Polyraptor – liczysz to źle

Na wstępie chciałbym przeprosić gracza, który w dniu 13.01.2018r. na turnieju prerelease Rivals of Ixalan zorganizowanym przez Galaktykę Gier w Potoku otrzymał nieprawidłowy ruling – szczegóły w dalszej części. To będzie tekst o jednej z nowych kart z dodatku. Polyraptor, bo o nim mowa, może przyprawić o zawrót głowy.

Ci, którzy znają mnie bliżej, wiedzą, że jednym z moich koników jest interakcja pomiędzy Rite of Replication i Precursor Golemem. Konkretniej Rite of Replication z Kickerem… rzuconym dwa razy. W najnowszym dodatku Wizardzi sprezentowali nam podobnie zakręconą interakcję, czyli Forerunner of the Empire oraz Polyraptor. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że jest to proste do policzenia. Niestety tylko na pierwszy rzut oka, gdyż wszystko rozbija się o stos i jego uważne rozpatrywanie.

Rivals of Ixalan wejdzie lada dzień do Standardu, więc poniższy tekst może okazać się szczególnie przydatny mniej doświadczonym graczom, ale także innym sędziom, a na jego potrzeby przyjmijmy, że zawsze wybieramy zadanie obrażeń z triggera Forerunnera.

Na początek weźmiemy prosty przykład. Powiedzmy, że Forerunner ma już na sobie 2 punkty obrażeń i zagrywamy Polyraptora. W momencie, w którym nasz Polyraptor trafia na battlefield, odpala trigger Forerunnera. Co dzieje się dalej?

  • Polyraptor oraz Forerunner otrzymują po 1 punkcie obrażeń,
  • Forerunner spada do grobu (zgodnie ze state-based actions),
  • odpala trigger Enrage Polyraptora,
  • na battlefield pojawia się kopia Polyraptora.

Tu nie trzeba wiele wyjaśniać, więc teraz załóżmy, że Forerunner ma na sobie tylko 1 punkt obrażeń. Co wtedy?

  • Polyraptor oraz Forerunner otrzymują po 1 punkcie obrażeń,
  • odpala trigger Enrage Polyraptora,
  • na battlefield pojawia sie kopia Polyraptora,
  • Polyraptor, jego kopia oraz Forerunner otrzymują po 1 punkcie obrażeń,
  • Forerunner spada do grobu (zgodnie ze state-based actions),
  • odpala trigger Enrage Polyraptora oraz jego kopii,
  • na battlefield pojawiają się kolejna kopia Polyraptora oraz kopia kopii Polyraptora.

 

UWAGA

Poniższy scenariusz zakłada błąd w liczeniu i należy traktować go bardziej jako pokazanie poziomu komplikacji problemu.
Prawidłowa odpowiedź znajduje się pod obrazkiem.

Teraz zacznie się robić ciekawiej, bo w następnym przykładzie Forerunner nie ma na sobie żadnych obrażeń i ma pełne 3 punkty obrony. Na pierwszy rzut oka finalnie powinno być 8 Polyraptorów, prawda? Otóż nie! Oto „magia” stosu, triggerów i „last known information”. Lecimy:

  • Polyraptor oraz Forerunner otrzymują po 1 punkcie obrażeń,
  • odpala trigger Enrage Polyraptora,
  • na battlefield pojawia się kopia Polyraptora,
  • Polyraptor, jego kopia oraz Forerunner of the Empire otrzymują po 1 punkcie obrażeń,
  • odpala trigger Enrage Polyraptora oraz jego kopii,
  • na battlefield pojawiają się kolejna kopia Polyraptora oraz kopia kopii Polyraptora,
  • Na stos trafiają 2 triggery Forerunnera, gdyż pojawiły się 2 nowe Polyraptory – oznaczmy je A i B.

A) Resolvuje pierwszy trigger i zadaje po 1 punkcie obrażeń w 4 Polyraptory (1+3) oraz w Forerunnera,
A) Forerunner spada do grobu (zgodnie ze state based actions),
A) na stos trafiają 4 triggery Enrage,
A) po ich resolve na battlefield pojawiają się kolejne 4 kopie Polyraptora.

W tym momencie mamy nasze zakładane 8 Polyraptorów, ale ale… Na stosie został jeszcze drugi trigger Forerunnera, więc jego też musimy rozpatrzyć, gdyż pomimo nieobecności Forerunnera na battlefield trigger nie zostaje zapomniany.

B) Resolvuje drugi trigger Forerunnera, zadając po 1 punkcie obrażeń w 8 Polyraptorów,
B) odpala 8 triggerów Enrage,
B) na battlefield pojawia się kolejnych 8 kopii Polyraptora.

Finalnie mamy na battlefield 16 Polyraptorów z czego 1 ma na sobie 4 punkty obrażeń, 1 ma na sobie 3 punkty obrażeń, 2 mają na sobie 2 punkty obrażeń i 4 mają na sobie 1 punkt obrażeń.

O krok za daleko

Załóżmy tym razem, że Forerunner ma nie 3 a 4 punkty obrony. Tutaj sprawa się dużo bardziej komplikuje, ale omówmy to krok po kroku:

  • Polyraptor oraz Forerunner otrzymują po 1 punkcie obrażeń,
  • odpala trigger Enrage Polyraptora,
  • na battlefield pojawia się kopia Polyraptora,
  • Polyraptor, jego kopia oraz Forerunner otrzymują po 1 punkcie obrażeń,
  • odpala trigger Enrage Polyraptora oraz jego kopii,
  • na battlefield pojawiają sie kolejna kopia Polyraptora oraz kopia kopii Polyraptora,
  • na stos trafiają 2 triggery Forerunnera, gdyż pojawiły się 2 nowe Polyraptory – oznaczmy je A i B.

A) Resolvuje pierwszy trigger i zadaje po 1 punkcie obrażeń w 4 Polyraptory (1+3) oraz w Forerunnera,
A) na stos trafiają 4 triggery Enrage,
A) po ich resolve na battlefield pojawiają się kolejne 4 kopie Polyraptora,

W tym momencie na stos trafiają dodatkowe 4 triggery Forerunnera (oznaczmy je jako „sub-trigger”: A1, A2, A3, A4):

A1) Pierwszy „sub-trigger” zadaje po 1 punkcie obrażeń w 8 Polyraptorów i Forerunnera,
A1) Forerunner spada do grobu (state-based action),
A1) odpala się 8 triggerów Enrage,
A1) na battlefield pojawia się 8 kopii Polyraptora,
A2) resolvuje drugi „sub-trigger” zadając po 1 punkcie obrażeń w 16 Polyraptorów,
A2) odpala się 16 triggerów Enrage,
A2) 1 Polyraptor (oryginalny) spada do grobu (ma na sobie już 5 obrażeń),
A2) na battlefield pojawia się 16 kopii Polyraptora (wszystkich jest już 31),
A3) resolvuje trzeci „sub-trugger” zadając po 1 punkcie obrażeń w 31 Polyraptorów,
A3) odpala się 31 triggerów Enrage,
A3) 1 Polyraptor (pierwsza kopia) spada do grobu (ma na sobie już 5 punktów obrażeń),
A3) na battlefield pojawia się 31 kopii Polyraptora (w sumie: 61),
A4) resolvuje czwarty „sub-trigger” zadając po 1 punkcie obrażeń w 61 Polyraptorów,
A4) odpala się 61 triggerów Enrage,
A4) 2 Polyraptory (2 i 3 kopia) spadają do grobu (5 obrażeń),
A4) na battlefield pojawia się 61 kopii Poluraptora (w sumie: 120).

Uff. Udało się rozwiązać wszystkie „sub-triggery”, ale ale – pozostał nam jeszcze jeden trigger na stosie, czyli trigger z trzeciej kopii Polyraptora:

B) Resolvuje ostatni trigger zadając po 1 punkcie obrażeń w 120 Polyraptorów,
B) odpala 120 triggerów Enrage,
B) 4 Polyraptory spadają do grobu (5 obrażeń),
B) na battlefield pojawia się 120 kopii Polyraptora dając nam łącznie 236.

Wszystko przy teoretycznym założeniu, że tokeny z Enrage pojawiłyby się na battlefield jednocześnie.

Obliczamy, ile Polyraptorów mieści się na czubku szpil… znaczy, ile Polyraptorów trafi na battlefield…

Jeśli przeczytaliście powyższy wywód to być może zwróciliście uwagę na błąd. Gdyby kopie Polyraptora pojawiały się na battlefield jednocześnie, lub gdyby przyjąć zamiast triggera Forerunnera odpalenie Pyrohemia lub Pestilence za każdym razem jak rozpatrzymy wszystkie triggery Enrage na stosie to tego błędu by oczywiście nie było, a tak każda kopia Polyraptora pojawi się po resolve triggera Enrage i zanim będzie mogła wejść kolejna odpali trigger Forerunnera. W praktyce wygląda to tak:

  • na battlefield znajduje się Forerunner, który nie ma na sobie żadnych obrażeń,
  • zagrywamy Polyraptora i jak wejdzie odpali trigger Forerunnera [1],
  • Polyraptor oraz Forerunner otrzymują po 1 punkcie obrażeń,
  • odpala trigger Enrage Polyraptora,
  • na battlefield pojawia się kopia Polyraptora [1+1],
  • Polyraptor, jego kopia oraz Forerunner otrzymują po 1 punkcie obrażeń,
  • mamy na stosie 2 triggery Enrage do rozpatrzenia (E1,E2),

E1) rozpatrujemy pierwszy trigger i na stole pojawia się kolejna kopia Polyraptora [1+1+1],
E1) odpala trigger Forerunnera i zadaje po 1 punkcie obrażeń w oryginalnego Polyraptora oraz w jego 2 kopie,
E1) Forerunner spada do grobu majac na sobie śmiertelną ilość obrażeń,
E1) na stosie pozostają 3 triggery Enrage do rozpatrzenia,
E1) jeśli w trakcie rozpatrywania tych triggerów nic nie odpala, to na stole pojawiają się 3 kolejne kopie [1+1+1+3],

  • wracamy do rozpatrzenia wcześniejszego triggera (E2),
  • na stole pojawia się jeszcze jedna kopia Polyraptora [1+1+1+3+1].

W tym przypadku będziemy posiadali łącznie 7 Polyraptorów.

Tutaj wrócę do sytuacji z turnieju. Przyznam, że nie był to mój „judge call”, a warunki dookoła nie były specjalnie sprzyjające (zrobiło się głośnawo), ale jednak ta sprawa nie dawała mi spokoju. Jak już ochłonąłem po turnieju zacząłem to liczyć. Gracz (A) kontrolował Forerunera i zagrał Polyraptora. Po pytaniu o ilość Polyraptorów usłyszał, że na battlefield będzie miał ich 8, co niestety nie było prawdą, gdyż według późniejszych ustaleń okazało się, że Forerunner miał 4 punkty obrony. Ile będzie ich w tym wypadku ?

  • na battlefield znajduje się Forerunner, który nie ma na sobie żadnych obrażeń,
  • zagrywamy Polyraptora i jak wejdzie odpali trigger Forerunnera [1],
  • Polyraptor oraz Forerunner otrzymują po 1 punkcie obrażeń,
  • odpala trigger Enrage Polyraptora,
  • na battlefield pojawia się kopia Polyraptora [1+1],
  • Polyraptor, jego kopia oraz Forerunner otrzymują po 1 punkcie obrażeń,
  • mamy na stosie 2 triggery Enrage do rozpatrzenia (E1, E2),

E1) rozpatrujemy pierwszy trigger i na stole pojawia się kolejna kopia Polyraptora [1+1+1],
E1) odpala trigger Forerunnera i zadaje po 1 punkcie obrażeń w siebie, oryginalnego Polyraptora oraz w jego 2 kopie,
E1) mamy teraz do rozpatrzenia 3 triggery Enrage (EE1, EE2, EE3),
EE1) rozpatrujemy pierwszy trigger z kolejnej puli i na stole pojawia się kolejna kopia Polytaptora [1+1+1+1],
EE1) odpala trigger Forerunnera i zadaje po 1 punkcie obrażeń w siebie, oryginalnego Polyraptora oraz w jego 3 kopie,
EE1) Forerunner spada do grobu majac na sobie śmiertelną ilość obrażeń,
EE1) mamy teraz do rozpatrzenia 4 triggery Enrage (EEE1, EEE2, EEE3, EEE4),
EE1) jeśli w trakcie rozpatrywania tych triggerów nic nie odpala, to na stole pojawiają się 4 kolejne kopie [1+1+1+1+4],
EE2/EE3) jeśli w trakcie rozpatrywania tych triggerów nic nie odpala, to na stole pojawiają się 2 kolejne kopie [1+1+1+1+4+2],
E2) jeśli w trakcie rozpatrywania tego triggeru nic nie odpala, to na stole pojawiają się jeszcze 1 kopia [1+1+1+1+4+2+1].

Co prowadzi nas do odpowiedzi jaką w tym przypadku powinien uzyskać wspomniany gracz. Jeśli Forerunner ma 4 punkty obrony i zdecydujemy się zawsze zadawać obrażenia to będziemy mieli na stole finalnie 11 Polyraptorów. 

Spróbuję rozpisać w uproszczonej formie jak ilość punktów obrony Forerunnera przełoży się na finalną ilość Polyraptorów:

1/1) 1+1 = 2
1/2) 1+2+1 = 4
1/3) 1+2+3+1 = 7
1/4) 1+2+3+4+1 = 11
Od 1/5 zaczynają ginąć wcześniejsze Polyraptory
1/5) 1+1+2+3+4+5-1 =  15
1/6) 1+1+2+3+4+5+5-1-1 =  19

Jak widzicie każda kolejna iteracja punktów obrony Forerunnera od 3 zawsze doprowadzi nas do sytuacji, w której będziemy posiadali o 4 Polyraptory więcej. Możemy więc wyprowadzić wzór na policzenie ilości Polyraptorów w zależności od ilości obrażeń jakie może otrzymać Forerunner. Przyjmując D jako wspomniana ilość większa niż 2 będzie to:

4(D-1)-1 = 4D – 5


Errata od autora:

Istnieje jednak jeszcze jeden scenariusz, w którym możemy zechcieć zmaksymalizować ilość Polyraptorów. Jeśli za każdym razem, kiedy odpalą triggery Enrage będziemy pomijać trigger Forrerunnera oprócz ostatniego, to jeszcze więcej nowych Polyraptorów pojawi się na battlefield. Tym razem nie będę się już aż tak wdawał w szczegóły rozpatrywania stosu, lecz rozpiszę maksymalną ilość Polyraptorów dla obrony Forerunnera w zakresie 3-8:

1/38
1/416
Od 1/5 zaczynają ginąć wcześniejsze Polyraptory
1/531
1/6) 61
1/7) 120
1/8) 236

Wspomniany wcześniej gracz mógłby otrzymać także otrzymać odpowiedź: 16. Wszystko zależy od tego, który trigger Forerunnera zdecyduje się wybrać. Na całe szczęście combo Polyraptor+Forerunner of the Empire ma raczej niewielkie szanse na przebicie się do T2 Constructed, ale może się pojawić w Limited, a sam Polyraptor może być obiektem „epickich” zagrań w EDH Smile


Wszystko prowadzi nas do jednego wniosku. O ile są miejsca, w których korzystanie ze skrótów jest jak najbardziej pożądane, to w przypadku stosu nie wolno sobie na to pozwolić – szczególnie jeśli znajdą się tam więcej niż dwie rzeczy do rozpatrzenia.

To tyle na dziś. Trzymajcie się i pamiętajcie o swoich triggerach!

 


Grzegorz „VILQ” Wilczyński

Przygodę z MTG rozpoczął w czasach Mirage, by przerwać ją w okolicach Odyssey na ponad 10 lat. Nadrabia zaległości od Avacyn Restored. Ulubiona gildia: Golgari. Ulubiona karta: Hymn to Tourach (FE ver.1).

Autor serwisu/aplikacji Mana Vault oraz kanału na YouTube, a od niedawna sędzia Level 1.

Prywatnie ojciec, programista, muzyk i majsterkowicz.

 

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze