Niezbędnik użytkownika Magic: the Gathering Online

Wszystko zaczęło się w 2001, gdy firma Leaping Lizard Software zaproponowała Wizards of The Coast (WoTC), by zdigitalizować M:tG. Początkowo Magowie z Wybrzeża byli bardzo sceptyczni, gdyż ekonomia wirtualna była w powijakach, jak również nie byli pewni czy program będzie odpowiednio zabezpieczony przed malwersacjami.

LLS stworzyło demo Magic Online with Digital Objects (MODO), które rozwiało wszelkie wątpliwości i już w czerwcu 2002 ruszyło oficjalnie Magic the Gathering: Online (MTGO). Tyle historii, pora na konkrety:

 

Instalacja, zakładanie konta na MTGO

Początek naszej przygody zaczniemy na oficjalnej stronie Wizardów (http://www.wizards.com/magic/digital/magiconline.aspx?x=mtg/digital/magiconline/download). Ściągamy z serwera spakowane MTGO i rozpakowujemy, bez dodatkowych sztuczek. Może być update, instalacja może trochę trwać, bo program ściąga sporo obrazków z serwera Wizardów na komputer.

 Obecny Klient Minimum Rekomendowane
System Operacyjny
Windows 2000 Windows XP or Windows 7
Procesor P3 700 MHz P4 1GHz or Faster
Pamięć 256 MB 512 MB or More
Karta Video
DirectX 9 
8 MB video RAM 
Software Rendering
DirectX 9 
128 MB video RAM
Rozdzielczość 1024×768 1024×768 or Higher
Internet Connection Broadband Connection

 
Trochę inne wymagania sprzętowe sa dla MTGO v4, który jest właśnie w fazie testów:

 Wide Beta Client Minimum Rekomendowane
System Operacyjny Windows XP SP3 Windows 7 64-bit
Procesor Pentium 4 class machine, minimum 2 GHz Intel Core i Series or equivalent
Pamięć 1 GB (32-bit OS) 2 GB (64-bit OS) 4 GB
Karta Video 128MB video RAM Hardware Accelerated GPU – 512MB video RAM
Rozdzielczość 1024×768 1280×1024 or higher
Miejsce na dysku
650 MB free 1 GB free

Gdy już jesteśmy szczęśliwym posiadaczem programu, nadchodzi czas na założenie własnego kont:

–> https://accounts.onlinegaming.wizards.com/

Przyjemność ta będzie nas kosztować 9,99$, w zamian za które dostaniemy konto z wybranym przez nas nickiem, 1 paczkę Magic 2013 (edycja może się zmieniać w przyszłości) i tixy, będące walutą na MTGO oraz jakieś losowe, nic nie warte karty. Konto zakładamy sami na siebie – jest to ważne w przypadku wygrywania większych turniejów (np. jak PTQ, MOCS), w których nagradzany jest właściciel konta. Płatności dokonujemy za pomocą karty kredytowej lub portfelu internetowego, takiego jak paypal, neteller albo moneybookers.

W taki oto sposób stajemy się posiadaczem konta na MTGO. Można oczywiście pożyczyć albo kupić konto od kogoś innego, ale wiąże się to z wieloma problemami – nie dostaniecie zaproszenia na Pro Tour jeśli wygracie PTQ online, podobnie z Mistrzostwami Online (MTGO Champs). Wizardzi mogą też robić problemy jeśli dowiedzą się, że ktoś gra na cudzym koncie. Własne konto po prostu trzeba mieć, a te 30 zł (czyli mniej więcej równowartość 9.99$), to nie jest jakiś wielki wydatek.

rep mtgo Alan

Rozpoczynając podbój MTGO po odpaleniu programu dostajemy dwie opcje do wyboru: launch, która przenosi nas bezpośrednio do logowania i repair (sprawdzi czy nasza wersja MTGO jest aktualna i czy nie mamy jakichś błędów). Generalnie gdy coś się psuje szkoda czasu na klikanie naprawianie i najlepiej zainstalować MTGO od nowa. Po udanym logowaniu ukazuje nam się taki widok:

in mtgo Alan

kliknij, aby powiększyć

 Downtime na MTGO

Warto mieć w pamięci, że praktycznie w każdą środę MTGO jest wyłączane w celu zrobienia updateów, naprawiania błędów, dodania nowych edycji i prac konserwacyjnych. Możliwe także, że dbają o full time grinderów, aby mieli dzień życia poza MTGO. Wpierw wyłączana jest opcja grania turniejów za tixy, potem „gaśnie światło”. Po południu czasu polskiego MTGO jest wyłączane i wraca do życia jakoś wieczorem, w okolicach 19-20 godziny. 

downtime mtgo 

Interfejs MTGO

Na środku ekranu widzimy ostatnie ogłoszenia od Wizardów, linki do oficjalnej strony, grup dyskusyjnych i chatu z supportem – ten ostatni przydaje się na początek. Support jest bardzo pomocny, można też poczytać pytania innych graczy, zawsze coś ciekawego można się z takiej dyskusji dowiedzieć.

Poza tym jest wypisane Top5 klanów, co niema większej wartości, poza wiedzą, że dane klany wygrywają największą liczbę paczek z turniejów. Tu warto zwrócić uwagę na obecne trzecie miejsce, czyli klan New Times, do którego należy sporo Polaków, a założycielem jest autor tekstu.

Do wyboru mamy kilka zakładek:

PLAY oraz NEW PLAYER: przenoszą nas do wirtualnych stolików, przy których możemy sobie pograć towarzysko w każdym możliwym formacie, bez wpisowego i nagród;

SHOP: oficjalny sklep Wizardów, w którym za twardą walutę mamy możliwość kupna paczek, zestawów pre-constructed, tixów i wszelkich innych rzeczy jakie możemy kupić w normalnym sklepie z kartami (oczywiście w wersji wirtualnej);

DRAFT: wchodząc tutaj udajemy się w niebezpieczną krainę, rządzoną przez bliźniaków Screw & Flood, która sprawi, że stracimy wszystkie tixy i cierpliwość. Dostępne są tam ośmioosobowe stoliki gdzie mamy możliwość grania draftów z wszystkich dostępnych edycji w obecnym standardzie (Magic 2013, Innistrad, Dark Ascension, Avacyn Restored, Return to Ravnica, Gatecrash; przyp. red);

TRADE: pokazuje nam tablice z ogłoszeniami graczy lub botów z cenami skupu/sprzedaży kart i paczek.

Na dole po lewej stronie mamy również kilka opcji do wyboru:

HOME – podstawowy widok po logowaniu

STORE – ponownie sklepik Wizardów

DECK EDITOR – miejsce gdzie tworzymy decki

deck editor mtgo Alan

kliknij, aby powiększyć

 

SEARCH – wyszukiwarka kart; gdy chcemy by szukała kart z naszej kolekcji zaznaczymy my cards; opcja show all versions pokaże nam, że mamy 20 sztuk Giant Growth z edycji VIII i 5 z Ice Age, co pozwoli nam wybrać te, które pasują nam bardziej Smile Mamy też do dyspozycji ikonki z maną i typami kart: p-klik myszką na np. białą pokaże nam tylko białe karty, zaś l-klik myszką ukrywa białe karty z obszaru naszych poszukiwań. By jeszcze bardziej zawęzić zakres poszukiwań możemy również doprecyzować CMC (converted mana cost), edycje oraz format.

Gdy szukamy stworków zielonych lub czerwonych o koszcie dwa lub mniejszym w modernie powinniśmy przed sobą mieć coś takiego:

rgcm2 mtgo Alan

kliknij, aby powiększyć

Przycisk stats pokaże nam statystyki naszej talii i obliczy prawdopodobieństwo dobrania układu kart lub konkretnej karty.

MTGO jest jedną z najlepszych wyszukiwarek kart. Oczywiście w pole wyszukiwania można wpisać nazwę karty, ale też keyword, albo urywek tekstu, np: „draw a card” – a to bardzo pomaga w szukaniu optymalnych kart do talii.

Kiedy już uda nam się stworzyć deck możemy go zapisać online w netdeck (folder wirtualny, bezpośrednio powiązany z naszym kontem) lub w jednym z katalogów na naszym dysku. Format pliku .DEK to dedykowany format do MTGO, zapisuje nam talie dokładnie tak jak ją zbudowaliśmy – edycje sa te same, foliowanie itp. Poza tym można tez zapisać talię w formie tekstowej, to znowu bardzo ułatwia kopiowanie i przenoszenie spisu, albo dzielenie się nim ze znajomymi. Niestety po wczytaniu takiej listy MTGO domyślnie wybiera nam karty do talii, zaczynając od kart premium (czyli jeśli masz 100 forestów na koncie a w decku 3, to wybierze wpierw te najbardziej odpicowane), mieszając edycje danej karty (np. 4 counterspelle w decku mogą być z różnych edycji). To oczywiście sprawa kosmetyczna, bo łatwo sobie to pozamieniać lub po prostu olać i grac jak jest. Przy okazji, jak budujemy talię a nie mamy jakiś kart, to można zapisać tzw. Wish List – jest to spis wszystkich kart, których w decku nam brakuje. Podczas wymiany/zakupu kart wgranie takiej decklisty wybierze od razu z klasera drugiej osoby brakujące karty (jeśli oczywiście ma je na stanie). To dośc przydatne, jak brakuje nam wielu kart i nie chce nam sie ich szukać.

COLLECTION – nasz wirtualny klaser, w którym znajdziemy nasze karty; zasady selekcji kart i wyszukiwarka działają tak samo jak w edytorze talii. Gdy chcemy, by nasze karty były dostępne do wymiany musimy wybrać te, którymi chcemy handlować i zrobić je tradeable. Drugą opcją jest zaznaczenie przy pojedynczych kartach ile ich kopii chcemy przeznaczyć na sprzedaż. 

trade mtgo Alan

kliknij, aby powiększyć

 

Na sam koniec mamy MENU, w którym znajdziemy:

EXIT – wiadomo wyłączamy MTGO i idziemy pograć w piłkę, czy coś; (nie można niestety sie wylogować i zalogować na inne konto, trzeba wyłączyć i ponownie załadować program, albo otworzyć na raz dwa MTGO – jak to zrobić opisał Ober pod koniec tekstu).

HELP – większość odpowiedzi supportu zaczyna się od standardowego (czy masz podłączony kabel od internetu?), a skończy na podaniu linka do odpowiedzi, opisu turnieju czy strony ze zgłaszaniem błędów. Jest to bardzo ważne miejsce, bo serwer potrafi robić psikusy, czasem MTGO ma bugi, turniej może zniknąć – wtedy zgłaszamy się po refunda. Wypisujemy co się stało, o której, jaki turniej itp. A po 1-3 dniach dostajemy kupon na zakup w sklepie Wizardów, zazwyczaj o wartości utraconego wpisowego na zepsuty turniej.

SETTINGS – czyli jak skonfigurować sobie MTGO by nam najlepiej działało:

  • Personal – tutaj polecam swoje ustawienia – chcemy dostawać nagrody i prawo naszego kraju na to zezwala Razz W polach na mail i dane osobowe wpisujemy co chcemy; (jest nawet szansa wbicia hiperlinka, ale o to dopytajcie się supportu)
  • Display & Sound – wybieramy sobie avatara, tło ekranu na MTGO, odpowiednik maty w realu i efekty dźwiękowe. Polecam ich wyciszenie, gdyż są dość denerwujące;
  • Gameplay – ustawiamy swoje preferencje podczas gry; wybieramy kiedy chcemy, by gra zatrzymywała się, by pozwolić nam wykonać jakieś akcje (czerwone kółko), układ kart na battlefield, etc
gameplayset mtgo Alan

kliknij, aby powiększyć

 

PLAY czyli w którym roomie chcemy grać:

  • Casual – gramy dla zabawy, bez wpisowego; są tam do wyboru jeszcze jakieś pokoje, ale nie zauważyłem między nimi różnicy, bo wszystkie oferują grę towarzyską na niskim poziomie;
  • Tournaments – to, co tygryski lubią najbardziej; gra z wpisowym i nagrodami (struktura,  wpisowe, nagrody i format opisane będą w części Scheduled events: Sealed decks i turnieje constructed);
  • Release queues – odbywaja sie tu pre-release i release nowych dodatków;
  • Constructed queues – mini turnieje dwu i ośmioosobowe, single elimination;
  • Limited queues – miejsce rozpusty i hazardu czyli drafty.
  • Leagues – ligi limited, które są reliktem zamierzchłych czasów;
  • My Games – możliwość odtworzenia własnych gier, by przeanalizować je i uczyć się na błędach lub podziwiać jak dobrze gramy Smile.

CARDS przenosi nas odpowiednio do naszej kolekcji, deck editora i sklepu Wizardów. Raczej nieużywane, gdyż wygodniejsze w użyciu są skróty na dole ekranu.

COMMUNITY:

  • Marketplace -> Classifields: nasza tablica ogłoszeń;
  • Clans – grupy graczy, którzy (teoretycznie) nawzajem się lubią, minimum szanują i grają w jednym klanie. Dawno temu przynależność do pewnych klanów dodawała fejmu i siała postrach w sercach przeciwników. Było tak, gdy klany miały limit do dwudziestu osób i każde zgłoszenie podlegało dokładnej sekelcji. W sumie były to bardzo fajne czasy; obecnie nie ma limitu osób w klanie i „najlepszy” klan ma około 2500 osób, a każdego z członków uznaje się za bye;
  • My Buddies – nasi znajomi
  • Hall of Champions – dawno temu było to miejsce, w którym można było znaleźć graczy z najlepszymi rankingami w limited, constructed i composite (średnia z dwóch poprzednich, przyp. red.). Aktualnie jest to dział nieaktywny, czego bardzo żałuję, gdyż widok własnego nicka w takim miejscu zawsze podbudowuje.

Handel na MTGO

Na MTGO obowiązuje wirtualna waluta, którą jest Magic Online Event Ticket, powszechnie nazywana przez wszystkich Tix. Do nabycia w sklepie u Wizardów w przeliczeniu 1 tix = 1$ + podatek lub od graczy za ok 1,03 – 1,05$ via Paypal; w Polsce tixy można kupić za 2,9 – 3,2 PLN, zależnie od kursu dolara i popytu oraz podaży. Uzbrojeni w tixy chcemy zapewne kupić jakieś paczki na drafta lub karty do talii. Najszybciej i najłatwiej jest używać botów – zautomatyzowanych sklepów, oferujących większość dostępnych singli i paczek na MTGO. Należy pamiętać, że tix jest niepodzielny i boty zapamiętają naszą resztę z transakcji (gdy kupimy kartę za 0,01 tix bot weźmie od nas 1 tixa i będziemy mieli kredyt w wysokości 0,99 do wykorzystania u niego). Polecam wykorzystywanie jednego bota do sprzedawania paczek właśnie z powodu kredytów. Przykładowe stronki z cennikami kart:

  • http://www.mtggoldfish.com
  • http://supernovabots.com
  • http://www.cardbotMTGO.com

Najbardziej popularnym botem jest zaś cardbuyingbot (kupuje karty) i cardbot (sprzedaje) – z numerkami od 1 do 4 (cardbuying bot1 ma ta samą bazę co cardbuyingbot2, 3 i 4 oraz cardboty – zapamiętuje historię zakupów i kredyt dla każdego użytkownika).

Na classifields możemy zamieścić własne ogłoszenia kupna/sprzedaży lub przeglądać ogłoszenia innych graczy i botów.

Przebieg Rozgrywki na MTGO

Sama rozgrywka jest dosyć intuicyjna, szczególnie jeśli zważyć na fakt, iż program przypomina nam o każdym triggerze i każdej akcji, którą musimy wykonać, aby uczynić zadość zasadom. Tym nie mniej na początek dobrze pograć sobie w Casual Roomie, żeby oswoić się z interfejsem. W opisywanym już menu Settings -> Gameplay najlepiej zawczasu sobie ustawić fazy w turze, w których gra ma się zatrzymywać, gdyż domyślnie jest ich nieco za wiele i w dłuższej perspektywie niepotrzebnie wydłuża to rozgrywkę. Jeśli potrzebujemy dodatkowej pauzy w trakcie konkretnej tury czy całej konkretnej gry można ją z powodzeniem uaktywnić z poziomu rozgrywanego meczu poprzez klikniecie Prawym Przyciskiem Myszy na interesującej nas fazie tury (lewy dolny róg) i załączenie jej, a potem w ten sam sposób zdezaktywować. Istotnym czynnikiem poprawiającym komfort rozgrywki są skróty klawiszowe, oto najistotniejsze z nich:

F2 – kliknij OK
F3 – resetuje automatyczne rezygnacje, które wywołuje np. F4 i F6.
F4 – oddaj turę, ale jeśli przeciwnik zrobi coś na co mogę odpowiedzieć, to daj mi taką możliwość oraz zatrzymuje się na combat
F6 – oddaj turę, program automatycznie pomija wszystkie kroki w tej turze, zostaniesz poproszony o działanie tylko jeśli będzie to konieczne (np. musisz coś wybrać z kilku opcji, atakerów, blokerów etc.)
F7 – jeśli pojawia się kilka takich samych efektów, to automatycznie sam je ustawia na stosie, np. atakujemy 3 stworami, każdy zadaje combat damage a na stole mamy Curse of Stalked Prey. Musielibyśmy 3x kliknąć efekt aby umieścić go na stosie. To potrafi bardzo przyśpieszyć.
F9 – YES
F10 – NO
Alt + U lub Ctrl+Z – odtapuj ostatnio zatapowany land lub landy
Przytrzymaj Ctrl podczas zagrywania spella/ability – pozwala odpowiedzieć na własny spell/ability przed przekazaniem priorytetu przeciwnikowi

Jeśli ogarniamy język angielski, to w razie potrzeby i jakichkolwiek wątpliwości dotyczących użytkowania programu zawsze można zajść do Support Roomu i dopytać ORCów (Online Response Crew czyli weseli chłopcy z działu obsługi klienta) o interesujące nas zagadnienia. Mogą na przykład opowiedzieć jak wyglądają skróty klawiszowe do robienia ikonek w chatach. W tym tekście nie będziemy tego opisywać, bo to raczej zbędne na początek. Może się przydać co najwyżej do przygotowania ogłoszenia trejdingowego.

Czas na grę

Bardzo ważne abyście zwrócili uwagę na zegarek po prawej stronie. Każdy gracz ma swój czas, przypomina to zegary szachowe. Największa różnica między rozgrywką IRL a Online polega na tym, że na żywo czas jest wspólny, runda może skończyć się terminacją a gracz grający zbyt wolno może dostać za to warning, game lossa, albo nawet dyskwalifikację. Na MTGO załatwiono sprawę trochę inaczej – masz się troszczyć o swój własny czas. Jeśli się skończy, to przegrywasz grę. Masz 10 minut na brak aktywności, jeśli także w takim czasie nic nie zrobisz, to również przegrywasz cały mecz.

Kilka porad jak szybciej grać przedstawia Ober na końcu tekstu.

Chat i rankingi

Podczas gry otwiera się chat po prawej stronie, gdzie możemy rozmawiać z przeciwnikiem, albo podejrzeć sobie jego profil. Kiedyś wyświetlały się także rankingi graczy, miało to sporo zastosowań, widać było jak ludzie grają, sam ranking dawał miejsce w Hall of Fame, były nawet pokoje tylko dla graczy z dużym rankingiem (1900+). Ranking był oparty na klasycznym Rankingu DCI, gracz zaczynał z 1600 punktami i tracił je lub zyskiwał w zależności od wyników jego gier, a mnożnik punktów zależał od rangi turniejów. Od kiedy Wizardzi zrezygnowali z rankingów DCI, przestali również wspierać ranking na MTGO. W efekcie zostały po nim szczątki, a jedyne zastosowanie jest takie, że możesz sobie sam podejrzeć jak Ci idzie gra. Jeśli spadniesz poniżej 1600, to sygnał, abyś trochę się przyłożył do gry, albo przestawił na coś prostszego, bo tu stracisz tylko pieniądze. Ranking oparty na DCI zostanie usunięty w kolejnej wersji MTGO.

Obecnie jedynym rankingiem wartym uwagi jest Player of the Year standing: http://www.wizards.com/magic/magazine/article.aspx?x=mtg/daily/mol/poy

 

Granie turniejów i znaczenie expected value

Staramy się grać turnieje z wysokim EV (expected value), czyli takich, w których nasza prawdopodobna wygrana przewyższy nasze wpisowe.

Jakie turnieje opłaca się grać?

Do tej grupy, możemy śmiało zaliczyć Daily i Premier Eventy (odpowiednio DE i PE) w constructed, na których nagrody kształtują się następująco:

  • DAILY EVENT:

wpisowe: 6 tix

nagrody:

12 pkt = 11 paczek
9 pkt = 6 paczek

czas trwania: 4 rundy

Przykładowa symulacja po zagraniu 10ciu DE (uśredniając):

10 turniejów = 60 tixów

wynik 4-0 x 1 = 11 paczek = 36,63 tix
wynik 3-1 x 4 = 24 paczek = 79,92 tix
wynik 2-2 x 4 = 0 paczek = 0 tix
wynik 1-3 x 1 = 0 paczek = 0 tix

Zysk 116,88 – 60 = 56,88

Warto zaznaczyć, że aktualnie za wszystkie DE w constructed nagrody wypłacane są w tych samych paczkach, więc wybór formatu/decka to kwestia osobistych preferencji i kapitału startowego.

  • PREMIER EVENT

wpisowe: 10 tix

nagrody:

1 miejsce: 33 paczki
2 miejsce: 24 paczki
3-4 miejsce: 15 paczek
5-8 miejsce: 6 paczek
9-16 miejsce: 3 paczki

czas trwania: od 6 do 9 rund, zależnie od ilości graczy; po swissie top 8 gra single elimination.

 

Formaty constructed na MTGO

STANDARD: Jest to podstawowy format jeśli chcemy grindować (grać tyle by nie dopłacać lub mieć zysk). Średni poziom graczy nie jest wysoki, a koszt decku to w przybliżeniu od 80 do 530 tix. Format zazwyczaj jest w miarę ciekawy i prawie każdy znajduje w nim coś dla siebie;

MODERN: Ze względu na promocję tegoż formatu przez Wizardów ostatnio zyskuje on na popularności. W tym przypadku koszty talii kształtują się bardzo różnie:

  1. +/- 80 tix: budżetowa wersja niszowego decku, który ma wysoką wariancję (z pewnymi taliami mamy bardzo dobrze, a z innymi prawie nie jesteśmy w stanie wygrać) i musimy liczyć na szczęście w pairingach
  2. 200 – 700 tix: w tym przedziale cenowym możemy złożyć decki, które grają pierwsze skrzypce w formacie (Tier 1) i w zasadzie nie martwimy się na co trafimy, bo wariancja ograniczona jest do minimum;

BLOCK CONSTRUCTED: Podobnie jak w modernie mamy dwojaką możliwość budowania decków w proporcji ceny do jakości. Aktualnie talie budżetowe zaczynają się od 60 tixów, zaś decki tier 1 to wydatek od 250 do 400.

Avatar - Momir_Vig_Simic_VisionaryZaczynając naszą przygodę z MTGO proponuję właśnie blok, ponieważ karty są tańsze niż te do standardu i z czasem będą tylko drożeć kiedy staną się podstawą nowego T2;

PAUPER: W tym formacie proporcja ceny do jakości kart raczej nie istnieje. Ceny decków wahają się między 25 – 85 tixów i każda talia jest grywalna w bardzo zbliżonym stopniu.

Polecił bym ten format jako drugi po bloku, gdyż uważam, iż poziom graczy jest znacznie wyższy niż w standardzie.

LEGACY: Format, którego na pewno nie polecił bym początkującym, nie tylko dlatego, że anomalie cenowe są niesamowicie duże (Mono R burn, który od czasu do czasu coś wygra możemy złożyć za mniej niż 100 tixów, zaś ceny innych decków tier 1 to koszt od 800 do nawet 1400 tixów). Dodatkowo format jest nie tylko skill, ale i knowledge intensive.

CLASSIC: Odpowiednik T1 na MTGO. Format jest aktualnie martwy i nie odpalają się w nim turnieje z powodu braku chętnych aczkolwiek ukazanie się Power Nine może wszystko zmienić.

Momir Basic : Najbardziej losowy z formatów lecz również najtańszy. By w niego grać potrzebujemy Avatara Momira (na obrazku po prawej) i 60 basic landów. Jak ktoś zaczyna karierę na modo i wierzy w swoje szczęście niech próbuje sił właśnie tam. Przynajmniej jest tam fajna zabawa.

Ceny za http://www.mtggoldfish.com/metagame/standard

 

Formaty limited na MTGO

 

  • TURNIEJE RELEASE (Sealed deck)

wpisowe: 24 tix (za które MTGO daje nam 6 paczek do grania)

nagrody:

12 pkt : 13 paczek – 43.33
9 pkt : 8 paczek – 26.66
6 pkt : 3 paczki – 9,99

Przyjmijmy, że jesteśmy średnim graczem i zagramy dziesięć takich turniejów:

10 turniejów = 240 tix wpisowego

wynik 4-0 x 1 = 13 paczek = 43.3 tix
wynik 3-1 x 4 = 32 paczek = 106.66 tix
wynik 2-2 x 4 = 12 paczek = 39,96 tix
wynik 1-3 x 1 = 0 paczek = 0 tix

Co daje nam 190 tix w wygranych, ale dodatkowo otworzyliśmy 60 paczek i jest wysoce prawdopodobne, że w tych paczkach udało się nam otworzyć brakujące 60tix i więcej. Na potrzeby wyliczeń przyjąłem oczywiście założenia lekko pesymistyczne, ponieważ uważam, że lepiej jest być pozytywnie zaskoczonym niż wielce rozczarowanym.

Dla przypomnienia rozpiska DE w constructed:

10 turniejów = 60 tix wpisowego

wynik 4-0 x 1 = 11 paczek = 36,63 tix
wynik 3-1 x 4 = 24 paczek = 79,92 tix
wynik 2-2 x 4 = 0 paczek = 0 tix
wynik 1-3 x 1 = 0 paczek = 0 tix
Zysk 116,88-60 = 56,88

Takie dwa dość proste wyliczenia pokazują nam przewagę grania constructed nad turniejami release.


Jakich turniejów powinniśmy unikać, bo są nieopłacalne?

Wszelkiej maści turnieje pre-release omijać szerokim łukiem, wytrzymać te pięć dni i poczekać na turnieje release.

 

  • PRE-RELEASE (dane w wyliczeniu dotyczą pre M2013)

wpisowe: 25 tix

nagrody:

12 pkt – 10 paczek – 33.3
9 pkt – 4 paczki – 13.33
6 pkt – 1 paczka – 3.33

Jak łatwo zauważyć tylko jedna osoba nie jest stratna. Pamiętajmy, że nawet najlepsi gracze mogą mieć problem by zrobić 4-0 jeśli trafią słaby zestaw…

 

  • DRAFTY:

Nie ma szybszego, przyjemniejszego i bardziej frustrującego sposobu na anihilację naszych tixów niż drafty. W 30 minut możemy stracić 12 tixów, ponieważ: źle odczytamy sygnały/przeciwnicy otworzą więcej bomb (lub jakiekolwiek jeśli my mamy ich 0)/będziemy mieć mana flood/screw. Drafty to turnieje ośmioosobowe, trwające 3 rundy i rozgrywane system single elimination; wpisowe jest wysokie, a nagrody mierne. Gramy tam tylko dla zabawy i należy o tym pamiętać. Wszelkie historie o byciu na plus z draftów to całkiem fajne opowieści, ale na dłuższą metę można je włożyć między bajki. Nie sądzę, by ktokolwiek, kiedykolwiek był na plus z samych draftów. Jeżeli mimo wszystko zdecydujemy się grać drafty mamy do wyboru:

 

  • SWISS, w którym za każdą wygraną rundę dostajemy paczkę, czyli nasze wpisowe to trzy paczki + 2 tix i za trzy wygrane rundy jesteśmy 2 tixy w plecy… Nikt ogarnięty tego nie gra.

4-3-2-2 – po wygraniu pierwszej rundy mamy dwie paczki, po dwóch trzy, a za całość cztery. Typowe turnieje o nagrodach na zasadzie „jak nie przegrać dużo i mało wygrać”. Są dobre, gdy chcemy się nauczyć draftować dany format i poznać interakcje między kartami przy niewielkim wkładzie finansowym. Poziom jest średni choć ostatnio spotkałem Kenji Tsumure w finale.

8-4, w którym wygrany zgarnia osiem, a finalista cztery paczki. Najbardziej opłacalny do grania i jedyny, w którym możemy coś wygrać. Gracze, których możemy tam spotkać reprezentują teoretycznie najwyższy poziom.

W trakcie drafta wybierasz picki klikając Lewy Przycisk Myszy. W razie potrzeby możesz zaznaczyć najbardziej interesujący Cię pick Prawym Przyciskiem Myszy lub lewym z Controlem, w ten sposób kiedy minie czas na dany pick zaznaczona karta zostanie wybrana zamiast picka losowego. Jest to przydatne np. gdy musisz wyskoczyć na minutkę do WC lub otworzyć komuś mieszkanie i nie chcesz tracić stracić w tym czasie jakiegoś picka. Wielu graczy stosuje zaznaczenie karty gdy chcą się nieco dłużej zastanowić nad danym boosterem bez konieczności stresogennego gapienia się w timer co dwie sekundy.

Osobiście zazwyczaj, gdy nachodzi mnie ochota na draftowanie odpalam tą stronkę . Po zobaczeniu jak wybrany streamer draftuje deck maszynę i przegrywa w pierwszej rundzie z combem screw/flood me żądze drafta są zaspokojone. Krótko mówiąc draftowanie to przyjemny, ale bardzo ciężki kawałek chleba. Nawet najlepszych drafterów w końcu dopada downswing (slabsza seria) i wówczas masz szczęście jeśli wyjdziesz na zero. Jeśli chcesz zarabiać o wiele łatwiej ograć jakąś konstrukcję w standardzie czy bloku, a drafty traktować jako przyjemny przerywnik.

Osoby zainteresowane jak to wygląda w praktyce zapraszamy do działu ze zwycięskimi draftami.

 

  • Phantom Sealed

Są to turnieje sealed o niskim wpisowym (4 tix) z małymi nagrodami 1 paczka za 2-1, 3 paczki za 3-0. Karty które otworzymy nie są nasze na własność lecz służą tylko by nimi grać w danym turnieju („znikają” po jego zakończeniu). Turnieje te są dobre gdy chcemy potrenować dany sealed format przed dużym turniejem jak Grand Prix/MOCS lub pograć sobie limited niewielkim kosztem. Stosunek wygranej do wpisowego jest solidny, ale jest to skala micro, dlatego zarabianie konkretnych kwot na tego rodzaju eventach poza świetną znajomością limited wymagałoby ogromnych nakładów czasu.

Polecamy jeszcze jako lekturę uzupełniającą: Magic Online Championship Series by Alan.

– Alan „Asmodeius” Andrzejewski

 

Szybkie granie na MTGO – dodatek od Obera

Dla bardziej zaawansowanych graczy lub tych, którzy chcą grać więcej eventów na raz polecam moje ustawienia:

gameplay settings mtgo Ober

kliknij, aby powiększyć

Potrafiłem zagrać całą jedną grę w minutę. Zdarza się to, jak grasza za dużo rzeczy na raz, za długo myślisz, zapomnisz o grze i gdzieś wyjdziesz, grasz trudnym deckiem z układaniem puzzli (jak Second Sunrise aka Eggs Combo) lub masz lagi z kosmosu.

Dla własnych potrzeb ustawiam tylko 6 stepów, na które odpowiadam – deklaracja atakerów, deklaracja blokerów w mojej i w turze przeciwnika oraz pierwszy i drugi main w mojej turze – widać je na obrazku wyżej. Potem jak tylko mogę akceptuję wszystko F6 – skipuje on wszystko do końca tury, oprócz deklaracji blokerów/atakerów. A w razie czego trzymam palec na F3 aby czasem skasować to i mieć mozliwość odpowiedzi. To taka trochę zabawa, ale przy drobnej praktyce działa sprawnie. Poza tym włączenie F6 i szybkie skasowanie go pod koniec tury za pomocą F3 pozwala zrobic taki mały blef, że nie mamy już niby żadnej odpowiedzi ani kontry. Grając kontrolem pokazujemy, że wszystko już wejdzie. Niektórzy gracze dają się na to złapać, ale to sztuka dla sztuki i nie polecam na dłuższą metę, bo można łatwo przeklikać, trafić na mały lag i jednak opponent wrzuci swojego hita na stół, a my zostaniemy z tą nieszczęsną kontrą. Aby nic mi nie przeszkadzało minimalizuje chat, wcześniej często blokując przeciwnika, aby mi tam się po grze nie żalił, jakiego to farta miałem.

W settingsach rzućcie też okiem na opcję: enable draft recorder. Jeśli ją zaznaczycie, to domyślnie w folderze „Moje Dokumenty” będą zapisywały się drafty, w formacie tekstowym. Ścieżka u mnie wygląda tak:

C:\Users\Ober\Documents\Games\Magic The Gathering Online\Drafts

Draft recorder przydaje się jeśli chcecie wizualizować swoje drafty, czy wrzucać je na raredraft, tak jak to robimy w naszych zwycięzkich draftdeckach. Plik z drafta jest też przydatny jeśli chcielibyście poradzić się nas, np. za pośrednictwem Szkoły Limited.

Display także staram się ustawiać tak aby tło nie irytowało, nie było jakiś ruchomych avatarów itp:

display and sound

kliknij, aby powiększyć

Dźwięki wyciszam, aczkolwiek to nie każdemu pasuje – jakiś odgłosy rozpoczęcia gry czy poddania przeciwnika często się przydają.

Jest możliwość grania na raz kilku gier, ale trzeba pamiętać, że ustawienia stepów są takie same dla wszystkich, jesli skasuję odpowiedź z ońcem tury, to musze mieć świadomość, czy w drugiej grze nie będzie mi to potrzebne. turnieje wyświetlają się w zakładkach na dole, możemy tam swobodnie między nimi przeskakiwać. Granie 2 gier na raz nie jest taie trudne, ale przy trzech można się nieźle napocić. Jeśli chcecie zobaczyc jak wygląda taki multitaskingowy grinding na MTGO, to polecam kanał Twitchowy xMiMx’a: http://twitch.tv/xMiMx_mtgo

Jest także możliwość otwierania dwóch klientów na raz, co jest przydatne jeśli nie chcesz aby mieszały Ci się mecze, ustawienia stepów, albo chcecie zrobić jakies trejdy pomiędzy swoimi kontami. Aby to zrobić trzeba wejść do katalogu, gdzie przetrzymujecie swoje MTGO. U mnie ścieżka wygląda tak:

C:\Program Files (x86)\Wizards of the Coast\Magic Online

Tutaj odpalamy klienta z aplikacji „MTGO_NET”. Przeskakuje ona etap robienia update’u, jest więc szybsza i nie sprawdza czy już mamy otwartego klienta. Od razu ostrzegam – pomimo, iz można posiadać więcej niż jedno swoje konto, to granie w jednym turnieju na dwóch kontach jest zabronione! Wizardzi mogą zbanować gracza jeśli to wyśledzą (mogą także dać bana za przeklinanie na innych graczy itp. Zanim zrobisz coś głupiego na MTGO, to pomyśl dwa razy o wartości kart online, jakie możesz stracić). Sam posiadam około 6 kont i czasem jest to przydatne, zwłaszcza do handlowania kartami.

Prywatna uwaga: wyjątkowo jestem ogromnym fanem draftów na MTGO, zwłaszcza jak wychodzi nowa edycja, pozostaje trochę paczek z releasów online’owych i potrzebujemy kart do constructed. Poza tym początkowo karty z nowej edycji są dośćdrogie i łatwo wyjść na plus z kilku wydraftowanych rarów, a trafienie jakiegoś solidnego mystica potrafi zwrócić cały draft albo dwa. Przyznam jednak, że limited gram chyba od zawsze i dość łatwo mi przychodzą. Wyciąganie z nich EV dodatniego, to nie łatwa sprawa i mało komu wychodzi, tak jak Alan napisał wcześniej.

– Ober


Oczywiście temat MTGO jest bardzo szeroki, ciężko opisać wszystko i wyczerpać każdy temat gry online, ale chętnie rozszerzymy materiał, jeśli będzie taka potrzeba – piszcie nam co potrzebujecie, komentujcie, pytajcie – z chęcią uzupełnimy tekst i posłużymy radą.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze