[Kącik sędziowski] #5 – Co dwie, to nie jedna, czyli split karty

Dziś kolejny, piąty już kącik sędziowski. Wizardzi wraz z Dragon’s Maze zafundowali nam powrót czegoś specjalnego – split kart. Dzięki posiadaniu dwóch kompletnych charakterystyk były one zawsze kłopotliwe dla graczy,  zwłaszcza ich interakcje z kartami sprawdzającymi converted mana cost. 

Zapoznamy się z pełnymi zasadami i omówimy je na przykładach, tak żebyście nie mieli wątpliwości zarówno na prerelease, jak i we wszystkich przyszłych grach.

 

Na początek trochę historiisplit1

Pierwszy raz split karty pojawiły się w bloku Inwazji, później wróciły w trzecim dodatku bloku starej Ravniki – Dissention, a następnie w Planar Chaos. Aktualnie możemy grać 23 split kartami.


Dobrze, dobrze, ale co to są split karty?

Split karty to dosłownie dwie karty w jednej. Każda z nich ma swoją własną nazwę, kolor, typ, koszt, tekst itp.

 



Zasady dotyczące split kart

W każdej ze stref gry innej niż stos:

– split karty mają 2 komplety charakterystyk.
 – jeżeli efekt lub zasady pytają o wartość jednej z charakterystyk karty, otrzymujemy dwie odpowiedzi.
 – jeżeli efekt sprawdza czy karta posiada daną charakterystykę(np. czy jest czerwona) lub czy wartość danej charakterystyki jest większa lub mniejsza od podanej wartości(np. czy cmc jest mniejszy od 2), odpowiedź „tak”, jest zwracana gdy chociaż jedna z połówek ją posiada.
– jeżeli efekt sprawdza czy karta nie posiada danej charakterystyki (np. czy nie jest czerwona), odpowiedź „tak”, jest zwracana gdy każda z połówek nie jej nie posiada.

Na stosie:

– split karty mają charakterystykę tylko jednej wybranej połówki (wyjątek nowe karty z Fuse, rozwinięcie w dalszej części tekstu)

Pozostałe zasady:

– mimo że split karta zawiera w sobie dwie karty, „liczy się za jeden”. Dobierając ją dobieramy tylko jedną kartę, tak samo przy discardzie.
 – jeżeli gracz musi nazwać kartę i chce nazwać split kartę, musi wybrać jedną jej połowę. Wybrana połówka nie może być zagrana, oraz karta nie może być zagrana przy użyciu Fuse.



Split karty a converted mana cost

Interakcje split kart z efektami sprawdzającymi cmc sprawiają graczom najwięcej problemów, dlatego poświęcę im cały akapit. Wykorzystam wiedzę z powyższego akapitu. Możemy wydzielić dwie sytuacje:

1. Efekt pyta o wartość cmc ”całej” karty, np. Dark Confidant, Infernal Genesis, Ad Nauseam, Augury Adept.
 W tym wypadku liczona jest suma kosztów. Dlaczego? Efekt dostaje w odpowiedzi 2 koszty, każda połówka ma swój. Można więc sobie wyobrazić że efekt działa 2 razy(choć działa raz).
         
2. Efekt sprawdza czy karta ma określone(większe, mniejsze, równe) cmc, np. Inquisition of Kozilek, Beseech the Queen, Apetite for Brains.
W tym wypadku sprawdza się czy chociaż jedna połówka spełnia określony warunek, jeśli tak cała karta go spełnia.

Warto dodać, że:
– Clashując się z oponentem dostajemy koszt z ”droższej” połówki, nie sumę całości.
– Celując Snapcaster Mage’em w split kartę, każdą połówkę możemy zagrać za jej własny koszt.


 
catch release dmSplit karty z Fuse

Update: Po pojawieniu się FAQ dodatku mozemy sobie już dokładnie powiedzieć o działaniu split kart z Fuse.
Dla tych, którzy nie wiedzą, Fuse pozwala na zagranie obu połówek split karty jednocześnie. 
– przy pomocy Fuse możemy zagrać tylko kartę znajdującą się w naszej ręce 
– zagrywając spell gracz deklaruje, że chce go zagrać z Fuse, płacąc oba koszty.
 – na stosie spell będzie mieć dwa komplety charakterystyk, ale tylko jeden cmc – który jest zsumowaniem dwóch kosztów.
– tekst spella zagranego z fuse czytamy od lewej strony do prawej (najpierw lewa połówka potem prawa).
Pozostałe aspekty nie ulegają zmianie, dlatego znając zasady dotyczące „tradycyjnych splitów” powinniśmy sobie spokojnie poradzić z nowymi.




Pytania i Odpowiedzi

Dla powtórzenia, jak może i bardziej obrazowego przedstawienia sytuacji, tradycyjnie kilka pytań z odpowiedziami.
split2

P: Mam w ręce Assault//Battery. Przeciwnik zagrywa Inquisiton of Kozilek. Czy będę musiał zdiscardować moją kartę?
O: Tak. Inkwizycja sprawdza czy cmc karty jest niższy lub równy 3, jeżeli choćby jedna połówka spełnia ten warunek będzie legalnym wyborem dla przeciwnika.

P: Kontroluje Dark Confidanta, korzystając z jego umiejętności dobieram Life//Death. Ile życia stracę? 
O: Efekt dostaje w odpowiedzi 2 koszty, konfident nie odpuści Ci i musisz zapłacić za obydwa życiem. Stracisz 3 życia.

P: Kontruje czar przeciwnika przy pomocy Broken Ambitions. W trakcie clasha odkrywam kartę Boom//Boost a przeciwnik Aladdin’s Ring. Czy wygrywam clasha?
O: Nie. Clash porównuje wartości cmc, a żadna z połówek nie ma wyższego kosztu od Pierścienia Alladyna

Wasze pytania

1. Isochron Scepter a split karty
Kiedy Isochron Scepter wchodzi do gry, możemy(i zwykle chcemy) zexilować instanta o cmc mniejszym lub równym 2. Co się stanie, jeżeli zdecydujemy się wybrać split kartę? Jest to drugi z wyszczególnionych przeze mnie wyżej przykładów. Karta ma 2 koszty, ale tylko jeden musi spełniać warunek, żeby cała karta mogła zostać zimpritowana. Kiedy się to już stanie, możemy przy pomocy sceptera zagrać zarówno jedną jak i drugą połówkę(nawet jeżeli byłaby droższa). Nie możemy natomiast zagrać karty za pomoca fuse(wymagane jest zagrywanie karty z ręki).

To już koniec! Dziękuje za lekturę i już zapraszam na następny kącik sędziowski.
Pozdrawiam, Lenriqel

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze