[Limited/Draft] Pierwsze picki w draftach Return to Ravnica

Witam!  W dzisiejszym tekście podejmuję próbę analizy draftów Return to Ravnica. Pod lupę wezmę głównie konkretne karty – najlepsze, czyli te od których zaczynamy swoje wybory w pierwszych pickach każdej paczki. W związku z tym, że moje jednostkowe zdanie byłoby mocno subiektywne poprosiłem o pomoc kilka osób, o których wiem, że grają dużo i mają niezłe pojęcie na temat tego jak powinno się grać te drafty oraz osiągają w nich niezłe wyniki.

 

 

Każdą z tych osób poprosiłem o wypisanie 10 kart pośród commonów i uncommonów, które uważają za najsilniejsze oraz podobnie 10 kart, które stanowią najlepszy Pick1 Pack1. W wielu formatach nie zawsze najsilniejsza karta jest najlepszym pickiem na początku drafta ze względu na mana restrictions, chciałem się dzięki takiemu podziałowi przekonać, czy i w tym formacie jest podobnie. Wrzuciłem również do jednego worka commony i uncommony, gdyż to właśnie z nich najczęściej będzie nam wybierać podczas drafta, konkretne rery pojawiają się zbyt sporadycznie aby je uwzględniać. Niektórzy z was sugerowali, że powinienem osobne tabele wykonać dla samych commonów i uncommonów, ja jednak dorzucam tą możliwość. Sądzę, że nie daje to odpowiedniego obrazu ponieważ nie dostajemy osobno paczek z samymi commonami i uncommonami lecz łączne, a wybór dokonujemy często pomiędzy uncommonem i commonem. Za każde pojawienie się karty w „10” każdego z graczy przyznawałem karcie punkty, odpowiednio od 10 do jednego. Co pozwoliło stworzyć uśredniony ranking który również wkleję poniżej.

Na początek wyniki ankiet na najsilniejsze karty:

Punkty

Mateusz Kopeć

Radek Kaczmarczyk

Daniel Sołtysik

Jan Pruchniewicz

Maciej Gołąb

10

Vitu-Ghazi Guildmage

Vitu-Ghazi Guildmage

Skymarc Roc

Rix Maadi Guildmage

Vitu-Ghazi Guildmage

9

Skymark Roc

Skymark Roc

Vithu-Ghazi Guildmage

Stab Wound

Selesnya Charm

8

Selesnya Charm

Rix Madi Guildmage

Lyev Skyknight

Vitu-Ghazi Guildmage

Skymark Rock

7

Rakdos Guildmage

Selesnya Charm

Arrest

Call of the Conclave

Lyev Skyknight

6

Stab Wound

Lyev Skynight

Call of the Conclave

Lyev Skyknight

Korozda Guildmage

5

Arrest

Stab Wound

Hellhole Flailer

Arrest

New Prahv Guildmage

4

Auger Spree

Arrest

Stab Wound

Hellhole Flailer

Ultimate Price

3

8-9-10 wiekszosc pozostalych dobrych unc tu pasuje np: call the conclave, bloodfray giant, reszta guildmage

Auger Spree

Auger Spree

Selesnya Charm

Stab wound

2

Street Spasm

Selesnya Charm

Bloodfray Giant

Izzet Charm

1

Dreg Mangler

Korozda Guildmage

Ultimate Price

Arrest

 

1

Vitu-Ghazi Guildmage

47

2

Skymark Roc

36

3

Selesnya Charm

29

4

Lyev Skinight

27

5

Stab Wound

27

6

Rix Madi Guildmage

25

7

Arrest

22

8

Call of the Conclave

14

9

Auger Spree

10

10

Hellhole Rider

9

11

Korozda Guildmage

7

12

New Prahv Guildmage

6

13

Ultimate Price

5

14

Bloodfray Giant

3

15

Street Spasm

2

16

Dreg Mangler

1

17

Izzet Charm

1

Jak widać, tabele poszczególnych graczy różnią się od siebie, można z nich również łatwo wyczytać indywidualne preferencje dotyczące gildii. Nie ma więc wątpliwości, że Jan preferuje Rakdosa, zaś Daniel lubi opierać swoje decki na kolorze białym. To pokazuje, że słusznym sposobem jest uśrednienie wyników, dzięki czemu uda się nam mam nadzieję zgubić efekt preferencji gildyjnych poszczególnych graczy.

W przypadku czołówki wyniki mówią same za siebie, większość graczy upatruje faworyta w Vitu-Ghazi Guildmage, który wyprzedza o dwie długości jedynego konkurenta do złota – Skymark Roc’a, zdobywając 47 pkt na 50 możliwych. Trudno się dziwić takim wynikom. Guildmage jest kartą która w pojedynkę potrafi wygrywać gry. Ciało 2/2 za 2 mana często nawet bez zdolności bywa w limited grywalne, tu dostajemy nie jedną, lecz dwie fenomenalne wręcz ability, które dodatkowo współgrają same ze sobą. Nie mam najmniejszej wątpliwości, że karta ta słusznie zasłużyła na najwyższe miejsce podium. Co więcej sądzę, że spokojnie mogłaby konkurować z dużą ilością rerów. Skymark Roc jest z kolei kartą o innym profilu, kreatury 3/3 za 4 mana od zawsze stanowiły o sile niebiesko białych decków, co więcej, często kosztowały one 5 mana i nadal cieszyliśmy się, że mamy je w decku. Roc jest więc zważywszy na swoje gabaryty świetnym stworem. Posiada bardzo dobrą zdolność, która jest świetna sama z siebie, cofa na rękę dużą część uciążliwych stworów. Do tego cofa na rękę większość potencjalnych blokerów dla rocka – Tower Drake, Spirita 2/2. Co więcej, świetnie toruje drogę dla Steeler of Secrets. Zdolność również wpisuje się bardzo dobrze w strategię Detain.

Większe różnice w preferencjach właściwie pojawiają się dopiero po tych dwóch kartach. Daleko za nimi jest peleton Selesnya Charm, Lyev Skynight, Stab Wound, Rix Madi Guildmage i Arrest. Stab Wound, Rakdosowy Magik i Skynight mają to do siebie, że mogą w znacznym stopniu przyczynić się do wygrania gry. Sporo już widziałem sytuacji gdy po wyniszczających obu graczy wymianach w stole lądował Stab Wound na wrogiej ścianie i w kilka tur kończył sprawę. Ma on tę zaletę, że potrafi wyłączać stwora jednocześnie pozwalając nam na prowadzenie pasywnej gry obronne,j nie podejmując ryzyka niekorzystnych wymian. Guildmage z kolei jest niesamowitym rzeźnikiem w agresywnych konstrukcjach, jeśli uda nam się sprowadzić szybko przeciwnika do 10 life, włożyć w stół Guildmage, to jeśli nie posiada on na niego szybkiej odpowiedzi to najpewniej wygraną mamy w kieszeni. Gdy mag jest w stole, każdy combat jest dla nas card lub life adventage. Każda ze zdolności Selesnya Charma nie jest nawet porównywalna osobno do reszty kart z całej listy, jednak wszystkie trzy stanowią wyśmienitą kombinację. Token 2/2 jest świetny jako drugoturowy stwór lub w momencie gdy mamy czym populować a nie mamy czego. Zniszczenie dużego stwora przydaje się na conajmniej kilka bomb i kilka dużych zielonych stworów. Pompa też niczego sobie, ważne aby pamiętać, że daje ona trampla, co jest jedynym tego typu efektem w formacie 3x RTR. Z całej piątki chyba słusznie najmniej punktów dostał Arrest, który wprawdzie jest świetnym removalem i pewnie ze względu na koszt bezpiecznym pierwszym pickiem drafta, jednak sam z siebie gry nie wygra a w uniwersalności daleko mu do GW uroku.

Na miejscach od 8 do 14 znajdują się kolejno bardzo silne karty, każda z nich potrafi stanowić o sile decku wyróżniają się albo uniwersalnością (Izzet Charm, Street Spasm), albo skutecznością (Auger Spree, Call of Conclave), albo tym, że przy odpowiednim nakładzie many potrafią same wygrać grę (Korozda Guildmage).

Dla porównania poniżej zamieszczam ankietę na najlepszy pick 1 w pierwszej paczce:

Punkty

Mateusz Kopeć

Radosław Kaczmarczyk

Daniel Sołtysik

Jan Pruchniewicz

Maciej Gołąb

10

Vitu-Ghazi Guildmage

Vitu-Ghazi Guildmage

Skymarc Roc

Rix Maadi Guildmage

Vitu-Ghazi Guildmage

9

Skymark Roc

Skymark Roc

Vithu-Ghazi Guildmage

Vitu-Ghazi Guildmage

Selesnya Charm

8

Selesnya Charm

Selesnya Charm

Arrest

Call of the Conclave

Call of the Conclave

7

Rakdos Guildmage

Lyev Skynight

Lyev Skyknight

Lyev Skyknight

Skymark Rock

6

Stab Wound

Stab Wound

Call of the Conclave

Arrest

Arrest

5

Arrest

Arrest

Hellhole Flailer

Selesnya Charm

Ultimate Price

4

Auger Spree

Auger Spree

Selesnya Charm

Stab Wound

Lyev Skinight

3

8-9-10 wiekszosc pozostalych dobrych unc tu pasuje np: call the conclave, bloodfray giant, reszta guildmage

Rix Madi Guildmage

Stab Wound

Anihilating Fire

New Prahv Guildmage

2

Street Spasm

Auger Spree

Ultimate Price

Korozda Guildmage

1

Ultimate Price

Dowolny Keyrune poza Izzetowym

Auger Spree

Stab Wound

 

1

Vitu-Ghazi Guildmage

 

48

2

Skymark Roc

 

35

3

Selesnya Charm

 

34

4

Arrest

 

30

5

Lyev Skynight

 

25

6

Call ot the Conclave

 

23

7

Rix Madi Guildmage

 

20

8

Stab Wound

 

20

9

Auger Spree

 

11

10

Ultimate Price

 

8

11

Hellhole Rider

 

5

12

New Prahv Guildmage

 

4

13

Anihilating Fire

 

3

14

Kordoza Guildmage

 

3

15

Street Spasm

 

2

16

Bloodfry Giant

 

1

17

Dreg Mangler

 

0

18

Izzet Charm

 

0

Wyniki uśrednionej sondy w tym przypadku są, co można było przewidzieć dość zbliżone do wcześniejszych. Pokazuje to, że w większości przypadków jako P1P1 najbardziej opłaca się brać kartę po prostu najmocniejszą. GW Mag i WU Ptak zachują swoją bardzo silną pozycję z pierwszego rankingu. Jest jednak jak widać kilka wyjątków. Na wartości zyskują urok zielono biały za sprawą opisywanej wcześniej uniwersalności oraz areszt, który swój solidny, przydatny w każdym decku efekt popiera łatwo splashowalnym kosztem, co czyni go lepszym wyborem na samym początku. Z podobnych przyczyn dobrze jest rozważać jako P1P1 Ultimate Price. Ciężko mi uargumentować wzrost pozycji w tym zestawieniu Call of the Conclave, w moim odczuciu karta nie nadaje się do splashowania, więc w zestawieniu na P1P1 powinna raczej stracić niż zyskać na wartości, chętnie jednak zapoznam się z waszą opinią w tym zakresie. Dziwi mnie również spadek Stab Wounda, który z powodu na łatwą splashowalność i uniwersalny efekt powinien być w tym miejscu drata  podobnie jak arrest wyżej ceniony.

Minimalnie tracą wszystkie karty które wpisują się tylko w jedną gildię lub ich koszt uniemożliwia albo utrudnia ich splashowanie, są to:

- Dreg Mangler
- Rix Madi Guildmage
- Lyev Skynight
- Hellhole Rider
- UW i GB Guildmage
- Bloodfry Giant

 

Dla drafterów chcących się sugerować powyższymi zestawieniami rada jest prosta, na samym początku drafta można dopomagać sobie tabelą P1P1, zaś w jego trakcie tabelą z ogólną siłą kart, oczywiście nie zapominając o podstawowych zasadach draftowania koloru/gildii. Mam nadzieję że ten krótki tekst oprawiony rankingami ułatwi wszystkim wygrywanie mnóstwa paczek czego wam życzę. Wszystkim którzy wypełnili ankiety bardzo dziękuję za pomoc.

 

Informacje o autorze możecie znaleźć w zakładce – redakcja.

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze