Zmiany w zasadach turniejowych przy okazji RNA

W miniony weekend w postaci nowego dodatku Ravnica Allegiance (RNA), otrzymaliśmy dostęp do pozostałych pięciu gildii Ravnici. Więc, jak co kwartał, teraz czas na dawkę zmian, tweaków i upłynnień w zasadach turniejowych (Magic Tournament Rules – MTR) oraz sędziowskim przewodniku po karach (Infraction Procedure Guide – IPG).

Opis zmian, to kolejny, już tradycyjny na naszych łamach, materiał z cyklu tekstów sędziowskich. Artykuł przygotowany przez „Wieszaka” Wieszoka. Zapraszamy do lektury.

 

Koniec nieprzyjemnych dyskwalifikacji

Chyba najważniejszą zmianą jaka pojawiła się przy okazji RNA, jest złagodzenie kary za Przekupstwo i Zakłady (Bribery and Wagering) oraz Niepoprawne Wyłonienie Zwycięzcy (Improperly Determining a Winner). Od teraz, karą za to jest Match Loss, a nie Dyskwalifikacja.

Zasady w obu tych sekcjach są dosyć zawiłe, przez co spora liczba osób, szczególnie tych które nie mają styczności z zorganizowaną grą turniejową, nie wie co jest dopuszczalne a co nie na turnieju. Skutkowało to czasem nieprzyjemną dyskwalifikacją zarówno dla winowajcy, który nie wiedział, że np. rzucenie kością o wynik jest niedopuszczalne, ale i dla sędziego, który mimo szczerych chęci do edukowania graczy, jest ograniczony zasadami gry i musi taką dyskwalifikację przeprowadzić. Dodatkowo gracze nie zostaną już ukarani dyskwalifikacją za niewezwanie sędziego w momencie, gdy otrzymali tego typu ofertę. Od takiego gracza ciągle wymaga się zwrócenia uwagi, że dana oferta jest wbrew zasadom (jak w przypadku każdego złamania zasad w grze), ale nie powiadomienie natychmiast sędziego nie będzie już uznawane za współudział w tym przewinieniu.

Należy mieć jednak na uwadze, że świadome zaproponowanie czegoś w zamian za wynik lub rzucenie kością, aby wyłonić zwycięzcę, jest liczone jako umyślne złamanie zasad i spełnia definicję Oszustwa i skutkuje dyskwalifikacją z turnieju. Dodatkowo, próba uzyskania takiej oferty od przeciwnika (mówiąc np: “Remis nam nic nie daje, gdyby tylko można było ten problem jakoś rozwiązać”) również będzie uznawana za złamanie tych zasad.

 

Gdzie się podziały tamte triggery

Dodatek Guilds of Ravnica wprowadził wzór tekstu na triggerach z domyślną akcją w postaci Charnel Trolla. Rodzina tego typu triggerów rozrosła się do trzech różnych wersji “If you don’t”, “If you can’t” oraz “If you do”, a każda z nich miała swoje własne sposoby rozpatrywania w przypadku zgubienia. Żeby uprościć i ujednolicić rozpatrywanie tych triggerów, pojęcie triggera z domyślną akcją przestaje istnieć, tego typu triggery traktujmy jak zwykły trigger. Oznacza to, że w przypadku przegapienia tego typu zdolności, przeciwnik decyduje czy chce ją położyć na stos, i jeśli tak będzie, to my będziemy podejmować opcjonalne wybory w trakcie rozpatrywania. Wybory te nie mogą dotyczyć obiektów które nie byłyby legalnym wyborem w momencie, gdy trigger powinien się rozpatrzyć za pierwszym razem. (Np: Przegapiliśmy trigger Trolla w upkeepie. Podczas walki umarł nam Grizzly Bear. W drugim mainie przypomnieliśmy sobie o triggerze Trolla. Mimo tego, że Grizzly Bear jest już w grobie, nie będzie mógł zostać wybrany dla umiejętności Trolla)

Przy triggerach ujednoliceniu uległa również kwestia zgubienia triggerów zmieniających strefę obiektu w grze – tak zwane sprzątające triggery (np: Obzedat, the Ghost Council czy Geist of Saint Traft). Są to delayed triggery które przegapione zawsze będziemy rozpatrywać. Ma to na celu zapewnić, by przegapienie powrotu Obzedata nie kończyło się jego wiekuistym wygnaniem oraz by Geist nie zostawiał za sobą hordy Aniołów. Definicję tego triggera spełniał również zapis na karcie Prized Amalgam. Mimo, że Amalgam oraz Bloodghast mają bardzo podobne działanie, w przypadku tego drugiego przegapiony trigger nie wracał, lecz w przypadku tego pierwszego, nawet parę tur później, taki trigger był rozpatrywany. Definicja tego typu triggerów została poprawiona i od teraz dotyczy tylko triggerów powstałych w wyniku zdolności, która dany obiekt umieściła w tej strefie w pierwszym miejscu.

Ostatnią zmianą związaną z triggerami jest redefinicja, kiedy otrzymuje się Warning za przegapienie triggera. W poprzedniej formie dotyczyło to sytuacji, gdy przegapiony trigger był detrymentalnym triggerem. Nowa definicja brzmi zaś:

Warning jest przyznawany, jeśli przegapiony trigger jest uznawany za negatywny dla gracza go kontrolującego oraz są oni właścicielem karty tworzącej ten trigger.

Przykładem takiego triggera jest The Tabernacle at Pendrell Vale. Jeśli Andrzej kontroluje Tabernacle i w swoim upkeepie zapomni o triggerze, to ponieważ jest to dla niego trigger negatywny, jest on pod jego kontrolą, oraz on jest właścicielem karty, która go stworzyła, otrzyma warninga za jego przegapienie. Jego przeciwnik, Norbert, takiego warninga już nie otrzyma, ponieważ nie jest on właścicielem karty, która ten trigger tworzy (ale ciągle jest osobą ten trigger kontrolującą, ponieważ dotyczy on jego stwora).

 

Pętle w MTG… po raz kolejny…

 

Definicja pętli w zasadach turniejowych została rozszerzona o sytuacje, gdy pętla jest podtrzymywana przez podejmowane wybory jednego z graczy, np. odrzucenie karty z końcem tury do 7 kart. Jeśli istnieje możliwość przerwania tej pętli poprzez podjęcie innego wyboru, gracz po wykonaniu ustalonej liczby iteracji, będzie to tego zobowiązany. Jeśli wybór dotyczy kart w ukrytej strefie (np: ręka) to można poprosić sędziego o asystę, w celu potwierdzenia, że gracz nie posiada wyboru który by przerwał pętlę.

Endstep

  • Jeśli gracz odda turę mówiąc “graj” (lub w inny analogiczny sposób) i nastąpi koniec czasu, gdy gracz nieaktywny wykonuje jeszcze jakieś akcje w end stepie gracza który oddał turę, to gracz nieaktywny otrzyma turę zerową. Ma to na celu uciąć próby przeciągania ostatniej tury by wirtualnie “zjeść” jedną z ekstra tur terminacji.
  • Po wielu latach dokument rządzący FNMami i innymi codziennymi turniejami – Judging at Regular REL – doczekał się aktualizacji i dostosowania do obowiązujących zasad turniejowych.
  • Trochę pomniejszych aktualizacji w Comprehensive Rules oraz niefunkcjonalnych zmian tekstów kart, z wyjątkiem Ajani’s Pridemate – który nie jest już triggerem “you may”.

 

To tyle w ramach zmian przy ósmym dodatku osadzonym w realiach Ravnici. Kolejna aktualizacja zasad jest zaplanowana na pod koniec kwietnia. A teraz czas wracać do siania chaosu na Ravnice! WIESZAK SMASH THINGS! 

 

Prośba do czytelników

 

Na zakończenie pragniemy zadać Wam pytanie odnośnie tematyki materiałów sędziowskich. Czy są zasady, zachowania, niepewności, które chcielibyście, aby sędziowie omówili na łamach Psychatoga? Prowadzimy cykl materiałów sędziowskich, który przeznaczony jest dla graczy, czyli dla Was i chcielibyśmy jak najlepiej służyć poradą polskim graczom : )

Prosimy o pytania, sugestie i uwagi w komentarzach!

 


Bartłomiej WieszokAutorem artykułu jest Bartłomiej Wieszok – „najgrubsza” ryba we wrocławskim sędziowskim półświatku.

Spotkacie go często na europejskich GP, jak i większych turniejach naszego kraju. Od kilku dodatków przybliża Wam zmiany w oficjalnych dokumentach dotyczących zorganizowanej gry w  Mtg.

 

Komentarze

Psychatog.pl

nie kopiuj : (