Magic Lore – Prehistoria (-100.000 AR)

Z przekazów ustnych, starych pergaminów i ksiąg dowiadujemy się o różnych okresach historii Magica. Tzw. czasy obecne, dotyczące głównie młodych planeswalkerów (będę nazywał ich też wymiennie Wędrowcami – z wielkiej litery, aby odróżnić od zwykłych turystów) i ich przygód, są dość dobrze opisane. Czarodzieje z Wybrzeża przyłożyli się i od kilku lat stawiają mocniej na przekazywanie nam szczegółów historii. Problemem jest jednak dotarcie do coraz bardziej odległych mroków i początków magicowego świata. Im dalej idziemy, tym mniej przekazów, opisów i dostępnych źródeł. Spróbuję jednak ten temat podjąć. Dziś na warsztat idzie prehistoria magica!

 

Od czego się wszystko zaczęło?

Według „Timeline” zamieszczonego na Magicowym Wiki (serwis Gamepedia.com – https://mtg.gamepedia.com/Timeline), a tej właśnie osi czasu chcemy się trzymać, pierwsze doniesienia sięgają tzw. prehistorii, czasów określanych na -100.000 lat. I tu już muszę zrobić wtrącenie, aby wytłumaczyć się z systemu datowania.

Na Dominarii podstawowym kalendarzem jest tzw. Argivian Reckoning (AR), czyli coś na kształt Argiwiańskiej Rachuby czy Argiwiańskich Obliczeń (wyjątkiem jest kontynent Corondor, mający swój własny kalendarz oparty na obliczeniach Mędrców z Minoradu, ale o tym innym razem). Oś czasu AR ma swoją datę zero – jest to data narodzin dwóch braci – Urzy i Mishry. Zaraz przed tym wydarzeniem na osi czasu istotną datą jest -912 AR, dotycząca roku założenia Penregonu (stolicy krainy Argive, miejsca pochodzenia Urzy i Mishry). Od roku 0 rozpoczyna się okres czasowy nazywany Antyczną Dominarią. Okres przed rokiem 0 to właśnie prehistoria.

Tak więc, wracając do tematu, rok -100.000 AR, to czas wstąpienia Equilorianów na ścieżkę oświecenia – tyle przeczytamy we wspomnianej osi czasu. Co to właściwie znaczy, kim są te istoty i skąd się o nich się dowiadujemy? O tym planie egzystencji możemy przeczytać w książce „Planeswalker„, stanowiącej drugą część Cyklu o Artefaktach. Dotarł na niego Planeswalker Urza wraz ze swoją towarzyszką Xantchą. Według niego Equilor był jednym z najbardziej antycznych i odległych planów egzystencji w Multiversie.

Tu muszę znowu rozwinąć kolejny temat – kosmogonii świata Magica. Multiverse (po polsku określiłbym dosłownie jako Wielowszechświat, Multiświat, Multiwersum, Wieloświat), to uniwersum Magica, gdzie istnieje praktycznie nieskończona liczba różnych światów (planów egzystencji). Światy są oddzielone od siebie tzw. Blind Eternities, które określiłbym w polskim języku jako Ślepe Wieczności. Trochę jak planety w naszym świecie zawieszone w kosmicznej próżni. W Magicu jednak przestrzeń wypełniająca Multiwersum zawiera chaotyczną, dziką energię zwaną Eterem (wcześniej zapisywana jako Æther, obecnie ze względów technicznych stosowanym zapisem jest Aether) oraz magiczną moc (manę) i tymczasową energię. Eter jest tam podstawowym typem energii, ale może występować także na planach egzystencji, z niego również przywoływane są istoty za pomocą zaklęć w Magicu. W Ślepych Wiecznościach nie może na stałe istnieć żadne życie ani materia. Rodzą się tam jednak wypaczające rzeczywistość horrory znane jako Eldrazi, które mogą się przemieszczać w tym energetycznym chaosie i nawiedzać różne plany egzystencji. Również przemieszczają się tam Wędrowcy za pomocą posiadanej przez nich iskry (Planeswalker Spark), ale nie mogą w nich zbyt długo przebywać. Możliwe jest także bezpośrednie przemieszczanie się z jednego świata do drugiego, np. za pomocą odpowiednich wrót, portali, międzyplanarnych rozłamów (planar rift), itp.

Światy mają najczęściej nazwy pochodzące od najważniejszych planet, które się tam znajdują. Multiwersum we wczesnej historii gry zwany był Dominią, ale ze względu na podobieństwo do świata Dominarii określenie to zostało zastąpione właśnie nazwą Multiverse. Sama Dominaria bardzo długo była swoistym centrum Multiwersum. Przez ogromną energię i specyficzne zdarzenia jakie na niej się odbywały posiadała status tzw. Nexusa (ogniwo, splot wydarzeń), który utraciła po tzw. wydarzeniach Naprawy Świata (Mending). O Eldrazich, Dominarii, Naprawie Świata, Urzy i jego bracie Mishry, ich wojnie oraz innych światach więcej opowiemy w kolejnych częściach cyklu.

the aeon fog, planechase, prehistoria mtg

Chyba mamy już za sobą wszystkie wprowadzenia dodatkowe, więc ponownie wracamy na antyczny plan Equiloru. W dużym skrócie: po mileniach walki z Phyrexianami (Phyreksjanie, a może nawet spolszczeni Fyreksjanie) i poszukiwaniu ich pierwotnego planu pochodzenia, Urza wraz z Xantchą odwiedzili wiele światów, w tym właśnie Equilor – miejsca na krawędzi czasu i Multiwersum (o tym wszystkim opowiemy dokładniej w kolejnych częściach). W momencie odwiedzin, Świat ten był zamieszkany przez potężne istoty, które wydawały się być ludźmi. Nie wiadomo, czy byli to Wędrowcy, czy też cywilizacja, która rozwinęła potężną magię. Twierdzili, że Urza znalazł ich tylko dlatego, że sami tego chcieli i podobno ich magia mogłaby ukryć cały ten plan egzystencji. Posiadali ogromna wiedzę na temat innych światów Mulitwersu. Sprawiali wrażenie, jakby zdołali przezwyciężyć pragnienie wielkości, władzy, a nawet stan znudzenia istnieniem. Z ich rozmów z Urzą można było się dowiedzieć, że właśnie w okolicach roku -100.000 AR (a dokładniej coś koło -103.500 AR), rozpoczęli poszukiwanie oświecenia. Jest to najstarsze datowane wydarzenie w Multiwersum, jeśli wierzyć na słowo Equilorianom. To znaczy też, że Multiwersum ma mniej więcej taki wiek lub jest jeszcze młodsze (w końcu Equilorianie mogli istnieć i przed swoim wejściem na ścieżkę oświecenia), ale nie ma doniesień ani żadnych innych zapisków na ten temat.

Jaskinie gór tego świata (góry były bardzo płaskie, wyglądające jakby spłaszczone przez czas) zamieszkiwane są przez tajemnicze duchy – ichniejszych mędrców. Od nich Urza dowiedział się, że Phyrexianie nie mogą dotrzeć do Dominarii z powodu Odłamka Dwunastu Światów (Shard of the Twelve Worlds, temat na przyszłe opowieści). Ostrzegli go również, że Dominia (Multiwersum) jest pełna mrocznych mocy podobnych do Phyrexi, ale w końcu ulegną one upadkowi. Urza prowadził wiele rozmów z mędrcami spędzając w ich górach prawie czterdzieści dni. Wędrowiec uspokojony rewelacjami Equilorian i splendorem samego miejsca, postanowiła w nim pozostać. Był zdumiony wiedzą zgromadzoną przez mieszkańców w ciągu ich eonów egzystencji i tym, że sami pozostawili ją praktycznie nieużywaną. Szybko wpadł na wiele pomysłów na jej zastosowanie, z chęcią zmiany Equiloru w mechaniczny raj, ale jego natrętne plany nie zostały dobrze przyjęte przez większość starszyzny. Zresztą Urza wkrótce musiał opuścić Equilor. Odłamek Dwunastu Światów został zniszczony, co ponownie pozostawiło Dominarię bez ochrony przed Phyrexią. Kiedy starszyzna Equiloru go o tym poinformowała, natychmiast ruszył w podróż powrotną by przygotować Dominarię na nadchodzącą inwazję. Powrót na Dominarię zajął Urzie sto lat i zakończył się około 3210 AR. Już nigdy nie wrócił na Equilor.  

O samym Equilorze wiemy jeszcze, że spowija go nigdy nie opadająca mgła znana jako „Mgła Eonów”. Wszystko w tym świecie wydawało się zużyte, nieurodzaje i przemijające, co sugeruje, że wszystkie światy kiedyś się w końcu rozpadają. Wartym odnotowania miejscem na Equilorze jest Bastion Krwawego  Wzgórze (Bloodhill Bastion), miasto na szczycie góry sprawiające wrażenie utworzonego z żywej tkanki. Strzegą je istoty podobne do sfinksów.

Tyle na dziś! Zapraszamy do komentowania oraz do wsparcia naszego projektu Magic Lore Pl!

– Ober

 

Źródła

Pisząc ten tekst posiłkowałem się poniższymi źródłami:

  • https://blog.cardkingdom.com/a-readers-guide-to-magic-story/
  • https://mtg.gamepedia.com/Dating_systems
  • https://mtg.gamepedia.com/Planeswalker_(novel)
  • https://mtg.gamepedia.com/Equilor
  • https://mtg.gamepedia.com/Timeline
  • https://magic.wizards.com/en/articles/archive/feature/known-mutliverse-2008-03-19

 

Aktualizacja z 01.06.2019: obecnie ukazały się poniższe prace w ramach projektu Magic Lore PL

Artykuły:

Filmy:

 


PR PATRONI I SPONSORZY PR

Serdecznie dziękujemy naszym Patronom i Sponsorowi, którzy wspierali lub aktywnie wspierają Projekt Magic Lore Pl!

  • Warszawskie sklep StrefaMtg.pl
  • Jakub Rojek z Wilda Software
  • Michał Sumka
  • Paweł Szczęsny
  • Rymika Myślicka
  • Piotr Gliźniewicz
  • Sebastian Pustelnik
  • Patron Anonimowy
  • Patron Anonimowy

Pozdrawiamy i gorąco namawiamy do wspierania naszego projektu, np. za pośrednictwem Patronite.


Informacje o autorze znajdziecie w zakładce: redakcja.

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze