Magic Lore – Artefakty Wojny Braci

Witam wszystkich w kolejnym artykule z cyklu Magic Lore po polsku. Wciąż skupiamy się na jednym z kluczowych momentów w historii Dominarii a mianowicie Wojnie Braci.

Tym razem omówimy nawet nie samą wojnę tylko wszelkiego rodzaju artefakty, które zostały stworzone lub odnalezione przez braci Urzę i Mishrę podczas tej wojny. Oto lista najważniejszych z nich.

 

Kamień mocy (ang. Powerstone) – Kamienie Mocy, to zagadkowe klejnoty stosowane jako silniki we wszelkiego rodzaju urządzeniach imperium Thran. Jeden z takich kamieni, ekstremalnie potężny, został odnaleziony przez Urze i Mishrę w jaskiniach Koilos. Każdy z braci wziął po połówce tego kamienia, jednak rościł sobie jednocześnie prawo do drugiej połowy. Spowodowało to konflikt między nimi, a w następstwie potyczkę w wyniku, której zginęła ich mentorka Tocasia. Ostatecznie rywalizacja braci zamieniła się w wojnę mającą wpływ na losy całych narodów i krajów Dominarii. 

Kamień Potęgi (ang. Mightstone) – połowa Kamienia Mocy znalezionego przez braci, która trafiła do Urzy. Jego moc pozawalała na znaczące zwiększenie mocy artifaktów, czego bracia doświadczyli natychmiast po znalezieniu, kiedy Uraz próbował użyć mocy kamienia przeciwko strażniczym golemom. Podczas Wojny Braci Urza wykorzystywał Kamień Potęgi do powiększania siły swojego wojska. Po wygraniu wojny i pokonaniu brata, Urza przejął kontrolę nad oboma połówkami Kamienia Mocy. Po odpaleniu Sylexu Golgothiańskiego ujawniła się iskra Urzy, rozpoczęła się jego pierwsza wędrówka przez światy, a oba kamienie wtopiły się w jego ciało zastępując oczy.

Kamień Potęgi wchodził w składu tak zwanego Dziedzictwa, czyli szeregu potężnych artefaktów i bytów mogących powstrzymać inwazję Phyrexii. 

Kamień Słabości (ang. Weakstone) – połowa Kamienia Mocy, znalezionego przez braci, która trafiła do Mishry. W przeciwieństwie do kamienia Urzy, moc Kamienia Słabości pozwalała na osłabienie maszyn, co pozwoliło braciom zwalczyć strażnicze golemy w jaskiniach Koilos. Podczas ataku jednego ze Smoczych Silników (ang. Dragon Engine) na plemię Fallaji, Mishra odkrył, że kamień pozwala mu kontrolować te konstrukty. Kamień Mishry był jednak w jakiś sposób połączony z Phyrexią i powoli wprowadzał go w szaleństwo. Po śmierci Mishry, Urza przeją kontrolę nad Kamieniem Słabości i złączył się z nim gdy stawał się Wędrowcem. 

Kamień Słabości wchodził w składu tak zwanego Dziedzictwa, czyli szeregu potężnych artefaktów i bytów mogących powstrzymać inwazję Phyrexii. 

Smocze Silniki (ang. Dragon Engines) – podobne do smoków mechaniczne potwory nieznanego pochodzenia. Początkowo działały na pierwszej sferze Phyrexii i były tak samo inteligentne i szybkie jak zwykłe smoki. Za pomocą Kamienia Słabości Mishra był w stanie kontrolować phyrexiańskie Silniki jak również tworzyć własne. Najbardziej znanym takim Slinikiem był Traxos, Scourge of Kroog. Później Silniki były stosowane przez Phyrexię podczas Inwazji. Ich resztki do dziś można znaleźć w Dominarii.

Traxos, Scourge of Kroog mtg wiki artefakty wojny braci

Traxos, Scourge of Kroog

Sylex Golgothian (ang. Golgothian Sylex) – artefakt o bardzo wysokiej sile niszczącej, stworzony przez Thranów. Został aktywowany przez Urzę by zabić Mishrę i skończyć Wojnę Braci. Wynikiem jego wykorzystania było zniszczenie obu armii wraz z wyspą Argoth oraz zmiana klimatu Dominarii, która spowodowała nastąpienie Epoki Lodowcowej. Uzra natomiast przeżył aktywację, ponieważ w tym samym momencie odpaliła się jego Iskra Wędrowca. Później Sylex trafił do rąk Wędrowca Ravidela, który wykorzystywał artefakt by grozić swoim przeciwnikom jego odpaleniem. Ostatecznie Jared Carthalion odnalazł sposób na zniszczenie potężnego przedmiotu.

Nigdy nie odkryto czy Golgothian było miejscem czy istotą. Sylex wykonany był z nieznanego metalu przypominającego miedź, o średnicy około 30 cm, opisany jako skrzyżowanie miseczki zamontowanej na grubym cokole i przysadzistej, szerokiej czary. Jego wnętrze zostało wyrzeźbione glifami w kilku językach, w tym Thran, Fallaji i Sumifan, dzięki czemu mógł być stosowany również jako słownik.

Ornithopter – latająca maszyna, służąca m.in. do transportu, najprawdopodobniej pochodząca z Thran i odkryta przez Braci na wykopaliskach Tocasii. Niektóre doniesienia mówią, że thoptery były jednymi z pierwszych urządzeń, nad którymi bracia pracowali. Później potrafili wytwarzać już własne Ornithopthery na bazie pierwowzoru. Korzystali z nich również podczas wojny.

Mściciel Urzy (ang. Urza’s Avenger) – mechaniczny wojownik, stworzony przez Urzę w celach bojowych. Podczas Wojny Braci został ziszczony przez moc Kamienia Słabości. Podobnym konstruktem był Triskelion, bojowy mechaniczny stwór stworzony przez Tawnosa, ucznia Urzy.

Tom Jaluma (ang. Jalum Tome) – książka zawierająca kopie dokumentów imperium Thran znaleziona w bibliotece miasta Kroog. Nikt nie był w stanie jej w pełni odczytać, ale potrafiła zainspirować budowę wielu konstruktów Urzy.

Tom Thran –  potężna, antyczna księga cywilizacji Thran zawierająca ich całą wiedzę i projekty. Urza wszedł w jej posiadanie po zaślubinach z księżniczką krainy Yotii – Kaylą bin-Kroog. Dla Urzy był to podstawowy podręcznik do konstrukcji wielu artefaktów (później także do budowy powietrznego statku „Lekkiego-jak-pióro” – z ang. Weatherlight). Długo po Wojnie Braci, w trakcie Inwazji Phyrexii był kluczową częścią Dziedzictwa. Wędrowiec Karn, będący efektem połączenia artefaktów dziedzictwa, posiadł całą wiedzę z tej księgi. Można powiedzieć, że nieskończenie więcej wiedzy niż Urza wyciągnął z Tomu.

Laska Zegona (ang. Staff of Zegon) – potężny artefakt, stworzony dla Mishry przez jego studenkę, Ashnod.

 


Źródła, z których korzystałem:

 

Aktualizacja z 10.08.2019: obecnie ukazały się poniższe prace w ramach projektu Magic Lore PL

Artykuły:

Filmy:

 


PR PATRONI I SPONSORZY PR

Serdecznie dziękujemy naszym Patronom i Sponsorowi, którzy wspierali lub aktywnie wspierają Projekt Magic Lore Pl!

  • Warszawskie sklep StrefaMtg.pl
  • Jakub Rojek z Wilda Software
  • Michał Sumka
  • Paweł Szczęsny
  • Rymika Myślicka
  • Piotr Gliźniewicz
  • Sebastian Pustelnik
  • Patron Anonimowy
  • Patron Anonimowy

Pozdrawiamy i gorąco namawiamy do wspierania naszego projektu, np. za pośrednictwem Patronite.


Ivan Milenin – pochodzi ze sławnego miasta Dnipro, położonego we wschodniej części Ukrainy. Studia wyższe postanowił podjąć na AGH, z czym wiązała się jego przeprowadzka do Krakowa. Obecnie pracuję jako asystent na wspomnianej uczelni.

Mniej więcej w 2013 zaczął grać w MTG bardziej na poważnie. W Krakowie jest znany przede wszystkim jako mistrz przegrywania w topach PPTQ (udało mu się to zaliczyć około 10 razy w przeciągu ostatniego, 2018 roku czy nawet pół roku gry) oraz jako wielbiciel tak zwanego Competetive EDH. Jakichś większych osiągnięć jednak nie ma, chyba że można do nich zaliczyć wynik 10-5 na przedostatnim GP Warszawa.

 

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze