Przybyliśmy do Ixalanu! Niczym porządni wampirzy konkwistadorzy musimy wprowadzić nasze nowe zasady na tym nieznanym lądzie. Czas na kwartalne podsumowanie zmian w Comprehensive Rules (CR), Magic Tournament Rules (MTR) oraz Infarction Procedure Guide (IPG). Idealny moment byście uaktualnili sobie zasady przed zbliżającymi sie Mistrzostwami Polski w Magica!
Opis zmian, to kolejny, już tradycyjny na naszych łamach, materiał z cyklu tekstów sędziowskich. Artykuł przygotowany przez „Wieszaka” Wieszoka. Zapraszamy do lektury.
CR – Planeswalker Tribal i Blood Moon
Zasady gry dostały dwie, dość duże zmiany w Ixalanie. Pierwszą z nich, szeroko komentowana, jest usunięcie Zasady Unikalności Planeswalkerów a w zamian nadanie każdemu Walkerowi supertypu Legendary. Od teraz Planeswalkerów traktujemy jak każdą inną kartę legendarną. Możemy mieć tylko jedną o danej nazwie (a nie typie!) więc Gideon Tribal deck w modernie może być ciekawą konstrukcją. Planeswalkerzy wydrukowani przed Ixalanem otrzymają erratę w Oracle dodającą im supertyp Legendary. Np: Lay Bare the Heart już nie może wywalić Walkerów z ręki przeciwnika.
Druga zmian dotyczy sprawdzania w jakim “stanie” karty wchodzą do gry. Na starych zasadach ignorowaliśmy efekty z innych obiektów już istniejących w grze. Było to czasami nieintuicyjne i wymagało znajomości nietypowych interakcji. Według nowych zasad, dla określenia jak obiekt wejdzie do gry, będziemy brać pod uwagę już istniejące wcześniej obiekty. Najlepszym przykładem tej interakcji są shocklandy (np: Steam Vents) oraz Blood Moon. Od teraz Ventsy zawsze będą wchodzić do gry jako odtapowany Mountain a Gemstone Mine wejdzie bez kamyczków. Już niebawem na Psychatogu ukaże się szczegółowy artykuł dotyczący właśnie Blood Moona i interakcji z nim, już teraz gorąco zachęcamy – sprawdzajcie regularnie nowe wpisy na Togu.
Mała zmiana w CR:
- Jeśli tura ma kilka faz walki, stwór który ma efekt “must attack(block) each(this) turn if able” musi atakować lub zablokować w każdej z tych faz walki
MTR – Path to Basic Lands
Skróty turniejowe zostały wzbogacone o mały zapis, mówiący, że: “W trakcie rozpatrywania swojego czaru lub umiejętności, gracz nie może założyć, że przeciwnik skorzystał ze skrótu. Musi potwierdzić u przeciwnika, że ten wykonał akcję, która nie ma widocznego wpływu na grę”
Może brzmi to skomplikowanie, ale po pierwszym przykładzie zobaczycie, że jest banalnie proste:
Andrzej rzuca Path to Exile w Pirate Ship Norberta. Jeśli Norbert nie wyszuka w zamian basic landa, Andrzej, przed przejściem do dalszego etapu gry, musi potwierdzić, że Norbert umyślnie nie chce znaleźć karty.
Nieupewnienie się, że przeciwnik nie chce znaleźć karty, jest błędem w komunikacji (Communication Policy Violation).
Małe zmiany w MTR:
- Wytyczne jak należy umieszczać karty na battlefieldzie (stwory nad landami) obowiązują w trakcie wszystkich feature matchów na GP, nie tylko tych w Day 2
- Legalne karty na turniejach nie muszą już mieć czarnej/białej ramki, każda ramka jest OK (albo jej brak) o ile nie jest ona srebrna lub złota (Hurra! Basic landy z UnStable będą legalne na turniejach! :) )
- Na turniejach limited odbywających się w weekend releasu danego dodatku obowiązuje wydłużony o 15 minut czas na składanie decka
IPG – Exerted Judge
Najistotniejszą zmianą w departamencie przewinień, jest dostosowanie polityki przegapionych triggerów do sposobu grania graczy. Nie każdy wie, że exert sam z siebie nie
jest triggerem, a akcją specjalną, której wykonanie prawie zawsze wiąże się z jakimś triggerem. Technicznie więc, można było powiedzieć, że atakuje się jakimś stworem “z exertem” i zapomnieć o odpowiednim triggrze. Nowa polityka przegapionych triggerów zapobiega takiej sytuacji. Wyznaczenie
stwora do “ataku z exertem” jest uznawane za wystarczające, by trigger powiązany z tym exertem był uznany za zauważony i nie może zostać przegapiony (obaj gracze są więc odpowiedzialni za wykonanie tego triggera).
Zasada ta obowiązuje w ogólności dla wszystkich triggerów “when you do something”.
Drugą zmianą jest wprowadzenie możliwości obniżenia kary za Outside Assistance (OA) z Match Lossa do Game Lossa. Możliwość ta zachodzi w przypadku gdy informacja uzyskana w wyniku OA mogłaby być legalnie uzyskana pomiędzy małymi grami (najczęściej: gracz zapomniał schować przygotowane sideboard plany do deckboxa przed rozpoczęciem gry)
Mała zmiana w IPG:
- Jeśli jednocześnie gracz A dostanie Game Lossa a gracz B Match Lossa, Game Loss gracza A nie przenosi się już na kolejną rundę i takiemu graczu się upiekło :) Game Loss powinien nadal być wpisany do rejestru przewinień w WERze
To wszystko na dzisiaj. Kolejny artykuł omawiający zmiany w zasadach przy premierze Rivals of Ixalan. Jeśli macie jakieś pytania odnoście aktualnych zmian lub zasad, zapraszamy na oficjalny profil polskiego grona sędziów – Magic Judge PL.
Autorem artykułu jest Bartłomiej Wieszok – „najgrubsza” ryba we wrocławskim sędziowskim półświatku.
Spotkacie go często na europejskich GP, jak i większych turniejach naszego kraju. Od kilku dodatków przybliża Wam zmiany w oficjalnych dokumentach dotyczących zorganizowanej gry w Mtg.