Magic Lore – Elders, czyli starszyzna Magica

Witajcie na kolejnej lekcji historii z cyklu Magic Lore PL.

Dziś zajmę się ciekawym tematem Elderów. Przygotowując się do pisania tego tekstu długo się zastanawiałem kim właściwie są „Starsi” w kulturze popularnej i jakie funkcje są powiązane z tym tytułem? Moje badania rozpocząłem (o zgrozo!) na stronie słownika „merriam-webster”. Jestem pewien, że w tej chwili drapiecie się po głowach z zapytaniem: – po co? Śpieszę z tłumaczeniem.

 

Generalnie chodzi o to, aby ujednolicić pojęcie Elderów/Starszych/Nestorów. W wymienionym słowniku możemy znaleźć następujące definicje:

  • osoba, która żyła w okresie wcześniejszym;
  • ktoś, kto jest starszy wiekiem;
  • indywiduum, którego autorytet wynika z wieku, ale i doświadczenia.

W popkulturze bardzo często występuje archetyp sędziwego maga/weterana wojennego, który ma przygotować bohatera lub następne pokolenie do walki z wielkim złem lub przygotowania do pełnienia ważnej funkcji w społeczeństwie (Patrz legendy arturiańskie). Przyjmijmy zatem „Starszych” jako obraz jednostek wybitnych, które odcisnęły swoje piętno w dziejach danego świata. Tyle w kwestii wstępu.

W kontekście historii Magic: The Gathering, aby dostać się do początków występowania pojęcia „Starszych” musimy przenieść się w czasie do roku 1994. W tym czasie na półkach sklepów pojawia się rozszerzenie do naszej ulubionej karcianki o nazwie „Legendy”, był to pierwszy dodatek zawierający karty wielokolorowe  (posiadające różne symbole many w swoim koszcie). Jedną z nowości przygotowanych przez twórców było występowanie tytularnych „Legend”, unikalnych i jedynych w swoim rodzaju pernamentów reprezentujących postacie, lokacje czy przedmioty. Pięć z wyżej wymienionych ukazywało „Elder Dragony”, czyli „Smoczych Nestorów / Starsze Smoki”[1].  

mtg lore elder dragons

kliknij, aby powiększyć

Arcades Sabboth, Chromium Rhuell, Nicol Bolas, Vaevictis Asmadi, Palladia-Mors byli rodzeństwem spłodzonym przez Ur-Dragona, smoczą esencję zamieszkującą świat MTG od zarania dziejów. Każde z nich wpisywało się przynależnością do trójkolorowych kombinacji many. Sam akt poczęcia przejawia się jako burza, z której materializuje się nowy byt. Ur-dragon posiadał jeszcze kilkoro dzieci, które także zaliczamy do Starszych: Piru, Merrevia Sal, Rubra, Ravus, Lividus, a także Ugin, który później stał się Wędrowcem znanym jako „Duchowy Smok”. Co do Piru nie ma pewności, bo niektóre źródła podają także, że wraz ze Scarzamem należeli do kolejnej po elderach generacji smoków i mieli status „Sub Elderów” lub „Lower Dragonów”, czyli niższych smoków lub pod-starszyzny  [2].

Podtyp „elder” występujący na karcie miał początkowo być wyjątkowy tylko dla tych istot, aby zaznaczyć ich unikalność oraz potęgę jaką dysponują. Ich moc była porównywana do tej jaką dysponowali Wędrowcy przed naprawą świata lub nawet większa. Pomysł legend spodobał się graczom, ale tytuł jaki nadano smoczemu rodzeństwu był nieużywany przez 21 lat.

Dopiero z nadejściem dodatku Dragons of Tharkir podtyp powrócił, aby podkreślić dostojność smoczych władców panujących nad tytułową krainą. Dromoka, Ojutai, Silumgar, Kolaghan, Atarka (tutejsze szczepy smoków zamykały się w dwu kolorowych sojuszniczych kolorach, np. szczep Ojutaia w kolorach niebieskim i białym) stali się nestorami swoich smoczych miotów przez interwencję w czasie wykonaną przez Wędrowca Sharkana, który kierując się dobrymi pobudkami zabezpieczył umierającego Ugina w kokonie (który przez tysiąc lat osłaniał i leczył jego ciało). Sama obecność „Duchowego Smoka” w krainie doprowadziła do powstania nowych smoczych bytów. Burze dające początek nowym smokom nie ustają, a pozostałe świadome rasy na Tarkirze są zmuszone do poddaństwa smokom. Można tu dostrzec pewnego rodzaju hołd oddany oryginalnej piątce smoczego rodzeństwa.

Skoro genezę występowania kreślenia „elder” mamy już za sobą, pozostaje nam jeszcze jedno bardzo ważne pytanie. Czy prócz smoków istnieją inni starsi? Czy jest to przydomek przypisywany tylko smoczemu rodzajowi? 

Kolejne pojawienie się Starszych nastąpiło już w roku 2018, dodatek Rivals of Ixalan zaprezentował nam „elder” Dinozaury! (I tu chciałoby się zacytować klasyka „Mają rozmach….”). Ten szczególny rodzaj gadów zdołał przetrwać w zamkniętym złotym mieście „Orazace”, gdzie urósł do niespotykanych rozmiarów przekraczających wielkością całe kompleksy świątynne. Pięć z szczęściu stworzeń odpowiada jednemu z podstawowych kolorów many:

  • Zetalpa, „Pierwotny Świt” – biały
  • Nezahal, „Pierwotna Fala” – niebieski
  • Tetzimoc,“Pierwotna Śmierć” – czarny
  • Etali, “Pierwotna Burza” – czerwony
  • Ghalta, “Pierwotny Głód” – zielony
  • Zacama, „Pierwotny Kataklizm” – łączy kolory zielony, biały i czerwony.

Każde z tych stworzeń wedle opowieści Wędrowczyni Huatli jest starożytne, dzikie i niezdolne do ujarzmienia. Samo zapamiętanie legendy o tych stworzeniach zajęło jej dwa lata. Mamy smoki, mamy dinozaury wielkości bloków mieszkalnych, czy jest ktoś jeszcze?

Ostatnim i jednocześnie najnowszym przedstawicielem podtypu „Starszych” będzie nie kto inny jak Demoniczny Lord Belzenlok. Jest to pierwszy demon którego korespondująca karta dostała podtyp „elder”. Został sprowadzony na Dominarię w prastarym rytuale pozwalającym mu uwolnić się z „Otchłani” (Abyss). Nie wiadomo dokładnie czym jest „Otchłań”, źródła wskazują na termin jednoznaczny ze „Ślepymi Wiecznościami” ale i na możliwość że jest to odpowiednik Magickowego piekła ponieważ jest zamieszkują tu i rodzą się demony. O przeszłości Belzenlok’a wiemy bardzo nie wiele po za faktem że brał udział w „Wojnie w Otchłani” (o której także nic nie wiemy) po czym pozostał w niej aż do sprowadzenia przez Kabałę. Sama organizacja czciła pieniądze oraz wszelki profit a ucieleśnieniem tych przymiotów miał być Kuberr. Traktowany niczym bóg, jeden z „Numenów” czarodziejów, którzy własnoręcznie pokonali „Pierwotne Smoki”[3]. Najbardziej dochodowym biznesem były walki w dołach gdzie gladiatorzy podejmowali krwawe boje ze zwierzętami, niewolnikami jak i koszmarnymi abominacjami wytworzonymi przez Kabałe. Po wielu latach niedoli spowodowanych brakiem odpowiedniego przywódcy pozostali akolici zdecydowali się na przyzwanie swojego pierwotnego patrona Kuberr’a ale to Belzenlok odpowiedział na ich wezwanie. Ten rozpoczął misterny plan wypaczenia historii poprzez pisanie jej od nowa. Kabała za jego rządów stała się kultem śmierci poszukującym nowych wyznawców dla swojego pana. Sam demoniczny lord przejmował tytuły i zasługi innych znanych z historii Dominari postaci i władców aby otoczyć siebie czcią i strachem swoich poddanych. Do zaanektowanych przez niego wydarzeń należą:

  • Wykucie Czarnego Ostrza przez Dakona BlackBlade’a
  • Zabicie Starszego Smoka Piru
  • Tytułowanie siebie: „Królem Urborga”, „Władcą Ugoru”, „Mistrzem Hebanowej Dłoni”, „Potomkiem Ciemności”, „Zgubą Głupców”, „Wiecznym Patriarchą Kabały”.

Lord Belzenlok był jednocześnie ostatnim i najpotężniejszym demonem z jakim Wędrowczyni Liliana Vess podpisała kontrakt obejmujący jej wieczną młodość i potężną magię. Wędrowczyni zabiła go z pomocą kolegi po fachu – Gideona Jury, który uprzednio wykradł Czarne Ostrze. Zatapiając je w ciele demona zakończyli jego rządy wraz z odrodzoną Kabałą na Dominarii.

Belzenlok mtg lore elder

Belzenlok

W nazewnictwie gry występuje wiele stworów posiadających człon „elder” w nazwie, ale w oficjalnym Lore gry te stworzenia nie są zaliczane jako „Starsi lub Nestorzy”. Są to lokalni mędrcy, starszyzna np. klanu czy rasy z danej krainy, ale na kartach nie posiadają podtypu ‚elder’. Biedny Niv-Mizzet, mimo ponad dziesięciu tysięcy lat na karku i bycia żyjącym założycielem swojej Gildii, dalej nie ma zniżki seniorskiej.

Jest jeden interesujący byt z karty magicowej, który warto tutaj przedstawić i nawiązuje do Starszyzny Smoków. Nie ma podtypu ‚elder’ ani nawet ‚dragon’, za to nazwa i fabularny opis na dole karty sugerują większą sprawę (cytat: „Czasem najlepiej jest nie budzić śpiących smoków”). Chodzi o Elder Land Wurma. Temat rozwinął Steve Conard (jeden z projektantów dodatku Legendy) w artykule „Karta Dnia” z kwietnia 2003 roku. Zgodnie z jego wyjaśnieniem, niegdyś na Dominii (stara nazwa Dominarii) było mnóstwo Starszych Smoków, ale po Wielkiej Smoczej Wojnie wiele z nich zostało pokonanych, powalonych na ziemię, pozbawionych tytułów, magii oraz skrzydeł. Przeklęci i upokorzeni zostali sprowadzeni do postaci wurmów (nie mamy polskiego tłumaczenia dla tego bytu, najbliżej mu do wija lub czerwia). Ze smoków powstały kolejne generacje smoków, rasa drake’ów oraz rasa jaszczurowatych istot – Viashino, zaś z wurmów powstały kolejne wurmy, które najczęściej zamieszkują lasy (tam mogą wystarczająco się pożywiać) [2], [4]

Mam nadzieję że artykuł był ciekawy i rozwinął wasze horyzonty. Do następnego razu : )

 

Źródła

Pisząc ten tekst korzystałem z poniższych źródeł:

Przypisy

[1] Więcej na temat Ur-Dragona możecie się dowiedzieć z artykułu  „Ur-Dragon i Starsze Smoki” autorstwa Michała”Siergieja” Korona.

[2] Zainteresowanym polecamy dość solidny przewodnik po historii Elder Dragonów: http://multiverseinreview.blogspot.com/2015/03/a-historians-guide-to-elder-dragons.html

[3] Pierwotne Smoki są potomkami Starszych Smoków a co za tym idzie również dziećmi Ur- Dragona.

[4]  Jako uzupełnienie tematu polecamy świetny tekst o Starszyźnie Multiwersum https://www.coolstuffinc.com/a/jayannelli-01182018-elders-of-dominaria/

-x-

 

Dziękujemy za lekturę i zapraszamy do komentowania oraz do wsparcia naszego projektu Magic Lore Pl!

W razie zastrzeżeń, uwag, jakichkolwiek pytań, proszę je kierować pod adres: mjkorona@gazeta.pl lub ober@psychatog.pl

 

Aktualizacja z 01.06.2019: obecnie ukazały się poniższe prace w ramach projektu Magic Lore PL

Artykuły:

Filmy:

 


PR PATRONI I SPONSORZY PR

Serdecznie dziękujemy naszym Patronom i Sponsorowi, którzy wspierali lub aktywnie wspierają Projekt Magic Lore Pl!

  • Warszawskie sklep StrefaMtg.pl
  • Jakub Rojek z Wilda Software
  • Michał Sumka
  • Paweł Szczęsny
  • Rymika Myślicka
  • Piotr Gliźniewicz
  • Sebastian Pustelnik
  • Patron Anonimowy
  • Patron Anonimowy

Pozdrawiamy i gorąco namawiamy do wspierania naszego projektu, np. za pośrednictwem Patronite.


O autorze:

Jakub „Fafnir” Smorowski, mówi o sobie, że jest od 17 lat fanem Magica, niespełnionym graczem UB kontroli, prezesem nieoficjalnego fanklubu miłości do Gitroga i Scarab Goda w Commanderze. 

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze