Magic Lore – Wszyscy ludzie Akademii Tolariańskiej

Zapraszam Was na zbiorczy artykuł, który przedstawia krótkie notki biograficzne wszystkich, najważniejszych postaci w historii instytucji, jaką była i jest, Akademia na Tolarii. Część z tych informacji znalazła się już we wcześniejszych artykułach, do których znajdziecie stosowne odnośniki w tekście. Zestawienie podzieliłem na dwa okresy – pierwotnej Akademii założonej przez Urzę i zniszczonej niejako przez Barrina i tak zwanej, Nowej Tolarii.

Bohaterowie związani z wyspą mają niebagatelne znaczenie dla całego magicowego Lore, warto więc się im przyjrzeć. O większości z nich można by pewnie stworzyć osobne artykuły, dlatego tutaj znajdziecie głównie informacje powiązane w jakiś sposób z samą Tolarią. O bohaterach skupionych wokół Nowej Tolarii nie wiemy jeszcze specjalnie dużo, ale czuję, że ich wątki mogą się rozwinąć przez kolejne lata, jeśli przy okazji któregoś z kolejnych rozszerzeń wrócimy na Dominarię. Informacje na temat długości życia poszczególnych postaci są podane w przybliżeniu, ponieważ w większości przypadków, w źródłach nie pojawiają się dokładne dane, natomiast interpretując cały timeline Dominarii, można to oszacować.

 

Oryginalna Akademia

Urza – 0-4205 AR. O wędrowcu można by napisać kilka osobnych artykułów (i mamy na Togu nawet kilka z nich). To on powołał Akademię na Tolarii do życia, jako uniwersytet magiczny, mający stanowić przykrywkę dla jego przygotowań do walki z Phyrexią. To on, początkowo pod przybranym imieniem Malzra, sterował wszystkimi głównymi projektami, napędzającymi istnienie organizacji. W ich skład wchodziły badania nad czasem, stworzenie Karna, projekt Linii Krwi i stworzenie Metathran oraz dziedzictwa. Przez 4 tysiące lat był odpowiedzialny za niemal wszystko, co działo się na Dominarii. Rok, w którym on i jego brat Mishra przyszli na świat, jest tym od którego na Dominarii liczy się czas. Ostatecznie, razem z ósemką innych wędrowców (Taysir, Daria, Kristina, Freyalise, Comodor Guff, Lord Windgrace, Bo Levar, Tevesz Szat), w stworzonych przez siebie mechach, wkroczył do samej Phyrexii by ją zniszczyć. Zafascynowany doskonałością tego planu, niemal dołączył do Phyrexian. Częściowo zabił go Gerrard, który odciął mu głowę. Natomiast fakt bycia wędrowcem, pozwolił mu przeżyć to zdarzenie, by dalej służyć pomocą i radą w walce z Phyrexianami. Ostatecznie przestał istnieć kiedy dwa kamienie mocy stanowiące jego oczy i istotę, zostały użyte do ostatecznego rozprawienia się z Yawgmothem.

Barrin – 2800 – 4205 AR. Szczegóły historii tej postaci znajdziecie w osobnym materiale. Wywodzący się z Kjeldoru skryba, w młodości poznał potężne zaklęcie Obliterate (po polsku: „Wymazanie”), to samo, które w znacznie większej skali wyzwolił Golgathiański Syleks, pod koniec Wojny Braci. Przez kolejne lata studiował magię, by w końcu odpowiedzieć na wezwanie Urzy, który widział go jako dyrektora otwieranej przez niego właśnie Akademii. Barrin brał udział we wszystkich ważnych wydarzeniach, począwszy od inwazji K’rrika, projektu Linii Krwi, którego zresztą owocem była jego córka Hanna, przez upadek Serry, przygody Weatherlight, inwazję Latulli na Jamura, aż po samą inwazję Phyrexian na Dominarię. To on zniszczył pierwszą Tolarię. Po tym jak pochował córkę i odkrył, że armia Phyrexian podbiła wyspę, rzucił czar, którego poprzysiągł nigdy nie rzucać i wymazał siebie, Phyrexian i całą Tolarie.

Karn – 3305 AR – do dziś. Jeden z niewielu żyjących przedstawicieli oryginalnej Tolarii. Pierwszy projekt na terenie Akademii zakładał badania nad czasem. Urza chciał bowiem wrócić do przeszłości i pojednać się z bratem. W toku eksperymentów okazało się, że jedynym materiałem zdolnym przetrwać taką podróż jest srebro. Tak powstał srebrny golem, którego serce stanowił artefakt będący wcześniej sercem Xantchy (towarzyszącej Urzie w jego podróżach przez plany, w czasie kiedy Dominarię chronił odłamek 12 światów). Podobnie jak Barrin, Karn odegrał ważną rolę we wszystkich zdarzeniach związanych z Akademią – od strumieni czasu i inwazji K’rrika, przez upadek Serry, budowę Weatherlighta i Linie Krwi i samą inwazje Phyrexii. To on przez lata chronił Gerrarda i stał się członkiem załogi okrętu, który zdecydował o losach całego planu, był więźniem na Rath, pomógł w przygodach na Mercadii i to dzięki niemu oraz zapiskom ze starożytnej księgi Thran, udało się rozbudować Weatherlight do stanu, który pozwolił stawić czoła Yawgmothowi. Stanowił element zestawu artefaktów znanych jako dziedzictwo Urzy. To Karn w swojej klatce piersiowej zgromadził wszystkie elementy dziedzictwa, łącznie z oczami Urzy, powerstonem Weatherlighta i samym Gerrardem, by ostatecznie zniszczyć Yawgmotha. To zdarzenie sprawiło jednocześnie, że sam stał się dość unikalnym wędrowcem i towarzyszy nam do dziś. Przez ten czas zdążył stworzyć własny, sztuczny plan Argentum, brać udział w zamykaniu szczelin czasu czy walczyć po stronie Gatewatch z Bolasem.

Jhoira – 3289 AR – do dziś. Jedna z pierwszych studentek Urzy i Barrina. Pochodząca z plemienia Ghitu na Shiv rzemieślniczka, jako pierwsza doceniła Karna jako osobny byt i nadała mu imię. To ona ukryła K’rrika i w pewien sposób wspomogła atak Phyrexii na Tolarię. Jako jedna z niewielu przetrwała wybuch maszyny czasu, który doprowadził do powstania na wyspie strumieni czasu. Przez lata samotnie spędzone na Tolarii poznała każdy zakamarek jej dziwnego układu. To ona odkryła możliwość wydłużania życia dzięki wodzie pochodzącej z wolniejszych strumieni czasu. Była pierwszym kapitanem Weatherlight w trakcie upadku planu Serra, następnie przeniosła się na Shiv gdzie nadzorowała dla Urzy fabrykę powerstone’ów. Kiedy jednak doszło do ostatecznego starcia z Phyrexią, poprosiła Teferiego o pomoc i wyfazowała swoje rodzinne Shiv poza zasięg Urzy i Yawgmotha. Ostatecznie wróciła i brała udział w walkach związanych ze szczelinami czasu. To ona odnalazła szczątki Weatherlight i odbudowała okręt, by walczyć z rosnącą w siłę Kabałą, dowodzoną przez Belzenloka. Ciekawy jest też romantyczny charakter tej postaci, która przez lata wiązała się najpierw z K’rrikiem, później z Teferim, a następnie z wiecznym arcymagiem Jodahem.

Teferi – 3293 AR – do dziś. Jeden z pierwszych studentów na Tolarii i najważniejszych postaci Multiverse w ogóle. Znany z głupich dowcipów utalentowany mag, został oddelegowany przez Urzę do opieki nad Karnem, z czego wywiązywał się nieszczególnie chętnie. Po wybuchu maszyny czasu, został uwięziony w strumieniu spowolnionego czasu, obserwując pędzące w jego stronę płomienie. Uratowany przez Karna, pomógł w walce z Phyrexią, w trakcie pierwszego ataku na wyspę. Opuścił szeregi Akademii, by studiować magię temporalną w swojej ojczyźnie. Eksperymenty, które wykonywał doprowadziły do odpalenia się jego iskry wędrowca. Efektem jego działań były również tzw. Mirage Wars, czyli polityczne zawirowania na kontynencie Jamuraa. W trakcie phyrexiańskiej inwazji wyfazował swoje rodzinne strony, usuwając je poza czas i zasięg Yawgmotha. Następnie powrócił i brał udział w zdarzeniach związanych ze szczelinami czasu, które pomagał zamknąć, poświęcając swoją iskrę. Walczył i przegrał z Bolasem, po czym skoncentrował się na życiu rodzinnym. Miał żonę Subirę i córkę Niambi. Okazało się jednak, że jego iskra przetrwała zamknięta w powerstonie w naszyjniku Jhoiry i kiedy Gatewatch przybył na Dominarię by walczyć z Belznelokiem, Teferi wrócił do gry.

Gatha – 3655-3863 AR. Na wyspie wykształciło się całe mnóstwo utalentowanych postaci. My wspominamy jedynie o tych najważniejszych, a do ich grona można zaliczyć znakomitego naukowca Gathę, który bardzo mocno zaangażował się w badania nad Liniami Krwi. Jego fascynacja przekraczała jednak wszystkie etyczne zasady, które Urza i Barrin nałożyli na projekt. Dlatego też Gatha opuścił Tolarię i udał się do Keld, gdzie mógł swobodnie kontynuować badania bez ograniczeń. To on powołał do życia genetycznie zmodyfikowanych witchkingów, z których najpotężniejszym był Kreig. Wspólnie stworzyli funkcjonujące setki lat państwo. Wszystko to działo się jednak za niemą zgodą Urzy, który wykorzystał Gathę jako tarczę strzelniczą i obiekt testowy dla Phyrexian, w oczywisty sposób zainteresowanych takim eksperymentem. Keld było jednym z pierwszych celów jakie Croag i evincar Davvol obrali dla swoich testowych najazdów na Dominarię. Całość okazała się sukcesem, bo choć wszyscy zginęli, to udowodnili że przedstawiciele Linii Krwi są w stanie stawić czoła, a nawet ranić Phyrexian. Ostatecznie Gatha okazał się być lojalny wobec Urzy, bo gdy porażka wisiała na włosku, poświęcił swoje życie rzucając się z klifu, by zapewnić bezpieczeństwo projektu i samemu Urzie.

Rayne – 3385-4205 AR. Stanowiła odstępstwo od reguły, zgodnie z którą do Akademii przyjmowano jedynie dzieci, by uniemożliwić uśpionym agentom Phyrexii zinfiltrowanie jej szeregów. Błyskawicznie pięła się w górę, by ostatecznie zostać kanclerzem, a z czasem żoną samego Barrina. Przez długi okres czasu to ona, a nie dwaj pogrążeni w swoich projektach panowie, faktycznie przewodziła Akademii. Zginęła w trakcie inwazji Latulli i jej keldońskich hord na kontynent Jamuraa. Razem ze swoimi studentami i Jolrael, stawiła czoło barbarzyńcom, by w rezultacie stracić swoje przedłużane przez wodę ze strumieni czasu życie z rąk Greela. W efekcie, zrozpaczony Barrin zdekapitował przywódczynię Keldończyków i razem z Teferim zakończyli inwazję. Rayne została pochowana na Tolarii, gdzie z czasem dołączyła do niej jej córka Hanna.

Ertai – 4186-4205 AR. Jego życie było wyjątkowo krótkie, jak na tak utalentowaną postać wywodzącą się z Tolarii. Szacując na podstawie książek, dożył około 20 lat. Był człowiekiem, o którego życiu w samej Akademii niewiele wiemy. Poznajemy go kiedy załoga Weatherlight zwraca się do Barrina o pomoc, szukając maga zdolnego pomóc im przenieść latający okręt na plan Rath. Barrin, ze względu na konflikt z córką Hanną, odmawia osobistej pomocy, ale poleca im swojego najzdolniejszego studenta. Młodzieniec dołącza do załogi Weatherlight i wywiązuje się ze swojego zadania. Niestety, dalszy cykl zdarzeń sprawia, że kiedy reszta ekipy ucieka na Mercadię, on zostaje na sztucznym planie i poddaje się wpływom Phyrexi, by z czasem przejść na jej stronę. Ostatecznie ginie z ręki innego członka załogi, goblina Squee, kiedy ten destabilizuje kapsułę, odpowiedzialną za stopniową przemianę drobnego maga, w Phyrexiańskiego mutanta. Dochodzi do tego w trakcie ostatecznej inwazji Yawgmotha na Dominarię, kiedy to władca Phyrexii uczynił Squee nieśmiertelnym, by dać Gerrardowi nadzieję, na odzyskanie ukochanej Hanny. Ertai postanowił poeksperymentować na goblinie, testując najróżniejsze metody uśmiercania go. W trakcie jednej z takich prób zranił się i chcąc wydobrzeć schował się do kapsuły.

Hanna – 4180-4205 AR. Córka dwójki najpotężniejszych ludzi w historii Akademii na Tolarii – Barrina i Rayne. Okazała się być jednym z owoców pieczołowicie zaplanowanych przez Urzę Linii Krwi. Ojcu bardzo zależało na tym, by uzdolniona dziewczyna podjęła studia magiczne na Tolarii. Ta jednak na przekór rodzicom opuściła wyspę i udała się na studia do nowej Argivii. Tam poznała uzdrowicielkę Orim i wspólnie dołączyły do załogi Weatherlight, jako nawigatorka i pokładowy lekarz. Pod dowództwem kapitan Sisay poznała i pokochała Gerrada Capashena oraz przeżyła cały szereg przygód, który ostatecznie doprowadził do jej śmierci. Na początku phyrexiańskiej inwazji na Dominarię zaraziła się tajemniczą chorobą, roznoszoną przez czarny olej. Orim odkryła lek, niestety za późno by jej pomóc. Barrin pochował córkę razem z matką na Tolarii, po czym rzucił Obliterate, niszcząc siebie, Phyrexian i wyspę. To z jej powodu Gerrard odciął Urzie głowę, chcąc wierzyć, że Yawgmoth potrafi przywrócić jego ukochaną do życia.

Thaddeus i Agnate – Jednym z najważniejszych projektów stworzonych w ramach akademii na Tolarii, było stworzenie nowej rasy wojowników, zdolnej stawić czoło zmechanizowanym armiom Phyrexii. Armia takich właśnie istot, powstałych w ramach eksperymentów, przetrzymywana była w uśpieniu, w jednym ze strumieni czasu. Zostali uwolnieni w trakcie inwazji Yawgmotha i zdołali przechylić szale zwycięstwa na stronę Koalicji. Choć ich życie na wyspie ogranicza się do powstania i przebywania w uśpieniu, to warto o rasie Metathran wspomnieć. Ich najznakomitszymi przywódcami, niemal bliźniakami o telepatycznych zdolnościach, byli właśnie Thaddeus i Agnate. Obaj zginęli na różnych etapach odpierania najazdu na Dominarię.

Timein – Podobnie jak Ghata był utalentowanym badaczem, który bardzo mocno zaangażował się w badania nad Liniami Krwi. On jednak nie był w stanie znieść etycznych problemów jakie rodził projekt i odszedł z Akademii, by zająć się rolnictwem.

 

Nowa Tolaria

Lata po upadku oryginalnej Akademii, powstało kilka instytucji inspirowanych tą pierwszą, w których podobnie studiuje się magię, bada artefakty i rzemiosło. 5 najbardziej znanych to Tolaria West, Orvada, Lat-Nam, Tolaria z Głębin i Akademia Cieni. W każdej z nich można wydzielić 3 główne nurty: Urzan – skoncentrowanych na badaniach nad czasem i genetyką, Barrinitów – dużo bardziej etycznych, badających szeroko pojętą magię i Raynitów – pracujących głównie nad artefaktami i rozwojem mechaniki. Pośród studentów i profesorów znaleźć można też takich, którzy nieco nadmiernie interesują się Gathą i Mishrą. Warto się im przyjrzeć, bo choć nie odegrali jeszcze większej roli w historii Multiverse, to kto wie, jak dalej potoczą się ich losy. Tu do najważniejszych postaci należą:

Jodah – 413 AR – do dziś. Wieczny arcymag, potomek Urzy, który od 4 tysięcy lat przygląda się życiu na Dominarii, kiedyś dużo aktywniej wpływając na jej losy. To on przyczynił się do zakończenia Ice Age i odpalenia iskry u Jayi. Po tych wydarzeniach usunął się w cień. Obecnie przebywa na Tolarii West, jako jeden z wykładowców i badaczy. Za młodu napił się z tajemniczej fontanny życia, która zapewniła mu długowieczność.

Adeliz – Studentka, która podobnie jak Jhoira, wywodzi się z plemienia Ghitu. Wyróżnia się, gdyż jako jedna z niewielu dostała pozwolenia na to, by w studencką togę wpleść plemienne motywy. Ceniono ją również za bardzo świeże podejście do magii.

Dr Arongi – Jeden z wykładowców Tolarii West.

Linessa – Członek akademii na Tolaria West. Jest o tyle ważna, że jest potomkinią Alexii z Jamurry, która w trakcie inwazji Latulli na Jamuraa, walczyła razem z Barrinem po stronie Ligi Kipamu.

Corrin – Młody mag, który wsparł Lilianę i Gideona w walce z nieumarłym bratem Liliany – Josu.

Naban – Mag pochodzący z Almaaz, który studiował w Lat-Nam. a obecnie wykłada na Tolarii West.

Naru Meha – Pochodząca z Bogardan mistrzyni, znajdująca się w Tolarii West.

Dellin – Jak się okazuje mieszkańcy Tolarii zajmują się nie tylko rzemiosłem i magią. Wśród nich znaleźć można również badających niezwykłe owady entomologów. Jednym z nich jest właśnie Dellin.

Ehlanni – Kolejny spośród wykładowców na Tolarii pochodzący z gór Hurloon, gdzie swoje państwo mają minotaury.

Ettovard – Archiwista.

Hadi – Asystent Jhoiry, który dołączył do obsady Akademii w późniejszym niż przeciętnie wieku.

Thom – Kolejny ze studentów nowej Tolarii, który okazał się być szpiegiem Kabały. Został odkryty przez załogę Weatherlight.

Przez wszystkie instytucje związane z Tolarią przewinęła się cała masa innych postaci. A decydujący wpływ jaki jej przedstawiciele mieli na losy świata sprawia, że pewnie mógłbym jeszcze mnożyć kolejne postaci znalezione w opowiadaniach i flavor tekstach, które w mniej lub bardziej dosłowny sposób powiązane są z Akademią. Ze starą instytucją związana była przecież cała, stawiająca opór Phyrexii Koalicja. Z nową natomiast powiązany jest Gatewatch. Jeśli chcecie poznać wszystkie wspomniane wyżej wydarzenia z innej perspektywy, to zapraszam Was na moje materiały filmowe, które znajdziecie na kanale, gdzie systematycznie odkrywam wszystkie zakamarki magicowego lore.

 

Źródła

Pisząc ten tekst posiłkowałem się wpisami z wiki:

 

Obecnie w ramach poprzednich etapów projektu ukazały się poniższe prace (aktualizacja z 25.11.2020): 

Artykuły

 

Filmy

 

Zapraszamy także do wspierania naszego projektu poprzez Patronite. Przy tej okazji serdecznie dziękujemy naszym Patronom i Sponsorowi, którzy wspierali lub aktywnie wspierają Projekt Magic Lore Pl!

  • Michał Sumka
  • Paweł Szczęsny
  • Rymika Myślicka
  • Piotr Gliźniewicz
  • Jakub Rojek z Wilda Software
  • Sebastian Pustelnik
  • Patron Anonimowy
  • Patron Anonimowy
  • Sklep StrefaMtg.pl
  • Sklepy Graal.pl

 

Mishra, Magic Lore Pl

art by: Błażej Kurowski, www.instagram.com/Vlepkaaday; kliknij, aby powiększyć


O autorze: Rafał Tarnowski – w Magica gra od starej Ravnici. Żaden format mu nie straszny, równie chętnie zagra Limited, co Constructed. Najlepiej bawi się grając Moderna. Nadal czeka na swoje największe sukcesy. Do tej pory, poza nabiciem niezliczonej ilości planeswalker pointów, udało mu się zwyciężyć kilka GPT i zrobić kilka topów na PTQ. Póki co pozostaje mu nucić pod nosem na przemian „Never was on a pro tour…” i Eye of the Tiger.

Prywatnie, fan filmu, wszelkiej maści gier z prądem i bez. Razem z Eweliną Tarnowską prowadzi na YouTube kanał poświęcony nauce gry i polskiej scenie magica – Akademię Nicola Bolasa.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze