Witam wszystkich serdecznie! Zapraszam na kolejną dawkę wiedzy o świecie Magic: the Gathering. Tym razem na celowniku znajdzie się Ur-Dragon i Starsze Smoki (w oryginale Elder Dragons, czyli właśnie Starsze Smoki, Starszyzna Smoków, pierwsze bestie tego rodzaju, które się pojawiły). Powiem też coś o początkach Planu Dominarii.
Zapraszam do lektury, w której postaram się przedstawić początki rasy najwspanialszych skrzydlatych istot, jakich majestatyczne sylwetki znaczą niebiosa setek krain naszego ulubionego Multiwersum.
Ur-Dragon i jego piętno
Początki istnienia Wieloświata (Wieloświat i Multiwersum będą stosowane w tekście zamiennie) zakrywa nieprzenikniony woal tajemnicy. Nie wiemy więc dokładnie, jak to wszystko się zaczęło. Prawdopodobnie też nigdy się nie dowiemy. Nikt przecież nie był świadkiem kreowania się Planów, wyłaniających się z wolna spośród bezkształtnej masy Ślepych Wieczności (co zresztą i tak jest tylko wizją artystyczną). Ostatecznie, nikt nie byłby zdolny egzystować w świecie pozbawionym samego świata, czyż nie?
No, prawie nikt.
O początkach Ur-Dragona, podobnie jak o początkach świata, wiadomo naprawdę niewiele. Pochodzi on z czasów, których opisu nie znajdziemy na kartach żadnych kronik (samego smoka spotykamy tylko na jednej karcie i to z suplementarnego produktu [1]). Wątpię, by w momencie narodzin Ur-Dragona, czas w ogóle istniał. Jest on bytem egzystującym w Multiwersum od zarania dziejów, przenikającym swą obecnością całą przestrzeń. Manifestuje się pod postacią przerażającego cienia, formującego gigantycznych rozmiarów smoka. Wzrok Ur-Dragona jest w stanie dostrzec wszelkie prawdy, zakryte w nieprzeniknionej otchłani czasu. Nazywany jest protoplastą ognia. Jego oddech kradnie istotom esencję życia, zaś jego ryk odbija się we krwi wszystkich smoków z niego zrodzonych. Ur-Dragon jest dosłownie wszędzie. Ur-Dragona nie ma absolutnie nigdzie.
Nazwa „Ur-Dragon” tłumaczy się jako „Proto-Smok”. Mówiąc szczerze, idealnie oddaje rolę odgrywaną przez niego w uniwersum Magica. Bo to Ur-Dragon, Proto-Smok, jest ojcem i stwórcą smoczych bytów, jakie obecnie zamieszkują Plany Wieloświata. Przemierzając je, Ur-Dragon spiętrzał chmury swoimi skrzydłami i budował z nich gęste cumulonimbusy. W ten sposób powstawały monstrualne burze, a z ich wnętrza wyłaniały się smoki – niczym gwiazdy rodzące się z kosmicznych mgławic. To właśnie były dzieci Ur-Dragona, protoplasty całego gatunku latających jaszczurów.
Smoki zostały obdarowane częścią mocy swego stwórcy. Otrzymały dzięki niej ponadprzeciętne zdolności intelektualne, a także siłę (zarówno czysto fizyczną, jak i magiczną). Wszelaki objaw smoczej egzystencji jest więc piętnem, jakie odcisnął ów potwór z początku dziejów na strukturze Multiwersum. To właśnie Proto-Smok był pierwotną energią, która stworzyła uskrzydlone bestie i nadała im władzę. Warto przy tym podkreślić, że sam Ur-Dragon nie był smokiem, a smoczym awatarem – uosobieniem smoczej potęgi, mądrości i mocy. Sprowadzenie go do pojęcia „smoka” byłoby zbyt dużym uproszczeniem i stanowiłoby ujmę dla jego potęgi.
Dziedzictwo Ur-Dragona: Starsze Smoki
Moc Proto-Smoka nie została rozłożona równomiernie pomiędzy jego potomków. Spośród wszystkich jego dzieci, pierwotnie zrodzonych z burzowych chmur, najpotężniejszymi były – przynajmniej wedle aktualnej wiedzy – Starsze Smoki (z angielskiego Elder Dragons) zamieszkałe na jednym z najstarszych i najwspanialszych Planów Wieloświata – Dominarii [2].
Starsze Smoki wyróżniały się znacznie na tle swych mniej uzdolnionych pobratymców. Instynktownie znały swe imiona już od wyklucia. Ich potęga dorównywała mocy Wędrowców (Planeswalkerów). Według jednego z nich – Nicol Bolasa – każdy posiadał też więcej niż jeden mięsień sercowy. Niestety, pośród Starszych Smoków nastały czasy niezgody – rozgorzała bratobójcza wojna (jej przebieg znajdziecie w innym artykule z naszego cyklu). Choć ten konflikt zaprowadził rasę Starszych na skraj zagłady, to znanych jest siedem smoków, które przetrwały upiorną hekatombę – to rodzeństwo: Chromium, Arcades Sabboth, Palladia-Mors, oraz bliźniacy – Nicol Bolas i Ugin. Ponadto, wojnę przetrwali ich kuzyni: Vaevictis Asmadi [3] i Piru, ukochana Chromium. Ta ostania zginęła później z rąk Dakkona Blackblade’a, po tym historia o niej zamilkła. Według naszej obecnej wiedzy, tylko dwójka z nich z całą pewnością żyje – są to oczywiście bliźniacy: Ugin i Nicol Bolas. Na każdego przyjdzie też pora, by i jemu poświęcić stosowny tekst. Tu jeszcze warto jest wspomnieć, że wiek Nicol Bolasa został mniej więcej nakreślony w opowieści Wizardów o początkach historii Liliany Vess (link tutaj). Podczas rozmowy ze smokiem Liliana nawiązała do zdania o ich nieśmiertelności kwitując, że mówi to smok mający trzydzieści tysięcy lat”. Było to w czasie, kiedy Liliana zawierała pakt z czwartym demonem – Kothophedem. Na osi czasu okres, kiedy Ur-Dragon stworzył pierwsze smoki, datowany jest na okolice -20,000 Ar.
Dziedzictwo Ur-Dragona: Pierwotne Smoki i potomek Ur-Dragona
Mogłoby się wydawać, że po niszczycielskiej wojnie Starszych Smoków, Plan Dominarii zostanie wreszcie wyzwolony spod jarzma dzieci Ur-Dragona. Płonne to były nadzieje.
Władzę po Starszych Smokach objęły Smoki Pierwotne (Primeval Dragons), obwołując się bogami Dominarii. Były to: Darigaaz, Rith, Treva, Dromar i Crosis [4]. Te również pozostały mocno związane z Proto-Smokiem, zachowując cząstkę jego niewyobrażalnej mocy, i korzystając z niej, by niepodzielnie władać Dominarią. Do czasu.
Hegemonia smoków zakończyła się około -17.000 roku według Agriwiańskiej Rachuby, po trzech tysiącach lat rządów skrzydlatych bestii. Numena, organizacja potężnych magów, pokonała piątkę smoczych bogów i przejęła ich moc. Choć panowanie skrzydlatych bestii na Dominarii skończyło się, ród Ur-Dragona przetrwał po dziś dzień, i pozostanie już na zawsze, aż do końca istnienia Multiwersum.
Ostatnim potomkiem Ur-Dragona o jakim tutaj wspomnę, jest „Scion of the Ur-Dragon” (przetłumaczony przeze mnie, może trochę na wyrost, jako Dziedzic Proto-Smoka). Wykazuje ponadprzeciętną więź ze swoim przodkiem – jak sam twierdzi, stanowi jego „krew” (cokolwiek można przez to rozumieć). Jest on jedną z fizycznych manifestacji natury Ur-Dragona, doskonałym smoczym bytem [5]. Niestety, wiele więcej o nim nie wiemy.
-x-
Dziękujemy za lekturę i zapraszamy do komentowania oraz do wsparcia naszego projektu Magic Lore Pl!
W razie zastrzeżeń, uwag, jakichkolwiek pytań, proszę je kierować pod adres: mjkorona@gazeta.pl lub ober@psychatog.pl
Przypisy
[1] Kartę Ur-Dragona znajdziecie w dodatku Commander 2017.
[2] Plan egzystencji można zwiedzić w dodatku o tej samej nazwie.
[3] Pierwsze trzy smoki oraz Vaevictis, pojawiły się w zestawie Core Set 2019. Ugin – jako Planeswalker – pojawił się w Fate Reforged, a Nicol Bolas gościł na kartach już nie raz, znajdując się w centrum rozwoju fabuły od czasu Amonkhetu.
[4] Reprezentujące ich karty można znaleźć w dodatku Invasion.
[5] Kartę Sciona odnajdziecie w dodatku Time Spiral.
Źródła
Pisząc ten tekst korzystałem z poniższych źródeł:
- https://mtg.gamepedia.com/Dominaria
- https://mtg.gamepedia.com/The_Ur-Dragon
- https://mtg.gamepedia.com/Dragon
- https://magic.wizards.com/en/articles/archive/legends-time-spiral-2006-11-13
Aktualizacja z 04.04.2020: obecnie ukazały się poniższe prace w ramach projektu Magic Lore PL
Artykuły:
- Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 7 – przedrewizyjni Walkerzy
- Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 6 – przed Naprawą Świata: Wędrowcy Magica
- Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 5 – przed Naprawą Świata: Dziewięciu Tytanów Urzy
- Magic Lore – Planeswalkerzy multiwersum, część 4 – po Naprawie Świata: wędrowcy neutralni
- Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 3 – po Naprawie Świata: sprzymierzeńcy Gatewatch
- Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 2 – po Naprawie Świata: złoczyńcy
- Magic Lore – Planeswalkerzy multiwersum, część 1- po Naprawie Świata: Gatewatch
- Magic Lore – Historia Urzy, cz. 1
- Magic Lore – Terisiare za czasów Wojny Braci (0 do 64 AR)
- Magic Lore – Artefakty Wojny Braci
- Magic Lore – Historia Mishry (0 do 64 AR)
- Magic Lore – Rzecz o bohaterach Bratobójczej Wojny (0 do 64 AR)
- Magic Lore – Wojna Braci, kronika konfliktu (0 do 64 AR)
- Magic Lore – Losy Nahiri, Sorina i Ugina (-1.400 AR)
- Magic Lore – Czasy Legend (-5.000 do -2.500 AR)
- Magic Lore – Rzecz o imperium Thran (-5.000 AR)
- Magic Lore – Guildpact (-5,500 AR)
- Magic Lore – Numena, Smoki i Fałszywa Bogini (-16.000 i 4.306 AR)
- Magic Lore – Wojna Starszych Smoków (-20.000 do -17.000 AR)
- Magic Lore – Elders, czyli starszyzna Magica
- Magic Lore – Ur-Dragon i Starsze Smoki (-20.000 AR)
- Magic Lore – Multiwersum, Blind Eternities i Planeswalkerzy
- Magic Lore – Prehistoria (-100.000 AR)
- Magic Lore – Wstęp do projektu
Filmy
- MTGLore.pl EXTRA – Ikoria: Lair of Behemoth! Historia Lukki i Vivien opowiedziania w Sundered Bond
- MTGLore.pl EXTRA – Przeczytałem kontynuacje War of the Spark: Forsaken – żebyście Wy nie musieli!
- MTGLore.pl EXTRA – Historia Throne of Eldraine, czyli Wildered Quest i powrót Garruka!
- MTGLore.pl #8 Numena, Karona i Primeval Dragons!
- MTGLore.pl EXTRA – Historia War of the Spark i recenzja książki!
- MTGLore.pl #7 Podpisanie Guildpactu i początek Gildii na Ravnice!
- MTGLore.pl#6 Czas legend, czyli jak powstał Blackblade!
- MTGLore.pl#5 Historia Yawgmotha, Imperium Thran i początków Phyrexi
- MTGLore.pl#4 Wojna Starszych Smoków oraz jak Nicol Bolas został Planeswalkerem!
- MTGLore.pl#3 Ur-Dragon, Elders, narodziny Nicol Bolasa i powstanie jego Akademii!
- MTGLore.pl#2 Jak działa Multiverse, Planeswalkerzy i Ślepe Wieczności
- MTGLore.pl#1 Czym jest projekt i jak liczymy w Magicu czas!
PATRONI I SPONSORZY 
Serdecznie dziękujemy naszym Patronom i Sponsorowi, którzy wspierali lub aktywnie wspierają Projekt Magic Lore Pl!
Michał Sumka
- Paweł Szczęsny
- Rymika Myślicka
- Piotr Gliźniewicz
- Jakub Rojek z Wilda Software
- Sebastian Pustelnik
- Patron Anonimowy
- Patron Anonimowy
- Sklep StrefaMtg.pl
- Sklepy Graal.pl
Wciąż gorąco namawiamy do wspierania naszego projektu, np. za pośrednictwem Patronite.
O autorze:
Michał „Siergiej” Korona – Zaginiony bliźniak najlepszego polskiego gracza Dredge’a. Niestety, brat ukradł mu wszystkie umiejętności gry z puli genetycznej. Miłośnik zielonych tempo decków, a w szczególności Bant Spirits.