Zrozumieć sędziego – Missed Trigger

W ciągu swojego krótkiego sędziowskiego życia zauważyłem, że niektórzy gracze nie do końca są świadomi, w jaki sposób działa na turniejach ten koleś w czarnej koszuli wlepiający ludziom Warningi, a nawet czasem Game Lossy. Zdarza się, że sędziowie są posądzani o stronniczość, bo “tego lubi bardziej, a kolega kiedyś miał podobną sytuację i skończyło się inaczej”. Chciałbym rozwiać te niechlubne mity i wyjaśnić w jaki sposób sędziowie patrzą na dane sytuacje i dlaczego reagują tak, a nie inaczej.

W tym artykule poruszę kwestie zapomnianych triggerów (ang. Missed Trigger). Wyjaśnię, co jest triggerem, kiedy jest on uważany za zapomniany i co w takiej sytuacji powinien zrobić sędzia. Z góry chciałbym też przeprosić polonistów za rażące w oczy naleciałości pochodzące z języka angielskiego, gdyż w czasie pisania tego artykułu zależało mi na jak najlepszym zrozumieniu tekstu, dlatego też zdecydowałem się pozostawić niektóre słowa bez polskiego tłumaczenia.

Chciałbym też przypomnieć, że na każdym turnieju Sędzia Główny (Head Judge) jest ostatecznym autorytetem w każdej sędziowskiej kwestii. Nie jest moim celem stworzenie artykułu, który spowodowałby niepotrzebne spory i dyskusje z HJ. Tym bardziej, że każdy może się mylić – np. ja pisząc ten tekst, albo wy opacznie rozumiejąc coś, co niezbyt dobrze w nim wyjaśniłem.

Czym są triggery?

Najprościej ujmując, triggerem jest każda zdolność zapisana jako “[When/Whenever/At], [okoliczność lub warunek], [efekt]”. Dopuszczalne jest też odwrócenie tego szyku (patrz – Geist of Saint Traft). Jeżeli zdolność nie posiada żadnego z wymienionych kluczowych słów, to nie jest triggerem, nawet jeżeli na pierwszy rzut oka jest do niego podobna. Niektóre zdolności (np. Fabricate na Propeller Pioneer, Madness na Fiery Temper czy nawet Miracle na Temporal Mastery) są skróconą wersją triggerów, których pełna treść jest opisana w następującym po niej reminder tekście i/lub w dokumencie z pełnymi zasadami M:tG, zwanym Comprehensive Rules. Takie zdolności też są triggerami, jak długo posiadają w swoim pełnym tekście jedno z trzech kluczowych dla triggera słów (tak, Miracle też). Dodatkowo, warto wspomnieć o kilku dodatkowych cechach triggerów:

  • Missed Trigger - tideTriggery trafiają na stos, podobnie jak zaklęcia i zdolności aktywowane. Przed rozpatrzeniem triggera wszyscy gracze mogą na niego odpowiadać.
  • Trigger to nie zaklęcie, nie może być skontrowany za pomocą Cancela. Do tego potrzeba kart takich jak Disallow czy Trickbind, które wyraźnie kontrują triggery.
  • Triggery są niezależnie od swojego źródła i zostaną rozpatrzone, nawet jeżeli np. stworek posiadający triggerową zdolność zginie pomiędzy wyzwoleniem, a rozpatrzeniem triggera.
  • Triggery wyzwalają się za każdym razem, gdy nastąpi dane zdarzenie. Jeżeli jednocześnie (np. z powodu Wrath of God) zginie kilka naszych stworów, wśród nich Zulaport Cutthroat, to za każdego z nich wyzwoli się trigger “whenever a creature dies”.
  • Jeżeli kilka triggerów oczekuje na położenie na stosie, każdy gracz wybiera kolejność w jakiej zostaną ułożone jego triggery, przy czym triggery gracza aktywnego trafią na stos jako pierwsze.
  • Cel dla triggerów musi być wybrany w momencie kładzenia ich na stos. Jeżeli w tym momencie nie istnieje żaden legalny cel, trigger zostaje odrzucony nigdy nie trafiając na stos.
  • Triggery wyzwalane na skutek rzucania zaklęcia lub w trakcie aktywacji zdolności trafiają na stos ponad tę zdolność lub zaklęcie.
  • Jeżeli replacement effect zastąpi jedno zdarzenie innym, triggery będą reagować tylko na to ostateczne zdarzenie. Jeżeli śmierć stworka zostanie zastąpiona przez exile (np. Magma Spray), to triggery “whenever a creature dies” nie wyzwolą się.
  • Niektóre triggery posiadają dodatkowy warunek, zapisany za pomocą “if” pomiędzy okolicznością wyzwolenia i efektem triggera. Ten warunek jest sprawdzany dwukrotnie – po raz pierwszy przed położeniem na stos i ponownie przed rozpatrzeniem triggera. Jeżeli nie zostanie spełniony, trigger nie trafi na stos lub nie będzie miał żadnego efektu.
  • Istnieją zdolności tworzące tzw. opóźnione triggery (ang. Delayed triggered abilities). Takie triggery wyzwolą się kiedyś w przyszłości, ale jak długo posiadają “when”, “whenever” albo “at” dalej są triggerami. Przykładem może być pierwsza zdolność Chandra, Flamecaller.
  • Niektóre triggery dają graczowi pewien wybór dzięki dopiskowi “you may” albo “unless”. Ten wybór jest dokonywany dopiero podczas rozpatrywania zdolności. Po dokonaniu wyboru (a więc po jego rozpatrzeniu) przeciwnik nie ma już możliwości odpowiedzi na taki trigger.
  • Zupełnie inaczej jest z triggerami modalnymi, zawierającymi “choose one” jak np. Deceiver Exarch – o tym, która wersja triggera trafi na stos, należy zadecydować już gdy trigger tam trafia. Przeciwnik będzie mógł na to odpowiedzieć.
  • Triggery wyzwalają się automatycznie, nawet jeżeli jakiś inny efekt zabrania rzucania zaklęć lub aktywowania zdolności (jak np. Split Second na niektórych kartach z bloku Time Spiral), bo nie są ani zaklęciami, ani aktywowanymi zdolnościami (ang. Activated abilities).
  • Triggery trafiają na stos dopiero przed następnym przekazaniem priorytetu któremuś z graczy. Oznacza to, rzucając Brainstorm i dobierając jako pierwszą kartę z Miracle nie będzie można jej zagrać aż do całkowitego rozpatrzenia Brainstorm-u, łącznie z odłożeniem dwóch kart.

Co nie jest triggerem?

Pisałem już o tym wcześniej, ale chciałbym podkreślić i uczulić – jeżeli zdolność nie ma “When”, “Whenever” albo “At”, to nie jest triggerem. W szczególności, niektóre replacement efekty modyfikujące sposób, w jakim dany obiekt wchodzi do gry nie są triggerami i nie można na nie odpowiadać. Dla przykładu, triggerów nie posiadają:

Ponieważ triggery i replacement efekty są czymś zupełnie innym i działają na różne sposoby, może się zdarzyć, że karta zawierająca oba z nich w szczególnych okolicznościach wykona tylko jedną z tych zdolności. Przykładowo, jeżeli jeden z graczy kontroluje Blood Moon to Blossoming Sands wejdzie do gry jako zatapowany Mountain, ale gracz nie dostanie życia z triggera.

Dodam też, że zdolności takie jak lifelink czy deathtouch nie są triggerami. Czemu o tym wspominam? Starsze karty (bloki Time Spiral, Lorwyn i Shards of Alara) mogą mieć reminder text sprzed zmiany zasad, kiedy pojawiało się jeszcze to magiczne “Whenever”. Polecam porównać wersje pierwotne i przedrukowane kart takich jak Wren’s Run Vanquisher albo Steel of the Godhead. Loxodon Warhammer idzie krok dalej i wprowadza jeszcze więcej zamieszania – tu “whenever” pojawia się nawet poza reminder tekstem…

różnica w wordingu - Missed Trigger vs 

Kiedy trigger jest uważany za zapomniany, a kiedy nie?

Na turniejach rangi Competitive (np. PPTQ) i Proffesional (np. day 2 Grand Prix), gracze muszą zademonstrować świadomość istnienia swoich triggerów – w przeciwnym razie trigger jest uznawany za zapomniany. Sposób w jaki gracze muszą pokazać, że nie zapomnieli o triggerze różni się w zależności od jego treści:

  • Triggery wymagające wskazania celu (poza “target opponent”) lub dokonania innych wyborów przed położeniem na stosie – gracz musi wskazać odpowiedni cel/wybór przed przekazaniem priorytetu.
  • Triggery zmieniające stan gry w widoczny sposób (np. tworzenie tokenów, kładzenie counterów, ale też zmiana życia) – gracz musi zmienić stan gry w określony sposób lub wspomnieć o tym triggerze.
  • Trigger zmieniający zasady gry – gracz musi wspomnieć o triggerze lub przeszkodzić przeciwnikowi, gdy ten miałby wykonać nielegalną akcję.
  • Trigger zmieniający stan gry w niewidoczny sposób – gracz musi wspomnieć o triggerze najpóźniej w momencie, gdy ma on realny wpływ na grę po raz pierwszy (także podczas zapytania przeciwnika o stan gry).

Jak długo gracz stosuje się do tych wymogów, jego triggery nie są uznawane za zapomniane. Dodatkowo (jeżeli to możliwe) przyjmuje się, że gracz pamięta o swoim triggerze, który ciągle jest na stosie, nawet jeżeli ktoś na niego odpowiedział. Oznacza to, że zasady dopuszczają takie scenariusze:

  • -“Zagram Abundant Maw. Kontrujesz?” -”Nie, wchodzi” -”Wcześniej stracisz 3 życia, a ja dostanę 3”
  • “Untap, upkeep, trigger Bitterblossom, draw. A teraz daj mi chwilę, muszę poszukać tokena w pudełku. No i życie straciłem”
  • -“Untap, upkeep, trigger Bitterblossom – stracę punkt życia i dostanę wróżkę” -”Dismember w tego tokena wróżki” -”OK, ginie, a ja sobie wsadzę do gry smoka z Dragonmaster Outcast
  • Posiadając Veilstone Amulet: -“Zagram Explore. Dobiorę i dogram Foresta. Atak miśkiem” -”Silverstrike w miśka” -”Nie możesz, trigger był”
  • -“Zagram Lightning Bolt w Ciebie, tracisz 3 życia. Atakuję Monastery Swiftspear” -”Bez bloków” -”Był prowess, więc tracisz jeszcze 2 życia.”

Wspomniane wcześniej wymogi są sztywne i bezdyskusyjne. Jeżeli coś ich nie spełnia – zostało zapomniane. Nie można doszukiwać się podobieństwa do dozwolonych zagrań w sytuacjach, które stoją w sprzeczności z tymi wymaganiami. Zatem, w poniższych sytuacjach trigger jest uznawany za zapomniany:

  • -”Atakuję Avalanche Tusker. Możesz blokować” -”OK, bez bloków, oberwę za 6” -”Nie no, Twój jedyny stworek musi go blokować” (Cel triggera musi być wybrany nawet, jeżeli w grze istnieje tylko jeden legalny cel)
  • “Untap, upkeep, draw. Zagram Swamp. Pomyślę… A i jeszcze tokena z Bitterblossom dostałem, odpisz mi życie” (Jeżeli gracz nie wspomni o swoim triggerze, to ten przepada)
  • Forest, zapłacę za Seer’s Sundial, dobiorę kartę. Zagram Arashin Cleric i dostanę 3 życia i jeszcze 2 za Grazing Gladehart” (Stwory zagrywa się przy pustym stosie, a więc takim bez triggerów oczekujących na rozpatrzenie – gracz przypomniał sobie o nim za późno)
  • -“Lightning Bolt w Ciebie i chcę zaatakować” -”Straciłem 3 życia. Jak duży jest Monastery Swiftspear?” -”1/2″ -”OK, Doom Blade w innego stworka” -”To atak Swiftspearem za 2” (Gracz zapomniał o triggerze, gdy przeciwnik pytał o stan gry. Trigger przepadł)

Warto podkreślić, że jeżeli gracz zastosuje się do wymagań i zaprezentuje, że pamięta o swoim triggerze to uznaje się że tak jest – nawet jeżeli w trakcie dalszej gry gracz zapomni o efekcie swojego triggera, albo jego części. To samo dotyczy innych przypadków źle rozpatrzonych triggerów. Przykładowo, żaden z poniższych triggerów nie jest uznawany za zapomniany:

Wspomniany Gibbering Fiend nasuwa pytanie – “A co jak mój przeciwnik odtapuje się i dociągnie kartę, zanim zdążę mu przypomnieć o triggerze? Czy to znaczy, że o nim zapomniałem?” Magic to nie jest gra zręcznościowa. W takiej sytuacji ważne jest, czy przeciwnik spytał “Draw?” na co się zgodziłeś? Jak tak – zapomniałeś. Jeżeli jednak przeciwnik dobrał kartę, bo zapomniał o Twoim triggerze, o którym Ty cały czas pamiętałeś, ale nie zdążyłeś przypomnieć – trigger nie jest zapomniany.

Kolejna rzecz, o której warto wspomnieć: nie mamy do czynienia z zapomnianym triggerem, jeżeli to w ogóle nie był trigger. Niby brzmi jak coś oczywistego, więc czemu o tym mówię? Cóż, za chwilę do tego wrócę.

… i co dalej?

Jeżeli widzisz, że to Twój przeciwnik zapomniał o swoim triggerze – nie musisz mu o tym przypominać (oczywiście, możesz, jeśli chcesz). Dotyczy to tylko triggerów, o których całkowicie zapomniał! Dalej jednak musisz zwrócić uwagę przeciwnikowi, jeżeli widzisz, że:

  • zapomniał o drugiej połowie triggera,
  • pokazał, że pamięta o triggerze (np. wybrał dla niego cel), ale zapomniał wykonać jego efekt,
  • źle wykonał efekt Twojego/swojego triggera,
  • pomylił się podczas obliczeń obrażeń, bonusów itp., nawet, jeżeli część pochodziła z triggerów o których pamiętał,
  • nie dopisał sobie punktów życia, które powinien dostać z lifelinka,
  • zapomniał o innym elemencie gry, który nie jest triggerem, np. nie nazwał karty, gdy jego Phyrexian Revoker wchodził do gry.

Jeżeli przypomniało Ci się o triggerze, który powinien mieć miejsce jakiś czas temu, zawołaj sędziego. Nigdy nie próbuj naprawiać gry na własną rękę, nawet jeśli myślisz, że wiesz jaką decyzję podejmie sędzia. A jaką decyzję powinien podjąć?

  • Jeżeli trigger miał miejsce wcześniej niż turę temu (np. w upkeepie gracza, kiedy gra potoczyła się do precombat main phase jego przeciwnika) lub minął jego okres działania (np. “until end of turn”) – zostaje uznany za zapomniany. Jeżeli trigger posiadał domyślną opcję (np. zawierał “unless”) – to zostanie ona wykonana za zgodą przeciwnika.
  • Jeżeli trigger dawał graczowi możliwość podjęcia dodatkowych kroków (“you may”) – przeciwnik może wybrać, że zostanie wykonana instrukcja jakby gracz zdecydował się nie podejmować tych kroków.
  • Jeżeli żadne z powyższych nie mają zastosowania, przeciwnik będzie miał prawo wybrać, czy trigger gracza w ogóle trafi na stos. Nie miej mu za złe jeśli się na to nie zgodzi. Gdyby jednak trigger trafił na stos, podczas jego rozpatrzenia nie można wykonać akcji, jakich nie można byłoby wykonać w momencie, kiedy powinien oryginalnie znaleźć się na stosie. Np. nie można poświęcić stora, którego nie było w tamtym momencie na polu bitwy.

Jeżeli doczytaliście do tego momentu, możecie się zastanawiać “eee… to po co mam wołać sędziego, kiedy przeciwnik i tak nie zgodzi się na rozpatrzenie mojego triggera? Tylko sędzia da mi warninga… dziś sędziuje typ, który mnie nie lubi, to może nawet match loss będzie, a kolega raz opowiadał, że go zdyskwalifikowali za triggera… po co ryzykować?” Tu chciałbym jasno zaznaczyć – sędziowie nigdy nie wlepiają kar według własnego widzimisię. Aby ujednolicić wszystkie turnieje na świecie, sędziowie muszą przestrzegać wytycznych z dokumentu IPG (ang. Infraction Procedure Guide). Zgodnie z nim, za zapomniany trigger można się spodziewać:

  • braku kary (w większości przypadków),
  • warninga, jeżeli trigger byłby szkodliwy dla gracza, który o nim zapomniał (np. Herald of Torment lub Howling Mine w turze jego przeciwnika),
  • game Lossa, ale jedynie w przypadku, gdy gracz po raz trzeci powinien dostać warninga za zapomnienie szkodliwego triggera (trzeba się nieźle postarać…).

Nie należy obawiać się żadnej większej kary, gdyż IPG nie przewiduje nic innego dla zapomnianych triggerów. I tu chciałbym przypomnieć to, o czym pisałem wcześniej – nie mamy do czynienia z zapomnianym triggerem, jeżeli to nie był trigger lub jeżeli w myśl zasad nie powinien być on zapomniany. Wszelakie niepoprawne rozpatrzenie triggerów albo pominięcie replacement efektu będzie w myśl IPG traktowane jako Naruszenie Zasad Gry (ang. Game Rules Violation) i karane warningiem niezależnie od szkodliwości zdarzenia dla gracza.

Pozostaje jeszcze kwestia bardzo szczególnych przypadków celowego “zapominania” o swoich triggerach, np. gdy gracz ma 1 punkt życia i kontroluje Bitterblossom. W tej samej kategorii znajdziemy także celowe “zapomnienie” jaki efekt ma trigger gracza, kiedy przeciwnik wykonał go w sposób niekorzystny dla siebie i każde inne celowe “zapominanie” o czymkolwiek. Po więcej informacji na ten temat odsyłam do artykułu:

http://www.mtgnews.pl/artykuly/44-jak-nie-dostac-dq

Dodatkowe źródła:

  • Comprehensive Rules, 603. Handling Triggered Abilities
  • Magic Infraction Procedure Guide, 2.1. Game Play Error – Missed Trigger

 

 


O autorze: Paweł Gołota – sędzia DCI, level 2 od 2015 roku.

W magica gra z przerwami od Mirrodinu i pierwszych modernowych ramek. Sędziuje w Trójmieście, w przerwach grając Modern lub Limited.

 

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze