Lekcja 1 – sealed Gatecrasha

Witamy na zajęciach z limited! Dziś na pierwszej lekcji bierzemy pod lupę sealed Gatecrasha, podesłany przez Bercika. Poniżej znajdziecie jego opis i komentarze nauczycieli Psychatoga.

Tą i wszystkie następne lekcje będziecie mogli znaleźć w dziale „Szkoła Limited„, znajdującej się w górnym menu, tam gdzie zakładka „Jak zacząć„. Wystarczy na nią najechać a rozwinie się menu. W kolejce czeka już kolejny materiał, a ja zapraszam do nadsyłania następnych! Dobra, koniec gadania, proszę usiąść, wyjąć zeszyciki i notować ;] 

 

Bercik: Sealed Gatecrasha:


Oglądaj live video od bercika na TwitchTV

Link tutaj: http://www.twitch.tv/bercik_ssj/b/381377928

Od razu rzucił mi się w oczy boros, bo miałem paladyna i charma, ale szybko się ogarnąłem, bo z takim miernym card quality byle stworek 3/3 robiłby mi „you shall not pass”.

Potem miotałem się między simikiem a dimirem. A postawiłem na siłę (G) i removal+evasion (B) z dwoma splashami, gdzie jeden mógł sam z siebie wygrać wyścig (Aetherize), a drugi po anielski edykt na bomby opponenta.

W sumie 0-3 drop.

Mógłbyś zbesztać mnie, czemu nie grałem tym borosem, albo wskazać mi jakąś „słuszniejszą” drogę złożenia decka z tego zestawu? Wydaje mi się on dość wymagający.

PS. 41 kart, bo czas się kończył, a nie mogłem się zdecydować co wyrzucić.”


Oto nasze pomysły jak złożyć ten sealed Gatecrasha

Sołtys

Twój zestaw nie może się poszczycić niczym ciekawym na lategame, jego ogólny power lvl również nie zachwyca. Brak gamebreakerów, na których można oprzeć wybór kolorów i słaby lategame naturalnie skłania Mnie w kierunku pójścia w aggro.   

pokaż / ukryj

WR All-in

Powyższy deck to typowe „albo siądzie, albo nie”.  Alternatywnie możemy próbować oprzeć naszą strategię na wykorzystaniu potencjału sporej ilości twardych removali w zestawie i iść w kontrolkę. W tym celu składamy Espera o takim kształcie:

pokaż / ukryj

Esper

Ishan

Spostrzeżenia:

a) czarne stwory niewiele robią,
b) ogólnie zestaw jest słaby,
c) brak możliwości złożenia solidnego dwu koloru nawet z niewielkim splashem
d) dostępny jest przyzwoity fixing
e) nieważne co byśmy nie zrobili, najpewniej nie da się z tego zrobić decku na 4-0.

Wnioski:

Aby cokolwiek tym ugrać należy przełożyć power level kart ponad konsystencje i liczyć na trochę szczęścia przy manie.
Grałbym:

Albo 5 kolorem z podstawą simica, włożyłbym koniecznie Fathom Mage i Ooze Fluxa. Z racji, że nie ma dużo stworów z kanterkami, aby korzystać z fluxa dołożyłbym jedno Clining Anemones.

Z czarnych kart grałbym 2x Grisly Spectacle i Dimir Charmem. Zdaję sobie sprawę, że spectacle mają podwójny koszt w czarnej, ale tak jak pisałem, wolę mieć power level kart który pozwoli na wygranie turnieju i gorszą manę, niż z góry skazać się na porażkę. Grałbym również Angelic Edictem i Muggingiem, z tych samych względów, dwa Prophetic Prismy, dual, i guildgate’y powinny to odpowiednio supportować.

Muszę też odnieść się do Aetherize, którego lubię coraz mniej. Ponieważ robi coś tylko w grach, w których prowadzimy wyścig, w ataku jest słaba, a w obronie tylko odwleka wyrok. Dodatkowo, nawet przy wyścigu dobry gracz wyczyta tą kartę i wtedy będzie ona bardzo słaba (unsummon za 4). Słabego gracza powinniśmy ograć tak czy siak.

Mój 5 kolor wyglądałby mniej więcej tak:

1cc – Mugging, Burst of Strength
2cc – Gyre Sage, Disciple, Metropolis Sprite, Dimir Charm, Simic Charm, Prophetic Prism, Prophetic Prism
3cc – Sage Raw Denizen, Slaughterhorn, Deathclut Rouge, Orzhov Keyrune, Simic Keyrune,
4cc – Crowned Ceratog, Fathom Mage, Ivy Lane Denizen, Clining Anemones, Ooze Flux, Grisly Spectacle, Grisly Spectacle
5cc – Angelic Edict, Adaptive Snapjaw, Zur-Taa Swine

Boros, Dimir, Orzhov – Guildgates, Stomping Ground, 2x Swamp, 6x Forest, 4x Island

Drugą opcją wydaje mi się Grullo-Boros, z mana base na zasadzie 6/5/5 + Guildgate. Taki deck ma w sobie najlepsze stwory w zestawie, równie słaby mana base, gdyż lądy musiałby dochodzić tu „w tempo” aby nasze karty coś robiły.

1cc – Mugging, Burst of Strength
2cc – Gyre Sage, Disciple, Wojek Halabardiers, Trufire Paladin, Firefist Striker, Madcap Skills, Boros Charm, Prophetic Prism, Prophetic Prism
3cc – Slaughterhorn, Ember Beast, Warmind Infantry, Armored Transport, Massive Raid
4cc – Crowned Ceratog, Assault Griffin, Cinder Elemental, Holy Mantle
5cc – Angelic Edict, Towering Thunderfist, Zur-Taa Swine

Ober

Na początek o Twoim buildzie: wiem, że przy takim fixingu sporo kart kusi, ale skupiłbym się raczej na 3 kolorach i przy Twoich kolorach wywaliłbym:

a to bym włożył:

Nie wiem jak możesz w czarnym kolorze pominąć Gift of Orzhova, do tego olać dwa Charmy i Rapid Hybridization, które jest niezłym removalem, albo może dać nam żabę w odpowiedzi na removal przeciwnika, czy nawet w ostateczności dać nam blockera, jak wszystko u nas jest tapnięte. W Twoim spisie Disciple of the Old Ways, Gutter Skulk to tokeny 2/2. Im więcej takich tym słabszy card advantage. W takim wypadku nawet Gargoyle jest tokenem. do tego wywalam czarną ścianę (dla evolve’a można ew. włożyć większą – niebieską). Ona ma sens, jak jest potrzeba poświęcania czegoś, np. Stridera. Aetherize opisał już Ishan – zgadzam się, nie jest aż takie mocne jak się wydaje.

A teraz wracając do zestawu – Ishan i Sołtys mają dużo racji: zestaw nie zachwyca bombami, masz mało opcji na dobry dwukolorowy deck, chyba, ze to będzie aggro. Poza tym masz sporo opcji w mana fixingu, z której możesz skorzystać. Ciężko ocenić na szybko, który z tych decków jest najlepszy, za to można je zmieniać. Jeśli potrzebujesz aggro i ścigać się z opponentem, to zawsze po pierwszej grze możesz wziąć RW aggro. Kontrol wydaje się lepszy na start – masz wtedy dużo odpowiedzi, opcję na late game i twarde removale, przydatne na mid i lategame. Deck poza tym bardzo nie milluje, olałeś Denizena niebieskiego, więc jest to tylko side effect Twoich czarów, że coś tam przerzucisz, wobec tego Undercity Informer jest kolejnym tokenem 2/2. Masz więc 4 pustaki, ścianę, która nie ma większej synergii z deckiem i mieszankę 5 kolorów. Przy słabym potencjale kart jeszcze mieszasz sobie kolory dla kart wymieniających się 1 za 1 – to nie może się udać. Pamiętaj, że removal zabijający 1 stwora, to tylko 1 karta za jedną. Grissly ma do tego pewną wadę – przerzucasz karty aż trafisz land, zmniejszasz więc szansę, że na topie biblioteki przeciwnika będzie ziemia. Zwiększasz mu w związku z tym siłę drawu. znowu strata card advantage.

Swoją armią 2/2 tokenów będziesz się rozbijał o wszystkie większe stwory przeciwnika, first strike’owców, jego ściany itp. Jeszcze masz zielonego Denizena z 6 zielonymi stworami, z czego dwie to dopakowanie a dwa są na early game i spora szansa, że wejdą przed Denizenem. Nie możesz wykorzystać jego potencjału. Ostatnia sprawa – masz 17 landów, dość tani deck, 2 Prismy dające kartę i 2 Keyrune’y, to ciut za dużo – dałbym 16 landów w tym decku. Przejdźmy jednak do alternatywnych buildów.

Jakbym miał grać Twoim zestawem na turnieju, to raczej zostałbym przy tym spisie:

Ale bardzo ważne jest tu korzystanie z sideboardu:

Beckon jako szybki latacz na instancie, blocker z kapelusza albo trzeci stworek do battalionu naprawdę świetnie się sprawdza. Warto go dokładać nawet jako stworka 1/1 flying na instancie. Jest także świetny z Extortami, masz w tedy tani czar, i opcję zagrania wszystkich extortów ze stołu. Szkoda tylko, że jest ich tak mało w decku. Po sideboardzie Beckon można wywalić i dać za niego Smitea jeśli przeciwnik zaczyna, albo Death’s Approach jeśli Ty zaczynasz. Do tego, na wolne decki, mające nie za dużo removalu, wkładałbym czarne discardy, 1-2 Purge oraz 1-2 Mental Vapors. Deck mógłby nawet zaskoczyć i ja tu zaryzykuję szansę na 4-0, ale naprawdę trzeba by miec sporo farta, tak z discardami, jak i z szybkimi drawami, removalami na mid game i dobiciem extortami+Cinder Elementalem na late-game. Ba1 Nawet Razortip Whip nadaje się jako dobijacz na mid/late-game. Na duże, ale nietramplujące stwory, po sideboardzie można dorzucić Dutiful Thrulla, zawsze to mini napór, ścianka i paliwo pod extorta. Na decki z bardzo silnymi stworami zmieniłbym już manę i dołożył więcej czarnego, drugiego Prisma i 2x Grisly Spectacle, Death’s Approacha, Corpse Blockade, Balustrade Spy oraz 2x Purge the Profane – kosztem małych naporowców, Beckona i jeszcze jakiś małych, chodzących ludzików.

Alternatywnie można złożyć Esper-mill, ale w niego nie wierzę. Ma removal, ma jakieś combo ze Striderem, trochę przeszkadzajek i opcje przeczekania, jednak nie ma tu za wiele bomb:

pokaż / ukryj

ratunkowy Esper-mill


szkoła limitedKoniec lekcji. Mam nadzieję, że to trochę pomogło i daje świeże spojrzenie na sealed Gatecrasha.

A jeśli chcecie podesłać nam swój materiał, to zapraszam na mail: ober@psychatog.pl

– Ober, Sołtys i Ishan.

Informacje o autorach znajdziecie w zakładce: redakcja.

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze