Zrozumieć sędziego – Outside Assistance

Każdy z nas zapewne był w następującej sytuacji – skończyłeś swoją rundę, oglądasz inny mecz dla zabicia czasu, albo by dowiedzieć się jakie inne decki pojawiły się na turnieju. W pewnym momencie zauważasz, że coś jest nie tak, któryś z graczy (albo obaj) popełnili błąd, który tylko ty zauważyłeś. Zastanawiasz się co zrobić, słyszałeś, że niektóre błędy się zostawia, słyszałeś również, że ktoś kiedyś dostał DQ za zwrócenie uwagi graczom.

W dzisiejszym artykule przedstawię wam co można zrobić w takiej sytuacji by nie zostać narażonym na Outside Assistance.

Złotą zasadą, od której powinniśmy wyjść, i która obowiązuje na każdym poziomie gry (czy to FNM, Mistrzostwa Polski czy dzień drugi GP), jest “nie komentuj meczu, którego nie jesteś uczestnikiem”. Dotyczy to zarówno nieoptymalnych zagrań, przegapionych triggerów lub nawet pozornie niegroźnych komentarzy typu “ale dobrał”. Jeśli nie komentujemy, to nie mamy, jak popełnić Outside Assistance. Za niezwrócenie uwagi na błąd w cudzej grze również nigdy nie zostaniemy ukarani. Jeśli z jakiegoś powodu musimy nawiązać kontakt z jednym z graczy (np. posiada on klucze do waszego pokoju), powinniśmy zrobić to tak, by również przeciwnik wiedział o czym rozmawiamy z graczem, czyli wyraźnie i w przypadku turnieju międzynarodowego, najlepiej po angielsku.


Drugą zasadą jest “każdy trigger można przypadkowo przegapić”. Z powodu tego, jak funkcjonowały stare zasady, krąży wśród graczy mit, że jak trigger nie ma słowa “may”, to nawet jak sobie o nim przypomnimy później, to musimy go rozpatrzyć. Jest to oczywiście nieprawda. Każdy trigger (pozytywny, jak i negatywny) możemy przypadkiem przegapić. Słowo klucz – przypadkiem. Tak pominiętych triggerów nie powinniśmy komentować, chyba że jest to trigger negatywny, wtedy możemy odpowiednio zainterweniować (lub jeśli podejrzewamy, że właściciel triggera przegapił go umyślnie, aby uzyskać przewagę).

Sędziowie nie chcą jednak, by obserwatorzy byli ślepi na potencjalne oszustwa lub nieścisłości, jakie się mogą pojawić w grze. Gracze mają więc do dyspozycji parę “narzędzi”, które stosujemy w zależności od sytuacji w grze, jak i poziomu, na jakim rozgrywany jest turniej. Omówmy je w tej drugiej skali – poziomu REL (Rules Enforcement Level).

Regular REL – (Turnieje typu FNM, PRE, side eventy na GP) – turnieje te często charakteryzują się brakiem sędziego. W takim przypadku musimy odpowiednio ocenić sytuację. Jeśli jest to przegapiony pozytywny trigger i nie podejrzewamy, że gracz przegapił go umyślnie, to nic nie robimy. Pamiętanie o triggerach jest jedną z umiejętności charakteryzujących dobrych graczy. Jeśli przegapiony trigger jest negatywny, możemy zatrzymać grę i wspomnieć o błędzie. Podobnie ma się sytuacja do innych nieprawidłowości typu zgubiony lifelink lub niepoprawnie rozpatrzony czar. Ocena sytuacji i sposób naprawy będzie tutaj spoczywał na graczach i osobie, która taki błąd zauważyła. Jeśli na turnieju Regular jest obecny sędzia, mamy trochę większe pole do działania i jest ono identyczne do tego, co możemy na turnieju Competitive.

Competitive REL – (Turniej typu PPTQ, dzień pierwszy GP) – zasady turniejowe dają tutaj podstawowe narzędzie obserwatorom – możliwość poproszenia graczy o wstrzymanie rozgrywki. Jeśli zauważyliśmy błąd w grze, możemy powiedzieć graczom “czy możecie zatrzymać grę na chwilę?”, po czym zawołać sędziego i w odpowiedniej odległości, tak by gracze nie słyszeli waszej wymiany zdań, powiedzieć sędziemu o zauważonej nieprawidłowości. Zatrzymanie gry umożliwia nam łatwiejsze naprawienie sytuacji (łatwiej jest naprawić błąd, jeśli wystąpił w aktualnej turze, a nie cztery tury temu). Wyjaśnienie nieprawidłowości z dala od stołu ochrania nas przed otrzymaniem kary za Outside Assistance. Taka sytuacja mogłaby mieć miejsce, jeśli za nieprawidłowość uznaliśmy przegapiony pozytywny trigger i wspomnieli o nim przy graczu, który go przegapił. Jeśli sędzia uzna, że faktycznie macie rację, lub potrzebuje dodatkowych informacji, podejdzie do stolika i poprowadzi odpowiednie dochodzenie. Jeśli jednak stwierdzi, że zauważona nieprawidłowość nie występuje lub jest błędem dopuszczalnym przez zasady, powie graczom, że mogą wrócić do rozgrywki, a obserwatorowi, który wstrzymał grę, spokojnie wytłumaczą, dlaczego takie zagranie jest dopuszczalne. Pamiętajcie, że w tak przeprowadzonej sytuacji obserwator nigdy nie zostanie ukarany, ponieważ zależy nam na tym, by zwracać uwagę na błędy i je eliminować.

Professional REL – (dzień drugi GP, Pro Tour) – na najwyższym poziomie rozgrywek mamy mniej więcej ten sam sposób postępowania z jednym wyjątkiem – nie wolno nam wstrzymać gry. W przypadku zauważenia błędu powinniśmy zapamiętać numer stolika, na którym trwa mecz, podejść do sędziego i przedstawić sytuację. Sędzia w takiej sytuacji postąpi analogicznie jak na Competitive REL – podejdzie do stolika i przeprowadzi odpowiednie dochodzenie lub wyjaśni nam, dlaczego taka sytuacja jest dopuszczalna.

Jak widać, dwie najważniejsze akcje jakie powinniśmy wykonać, jeśli chcemy zgłosić błąd, to:

  1. zatrzymać grę (nie dotyczy Professional REL) i zawołać sędziego
  2. przedstawić sędziemu sytuację z dala od stolika.

Oba te kroki mają na celu uchronić nas przed popełnieniem przypadkowo Outside Assistance. Przyjrzyjmy się więc definicji OA:

A player, spectator, or other tournament participant does any of the following:

  • Seeks play advice or hidden information about his or her match from others once he or she has sat for his or her match.
  • Gives play advice or reveals hidden information to players who have sat for their match.
  • During a game, refers to notes made before the official beginning of the current match.

These criteria also apply to any deck construction and draft portions of a limited tournament.

Notes made outside the current match may only be referenced between games, and must have been in the player’s possession since the beginning of the match.

research assistant vs Outside Assistance

Jako obserwator w grze najbardziej interesuje nas drugi przykład: Gives play advice or reveals hidden information to players who have sat for their match. Jeśli chcemy zapytać znajomego, który gra swój mecz o to czemu zagrał tak a nie inaczej, upewnijmy się, że skończyli już swój mecz. Z tego powodu również chcemy prowadzić rozmowę z sędzią z dala od stolika – w trakcie opisywania sytuacji z naszej perspektywy sędziemu możemy przypadkowo ujawnić ukryte informacje, o których gracze normalnie by nie wiedzieli. Najczęściej będzie to przypadkowe przypomnienie o istnieniu pozytywnego triggera, który został zgubiony w rozgrywce, rzadziej naprowadzenie graczy na linię gry, która wcześniej była przez nich niezauważona. Jeśli nie byliśmy wystarczająco ostrożni, sędzia może uznać, że dopuściliśmy się Outside Assistance i ukarze nas Match Lossem w kolejnej rundzie.

Podsumujmy: Nie komentujmy trwającego meczu! Jeśli widzimy błąd, a na turnieju nie ma sędziego (np. FNM), to możemy zwrócić na niego uwagę graczom i wspólnie naprawić sytuację. Jeśli jest obecny sędzia, to powinniśmy zatrzymać grę (Regular i Competitive REL) oraz opisać sędziemu na uboczu nasze wątpliwości. Jeśli już musimy porozmawiać z jednym z graczy, róbmy to tak, by przeciwnik również rozumiał o czym rozmawiamy.

Zachęcam to pamiętania o tych możliwościach obserwatora oraz korzystania z nich. Sędziowie są z reguły bardzo pomocni i wdzięczni za tego typu interwencje. Na każdym GP mam parę pytań od graczy pomiędzy rundami typu “widziałem błąd w grze, czy tak można? Bo wydaje mi się, że nie”. Gdy pytam, czy to trwający właśnie mecz i na którym stoliku, słyszę w odpowiedzi “nie, to było na początku rundy/X rund temu”. Gdy wyjaśniam potem na spokojnie jak rozwiązalibyśmy opisywany błąd, często dodają “kurde, to mogłem jednak zawołać sędziego”. Tak więc wołajcie i się nie bójcie, nawet jak tylko obserwujecie rozgrywkę!

P.S. Jeśli razem z wami grę obserwuje jakiś sędzia i nie reaguje na błąd który został popełniony przez graczy, stuknijcie go w ramię i rzućcie wymowne spojrzenie lub odciągnijcie na bok i opiszcie swoje wątpliwości. W 95% przypadków będzie to sytuacja, gdzie takie zagranie jest dopuszczalne, ale w 5% przypadków sędzia może być zamyślony lub skupiony na innym aspekcie gry i faktycznie nie zauważył błędu, który ty zauważyłeś Smile

 


Bartłomiej WieszokAutorem artykułu jest Bartłomiej Wieszok – „najgrubsza” ryba we wrocławskim sędziowskim półświatku.

Spotkacie go często na europejskich GP, jak i większych turniejach naszego kraju. Od kilku dodatków przybliża Wam zmiany w oficjalnych dokumentach dotyczących zorganizowanej gry w  Mtg.

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze