[Kącik sędziowski] #3 – „Czy mogę coś teraz zagrać?” – czyli system priorytetu

Witam wszystkich czytelników po dłuższej przerwie. Dziś Kącik Sędziowski będzie jeszcze lepszy, ciekawszy, wręcz zapierający dech w piersiach. 

Bez owijania w bawełnę przejdźmy do tematu. W dzisiejszym wydaniu zajmiemy się sprawą niesamowicie ważną – systemem priorytetu. Jego zrozumienie, pozwoli wam nie raz zaskoczyć przeciwnika i jeszcze lepiej wykorzystać potencjał niektórych kart.

 


Co to właściwie jest ten priorytet?

Magic jest grą wypełnioną po brzegi różnymi interakcjami. Aby rozgrywka nie była chaotyczna wprowadzono zasady określające to, kiedy można zagrywać spelle i aktywować ability. Tak powstał system priorytetu.

Jak to działa?

Bardzo prosto: Kiedy gracz ma priorytet, może zagrać spell bądź aktywować ability lub, jeśli to możliwe wykonać jedną z tzw. special actions*.

Kiedy gracz otrzymuje priorytet?

Aktywny gracz otrzymuje priorytet na początku większości stepów i phase’ów, po wykonaniu wszystkich turn-based actions oraz położeniu na stosie wszystkich ability które striggerowały na początku stepu lub phase’a, bądź w czasie między ostatnim, a tym priorytetem.

 

Dokładna rozpiska znajduje się w spoilerze:

Spoiler

Beginning phase

  • Untap step  – Żaden z graczy nie otrzymuje priorytetu. Wszystkie ability triggerujące w tym stepie „czekają” na kolejny.
  • Upkeep step – Na stos kładzione są wszystkie ability, które striggerowały  w untap stepie, oraz triggerujące na początku upkeep stepu. Aktywny gracz otrzymuje priorytet.
  • Draw step – Aktywny gracz ciągnie kartę, na stos kładzione są triggerujące na początku draw stepu, oraz wszystkie inne (np. wywołane dociągnięciem karty). Aktywny gracz otrzymuje priorytet.

Main phase (pre-combat) – Na stos kładzione są ability triggerujące na początku main-phase (pre-combat). Aktywny gracz otrzymuje priorytet.

Combat phase

  • Beginning of combat step  – Na stos kładzione są ability triggerujące w beginning of combat step. Aktywny gracz otrzymuje priorytet.
  • Declare attackers step  – Aktywny gracz ustala, które kreatury i kogo?/co? zaatakują. Na stos kładzione są ability triggerujące kiedy kreatura atakuje. Aktywny gracz otrzymuje priorytet.
  • Declare blockers step – Nieaktywny gracz ustala, które kreatury i jak będą blokować. Aktywny gracz wybiera kolejność w jakiej każda atakująca kreatura będzie zadawać obrażenia blokującym ją stworom. Jeżeli jakaś blokująca kreatura blokuje więcej niż jedną kreaturę to nieaktywny gracz także ustala kolejność  zadawania obrażeń. Na stos kładzione są ability trigerujące kiedy kreatura blokuje. Aktywny gracz otrzymuje priorytet.
  • Combat damage step – Aktywny gracz rozdziela obrażenia stworów. Obrażenia. Na stos kładzione są ability triggerujące przy zadawaniu obrażeń. Aktywny gracz otrzymuje priorytet.
  • End of combat step – Na stos kładzione są ability triggerujące w end of combat step. Aktywny gracz otrzymuje priorytet.

Main phase (post-combat) – Na stos kładzione są triggerujące na początku main-phase(post-combat). Aktywny gracz otrzymuje priorytet.

End phase

  • End of turn step – Na stos kładzione są ability triggerujące na początku end of turn step. Aktywny gracz otrzymuje priorytet.
  • Cleanup step – Aktywny gracz discarduje karty wykraczające poza maksymalną rękę. Jednocześnie zdejmowane są obrażenia i kończą się efekty trwające do końca tury. Zwykle żaden z graczy nie otrzymuje priorytetu, ale jeśli gra musi wykonać jakieś state-based actions lub ability ztriggerowały i czekają na położenie na stos, wtedy tak właśnie się dzieje, po czym aktywny gracz otrzymuje priorytet.

– Aktywny gracz otrzymuje priorytet po resolvie spell’a lub ability.

– Po zagraniu spella lub aktywacji ability bądź wykonania jednej z tzw. special actions* gracz otrzymuje priorytet ponownie.

– Jeżeli gracz ma priorytet, lecz nie chce wykonać żadnej akcji, pasuje – kolejny gracz w kolejności dostaje priorytet (w dwuosobowej grze – Jeżeli aktywny gracz pasuje, priorytet otrzymuje nieaktywny, jeżeli priorytet ma nieaktywny sytuacja jest analogiczna).

Jeżeli wszyscy gracze, jeden po drugim spasują – kończy się phase lub step.

*Do special actions należy np. odmorphowanie permanentu. Wszystkie specjalne akcje i zasady ich dotyczą podane są w Comprehensive Rules, „rule 115”.

 

Grając online, to komputer troszczy się o to, żebyśmy zawsze wiedzieli kiedy mamy priorytet. Aby w MTGO odpowiedzieć na własny spell lub ability zagrywamy go trzymając CTRL.

Na co warto zwrócić uwagę

  • Wspomniane wcześniej akcje specjalne to czynności, które może wykonać gracz jeśli ma priorytet, a nie używają one stosu. Korzystanie z nich podlega jednak innym restrykcjom.  Są to np: zagrywanie lądu, obracanie kreatury face up, zagranie karty przy pomocy suspensa i inne. Będzie o nich mowa w jednym z kolejnych artykułów.
  • Mana ability nie przechodzą przez stos. Można je aktywować: mając priorytet, zagrywając spell, aktywując ability, bądź kiedy zasady wymagają opłaty w manie (nawet w środku resolvu lub zagrywania).
  • W grze wieloosobowej, sprawy priorytetu mogą się trochę skomplikować, jednak stosując się do podstawowych zasad oraz pamiętając o kolejności graczy łatwo można rozwiązać każdą sytuację.
  • Kiedy gracz ma otrzymać priorytet sprawdzane są tzw. state-based actions. To one np. sprawiają, że kreatura wkładana jest do grobu, kiedy ilość obrażeń jest większa od jej wytrzymałości lub jej wytrzymałość jest mniejsza bądź równa 0. Dokładne wytłumaczenie i rozpisanie działania znajdziecie w 7 rozdziale Comprehensive Rules. Zajmę się nimi także w jednym z kolejnych artykułów.
  • Poddać można się w każdej chwili. Nie potrzebujemy do tego priorytetu Wink

 

To już koniec na dziś. Nie udało mi się znaleźć odpowiednich pytań do „Pytań i Odpowiedzi”, ale jeżeli coś was męczy lub czegoś nie zrozumieliście, śmiało pytajcie. Postaram się odpowiedzieć na każde pytanie.

 

Informacje o autorze możecie znaleźć w zakładce – redakcja.

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze