Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 7 – przedrewizyjni Walkerzy

Oto jest rzecz o Przybyłych, potężnych istotach Wędrowcami zwanych. Pośród wielu światów, pośród wielu ras rodzą się Wybrani. Ci obdarowani Iskrą. lub którym iskra aktywuje się za życia. Nie jest jasne, dlaczego jedni ową Iskrę posiadają, ani też czym dokładnie Iskra jest. Poznaliśmy jednak wielu spośród niezliczonych szeregów Wędrowców, z bezmiaru światów Multiwersum. Tym razem interesują nas przedrewizyjni Walkerzy.

A przed Tobą ich spis.

Ostatnia, siódma część to przedrewizyjni Walkerzy. Zapoznacie się z w niej z postaciami, które były Wędrowcami zanim Wizardzi na dobre zabrali się za fabułę Magica oraz ustalili kim tak właściwie te istoty są, jakie mają moce i ograniczenia. Wędrowcy są wymieniani według kolejności alfabetycznej. Każda kolejna część materiału przedstawia znanych z imienia Planeswalkerów, którzy pojawili się w ponad dwudziestopięcioletniej historii Magica. Tu mamy postacie, które pojawiały się głównie w komiksach, a także pierwszych powieściach i opowieściach z Multiwersum.

Planeswalkerzy Multiwersum – przedrewizyjni Walkerzy

Altair of Coloni

Altair of Coloni

Altair z Coloni był Planeswalkerem czerpiącym moc z białej many. Był zresztą nazywany Białym Magiem. Pochodził z Równin Coloni na wyspie Corondor na Dominarii. Był jednym z Mędrców Minoradu. Pomógł w organizacji tego zgromadzenia przerwanego później przez Planeswalkera Ravidela, grożąc użyciem Golgothiańskiego Sylexu, jeśli zgromadzeni przeszkodzą mu w jego planach. Altair i inni zgodzili się, ale ostatecznie po ponad milenium Ravidel złamał obietnicę i użył Sylexu. Mniej więcej w tym samym czasie Altair zmagał się z klątwą Ravidela, a gdy się jej pozbył dołączył do Planeswalkerki Kristiny z Lasów i Jareda Carthaliona (jeszcze nie Planeswalkera). Ich celem było oczywiście pokonanie wrogiego im Wędrowca oraz zniszczenie Sylexa. W pewnym momencie Jared, Kristina, Altair i jeszcze jedna postać starli się z Ravidelem w Rozpadlinie Pojedynków w Golthonor. Altair zginął w trakcie walk przygnieciony głazami.

 

Embereck

Embereck

Embereck był żywiołakiem, który pochodził z Hammerheim na Dominarii. Po tym jak na krótko po Epoce Lodowcowej Golgothiański Sylex został ponownie odnaleziony w ruinach Terisiare, Embereck walczył o niego z Planeswalkerem Ravidelem. To jednak ten drugi Wędrowiec znalazł się w posiadaniu artefaktu. Embereck uczestniczył później i pomagał zorganizować zebranie magów i Planeswalkerów w Minoradzie. Kiedy Ravidel zaatakował i zagroził, że użyje Sylexa, jeśli ktokolwiek z zebranych spróbuje przeszkodzić mu w jego planach, a rada Mędrców Minoradu zgodziła się nie przeciwstawiać, Embereck opuścił zgromadzenie.

 

Eskil

Eskil

Eskil Biały pochodził z Dominarii i był Planeswalkerem na długo przed Wojną Braci. Był prapraprawnukiem arcymaga Xarla Angel-Keepera, który zdeprawował anielicę Serry, Trine, i podbił Corondor. Eskil przyzwał inną anielicę Serry, Rahel, by pokonać Trine. Kiedy został spryskany krwią upadłej anielicy oślepł, a jego skóra stała się biała. Wtedy też zyskał swój przydomek i aktywowała się jego iskra. Później Eskil ratował dzieci w Corondor w czasie wojny Dakkona Blackblade’a z Dihadą. Z czasem osiedlił się w Białych Lasach i stał się ich strażnikiem. Pełnił również rolę mentora dla maga Mangary. Ostatecznie był jednym z najbardziej dobroczynnych Wędrowców.

 

Faralyn

Faralyn

Faralyn z Odłamka był Planeswalkerem, który został uwięziony po aktywacji Sylexa przez Urzę wewnątrz Odłamka Dwunastu Światów (Shard of the Twelve Worlds). Jego ambicją była ucieczka z tej pułapki, więc wraz z Planeswalkerką Freyalise badał Odłamek. Zorganizował nawet spotkanie Wędrowców, które miało zająć się rozwiązaniem problemu. Faralyn miał jednak nadzieję, że w jego trakcie Planeswalkerzy wezmą się ze sobą za łeb, a przy okazji wytworzą taką energię, że uda mu się opuścić Odłamek. To udało mu się częściowo – koniec końców Faralyn opuścił Odłamek, ale zginęli nie inni Wędrowcy, a słudzy Faralyna – jego pomocnik Ravidel oraz Starszy Smok Chromium Rhuell, który dołączył do Faralyna po opuszczeniu Walkerki Geyadrone Dihady. Faralyn opuścił odłamek razem z Tevesh Szatem i Leshraciem, trafiając na plan Shandalar. Został zabity wkrótce potem przez astralnego smoka przywołanego przez obrońcę Shandalaru, Kenana Sahrmala. Warto dodać, że Faralyn był odpowiedzialny za zamianę Starszego Smoka Vaevictisa Asmadiego w smocze szczenię (dragon whelp).

 

Fatima

Fatima pochodzi z planu Rabiah. Urodziła się przed rokiem -5000 AR. Była wyjątkowa pod wieloma względami. Miała bogactwo i potęgę, z którą nie mogło się równać wiele innych kobiet na planie. Swą niezależność ceniła szczególnie mocno, jako że nie miała męża, a jej ojciec nie żył, więc nie było mężczyzny, który mógłby ją kontrolować. Mimo to miała kochanka, na którym wymogła obietnicę, że nigdy jej nie poślubi. Mężczyzna w pewnym momencie zmienił jednak zdanie, co skończyło się wybuchem złości Fatimy. Kobieta postanowiła więc odizolować się od innych i stworzyć sobie miasto, w którym będzie mogła żyć w spokoju nie niepokojona przez nikogo. Tak powstało Miasto z Mosiądzu, czyli City of Brass. Moc Fatimy była w tym okresie tak wielka, że przeniosła to miejsce na najdalsze krańce planu. Wkrótce poczuła się też samotna i stworzyła pierwszych Mosiężnych Ludzi. W Mieście z Mosiądzu ma przebywać po dziś dzień, dbając o to co stworzyła, a ognie jej miasta oraz jej gniewu i zgryzoty trzymają postronnych z daleka.

 

Gerheart

Istnieje w zasadzie tylko jako wzmianka w jednej z magicowych antologii. Znany jedynie z tego, że zapowiedział przyzwanie Koboraha, kapłana słońca.

 

Geyadrone Dihada

Geyadrone Dihada

Demoniczna Walkerka, która żyła w okresie między upadkiem Thranów a Wojną Braci. Była odpowiedzialna za aktywację iskry u Dakkona Blackblade’a, stworzenie samego Black Blade’a, deprawację Sol’Kanara, ducha natury z Khone. W czasie walki z Dakkonem, znanej później jako wojna Black Blade – Dihada, pośrednio przyczyniła się do powstania Rozpadliny Pojedynków w Golthonor (Duelling Chasm of Golthonor). Wchłonęła wówczas moc Starszej Smoczycy Piru pokonanej przez Dakkona. Dihada wcześniej przyzwała Starsze Smoki Piru i Chromium Rhuella dla obrony przed Dakkonem. Geyadrone Dihada brała również udział w Wojnie Planeswalkerów, jednak nie wiadomo w jaki sposób konflikt ten się zakończył i jaki był jej los. Dihada nie pojawiała się jednak później w fabule Magica.

 

Grenfell Mor z Golthonor

Grenfell Mor z Golthonor

Grenfell Mor był jednym z twórców Mędrców Minoradu. Doradzał królowej wyspy Corundis w rejonie Golthonor. Był jednym z Walkerów, którzy zgodzili się na szantaż Planeswalkera Ravidela, kiedy tenże zagroził zniszczeniem Minoradu przy pomocy Golgothiańskiego Sylexa. Jednocześnie pracował nad czarem, który miał zniszczyć Sylex. Grenfell Mor jest ojcem Gwendolynn Morr, która wyszła za mąż za Adama Carthaliona. To zaś oznaczało, że był dziadkiem Jareda Carthaliona, jednego z uczestników Wojny Planeswalkerów i oponenta Ravidela. Co ciekawe, próbował zabić Jareda, gdy ten pojawił się w Mieście Telemar, ale mu się to nie udało.

 

Jared Carthalion

Jared Carthalion

Znany także jako Magi Cienia, ostatni z rodu Carthalionów, którego początki sięgają Epoki Lodowcowej. Posiadał na policzku Znak Starszych Druidów w postaci półksiężyca. Jego ojcem był Adam Carthalion, który został zmanipulowany przez Planeswalkera Ravidela do poświęcenia własnej żony i syna. Adam chciał się dzięki temu stać Wędrowcem, by pokonać zło z przepowiedni, które miało zagrażać Dominarii. W ostatniej chwili jednak sprzeciwił się woli Ravidela, konfrontując się z nim (w rzeczywistości to właśnie Ravidel był wspomnianym zagrożeniem).

Jared początkowo wychowywał się na ulicach miasta Arathoxia jako żebrak pod okiem Ezera, pomocnika Adama. Po szesnastu latach dopadła go jednak przeszłość. Ravidel wytropił Jareda i podbił Arathoxię. Jaredowi udało się jednak ujść z życiem. Później zaś poznał Planeswalkerkę Lianę z Minoradu, a także ukradł Czarny Lotos, który wykorzystał do zniszczenia Zamku Melmereth oraz – pozornie – Ravidela.

Po tych wydarzeniach Jared stał się podróżnikiem. Tak poznał Planeswalkerkę Kristinę z Lasów, która zaczęła go uczyć korzystania z many. Oboje zakochali się w sobie. Wkrótce jednak okazało się, że Ravidel przeżył. Para postanowiła więc stawić mu czoła. Nie udało im się jednak powstrzymać wybuchu Wojny Planeswalkerów. Ostatecznie Ravidel i Jared starli się w Rozpadlinie Pojedynków w Golthonor. W trakcie walki Jared stał się Wędrowcem, a gdy jar zapadł się, udało mu się uratować Kristinę przed zmiażdżeniem. Nie jest wiadome, co dalej stało się z Jaredem. Jest jednak wysoce prawdopodobne, że nie żyje i nie przetrwał Wojny Planeswalkerów lub został w jakiś sposób unieszkodliwiony.

 

Kenan Sahrmal

Kenan Sahrmal

Kenan Sahrmal był obrońcą planu Shandalar, jego Czempionem. Tam zresztą się urodził. Sahrmal ruszył do walki zaraz po przedostaniu się na Shandalar Planeswalkerów Faralyna, Tevesh Szata, Leshraca oraz Lim-Dûla po tym jak uciekli z Odłamka Dwunastu Światów. Faralyna szybko udało mu się zabić przyzwanym smokiem astralnym. Szata i Leshraca udało mu się z kolei przegnać. Sahrmal był jednak osłabiony i w efekcie Lim-Dûlowi udało się go pozornie zabić. W rzeczywistości jednak jego ciało tylko zniknęło, ale pozostała esencja.

Choć Lim-Dûlowi ścięto głowę, to Wędrowiec ten przeżył i po 12 latach zaatakował Shandalar. Sahrmal wykorzystał ten czas do wyszkolenia dwóch wojowników, którzy mieli chronić plan w jego zastępstwie. Jednemu z nich przekazał swą nieśmiertelność. Drugi – w wyniku niefortunnych decyzji – połączył się z Lim-Dûlem i stworzył Wielką Barierę, która nie pozwalała innym Wędrowcom odwiedzać Shandalaru. Ostatecznie Lim-Dûl został pokonany, a to, czy Sahrmal po przekazaniu nieśmiertelności zmarł, czy też przeżył, nie jest do końca jasne. Nie pojawiał się jednak po tym wydarzeniu więcej w fabule Magica.

 

Krim

Krim miał być rywalem Planeswalkerki Tempé. Poza jedną wzmianką nie wiadomo o nim jednak nic więcej.

 

Liana z Minoradu

Liana z Minoradu

Liana była zmiennokształtnym człowiekiem, urodziła się na Dominarii. Była jedną z założycielek Mędrców Minoradu. Kiedy Ravidel, inny Planeswalker, przerwał pierwsze zebranie Mędrów i zagroził użyciem Golgothiańskiego Sylexu, Liana została poddana czarowi kontroli umysłu i została zmuszona do tego, by stać się kochanką Ravidela. Stanęła również na czele Domu Szkarłatu – jednej z potężnych rodzin, której przewodził zabity przez Ravidela Adam Carthalion. Liana nie była lojalna wobec Ravidela i później sprzymierzyła się z synem Adama, Jaredem. Nie udało się jej jednak przeżyć walki z Ravidelem. Zginęła, a posiadane przez nią klejnoty Mox zostały przejęte przez Wędrowca i wykorzystane przez niego do stworzenia Sygnalizatora Mox (Mox Beacon). Użycie artefaktu zapoczątkowało Wojnę Planeswalkerów.

 

Platon

Platon miał być jednym z rywali Planeswalkerki Tempé. Nic więcej o nim nie wiadomo.

 

Rafthrasa

Rafthrasa – w skrócie Rafe – to człowiek, Planeswalker urodzony na wyspie Kartya. Pragnął tam żyć jako śmiertelnik i rolnik, ale przez otoczenie był traktowany jako bóg-imperator. Początkowo wykorzystywał i źle traktował mieszkańców, ale udało mu się zyskać spokój, gdy pomógł im w czasie klęski głodu.

 

Ravidel

Ravidel

Nie wiadomo, gdzie się urodził, ale wiadomo, że był to jeden ze światów Odłamka (i nie chodzi o odłamki Alary, a o Odłamek Dwunastu Światów, z ang. Shard of the Twelve Worlds). Był znany jako Mag Bitewny i początkowo był jedynie pomocnikiem Planeswalkera Faralyna, który miał uczyć się, by zostać Planeswalkerem. Przyjaźnił się ze Starszym Smokiem (czyli z ang. Elder Dragonem) Chromium Rhuellem. Na skutek intryg Faralyna Rhuell i Ravidel zginęli w czasie Szczytu na Null Moonie. Ravidel został jednak wskrzeszony przez Planeswalkerów Kristinę z Lasów oraz Taysira. Zdrada Faralyna oraz wściekłość z powodu śmierci Rhuella (miał pretensje do Kristiny i Taysira, że to jego przywrócili do życia, a nie Rhuella) doprowadziły Ravidela do szaleństwa. Wydarzenie to leżało u podstaw Wojny Planeswalkerów.

Ravidel przez jakiś czas działał jako pomocnik Taysira, manipulując nim i destabilizując go emocjonalnie. Później zaś zaczął wdrażać swój własny plan, by za pomocą Moxów ściągnąć na Corondor na  Dominarii Wędrowców, którzy w jakikolwiek sposób go skrzywdzili i wykorzystać ich wzajemne animozje do tego, by się nawzajem pozabijali. Realizując ten plan Ravidel stworzył sobie nemezis w postaci Jareda Carthaliona, który wraz z Kristiną – razem tworzyli wówczas parę – stawił mu czoła. Finał Wojny Planeswalkerów nie jest znany, ale zakłada się, że Ravidel zginął w jej trakcie około roku 3980 AR.

 

Tempé

Tempé była Planeswalkerką, która porzuciła swego sługę Malvosa z rasy sangrazul na planie Cridhe, przyczyniając się pośrednio do wywołania na nim mrocznego okresu. Poza tym wiadomo, że Tempé rywalizowała z kilkoma innymi Wędrowcami, m.in. Platonem, Krimem i Cierniem. Sama zaś odznacza się chłodną bezwzględnością i manipulacyjną zmysłowością, której skuteczność w dużej mierze zawdzięcza włosom miedzianego koloru i uderzającemu pięknu.

 

Terrent Amese

Rasa i pochodzenie oraz wiek Terrenta Amese nie są znane. Wiadomo jednak, że to on stworzył tygrysią społeczność na Jamurze. Jej zadaniem była ochrona artefaktu Mroczne Serce Lasu ukrytego w lesie Scarwood. Amese był przez tygrysie plemię uznawany za boga. To dla niego ci wojownicy wznieśli Świątynię w Dolinie Pendrell (The Tabernacle at Pendrell Vale). Miała ona służyć nie tylko jako miejsce kultu Planeswalkera, ale i jako jeden z obiektów, które miały wzmacniać ochronę Serca.

Amese traktował jednak jamuraańskie tygrysy jak niewolników i wcale nie było bogiem. To zaś sprawiło, że Ojanen – pierwszy tygrysi wojownik, któremu Wędrowiec nadał imię, a także jedyny, który miał bezpośredni kontakt ze swym panem – zbuntował się i wzniecił powstanie. Amese, urażony takim zachowaniem, traktując je jak zdradę, postanowił przekląć ród Ojanena, po czym stworzył potwora Ur-Drago (nie mylić ze smoczym awatarem Ur-Dragonem), który miał za zadanie zniszczyć tygrysich wojowników. Następnie zniknął, by nigdy już nie powrócić.

Terrent Amese jeszcze przez długi czas był uważany przez plemiona tygrysów za życzliwego boga, który porzucił swój lud przez herezję Ojanena. Dopiero inny wojownik z rodu Ojanenów, Jedit, w pełni zrzucił dawnego boga z piedestału, przyczyniając się do stworzenia na Jamurze kociego imperium i odbudowy Świątni w Dolinie Pendrell.

 

Starożytni

Grupa potężnych Planeswalkerów, czarodziejów, którzy zazdrośnie strzegli swoich sekretów. Starożytni byli w konflikcie z Tolgatami, młodszą grupą Wędrowców pragnących wiedzy. Po długim okresie walk obie grupy starły się ze sobą na planie Ulgrotha. Wtedy to młoda Walkerka, jednak z Tolgatek, Ravi, uaktywniła Dzwon Apokalipsy (Apocalypse Chime), co spowodowało zniszczenie i Tolgatów, i Starożytnych.

 

Thorn

Wędrowiec The Thorn, czyli Cierń, był głównym przeciwnikiem Planeswalkerki Tempé. Prawdopodobnie był w tym konflikcie zwycięski. Niewiele więcej o nim jednak wiadomo.

 

Thomil

Przeciwnik Planeswalkerki Worzel, który korzystał z czarnej i czerwonej many. Wiadomo, że pojedynkował się z Worzel i w czasie jednego ze starć przyzwał Władcę Otchłani (Lord of the Pit), a także rzucał takie czary jak Terror czy Firebreathing.

Postać Thomila była wspomniana w książeczce z zasadami do Alphy.

 

Tolgaci

The Tolgath to grupa żądnych wiedzy Planeswalkerów. Tolgaci swą ciekawością doprowadzili do konfliktu z inną grupą Planeswalkerów zwaną Starożytnymi. Obie grupy walczyły ze sobą długi czas w Wielkiej Wojnie aż w końcu starły się ze sobą na planie Ulgrotha. W trakcie walk Planeswalkerka Ravi aktywowała Dzwon Apokalipsy (Apocalypse Chime), kończąc bitwę znaną później jak Wielkie Zniszczenie.

 

Vram

O Vram wiemy w zasadzie tylko tyle, że należała do rasy Dobéhma, która istniała na Sarpadii na Dominarii. Była kobietą o liliowych włosach (jak zresztą wszyscy przedstawiciele, a właściwie przedstawicielki Dobéhma), choć zdarzało się jej przybierać także męską aparycję. Vram miała córkę, Mao, którą oddała pod opiekę Peterowi Langwyndowi, naturaliście z okolic Foulmere. Wiadomo, że została zaatakowana przez innego Planeswalkera i w czasie walki zniszczyła Bagno Foulmere.

 

Worzel

Worzel była Planeswalkerką, o której niewiele wiadomo. Z pewnością specjalizowała się w zielonej manie, mając dostęp do pozostałych kolorów i brzydząc się czarną maną. Jej głównym wrogiem był Thomil, z którym starła się co najmniej dwukrotnie, w tym raz na planie Ergamon. Odwiedziła również plan Cabralin, gdzie szukała wiedzy o czarach ochronnych i co ciekawe – za pomoc w zdobyciu wiedzy przekazała swemu instruktorowi Okulary Urzy. Worzel podróżowała ze świadomą bestią, Rorecą, która pomagała jej odnajdywać linie many.

Postać Worzel była wspomniana w książeczce z zasadami w Alphie.

 

Yawden

O Yawdenie wiadomo w zasadzie tylko tyle, że był nemezis Planeswalkera Arzakona. Także i Yawden miał być agresywny i być złoczyńcą.

 

Planeswalkerzy Multiwersum – niepotwierdzeni przedrewizyjni Walkerzy

To wszyscy Walkerzy? Okazuje się, że nie. Była jeszcze spora grupa Wędrowców, którzy pojawili się przed rewizją fabuły Magica, którzy w książkach są wskazywani jako Walkerzy lub potencjalnie mogą niby być. Ich status jest po prostu z różnych powodów niejednoznaczny. Na przykład, nie wiadomo nic o aktywacji ich iskry albo nie jest stuprocentowo pewne kim/czym są. To w dużej mierze postacie z cyklu o Greensleeves, wydanego także w Polsce, ale są tu też niepotwierdzone istoty z innych opowieści. Historie większości z tych bohaterów są już zamknięte i osadzone w głębokiej przeszłości. Są tu jednak także trzy postacie, które poznaliśmy w ostatnim okresie czasie i dwie z nich mogą jeszcze sporo w fabule namieszać.

 

Chaney

Chaney była arcydruidką żyjącą między Epoką Lodowcową a Phyrexiańską Inwazją na Aeronie na Dominarii. W młodości miała być Planeswalkerką, jednakże na starość przestała korzystać ze swych mocy i nie przenosiła się między planami. Uleczyła inną Wędrowczynię, Greensleeves, oraz jej brata, Gulla. Nauczała również Greensleeves tego, co wiedziała o byciu Walkerem i dostępnie do many. W pewnym momencie dostała zawału, a jej ciało stało się sparaliżowane. W chwili śmierci jej moce życiowe zostały przejęte przez Greensleeves. Później powróciła jeszcze jako cień, przekonując młodszą Walkerkę do ostatecznego poświęcenia, a następnie odeszła permanentnie. Chaney miała kontrolę nad upływem czasu, jednakże starzała się i była śmiertelna, co stoi w sprzeczności z tym, jaka miała być moc i cechy Planeswalkerów przed wydarzeniem znanym jako Naprawa Świata.

 

Garth Jednooki

Garth One-Eyed był potężnym czarodziejem i Planeswalkerem z Kush na Dominarii – choć trzeba zauważyć, że nie jest to stuprocentowo potwierdzone, jako że jego historia powstała w czasach, gdy nie wiadomo było, jaki jest zakres mocy Walkerów, ani nie słyszano o czymś takim jak iskra i moc Planeswalkerów mogła być nadawana przez czary. Choć status Gartha nie jest pewny, można jednak założyć, że był Wędrowcem.

Urodził się jako Galin, syn Cullinarna, mistrza Domu Oor-tael. Gdy miał 5 lat frakcja ta została zaatakowana przez pozostałe Domy i została zniszczona. Wszystko to z inicjatywy ówczesnego Wielkiego Mistrza Areny, Kuthumana. Galinowi wyłupiono oko, ale udało mu się uciec i przetrwać. Po 20 latach wrócił do rodzinnego Estark i pod przybranym imieniem wziął udział w walkach na Arenie, rzucając na sam koniec wyzwanie Kuthumanowi. Z tej potyczki udało mu się wyjść zwycięsko, a przy okazji dzięki czarom skradł moc przenoszenia się między planami. Te wydarzenia wiązały się ze śmiercią wielu mieszkańców Estark i były później znany jako Czasy Kłopotu.

Później, w czasie swych podróży, Garth spotkał niejaką Norreen, z którą się ożenił i miał syna Hammena. Osiedlili się w Benalii na Dominarii. Gdy Norreen i Hammen zostali porwani – pod nieobecność Gartha, który początkowo porzucił Wędrowanie między planami, potem z powrotem do tego wrócił – spotkał Planeswalkerkę Greensleeves i jej brata, Gulla. Choć początkowo wziął ich za porywaczy, to ostatecznie zaprzyjaźnili się. Garth porzucił wtedy wędrowanie między planami całkowicie, obiecując nigdy więcej nie porzucić rodziny. Podzielił się też swoją wiedzą o Dominarii z Greensleeves, dzięki czemu wiele stworów i istot z armii Walkerki mogło wrócić w swoje rodzinne strony.

 

Greensleeves

Greensleeves przez krótki czas miała być Planeswalkerką i to dość potężną. Była też arcydruidką. Urodziła się w rejonie Szepcącego Lasu na Aeronie na Dominarii w roku 4057 AR. Miała dwóch braci, Gulla i Sparrow Hawka. Początkowo wiodła spokojne życie. Przez swoją łączność z naturą oraz bliskość i moc Szepczącego Lasu sprawiała przez długi czas wrażenie niedorozwiniętej intelektualnie – nie mówiła, porozumiewała się za pomocą zwierzęcych dźwięków.

Sielskie życie zmieniło się wraz z pojawieniem się spadającej gwiazdy, która miała zwiastować zły omen. Tak Greensleeves została wciągnięta w konflikt pomiędzy złymi czarodziejami, walczącymi o władzę i wpływy. Jej rodzinna wioska została zniszczona, a do tego wydawało się, że młodszy brat, Sparrow Hawk, zginął. Tak trafiła wraz z Gullem do karawany czarodzieja Towsera, który przyczynił się do powyższej tragedii. Im bardziej rodzeństwo oddalało się od Szepczącego Lasu, tym bardziej rosły zdolności intelektualne dziewczyny – w końcu zaczęła nawet mówić. Wkrótce okazało się, że Towser zamierza zabić Greensleeves i zatrzymać jej moc w Mana Vault.

Ona jednak stała się w międzyczasie na tyle silną czarodziejką, że udało się jej przetrwać, uratować przyjaciół, choć bez ich pomocy się nie obyło, a także pokonać Towsera przynajmniej w takim stopniu, że jej chwilowo nie zagrażał. Zarazem postanowiła zniszczyć złych czarodziejów takich jak Towser. Zanim jednak zaczęła zbierać armię w tym celu, trafiła pod opiekę arcydruidki Chaney, która pokazała jej jak korzystać z linii many oraz wprowadziła w tajniki planeswalkowania. Jednocześnie ze względu na manipulacje czasu Chaney, Greensleeves wyrosła i stała się młodą i szczupłą kobietą, a jednocześnie potężnym magiem. W końcu to ona okazała się zwyciężczynią i pokonała czarodziejów, korzystając przy okazji z artefaktu Stone Brain. Jak się później okazało – był to artefakt stworzony przez Mędrców Lat-Nam w celu powstrzymania Urzy i Mishry.

Po jakimś czasie okazało się, że pokonani czarodzieje wyrwali się spod kontroli Greensleeves, a do tego sprzymierzyli się ze sobą. Tak doszło do konfrontacji, w wyniku której arcydruidka stała się Wędrowczynią. Niewiele jednak brakowało, by Greensleeves oszalała z rozpaczy po stracie braci – Gull i Sparrow Hawk, który w międzyczasie okazał się być pod wpływem czarów Towsera – całkiem straciła rozum i zniszczyła okolice wyspy Lat-Nam. Jak się jednak okazało później, bracie przeżyli, a świeżo upieczona Walkerka po pokonaniu przeciwników postanowiła poświęcić swoją iskrę, by uzdrowić zatrute ziemie Lat-Nam. Po ukaraniu złych czarodziejów ogłoszono ją Wielkim Czarodziejem Domen (czyli całego regionu Aerony).

 

Kuthuman

Kuthuman, urodzony po roku 3000 AR w Estark na Dominarii, był przez blisko milenium Wielkim Mistrzem Areny. W pewnym momencie udało mi się jednak zdobyć moc Planeswalkera (nie jest stuprocentowo potwierdzone czy sam nim był) w czasie tak zwanej Nocy Ognia, gdy kilka wielkich Domów w mieście zniszczyło Dom Oor-tael. Kuthuman wyznaczył wówczas swego sługę do prowadzenia Areny i od tego momentu corocznie pojawiał się na Festiwalu Estark, by zbierać zgromadzoną manę na Arenie manę oraz zabierać czempiona Festiwalu rzekomo na nauki – w praktyce zaś po to, by go zabić, pozbywając się potencjalnego zagrożenia.

20 lat po Nocy Ognia Kuthuman zabrał ze sobą jednego z takich czempionów, Gartha Jednookiego, ale tym razem został pokonany. Nie jest jednak pewne, czy Kuthuman zginął, czy też może utracił swoje moce Planeswalkera i utknął na nienazwanym planie, gdzie ściągnął Gartha. Na pewno został przez niego pokonany.

Na Dominarii Kuthuman przybierał formę młodego człowieka noszącego czarne szaty. Na swym planie przybierał zaś formę mglistego cienia.

 

Bolar

Bolar

Bolar pochodził z Dominarii z Kjeld na kontynencie Terisiare. Był szamanem, ale nie jest pewne, czy był Planeswalkerem, choć wskazują na to choćby jego spiczaste uszy oraz dodatkowa para małych rączek.

 

Fiers

Fiers był potężnym krasnoludem uważanym na Dominarii za boga przez krasnoludów i barbarzyńców z Otarii. Mógł również być Planeswalkerem. Wiadomo, że to on miał pomóc stworzyć Gaei świat, a także że był stwórców krasnoludów na wspomnianym planie. Fiers jest wspominany przez postacie Balthora i Jeskę z czcią w czasie przemów, świadcząc o tym, że faktycznie był ważną postacią dla planu. Być może został przyzwany przez fałszywą boginię Karonę, aczkolwiek ze względu na pewne problemy z ciągłością fabuły, późniejsze retcony i zagmatwanie całej tej historii, ten Fiers mógł być jedynie halucynacją lub wersją siebie z alternatywnej nitki czasowej.

 

Nailah

Nailah

Nailah była potężną czarodziejką i królową z planu Rabiah. Magii nauczyła się dzięki ojcu, który uczył także Raghiba, swego drugiego studenta. Nailah uwiodła Raghiba i obaliła ojca. Następnie skłoniła swego kochanka do poszukiwania artefaktów, które miały jej pozwolić odnaleźć Taysira – człowieka, który po połączeniu wszystkich swych pięciu wcieleń miał stać się najpotężniejszym z Planeswalkerów. Kiedy Raghib dostarczył swej ukochanej Pierścień Ma’rûf Nailah sprowadziła na niego trąd.

Wkrótce zaś sama uwiodła czarne wcielenie Taysira (czyli jedną z wersji Taysira, która czerpała moc z czarnej many; pozostałe wcielenia czerpały moc z pozostałych kolorów many). Ono zaś pokonało zielonego Taysira i wchłonęło go. Nailah ostatecznie chciała przejąć moc Taysira dla siebie, jednakże nie doceniła ona potęgi pozostałych wcieleń. Zjednoczeni biały, czerwony i niebieski Taysir pokonały Nailę i połączyły się z czarno-zielonym Taysirem. W czasie walk Nailah zabiła Raghiba, a także swego ojca.

Kiedy Taysir stał się Walkerem, Nailah próbowała go uwieść. Nie udało się to jednak, a do tego została uderzona przez niego ładunkiem energii. Taysir opuścił Rabię, a Nailah, sfrustrowana tym, że nie powiódł się jej pomysł zdobycia mocy tego Planeswalkera, utworzyła wokół planu barierę ochronną, powstrzymując tego Wędrowca przed powrotem. Nie jest pewne, czy Nailah sama była Planeswalkerką, choć niektórzy to podejrzewają.

 

Twórca oraz wróg twórcy Xavisa

Xavis był czarodziejem, który toczył wieloletnie walki z innym czarodziejem. Ostatecznie okazało się, że ów czarodziej był twórcą Xavisa, a walki miały służyć stworzeniu z niego czempiona, który byłby w stanie pokonać prawdziwego wroga stwórcy tego bohatera. Ostatecznie stwórca Xavisa zginął, a Xavis stanął naprzeciw jego prawdziwego wroga. Więcej jednak nie wiadomo na ten temat. Nie jest nawet pewne, choć jest to prawdopodobne, że zarówno stwórca Xavisa jak i jego wróg byli Planeswalkerami.

 

Crucius

Crucius to sfinks, który pochodzi z odłamka Esper na planie Alara. To on stworzył Etherium na wiele lat przed Konfluencją. Później jednak opuścił plan lub też ukrył się w wyniku konfliktu z grupą magów znanych jak Ethersworn. Choć to dzięki niemu na Esperze zaczęto korzystać z Etherium, by zastępować delikatne narządy i zrzucać ograniczenia organicznych ciał, Crucius zaczął być postrzegany jak wróg planu. Był związany z Sharuum, sfinksem która po jego odejściu stała się władczynią Esperu. Razem mieli syna Kemuela. Nie jest pewne, czy Crucius był Planeswalkerem, ale jest to wysoce możliwe ze względu na moc, którą dysponował. Crucius miał na Esperze stworzyć Wielką Pustynię, Kryształowy Labirynt, Wrota Zagadek oraz Metalową Wyspę.

 

The Raven Man

Kruczy człowiek

Nie wiadomo na ten moment, czy The Raven Man jest Planeswalkerem, czy nie. Kruczy człowiek to tajemnicza postać, która nawiedza Planeswalkerkę Lilianę Vess. To on jest odpowiedzialny pośrednio za uaktywnienie się jej iskry. To on wskazał jej truciznę, która miała uleczyć jej brata, Josu, a zamiast tego wywołała jeszcze większą chorobę. Prawdopodobnie doprowadził również do przejęcia przez Vess artefaktu Łańcuchowy Woal (The Chain Veil). Kruczy człowiek zarazem chroni Lilianę i jej pomaga, jak i stara się ją wykorzystać. Liliana podejrzewa, że może on być Wędrowcem lub też wytworem jej wyobraźni, jako że pojawia się na różnych planach i wie wszystko o tym, co Liliana robi i czego pragnie.

 

Tacenda Verlasen

Tacenda pochodzi z miasteczka Verlasen w regionie Kessig na planie Innistrad. Nie jest pewne, czy jest Planeswalkerką, czy nie. Z pewnością jest jednak człowiekiem, a do tego magiem pieśni. Wychowywała się w Verlasen do czasu, gdy jej domostwo zostało zniszczone przez potwory z pobliskich mokradeł. Tam znajdowała się też Istota, jedna z Dusz Świata, której Tacenda posiadała drobną część w sobie. Gdy w wyniku działań siostry Tacendy, Willii, a także przy wsparciu Planeswalkera Davriela Cane’a, Istota z Mokradeł zjednoczyła się z młodą bohaterką, być może nastąpiła aktywacja jej iskry. Tacenda przeniosła się z Innistradu na inny plan. Nie jest jednak pewne, czy Tacenda sama jest Wędrowczynią, czy też może takie moce zyskała dzięki Istocie.

 

Źródła

Pisząc ten tekst posiłkowaliśmy się poniższymi źródłami oraz konkretnymi wpisami na wiki o danych Wędrowcach:

 

Aktualizacja z 04.04.2020: obecnie ukazały się poniższe prace w ramach projektu Magic Lore PL

Artykuły:

 

Filmy

 

 


 PATRONI I SPONSORZY 

Serdecznie dziękujemy naszym Patronom i Sponsorowi, którzy wspierali lub aktywnie wspierają Projekt Magic Lore Pl!

  • Michał Sumka
  • Paweł Szczęsny
  • Rymika Myślicka
  • Piotr Gliźniewicz
  • Jakub Rojek z Wilda Software
  • Sebastian Pustelnik
  • Patron Anonimowy
  • Patron Anonimowy
  • Sklep StrefaMtg.pl
  • Sklepy Graal.pl

 

Wciąż gorąco namawiamy do wspierania naszego projektu, np. za pośrednictwem Patronite.

 


O autorach: 

Emil Marcinkowski i Przemysław Oberbek – info o autorach w zakładce redakcja.

Paweł Szumert – casualowy sędzia prereleasów, wielbiciel commandera i kiepskich żartów. Kartonikami przekręca już przeszło 10 lat i jako jeden z nielicznych stara się (przynajmniej pobieżnie) zgłębiać lore na bieżąco.

Komentarze

Psychatog.pl

nie kopiuj : (