Witaj na swoim pierwszym turnieju poziomu competitive

Lada chwila będziesz uczestniczyć w swoim pierwszym Grand Prix lub turnieju rangi competitive? W takim razie ten dokument może być tym, czego potrzebujesz!

Witaj w świecie turniejów competitive! Wiele osób czuje się nerwowo i niepewnie na pierwszych turniejach tej rangi. Mamy więc dla Ciebie parę rad i trików bezpośrednio od grona sędziowskiego, które pomogą ukoić Twoje nerwy i dobrze się bawić w trakcie gry.

 

Drobna uwaga: powinniśmy przetłumaczyć określenie poziomu trudności stosowania zasad ‚competitive’ na coś w stylu kompetytywny, ale w polskim środowisku magicowym nie jest to określenie zbyt popularne i w tekście pozostawiamy ‚competitive’.

 

0. Wołaj sędziego.

Myślisz, że coś poszło nie tak, potrzebujesz pomocy albo po prostu musisz pójść do toalety? Nie rozumiesz działania karty lub interakcji pomiędzy kartami? Podnieś rękę i krzyknij JUDGE! Trzymaj rękę w górze, a lada chwila pojawi się sędzia gotowy pomóc Ci z Twoim problemem.

1. Pomyśl, o co chcesz zapytać.

Sędziowie są po to, by pomagać Tobie i innym uczestnikom, szczególnie jeśli chodzi o znajomość zasad. Sędziowie nie czytają jednak w myślach i odpowiedzą na konkretnie zadane pytanie, bez udzielania dodatkowych informacji. Zwróć uwagę, by pytanie które zadajesz, dotyczyło tego co chcesz zrobić i osiągnąć.

Parę przykładów

Przykład 1:
Gracz: Czy mogę użyć mojego Ghost Quarter na Darksteel Citadel przeciwnika?
Sędzia: Tak

Sędzia udzielił odpowiedzi zgodnej z zasadami, ale nie jest to prawdopodobnie odpowiedź, o którą Ci chodzi. Co by było, gdyby pytanie zostało zadane trochę inaczej:
Gracz: Czy jeśli użyje Ghost Quarter na Darksteel Citadel przeciwnika, to czy cytadela zostanie zniszczona?
Sędzia: Nie

Przykład 2:
Gracz: Czy mogę użyć aktywowanej zdolności Spellskite’a i wycelować w Spell Snare’a?
Sędzia: Tak

Jeśli jednak spytaliśmy w następujący sposób:
Gracz: Czy mój Spellskite może przekierować Spell Snare’a na siebie?
Sędzia: Nie

W obu pytaniach sędzia udzielił poprawnej, zgodnej z zasadami odpowiedzi, mimo tego, że na oba pytania odpowiedź jest całkowicie inna. W pierwszej wersji uzyskana odpowiedź nie jest tą, której oczekujesz. Sędziowie są zobligowani do odpowiadania na pytania, które im zadałeś bez zastanawiania się, dlaczego je zadajesz. Jest to związane z faktem, że sędziowie nie mogą udzielać graczom podpowiedzi dotyczących stanu gry (taktycznych), gdyż jest to traktowane jako Outside Assistance. Jeśli sędzia odpowiedziałby na pytanie, którego nie zadałeś, mogłoby to zostać odebrane jako taka właśnie podpowiedź.

2. Masz prawo poprosić sędziego o odejście od stolika przed zadaniem pytania.

Nie musisz szeptać sędziemu do ucha i wskazywać palcami na karty w ręce będąc przy stoliku. Wygodniej dla obu stron będzie poprosić sędziego o odejście od stolika, żeby zadać pytanie. Dzięki temu przeciwnik nie będzie słyszał, o co pytasz. Dla sędziów to żaden problem – w końcu od tego jesteśmy.

3. Jeśli uważasz, że Twój przeciwnik gra wolniej niż powinien, podnieś rękę i krzyknij JUDGE! Wyjaśnij sędziemu, co się dzieje i poproś go o obserwowanie gry.

Sędziowie docenią, jeśli wołasz ich do potencjalnego przypadku powolnego grania (Slow Play). Czasami wolno grający stolik może opóźnić cały turniej. Jeśli zawołasz sędziego, pozostanie on przy stoliku i będzie pilnował, by tempo gry było zgodne z zasadami. Pamiętaj jednak, że sędzia ma pod opieką nie tylko Twój stolik i możliwe, że nie będzie mógł zostać i obserwować Twojego meczu do końca.

4. Twój deckbox powinien zawierać tylko Twój deck, sideboard i tokeny.

Zasada ta ma na celu zwalczanie prób manipulacji zawartością decku i sideboardu. Upewnij się, że w deckboxie w trakcie turnieju nie ma innych kart, ponieważ sędzia mógłby je uznać za część Twojego decku/sideboardu. Jest od tej zasady parę wyjątków, na przykład możesz bez żadnych obaw trzymać w pudełku karty promo, które otrzymasz na tym turnieju. Innym popularnym odstępstwem od tej zasady jest trzymanie dwustronnych kart (Double Faced Cards) w innego koloru koszulkach, jeśli używasz checklist transformersów w talii.

5. Jeśli masz w decku alterowane karty, zapytaj Sędziego Głównego (Head Judge), czy są one według niego akceptowalne.

Posiadanie alterowanych kart jest dość powszechne wśród graczy. Mocno zalecamy jednak sprawdzenie, czy twoje alteracje są akceptowalne dla Sędziego Głównego przed każdym turniejem, który będziesz grać. Jest parę zasad, którymi kierują się sędziowie przy podejmowaniu decyzji o dopuszczeniu kart alterowanych do grania. Część z tych zasad jest bardziej subiektywna, miej więc zawsze w pogotowiu niealterowane wersje karty na wypadek, gdyby sędzia nie dopuścił alteracji do gry.

6. Używaj nowych protektorów.

Z czasem protektory ścierają się i brudzą. Zmiany te nie są równomierne, karty z sideboardu są rzadziej używane, więc ich protektorki będą się wolniej niszczyć. Przed turniejem upewnij się przede wszystkim, że wszystkie Twoje koszulki są jednakowe. Najlepszym rozwiązaniem takiego problemu jest po prostu kupienie nowych koszulek.

7. Trzy podstawowe błędy, których powinieneś szczególnie unikać.

Są trzy podstawowe błędy które łatwo mogą doprowadzić do kary przegrania gry (Game Loss) lub całego meczu (Match Loss). Są to:

  • błędy w Decku/Deckliście,
  • bycie spóźnionym na początek rundy oraz
  • pomaganie osobom grającym (Outside Assistance).

Przed startem turnieju sprawdź swój deck i decklistę parę razy lub wymień się z kolegą/koleżanką i sprawdźcie sobie decki i listy nawzajem. Pamiętaj też, aby po skończonym meczu odsajdować się zgodnie z tym, co masz w spisie decku i sideboardu. Jeśli w którymkolwiek momencie zaczniesz mieć wątpliwości, czy Twój deck odpowiada Twojej deckliście, możesz o to zapytać sędziów, prawdopodobnie będą w stanie udzielić Ci dostępu do Twojej decklisty, abyś mógł przywrócić swój deck do stanu ze spisu. Dobrym pomysłem jest zrobienie zdjęcia decklisty, zanim oddamy ją sędziemu na początku turnieju.

Na turniejach Grand Prix uczestniczy jednocześnie nawet dwa tysiące osób, nie możesz więc liczyć na specjalne traktowanie. Dla przykładu, jeśli musisz skorzystać z toalety, a kolejna runda zacznie się za parę minut, uprzedź o tym sędziego, by uniknąć kary za spóźnienie się na rundę (koniecznie zapamiętaj imię sędziego!).

P.S. masz prawo również poprosić sędziego o odejście od stolika w trakcie gry, właśnie po to aby skorzystać z toalety – może to zabawne, ale wbrew pozorom bardzo przydatne i ludzkie : )

Jeśli nie będziesz przy Swoim stoliku w chwili rozpoczęcia rundy, otrzymasz Game Lossa (chyba że masz wspomniane wcześniej pozwolenie od sędziego). Jeśli nie pojawisz się w ciągu pierwszych 10 minut rundy, otrzymasz Match Lossa oraz zostaniesz skreślony z listy uczestników turnieju. Sędziowie mogą dopisać Cię z powrotem, o ile jeszcze nie wystartowała kolejna runda.

Trzy elementy, które są najczęściej uznawane za pomaganie komuś w grze (Outside Assistance) to:

  1. Próba uzyskania pomocy od kogoś, kto nie jest sędzią, po tym jak usiadłeś do swojego stolika.
  2. Udzielanie porad, wskazówek lub innego typu podpowiedzi osobom, które usiadły do swojego stolika. Dotyczy to również przypominania o przegapionych triggerach. Możesz za to przypominać o triggerach swojemu przeciwnikowi (choć nie jesteś do tego zobowiązany).
  3. Nie możesz w trakcie gry zaglądać do żadnych notatek sporządzonych przed meczem. Oczywiście możesz to robić pomiędzy grami (zwracam uwagę na “grami”, a nie “meczami”. Możesz np. posiadać plan sajdowania się na konkretne archetypy, o ile nie jest dłuższy niż 1-2 strony a4).

8. Pamiętaj o swoich triggerach.

Na turniejach competitive tylko Ty jesteś odpowiedzialny swoje triggery i ogłaszanie ich w odpowiednich momentach. Nie jesteś jednak odpowiedzialny za triggery swojego przeciwnika, więc nie musisz mu o nich przypominać (ale możesz).

9. Oboje jesteście odpowiedzialni za przebieg meczu.

Przestrzeganie zasad gry, poza triggerami, leży na barkach obu graczach. Razem jesteście odpowiedzialni za to by czary, zdolności i faza walki zostały rozpatrzone zgodnie z zasadami.

10. Karty dwustronne.

Karty dwustronne stały się dość powszechnym elementem w paru minionych dodatkach. Używanie ich niesie ze sobą jednak pewne problemy, ponieważ karty te o wiele łatwiej mogą zostać uznane za znaczone. Może to być z powodu bardziej zniszczonego protektorka (karta dwustronna jest o wiele częściej wyciągana niż karta tradycyjna) lub z powodu używania półprzezroczystych koszulek, przez co widać rewers. Jeśli sędzia uzna, że Twoja talia jest znaczona i można z tego wyciągnąć przewagę, otrzymasz karę Game Loss’a.

Jednakże wystarczy poświęcić tylko parę chwil przed turniejem, aby bardzo łatwo uniknąć tego problemu. Zaopatrz się w tak zwane “checklisty” – czyli karty z Magicowym rewersem, które stanowią tymczasowy zamiennik kart dwustronnych (te nadal musisz posiadać w deckboxie w ilości równej ilości granych kopii w talii!). Jeśli nie jesteś w stanie znaleźć checklist, upewnij się, że Twoje koszulki nie są półprzezroczyste. Pamiętaj też, że częste wyciąganie karty z koszulki może wpłynąć na szybsze zniszczenie protektora, co może prowadzić do tego, że zostanie uznany za znaczony.

11. Jeśli nie zgadzasz się z werdyktem sędziego, masz prawo do odwołania (appeal).

Na turnieju Grand Prix jest paru sędziów w burgundowych koszulach. Są to sędzia główny turnieju i sędziowie odwoławczy (Head Judge i Appeal Judges). Poza koordynowaniem pracy pozostałych sędziów, ich głównym zadaniem jest pilnowanie, by zasady były przestrzegane, co robią poprzez rozpatrywanie odwołań od werdyktów innych sędziów. Gdy sędzia wydał werdykt (zawsze należy wysłuchać werdyktu sędziego do końca przed odwołaniem), jeżeli się z nim nie zgadzasz, to masz prawo odwołać się do sędziego głównego. W takim przypadku sędzia wydający rulling poinformuje sędziego głównego o zaistniałej sytuacji. Sędzia główny (lub sędzia odwoławczy) ponownie zapozna się z sytuacją i wyda swój werdykt (podtrzymujący werdykt pierwszego sędziego lub go odwołujący). Werdykt sędziów głównych lub odwoławczych jest ostateczny.

Sędziowie w burgundowych koszulach i Wieszak w czarnej koszuli. Zdjęcie opublikowane za zgodą autora (Luke May)

12. Komunikuj się z przeciwnikiem.

Większość problemów w trakcie gry pojawia się z powodu niejasnej lub niewystarczającej komunikacji pomiędzy graczami. Staraj się, by Twoje akcje i intencje były zrozumiałe dla przeciwnika. Pamiętaj, że Grand Prix to nie tylko turniej, ale też weekend dobrej zabawy, więc bądź miły dla współuczestników.

13. Uzupełnij poprawnie karteczkę wyników (result slip) i odnieś ją w odpowiednie miejsce.

Kiedy skończysz swój mecz, upewnij się, że result slip jest poprawnie wypełniony i dostarczony przez zwycięzcę meczu w miejsce do tego przeznaczone. Jeśli nie wiesz gdzie go zanieść, spytaj sędziego. Zagubiony result slip może spowodować duże opóźnienie z wystartowaniem kolejnej rundy.

14. NIE RZUCAJ KOŚCIĄ, aby ustalić kto wygrał mecz.

Jeśli chodzi o sposób ustalenia zwycięzcy meczu, zasady są bardzo proste i nie pozostawiają miejsca na interpretację. Może to nastąpić tylko i wyłącznie poprzez rozegranie gier MTG. Jeśli wraz z przeciwnikiem użyjecie jakiejkolwiek innej, losowej metody, by ustalić kto wygra mecz, obaj zostaniecie zdyskwalifikowani z turnieju.

15. BAW SIĘ DOBRZE!

Wygrywanie jest fajne, ale to nie znaczy, że nie powinieneś się dobrze bawić. Zarówno Ty jak i Twoi przeciwnicy chcą wyciągnąć jak najwięcej przyjemności z weekendu Grand Prix, tak więc sportowe zachowanie po wygranej lub przegranej jest mile widziane.

P.S. Nie odbieraj telefonu w trakcie meczu bez zgody przeciwnika oraz sędziego. Nie używaj także bez zgody tabletów do śledzenia zmian w życiach, ani nie słuchaj muzyki podczas gry. Generalnie nie można stosować elektronicznych urządzeń na turnieju.

 

Oryginał w języku duńskim stworzony przez Jacob Møller Jensen. Przetłumaczone na angielski przez Patrika Fridlanda oraz Oli Birda. Przetłumaczone z języka angielskiego przez Bartłomieja Wieszoka, korekta językowa wykonana przez Marcina Berłowskiego, korekta merytoryczna Anna Zielińska.

 

Prośba do czytelników

 

Na zakończenie pragniemy zadać Wam pytanie odnośnie tematyki materiałów sędziowskich. Czy są zasady, zachowania, niepewności, które chcielibyście, aby sędziowie omówili na łamach Psychatoga? Prowadzimy cykl materiałów sędziowskich, który przeznaczony jest dla graczy, czyli dla Was i chcielibyśmy jak najlepiej służyć poradą polskim graczom : )

Prosimy o pytania, sugestie i uwagi w komentarzach!

 


Bartłomiej Wieszok jest Competitive!Autorem artykułu jest Bartłomiej Wieszok – „najgrubsza” ryba we wrocławskim sędziowskim półświatku.

Spotkacie go często na europejskich GP, jak i większych turniejach naszego kraju. Od kilku dodatków przybliża Wam zmiany w oficjalnych dokumentach dotyczących zorganizowanej gry w  Mtg.

 

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze