Zmiany w zasadach przy Core Set 2019

Niedawno mieliśmy premierę najnowszego dodatku Core Set 2019. Wraz z M19 pojawiło się parę zmian i klaryfikacji w zasadach i dokumentach związanych z grą turniejową. Sprawdźmy, co tym razem przygotowali nam Wizardzi i sędziowie.

Opis zmian, to kolejny, już tradycyjny na naszych łamach, materiał z cyklu tekstów sędziowskich. Artykuł przygotowany przez „Wieszaka” Wieszoka. Zapraszamy do lektury.

 

MTR  – Procedura Draftu Core Set 2019

M19 było dodatkiem draftowanym w trakcie Mistrzostw Polski 2019. Standardowa procedura draftowania zakłada wyrzucenie z paczki basic landa oraz tokenów. Paczki M19 nie są jednak standardowe w tym aspekcie. Raz na pięć paczek, w slocie basic landa, znajduje się dual-land. By uniknąć paczek o różnym rozmiarze, przy draftowaniu M19 usuwamy z paczki tylko token. Oznacza to, że basic land oraz check-lista Nicol Bolas, the Ravager zostają w paczce na cały okres draftowania. Wybranie check-listy nie oznacza, że można włożyć Nicola Bolasa do decku ; ) Dodatkowo, jeśli otworzymy oryginalnego Nicola Bolasa, będziemy musieli ogłosić to pozostałym osobom na naszym podzie, ponieważ jest to karta dwustronna.

MTR – Pętle

Co stanowi pętlę i jak ją rozpatrzyć było często dość skomplikowanym zagadnieniem. Jak na razie pętle wspomniane były tylko w Comprehensive Rules, które charakteryzują się bardzo formalnym językiem. By ułatwić zrozumienie pętli, MTR posiada całkowicie nową sekcję napisaną w przystępnym języku. Ponieważ sekcja ta jest dość obszerna, omawiam ją w osobnym artykule (link do artykułu o pętlach).

CR – Squee na wakacjach

Ta zmiana została wprowadzona przy okazji wyjścia Dominarii na MTGO oraz Arenie, ale dopiero teraz trafia do papierowego Magica. Zasada 601.2 określa, jak zagrywamy czar. Jednym z kroków jest ustalenie czy zagranie czaru jest legalne. W poprzedniej iteracji zasad, najpierw kładliśmy czar (np: Squee, the Immortal wyexilowany przez Ixalan’s Binding) na stos a potem sprawdzaliśmy legalność czaru. W ten sposób Squee omijał restrykcję Ixalan’s Binding, ponieważ nie był już przez niego wyexilowany, ale znajdował się na stosie. Nowa iteracja zasady mówi, że legalność sprawdzamy najpierw i nie możemy zaproponować zagrania nielegalnego czaru (położyć go na stos). Legalność zagrania nadal jest dodatkowo sprawdzana w punkcie 601.2e. Nowy zapis wyłączałby ciekawą interakcję Void Winnowera, dlatego postanowiono dopisać wyjątek w zasadzie 601.3a. Jeśli z powodu podjętych wyborów w trakcie wstawiania czaru na stos, efekt zabraniający przestanie obowiązywać, taka propozycja zagrania czaru będzie legalna. Przykładem działania tej zasady jest możliwość zagrania czaru o oryginalnie parzystym mana koszcie, który możemy jednak zmienić w trakcie wkładania czaru na stos. Starstorm ma sam z siebie koszt XRR (parzysty), ale gdy wybierzemy nieparzystą wartość X, to cały koszt czaru staje się nieparzysty i jego zagranie jest już legalne.

IPG – Aktualizacja do błędów z odsajdowaniem się

Jeśli odkryliśmy w trakcie pierwszej gry nowego meczu, że zapomnieliśmy się odsajdować, otrzymywaliśmy warninga, chyba że karta, której zapomnieliśmy wyciągnąć, występuje jednocześnie w podstawowej talii oraz w sideboardzie. W takim przypadku byłby to game loss. Teraz jest możliwe obniżenie kary do warninga, jeśli odkryliśmy ten błąd w momencie, gdy wszystkie kopie karty znajdują się jeszcze w bibliotece (np. przeglądając deck przy odpaleniu fetcha zauważyliśmy, że mamy 4 Lightning Bolty, choć gramy dwa w sajdzie, dwa w main).

IPG – Untap Upkeep Draw

Out of Order Sequencing zostało lekko zaktualizowane, by przypadkowe zrealizowanie kroków pierwszej fazy w złej kolejności można było łatwo naprawić – sędziowie dostali możliwość odtapowania graczom permanentów, które powinny być odtapowane w momencie wystąpienia błędu.

IPG – Który mamy dzień?

W IPG sprecyzowano, że kary resetują się po pierwszym dniu GP, szczególnie w przypadku GP w formacie Limited. Pierwszy dzień kończy się wraz z 8 rundą. 9 runda, mimo że nadal rozgrywana jest w sobotę, jest już uznawana za drugi dzień turnieju.

armored skaab vs Core Set 2019IPG – Nie każdy Detrimental Trigger to Detrimental Trigger

Od zawsze istnieje przekonanie, że triggery typu “przewiń sobie X kart” są negatywne. Do wyjścia Innistradu było to z reguły prawdą, jednak w tym dodatku pojawiło się dużo interakcji z grobem, które wynagradzały posiadanie większej liczby kart w tej strefie. Ostatnio kart tego typu jest mniej (nie jesteśmy już na mrocznym planie Innistradu), ale ocena czy trigger jest Detrimental nadal stwarza niektórym problemy, szczególnie jeśli wyjdziemy z założenia “każdy self-mill jest negatywny, nie ważne co”. Jeśli przykładowa karta miałaby trigger “przewiń 3 karty” oraz drugi “jeśli przewinąłeś 3 karty, wygrałeś grę”, to ten pierwszy trigger nie wygląda już aż tak negatywnie. Dlatego warto sobie przypomnieć, że triggery oceniamy z uwzględnieniem całej karty. Nie uwzględniamy jednak stanu gry. Trigger Dark Confidanta nadal jest więc triggerem pozytywnym, nawet jeśli gracz jest na 1 życiu. Zasada ta dotyczy każdego triggera, nie tylko tych co przewijają naszą bibliotekę.

 

To tyle jeśli chodzi o zmiany i przypomnienie zasad przy okazji Core Setu M19. Kolejne tego typu zmiany przy okazji powrotu do powrotu do Ravnici.

 

 


Bartłomiej WieszokAutorem artykułu jest Bartłomiej Wieszok – „najgrubsza” ryba we wrocławskim sędziowskim półświatku.

Spotkacie go często na europejskich GP, jak i większych turniejach naszego kraju. Od kilku dodatków przybliża Wam zmiany w oficjalnych dokumentach dotyczących zorganizowanej gry w  Mtg.

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze