Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 1- po Naprawie Świata: Gatewatch

Oto jest rzecz o Przybyłych, potężnych istotach Wędrowcami zwanych. Pośród wielu światów, pośród wielu ras rodzą się Wybrani. Ci obdarowani Iskrą lub którym Iskra aktywuje się za życia. Nie jest jasne, dlaczego jedni ową Iskrę posiadają, ani też czym dokładnie Iskra jest. Poznaliśmy jednak wielu spośród niezliczonych szeregów Wędrowców, z bezmiaru światów Multiwersum. Wśród nich są Planeswalkerzy będący członkami grupy Gatewatch.

A przed Tobą ich spis.

Pierwsza część poświęcona jest tym Wędrowcom, którzy należą lub należeli do Gatewatch, czyli do Strażników Bram – grupy Walkerów, która zawiązała się w czasie kolejnej próby okiełznania tytanów Eldrazi na planie Zendikar. Wędrowcy są wymieniani według kolejności alfabetycznej. Każda kolejna część materiału przedstawia znanych z imienia Planeswalkerów, którzy pojawili się w ponad dwudziestopięcioletniej historii Magica. Zaczynamy od wędrowców, którzy pojawili się lub wyraźnie zaznaczyli swoją obecność po Naprawie Świata, czyli wydarzeniu znanym w historii planu Dominaria i samego Magica jako The Mending.

 

Planeswalkerzy Multiwersum – po Naprawie Świata: Gatewatch

Ajani Valiant Protector by Anna Steinbauer

Ajani Valiant Protector by Anna Steinbauer

Ajani Goldmane

Nacatl (rodzaj leonina) albinos, urodzony na świecie Naya około 4576 AR. Jedyny w swoim rodzaju z dwóch względów. Po pierwsze jego kolor skóry wyróżnia go wśród pobratymców. Z tego powodu był traktowany jak parias. Po drugie, od zawsze posiadał umiejętności związane z duchem. Potrafi weń wejrzeć i manifestować na różne sposoby, co czyniło go doskonałym uzdrowicielem. Specjalnością Ajaniego jest magia oczyszczania duszy i ciała. Ajani jest też auramantą (magiem skupiającym się na aurach), a ponadto należy do Gatewatch.

Iskra rozbudziła się w Ajanim po śmierci brata Jazala, co wywołało u niego pragnienie zemsty. Pierwsza wędrówka przez Blind Eternities rzuciła leonina na Jund, gdzie poznał wędrowca Sarkhana Vola. Ten pokazał mu jak wrócić na Nayę i rozniecił w nim gniew po stracie brata. To dążenie do zemsty i potrzeba poznania osoby, która była odpowiedzialna za śmierć Jazala, wciągnęły Ajaniego w sam środek wydarzeń związanych z Konfluencją (z ang. Conflux). Doprowadziły go też do konfrontacji ze smokiem Planeswalkerem Nicol Bolasem, który przy pomocy magicznego sztormu – Maelstromu – rozpętanego na styku Jundu, Nayi i trzech innych mikroświatów składających się na Odłamki większego planu Alary próbował zyskać ogromną moc. Ajani ledwo uszedł z życiem, ale udało mu się powstrzymać Bolasa, przy okazji nie dopuszczając do zniszczenia całej Alary.

W czasie poszukiwań osoby odpowiedzialnej za śmierć brata Ajani poznał inną Walkerkę, Elspeth, z która blisko się zaprzyjaźnił. To zaś doprowadziło go później na Dominarię w rejon Urborg oraz na Theros, gdzie wspierał przyjaciółkę w jej misji pokonania innego Planeswalkera, a zarazem boga, Xenagosa. Kiedy Elspeth zginęła, Ajani zaczął nosić jej płacz, by uczcić pamięć towarzyszki.

Ajani jest także częścią koła opowieści Walkerki Tamiyo, innej jego przyjaciółki, mieszkanki Kamigawy, z którą wymienia się historiami z planów. Dzięki tej znajomości leonin dowiedział się o niecnych czynach wędrowcy Tezzereta na planie Kaladesh. W efekcie udał się na ten plan i wziął udział w Rewolucji Eteru, w czasie której uratował wędrowczynie Chandę oraz Nissę i pomógł obalić reżim tamtejszego Konsulatu. Po tych wydarzeniach dołączył do Strażników Bram i złożył swoją przysięgę by chronić słabszych przed tyranami. Przestrzegał jednak innych członków tej grupy przed bezpośrednią konfrontacją z Bolasem, znając potęgę smoka. Zamiast tego zaczął szukać sprzymierzeńców w nadchodzącym konflikcie.

Podczas Wojny Iskry walczył z siłami Nicola Bolasa, przewodził innym Wędrowcom w bitwie, a na końcu, wraz z Huatli, Jiang Yanggu oraz Mu Yanling, chronił i ratował cywilów.

Chandra, Torch of Defiance by Magali Villeneuve

Chandra Nalaar

Urodzona na Kaladesh, roku 4537 Argiviańskiej Rachuby. Potężna pyromantka. Przez lata żyła na świecie Regatha, gdzie studiowała w Twierdzy Keral. Zyskała tam stanowisko Opata. Dalej uczyła się pod skrzydłem doświadczonej wędrowczyni Jayi Ballard. Członkini Straży Bram.

Była jedną z trzech wędrowców, którzy zbudzili tytanów Eldrazi ze snu na Zendikarze. Brała też udział w Rewolucji Eteru, obronie przed inwazją Emrakul na Innistradzie, przybyciu Boga-Faraona na Amonkhet, pokonaniu demona Belzenloka na Dominarii oraz Wojnie Iskry.

Chandra jest doskonałym przykładem czerwonego maga. Jest impulsywna, zapalczywa, niecierpliwa, emocjonalna, a zarazem pełna pasji. Jest szlachetna, ale i uparta. Jako pyromantka posiada wrodzony talent do kontroli ognia, ale wyróżnią ją podejście do tego rodzaju magii, jako że ceni oryginalność i improwizację przy rzucaniu czarów. Wiedząc jak destruktywną mocą włada, Chandra stara się samodoskonalić, by uzyskać jak najlepszą kontrolę nad ogniem.

Chandra jest jedną z tych postaci, które doczekały się rewizji swojej historii. W uaktualnionej wersji nic nie wiadomo na przykład o tym, by pyromantka miała rodzeństwo, choć rzekomo miała mieć brata oraz dwie siostry. W pierwotnej wersji Chandra była odpowiedzialna za zniszczenie wioski, w której mieszkała w dzieciństwie, jako że posługiwanie się magią ognia było zabronione – dziewczyna powodowana poczuciem winy miała się poddać władzom i zostać od razu ścięta. Zanim jednak ostrze opadło i ją zdekapitowało, miała się aktywować jej iskra, przenosząc ją na Regathę.

W nowej wersji sytuacja jest podobna, jednakże to działalność rodziców – szmuglerów eteru – ściągnęła na rodzinę uwagę władz. Ponadto, to nie ona spaliła wioskę, a żołnierze, którzy ścigali Nalaarów. Ponadto, egzekucja nie została przeprowadzona w wiosce, a na arenie w mieście Ghirapur. Te niuanse diametralnie zmieniają odbiór historii tej postaci. Bez zmian pozostaje przywiązanie Chandry do rodziny. W pewnym momencie tak zresztą zaczyna traktować członków Gatewatch, przez co bardzo mocno przeżywa śmierć Planeswalkera Gideona.

Nie zmienia się także to, iż Chandra przez wiele lat uczyła się w monastyrze, Twierdzy Keral, na Regathcie. To miejsce i ten czas mocno związały ją z Jayą Ballard, która ostatecznie okazała się mentorką młodej pyromantki. Ta więź przyczyniła się później do wsparcia Strażników Bram przez starszą wędrowczynię w ich próbie zabicia Belzenloka. Nauki mentorki pozwoliły zaś ukształtować charakter i moce młodej pyromantki.

Chandra stanowiła istotną rolę w planach smoka Nicol Bolasa. Podstawił on Planeswalkera Ramaza, który ją nakłonił do poszukiwań Smoczego Zwoju. W efekcie to między innymi z winy Chandry uwolnili się Eldrazi na Zendikarze. Później zaś pełniła kluczową rolę w zniszczeniu tytanów. Chandrze zdarza się zresztą coś zrobić pochopnie. Często pakuje się przez to w kłopoty. Później próbuje naprawiać swoje błędy.

Charakterystyczne dla Chandry jest także siłowe podejście do problemów. Zazwyczaj atak bez wcześniejszego planu czy rzucenie fireballa to dla niej dobra opcja. Nie jest przy tym też jakoś specjalnie ostrożna. Jeśli ktoś ma pecha znaleźć się w zasięgu jej czarów, albo jeśli ktoś stanie jej na drodze, to wcale nie jest to dla niej problem.  Zarazem Chandra chętnie działa na rzecz innych i jest pełna poświęcenia. Czasem unosi się dumą i stroi fochy – jak w przypadku próby jej rekrutacji do Gatewatch – ale należy do tych osób, które robią to, co jest słuszne – jak wtedy, gdy dołączyła do

Chandra, jak wielu innych wędrowców, wzięła udział w Wojnie Iskry i oczywiście była przeciwniczką Nicol Bolasa. Była częścią drużyny Walkerów, których zadaniem miała być dezaktywacja artefaktu Nieśmiertelne Słońce, który uniemożliwiał opuszczenie planu Ravnica, na którym toczył się konflikt. W czasie Wojny Iskry oraz tuż po niej Chandra zyskała też nowego wroga w postaci Planeswalkera Tibalta, który postanowił – z wrodzonego sobie okrucieństwa – wyrządzić jej tyle krzywdy, ile tylko może.

W życiu uczuciowym Chandry sporą rolę pełnił Gideon, o którym – po jego śmierci – mówiła, że kochała go bardziej niż brata. Chandra wyznała też miłość innej członkini Gatewatch, elfce Nissie.

 

Gideon Jura

Kytheon Iora, urodzony na świecie Theros w Akros. Wyszkolony wojownik, hieromanta. Brał udział w wielu bitwach, a także należał do Straży Bram. Zginął w Wojnie Iskry. Gideon był postawnym, dobrze zbudowanym mężczyzną. W walce posługiwał się suralem, przypominającymi bicze czterema ostrzami. Uważał, że silni powinni chronić słabszych. Jako ten jeden z silniejszych wykorzystywał swoje moce czynienia własnego ciała nietykalnym, by pomagać innym w walce i w potrzebie. Gideon mógł być czasem postrzegany jako arogant, ale przede wszystkim był charyzmatyczny i przywódczy. Inspirował innych. Był niezwykle lojalny wobec przyjaciół, a do tego sprawiedliwy i niezłomny.

Historia Gideona doczekała się retconu (przyp. redaktora – retcon, to zabieg polegający na dodaniu nowych informacji, które uzupełniają lub modyfikują wcześniejsze fakty lub założenia fabularne). Pierwotnie była nieco bardziej pompatyczna. Iskra Gideona miała się uaktywnić po walce z dużo silniejszym przeciwnikiem. Była też wersja, że jego rodzimym planem jest Bant.

W wersji po retconie młody Kython Iora był jednym z wielu chuliganów miejskich i za swoje czyny trafił do więzienia. Nie wyszedł z niego jednak dlatego, że ktoś dostrzegł w nim potencjał i wziął na nauki, ale dlatego, że pomógł w obronie obiektu, gdy atakowały go harpie i cyklopi. Tak wpadł w oko boga Helioda, który wybrał go na swego czempiona i nakazał zabicie tytana boga śmierci Erebosa. Kytheon na tym jednak nie poprzestał. Po aroganckim ataku na Erebosa, jego oddział Nieregularnych zginął. Zszokowany, zdruzgotany, pełen poczucia winy i wstydu, w tym momencie stał się Planeswalkerem. Iskra Kytheona aktywuje się, a on sam ląduje w krainie Bant, odłamku planu Alary. Tu przybiera imię Gideon.

Gideon jest kluczową postacią dla wielu wydarzeń po Naprawie Świata (ang. Mending). Przede wszystkim doprowadził do powstania Strażników Bram (ang. Gatewatch). To jego zapał – i trochę przypadku – sprawiły, że grupa wędrowców spotkała się w jednym miejscu i zdecydowała, że będzie chronić Multiwersum.

Gideon brał również udział w:

  • wydarzeniach związanych z kradzieżą Smoczego Zwoju
  • zniszczeniem Zakonu Heliuda przez Chandrę na planie Regatha
  • w bitwie z Eldrazi pod Fortem Keff na Zendikarze
  • w obronie bezgildyjnych i uspokajaniu sytuacji na Ravnice w czasie wydarzeń związanych ze stworzeniem nowego Paktu Gildii
  • w obronie i późniejszym odbiciu Wrót Morza (ang. Sea Gate) z macek Eldrazi na Zendikarze
  • w pokonaniu i zniszczeniu tytanów Eldrazi Ulamoga i Kozilka
  • w zapieczętowaniu w księżycu na Innistradzie ostatniego tytana Eldrazi, Emrakul
  • w Rewolucji Eteru na Kaladeshu
  • w nadejściu Boga-Faraona na Amonkhecie
  • w pokonaniu demona Belzenloka oraz zniszczeniu jago wersji Kabały (związanej z czarną maną organizacją, w epoce Belzenloka będącą w praktyce demonicznym kultem) na Dominarii
  • w Wojnie Iskry na Ravnice.

Gideona łączyła szczególna więź z wędrowczynią Chandrą, być może nawet większą niż przyjacielska, jeśli wierzyć jej słowom po śmierci tego walkera.

Roku 4881 AR oddał życie, przejmując na siebie konsekwencje paktu Planeswalkerki Liliany Vess. Ostatnie co Gideon zobaczył, to wizja Nieregularnych w zaświatach, którzy przybyli go powitać i mu wybaczyć lekkomyślność i arogancję z młodości, które doprowadziły do ich śmierci.

 

Jace Beleren

Jace Beleren jest być może najważniejszym Planeswalkerem w całym Multiwersum po Naprawie Świata. Nie dlatego, że jest tak potężny, ale dlatego, że jakimś cudem wtrąca się w sprawy właściwie każdego planu i wielu Planeswalkerów. Jest jednym z założycieli Strażników Bram.

Jest niezwykle inteligentny i ciekawski. To znakomity iluzjonista. Potrafi kontrolować cudze wspomnienia. Potrafi też przewidywać przyszłość. Doskonały planer i telepata. Z charakteru jest raczej wycofany. Zarazem jednak Jace jest postacią targaną wątpliwościami i wyrzutami sumienia związanymi z podejmowanymi w przeszłości decyzjami. Stroni od fizycznej walki. Co ciekawe, Jacem opiekował się przez pewien czas członek gildii Gruul z Ravnici, ale wiązać go należy raczej z jej bezgildyjnymi mieszkańcami.

Jace urodził się jednak na planie Vryn. Był telepatą od najmłodszych lat. Nie posiadając kontroli nad swym darem, stanowił niemały problem dla otoczenia. Został więc odesłany przez rodziców na nauki do  Alhammarreta – sfinksa pełniącego rolę arbitra. Ten okazał się wykorzystywać młodzieńca i zataił wiedzę o jego iskrze. To musiało się skończyć konfrontacją. Po kulminacyjnej walce Jace znalazł się na świecie Ravnica, nie pamiętając swojej przeszłości. Plan ten stał się jego nowym domem.

Na Ravnice dołączył do organizacji Nieskończone Konsorcjum pod dowództwem Tezzereta. Później brał udział w wydarzeniach budzących Eldrazi na Zendikarze, uczestnicząc w intrygach Planeswalkera Tezzereta. Następnie został Żywym Paktem Gildii na Ravnice. Podczas walk na Zendikarze z dwoma tytanami zdał sobie sprawę, że nikt sam nie jest w stanie stawić oporu takim zagrożeniom i wypowiedział słowa pierwszej Przysięgi w ramach Strażników Bram. On także stanął przed obliczem tytana Eldrazi Emrakul na Innistradzie, pomagając w zapieczętowaniu jej w księżycu. Brał udział w wydarzeniach na Kaladesh podczas renegackich walk o aeter. Stanął oko w oko z Planeswalkerem Nicol Bolasem na Amonkhecie, co skutkowało ponownym wymazaniem pamięci i wędrówką na Ixalan.

Następnie dołączył do Vraski w poszukiwaniu Nieśmiertelnego Słońca. Zmierzył się ze sfinksem Azorem, twórcą zasad panujących na Ravnice. Tam też odzyskał pamięć. Dołączył do załogi Weatherlight na Dominarii, próbując przekonać pozostałych Strażników Bram do skupienia się na zagrożeniu ze strony smoka Nicol Bolasa. Wreszcie powrócił na Ravnicę i wziął udział w Wojnie Iskry. To on planował posunięcia przeciwników Bolasa i to w dużej mierze dzięki jego planom udało się pokonać armię najeźdźców.

Jego data urodzin szacowana jest na 4582 AR. Przez długi czas był wiązany uczuciowo z wędrowczynią Lilianą Vess. Po wydarzeniach z Ixalanu zbliżył się jednak innej wędrowczyni, gorgony Vraski.

Kaya, Orzhov Uzurper by Yongjae Choi

Kaya

Ciemnoskóra Walkerka, która jest znana przede wszystkim jako zabójczyni duchów. Jest członkiem Gatewatch. Do grupy dołączyła w czasie Wojny Iskry. Kaya sprawia wrażenie zainteresowanej jedynie finansami. Ma jednak wysokie poczucie sprawiedliwości i uważa, że każdy powinien być traktowany tak samo uczciwie, niezależnie od pochodzenia. Najlepiej, gdy może pogodzić swoje przekonania z okazją do zarobku. Poczucie sprawiedliwości jest jednak dla niej ważniejsze niż pieniądze – to objawiło się m.in. w czasie jednego ze zleceń na Fiorze (sprawa ducha matki arystokraty Emilio Revariego) oraz po przejęciu władzy w gildii Orzhov (kwestia uwolnienia wielu duchów od – zdaniem Kayi – nieuczciwie zaciągniętych długów). Kaya jest zarazem przenikliwa, zdecydowana i pewna siebie. Zabójczynią duchów stała się dzięki umiejętności czynienia swego ciała niematerialnym. Te części ciała – oraz sztylety, które wykorzystuje do zabójstw – stają się wówczas purpurowo przezroczyste.

Miejsce pochodzenia Kayi jest nieznane. Wiadomo, że jest to plan, który stopniowo popada w obłęd, a jego niebo pokryte jest skrzącymi się pęknięciami. Kaya początkowo była na usługach Nicol Bolasa, który obiecał jej uleczyć jej plan. Dość szybko przejrzała jednak jego niecne zamiary (zaczęła podejrzewać, że to on wywołał problemy jej rodzinnego świata) i dołączyła do Gatewatch oraz walczących z jego armią Planeswalkerów.

Nie stało się to jednak przed zabójstwem duchów tworzących Obzedat – ciało rządzące gildią Orzhov na Ravnice – na zlecenie Bolasa. Tym samym stała się przywódczynią gildii, przyjmując zarazem brzemię wszystkich długów, które istniały w tej frakcji. Co ciekawe, jedną z jej decyzji było uwolnienie sporej części istot – głównie duchów – od długów wobec Orzhov, przy jednoczesnym podniesieniu podatków z 10 do 40 procent (w wyniku protestów i zamieszek kwota podatku została potem zmniejszona do 18 procent). Warto dodać, że Kaya była zarówno u początku Wojny Iskry, jak i przy jej końcu. To ona pomogła Ral Zarekowi uruchomić Międzyplanarną Boję (Interplanar Beacon), która przyciągnęła Wędrowców z całego Multiwersum, co zapoczątkowało inwazję Bolasa. Uczestniczyła w procesie werbowania neutralnych gildii. Na koniec zaś zostało jej zlecone odszukanie i zabicie Liliany Vess, odpowiedzialnej za śmierć tysięcy Ravnican w starciach z armią zombie Bolasa.

Życiorys Kayi nie byłby pełny bez informacji, że to ona – poprzez kontrakt zlecony jej przez Marchesę, obecną królową Paliano na Fiorze – zabiła Brago – Wiecznego Króla, króla-ducha Paliano.

Liliana, the Last Hope by Anna Steinbauer

Liliana Vess

Mistrzyni nekromancji, z raczej tragiczną przeszłością. Jedną z ważniejszych dla niej motywacji było dążenie do zachowania młodości i potęgi. Później, wraz z rozwojem magicowej fabuły, jej postać została rozbudowana i dostała głębszą motywację. Obecnie ex-Gatewatch.

Liliana pochodzi z Benalii na Dominarii. Urodziła się około roku 4300 AR – w realiach MTG ma więc ponad sto lat. Wygląda jednak na trzydziestolatkę, a zawdzięcza to m.in. kontraktowi z czterema potężnymi demonami, Kothopedem, Razakethem, Griselbrandem i Belzenlokiem. Jest inteligentna i charyzmatyczna, ale zarazem wyjątkowo egocentryczna (acz to też zaczęło się zmieniać, Lili po czasie spędzonym z Gatewatch nauczyła się co to poświęcenie). Do tego jest atrakcyjną kobietą, co potrafi wykorzystać do swoich celów. Posiada Stalowy Woal, artefakt o wielkiej mocy, z którego korzystanie wiąże się z wysoką ceną. Liliana jest mocno niezależną osobą, choć przez długi czas wykonywała polecenia wędrowca Nicol Bolasa (to on zresztą załatwił kontrakt z demonami i to on go ostatecznie przejął).

Za młodu Liliana była psotliwą kusicielką, panienką z dobrego domu, która nie przejmowała się zbytnio takimi rzeczami jak reputacja. Jej mentorka uczyła ją lecznictwa, ale Liliana po cichu sięgała też po bardziej mroczne i zakazane nauki. Być może w ich trakcie zetknęła się z czymś lub zwróciła uwagę czegoś, to później pchnęło ją ostatecznie na drogę nekromancji. Być może od narodzin jej przeznaczeniem było trafić na te siły. To kwestia nie do rozstrzygnięcia, grunt, że ojciec Liliany był benaliańskim generałem, arystokratą, który miał wrogów. W pewnym momencie brat Liliany, Josu, został przez tych wrogów otruty, a dziewczyna została przez mentorkę wysłana po lecznicze zioła. Tu jednak spotkała na swej drodze tajemniczego mężczyznę, który poinformował ją, że zioła zostały wycięte przez wrogów jej ojca, ale mimo to jest jeden raczej nieakceptowany, choć skuteczny, sposób, by uleczyć brata. Wystarczy użyć nekromancji, by przywrócić roślinę do życia i użyć jej do leczniczej mikstury… efekt? Szaleństwo brata, który w morderczym amoku zabija służbę i mentorkę Liliany, konieczność wskrzeszenia ofiar brata jako zombie, by się chronić i by zabić Josu, a także aktywacja iskry i przenosiny na Innistrad. Cała ta historia to kluczowy moment dla tej bohaterki nie tylko jako Planeswalkerki, ale i jako postaci. Miała ona fundamentalny wpływ na jej późniejsze decyzje i losy, a warto dodać, że wiele lat później Liliana musiała pokonać wskrzeszonego Josu, mierząc się ze swoją przeszłością.

Przeszłość Liliany – a także chęć zdobywania coraz większych mocy oraz zachowania młodości – doprowadziły ją po Naprawie Świata (Mending) do decyzji o nawiązaniu współpracy ze smokiem-wędrowcem Nicol Bolasem. Pomógł on jej nawiązać kontakty i podpisać kontrakty z czterema demonami, o których zostało tu już wspomniane. Liliana jako niezależna osoba zdecydowała się jednak zerwać te umowy, zabijając po kolei Kothopeda, Griselbranda, Razaketha i Belzenloka. To jednak sprawiło, że znalazła się pod kontrolą Nicol Bolasa i musiała wziąć udział w Wojnie Iskry po jego stronie.

Splata się to jednak z kolejnymi równie ważnymi wątkami jej historii. Tajemniczy mężczyzna okazał się być w jakimś stopniu powiązany z duchami Onakke i artefaktem The Chain Veil (który zwykliśmy tłumaczyć jako Stalowy Woal). Ten zaś znalazł się w jej posiadaniu dzięki Kothopedowi, który wysłał ją na plan Shandalar, by go znalazła. Artefakt okazał się instrumentalny w pokonaniu demonów, które – tak się przypadkowo składa – były powiązane z Nicol Bolasem. Był też przydatny podczas walk Planeswalkerów z Gatewatch – do których Liliana dołączyła – z przeciwnikami. Czyni to historię Liliany jedną z bardziej złożonych opowieści Magica, przynajmniej jeśli chodzi o wędrowców po Mendingu.

Warto tu też odnotować romantyczną relację Liliany z Jacem Belerenem, jednym z założycieli Gatewatch. Ten wątek również wpływał na wybory nekromantki. Z pewnością jest ona również pod wielkim wpływem Gideona, Walkera, który w Wojnie Iskry poświęcił dla niej swoje życie. Istotna może być również klątwa, którą przy pomocy Stalowego Woalu w pewnym momencie rzuciła na Planeswalkera Garruka.

Liliana brała udział w wielu wydarzeniach kluczowych dla fabuły Magica po Naprawie Świata. Najważniejsze z pewnością było to, iż manipulowała wydarzeniami związanymi z organizacją Nieskończone Konsorcjum, a także iż wsparła Gatewatch w walce z tytanem Eldrazi Emrakul na Innistradzie, w rewolucji przeciw Konsulatowi na Kaladeshu, a także konfrontacji z Nicol Bolasem na Amonkhecie oraz unicestwieniu demona Belzenloka na Dominarii. No i oczywiście dowodziła armią zombie Nicol Bolasa w czasie inwazji na Ravnice.

Nissa, Who Shakes the World by Chris Rallis

Nissa Revane

Nissa jest jedną z tych postaci, która przyszła na świat w grze Duels of the Planeswalkers. Dlatego też jej postać w pewnym momencie zaliczyła retcon odnośnie jej pochodzenia i najmłodszych lat oraz aktywacji iskry i pierwszej podróży poza Zendikar, który w Multiwersum jest jej rodzinnym planem. W pierwotnej wersji Nissa była bardziej ksenofobiczna, zwłaszcza względem wampirów. Jej losy były też bardziej dramatyczne – została m.in. wygnana przez swoich pobratymców, a do tego po wizycie na Lorwynie zaczęła parać się czarną magią. Bardziej była też zorientowana na inne elfy i wzmacnianie ich w walce.

W nowej wersji Nissa jest elfką, animistką, urodzoną w plemieniu Joraga. Wraz z matką jest ostatnią przedstawicielką tego rodzaju szamanów na Zendikarze. Dzięki temu Nissa posiada jednak więź z samym planem, z jego duszą. Potrafi też przyzywać żywiołaki. W czasie swych przygód w pewnym momencie zyskuje nawet status „shaya”, budzicielki świata, a jeden z przyzwanych przez nią żywiołaków staje się jej towarzyszem. Nissa nadaje mu imię Ashaya, „Obudzony świat”. To pokazuje siłę jej związku z Zendikarem, ale jest też świadectwem jej talentu do wsłuchiwania się w naturalne otoczenie i umiejętność przenikania energii planów, łączenia się z ich żyłami many. Praktycznie wszędzie, gdzie los rzuci Nissę, będzie ona próbowała nawiązania więzi z tymi mocami – na Zendikarze, Lorwynie, Ravnice, Innistradzie, Kaladeshu, Amonkhecie. I w każdym z tych miejsc jej umiejętność będzie kluczowa. W pewnym momencie da jej nawet możliwość sięgania po moc z niebieskich źródeł many.

Nissa po retconie nie zostaje wygnana. Ona sama opuszcza matkę i swą rodzinną wioskę, by nie stanowić dla nikogo obciążenia – przywódca jej grupy elfów bał się wizji Nissy. Te zaś okazały się bezpośrednim nawoływaniem Zendikaru o pomoc do młodej elfki, ale by się o tym przekonać, musiała ona opuścić pobratymców. Konfrontacja ze źródłem problemu spowodowała aktywację iskry Nissy i przenosiny na Lorwyn. Tu zaś zamiast zapoznać się bliżej z czarną maną była jedynie zafascynowana mrocznymi sekretami planu.

W fabule Nissa pełni jedną z bardziej istotnych ról po wydarzeniach znanych jako Mending na Dominarii. Przede wszystkim była towarzyszką i przewodniczką Sorina Markova, jednego z wędrowców, który uwięził tytanów Eldrazi na Zendikarze, w podróży do Akoum i znajdującego się tam Oka Ugina. To ona ostatecznie oswobodziła te stwory, niszcząc główny hedron utrzymujący ich w ryzach. Nissa chciała chronić Zendikar. Liczyła na to, że tytani odejdą. Tak się jednak nie stało i Nissa stała się w ten sposób odpowiedzialna za zniszczenie wielu miejsc na tym  planie

Zarazem to dzięki Nissie miejsca te mogą się odradzać. Przyczyniła się w ogromnym stopniu do zniszczenia Eldrazich, a wcześniej próbowała ich uwięzić, razem z resztą Walkerów z Gatewatch. Nissa jest członkinią tej grupy. Tu też jednak warto dodać, że w pewnym momencie ją porzuciła, łamiąc przysięgę, odnawiając ją później w czasie Wojny Iskry. Wracając jednak do Zendikaru – uratowała Serce Khalni przed wędrowcem-demonem Ob Nixilisem. Po zwycięstwie nad Eldrazimi Kozilekiem i Ulamogiem zasadziła rośliny, które wyginęłyby w konflikcie.

Ponadto, Nissa była kluczowa dla późniejszych wydarzeń:

  • na Innistradzie – walce z ostatnim z tytanów, Emrakul, a także w uwięzieniu jej w tamtejszym księżycu
  • na Kaladeshu – w pokonaniu Konsulatu i mentoringu Walkerki Chandry, była ważną postacią dla tzw. rewolucji eteru
  • na Amonkhecie – w zdobyciu wiedzy o planie, zwłaszcza w kontekście wizyty w świątyni boga Kefneta
  • na Ravnice – w czasie Wojny Iskry, m.in. zniszczyła statuę Bolasa, co podniosło morale walczących z tym smokiem-wędrowcem. Ponadto wzięła udział w przekonywaniu neutralnych gildii do wzięcia udziału w konflikcie, a przede wszystkim naprawiła żyły many i uczestniczyła w rytuale wskrzeszenia smoka Niv-Mizzeta oraz nadania mu mocy Żywego Paktu Gildii.

Na koniec warto dodać, że między nią a Chandrą zaczął tworzyć się związek, choć jak się on rozwinie – tego jeszcze nie wiemy.

Teferi, Time Raveler by Chris Rallis

Teferi

Jeden z najstarszych obecnie żyjących Planeswalkerów. Jest też członkiem Gatewatch. Urodził się na Dominarii w roku 3293 AR. Jego ojczyzną jest królestwo Zhalfir na kontynencie Jamuraa. Jest ciemnoskórym człowiekiem. Teferi stroni od konfliktów. Jeśli tylko może, stara się rozwiązywać problemy w pokojowy sposób, raczej oddziałując na źródła władze i stronników oponenta niż wdając się w fizyczny konflikt. To typ filozofa i naukowca, mędrca, który postępuje z rozmysłem, choć nie zawsze tak było. Niektóre działania i wybory Teferiego prowadziły do poważnych konsekwencji. Z niektórych z pewnością do dziś nie jest zadowolony.

Teferi jest chronarchem, czyli czarodziejem, który manipuluje czasem. Uczył się pod okiem samego Urzy w akademii Tolarii. Początkowo był z niego niezły gagatek. Robił innym głupie dowcipy, był takim typowym szkolnym łobuzem. Z czasem zmądrzał, ale zdążył się też paru istotom nauprzykrzać, między innymi srebrnemu golemowi Karnowi i studentce Jhoirze, z którymi później wiązały go bardzo przyjacielskie stosunki. Zresztą, z Jhoirą był nawet w relacji romantycznej, jednak po czasie para ta rozeszła się, choć okoliczności tego nie znamy.

Wiemy zaś, że Teferi spędził około 20 lat w bańce temporalnej, która powstała w wyniku pierwszego zniszczenia Tolarii. Został uratowany z niej przez Jhoirę. Później razem z nią wypełniał zadania powierzone przez Urzę w celu przygotowania się na nieuchronną inwazję Phyrexian. Brał nawet udział w konflikcie z K’rrikiem oraz w wydarzeniach w Świecie Serry. Kiedy jednak został królewskim magiem Zhalfiru, jego drogi z Urzą trochę się rozeszły. Teferi stał się obrońcą Zhalfiru i Jamuraa’y. Później sam stał się Walkerem, choć warto podkreślić, że początkowo nie był świadomy aktywacji iskry.

Jego dalsze działania i podróże doprowadziły do wybuchu wojny między zhalifirańskimi gildiami i księstwami. Teferi pomógł zachować pokój, a potem zajął się temporalnymi eksperymentami związanymi ze zmianą fazy wysp Chaza. Zniknięcie wysp było zaś jednym z powodów Wojny Miraży. Teferi wziął także udział w Wojnie Planeswalkerów (dość mało o tym wydarzeniu wiemy, Teferi ratował wówczas jedną z Walkerek, Darię, która później dołączyła do Dziewięciu Tytanów Urzy). Zareagował również w czasie ataku barbarzyńców z Keld na Jamuraa’ę.

Teferi próbował uniknąć konfliktu z Phyrexianami. Z tego powodu podstępem namówił Urzę do rzucenia czaru, który pozwolił zmienić fazę Zhalfiru i Shiv, by regiony te zniknęły na czas inwazji. To zaś doprowadziło do powstawania wyrw czasowych. Gdy Teferi powrócił po około 300 latach, problem wyrw czasowych stał się ogromnym problemem, który mógł zagrozić całemu Multiwersum. Teferi wdał się wówczas w – przegraną – walkę z Planeswalkerem Nicol Bolasem oraz poświęcił swą własną iskrę, by załatać wyrwę w Shiv i przywrócić region Dominarii. Jego ukochany Zhalfir pozostał jednak w innej fazie i nie powrócił na miejsce w wyniku manipulacji wędrowca Leshraca.

60 lat później Teferi wraz z córką, Niambi, próbował przywrócić Zhalfir Dominarii. Spotkał jednak wówczas Jhoirę, a także Planeswalkerów z Gatewatch. Rezultatem tych wydarzeń było odzyskanie przez niego iskry. Między innymi z tego względu wziął udział w Wojnie Iskry na Ravnice. Jego temporalne manipulacje pozwoliły ocalić wiele istnień na początku konfliktu. Później brał udział w próbie zabicia Liliany Vess, prowadzącej najeżdżające plan armie zombie Nicol Bolasa, wykorzystując umiejętności spowalniania czasu.

Cechą charakterystyczną Teferiego jest to, że gdy wędruje między planami, w jego miejscu pojawia się trąba powietrzna o niebieskim zabarwieniu.

 

Źródła

Pisząc ten tekst posiłkowaliśmy się poniższymi źródłami oraz konkretnymi wpisami na wiki o danych Wędrowcach:

Aktualizacja z 21.12.2019: obecnie ukazały się poniższe prace w ramach projektu Magic Lore PL

Artykuły:


Filmy:


PR PATRONI I SPONSORZY PR

Serdecznie dziękujemy naszym Patronom i Sponsorowi, którzy wspierali lub aktywnie wspierają Projekt Magic Lore Pl!

  • Warszawskie sklep StrefaMtg.pl
  • Jakub Rojek z Wilda Software
  • Michał Sumka
  • Paweł Szczęsny
  • Rymika Myślicka
  • Piotr Gliźniewicz
  • Sebastian Pustelnik
  • Patron Anonimowy
  • Patron Anonimowy

Pozdrawiamy i gorąco namawiamy do wspierania naszego projektu, np. za pośrednictwem Patronite.


O autorach: 

Emil Marcinkowski i Przemysław Oberbek – info o autorach w zakładce redakcja.

Paweł Szumert – casualowy sędzia prereleasów, wielbiciel commandera i kiepskich żartów. Kartonikami przekręca już przeszło 10 lat i jako jeden z nielicznych stara się (przynajmniej pobieżnie) zgłębiać lore na bieżąco.

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze