiedzieć. Dlatego mając 1 życia, korzystając z City of Brass, można z sukcesem zagrać spell dodający życie, a z painlanda nie (przegramy przy pierwszym sprawdzeniu State Based Actions, które odbędzie się po wejściu spella na stos).

P: Mam na stole Exotic Orchard, przeciwnik nie ma landów, czy dodam do mana poola bezkolorową manę?
O: Nie. Jeżeli mana ability ma wytworzyć nieokreślony typ many, nie wytworzy jej wcale.

P: Mam na stole Exotic Orchard oraz Forest, przeciwnik kontroluje własny Exotic Orchard. Jaką manę może wytworzyć mój EO?
O: Zarówno twój Exotic Orchard, jak i przeciwnika może wytworzyć zieloną manę.

 

Zagadka

Ania i Natalia rozgrywają 3 grę swojego meczu. Obydwie mają po 1 życia. Ania kontroluje Everflowing Chalice z dwoma counterami, Embersmith, Elves of Deep Shadow.

W swoim main phasie, używając many z Everflowing Chalice, Ania castuje Perilous Myra.
Ability Embersmitha triggeruje – Ania wybiera za cel Natalię. Natalia nie odpowiada i stos zaczyna resolvować. Ania decyduje się zapłacić koszt wymagany przez ability Embersmitha przy pomocy Elves of Deep Shadow

Co dokładnie dzieje sie w tym przypadku?

 


To już koniec na dziś – jeżeli jest jakiś temat który chcecie poruszyć bądź macie pytania odnośnie mana abilities, lub chcecie się pożalić czymś związanym z zasadami, zapraszam do komentowania!

Pozdrawiam, Lenriquel

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze