Lekcja 18 – Prerelease DTK

Dziś na rozluźnienie zajmiemy się jednym zestawem, który nasz czytelnik otrzymał do gry na Prerelease DTK, czyli podczas premiery Smoków Tarkiru.

Ta i wszystkie inne lekcje są dostępne w dziale „Szkoła Limited„, znajdującej się w górnym menu, tam gdzie zakładka „Materiały” (menu rozwija się po najechaniu kursorem). Zapraszamy każdego do dzielenia się wątpliwościami, podsyłania nam list, jak również komentowania lekcji.

 

Wojtek – Prerelease DTK

StarStarStar

„Chciałem podesłać kolejny zestaw. Głównie dlatego, że go źle złożyłem, aczkolwiek i tak zrobiłem bardzo dobry wynik Big Smile Oto Pool:

Komentarz do poola:

Tradycyjnie zacząłem od podzielenia kart na kolory, a następnie grywalne i niegrywalne/side/nie-chcę-ale-może-gdybym-musiał kartony. Zestaw Ojutai, ale już wiem, że bez połączenia czarnego i niebieskiego się nie obejdzie – Silumgar i jego mniejszy kolega to bomby, których nie mogę zlekceważyć. Pierwsze przejrzałem najkrótsze kolory czerwony i zielony, które bez większego żalu odrzuciłem. Za mało kreatur, za mało grywalnych kart by skłonić mnie do zaglądania tam bez wyraźnej potrzeby. Zostały biały – całkiem-całkiem, bez niczego wybitnego, za to jest Pacyfka, sporo morfów, nie sypnęło jednak 2-dropami i to mnie jakoś odstraszyło. Niebieski dość podobnie, choć pozbawiony ciekawych sztuczek czy removalu swojego sprzymierzeńca, za to 2 lootery i draw 4 za 6 many? To jest coś czemu nie umiem się oprzeć. Czarny wyglądał najsolidniej, parę sztuk opóźniaczy, removalu, no i w połączeniu z niebieskim dawał dwa znakomite smoki które powinny łatwo kończyć zabawę. Jednak złożone UB okazało się nie mieć dość grywalnych rzeczy – mógłbym dorzucić trochę agresywniejszych niebieskich sztuczek, ale nie pasowały mi do reszty decku. Brakowało kontr i solidniejszego removalu. Próba pójścia UWb również wypadła kiepsko – nie umiałem uciąć dość czarnego, a bez jego wczesnych dropów wypadało to mizernie. I tutaj popełniłem błąd – powinienem spojrzeć na WB z niebieskim tylko po smoki. Takie zestawienie przyszło mi dopiero do głowy po powrocie z turnieju. Zestaw miałby wtedy najlepszy mana curve, removal, i finishery. Zamiast tego uparłem się na granie niebieskim i splashowanie białego po 2 morphy i 2 sztuki removalu (w sidzie zostało Harsh Sustenance i Surge of Righteousness, które dość często wchodziły po pierwszej grze). Wyszło to tak:

pokaż / ukryj

UBw

Niestety nie miałem żadnego fixingu, więc postanowiłem sobie radzić ze screw starym sposobem: nie mieć color screw. I mimo keepowania zbyt wielu trudnych rąk bez swampów czy islandów, chyba tylko raz miałem z tym poważny problem. Chociaż początkowo narzekałem na kiepską manę, warunkowy removal i niezgrabny mana curve, deck spisywał się bardzo dobrze, przegrywając jedynie jedną małą grę w 4 rundach przed splitem w finale. Udawało się wymieniać morphy za wczesne dropy, blokować ziemię i kończyć smokami. Lootery były kapitalne, Silumgar nie zadał chyba jednego punktu obrażeń, po wejściu albo dostawał Pacyfką, albo przeciwnik poddawał się zanim nim atakowałem Smile Najgorszej wypadało Reduce in Stature, miliony counterek na biało-zielonych stworach, dash i exploit na czarnych skutecznie negowały efekt i karta najczęściej wypadała z decku po pierwszej grze.

Pozdrawiam,
Wojtek Nowak aka wujo444″

 


Nasze opinie:

Ober

Rzeczywiście ładnie wygląda spis jaki przedstawiłeś, skoro też dobrze działał, to nie trzeba za dużo kombinować. W ramach ćwiczenia zastanawiałem się nad innymi opcjami, ale do głowy przyszła mi tylko jedna alternatywa – talia biało-czarna. Miałbym ją jako opcją sideboardową na szybkie talie. Czarny kolor daje sporo tanich czarów, które pilnują ziemi, kiedy biali latacze przebijają się do zwycięstwa:

pokaż / ukryj

WB

Moja propozycja ma 41 kart z 17 landami. Dla fanów klasycznego 17/40 poleciłbym z tego uciąć 1 Student of Ojutai klub 1 Dragon’s Eye Sentry. Oczywiście kusi też dorzucenie 3 wysp i niebiesko-czarnych smoków, ale przedstawione WB ma korzystać głównie z tanich lataczy i prostej, niezacinającej się many. Aha, sam zauważyłeś, że Harsh Sustenance przydaje się dobrze w decku, nie mam pojęcia czemu od razu nie zmieściłeś go do maina : )

Harsh Sustenance frf

 

Sołtys

Twój spis mi się podoba, chociaż wybrałbym kilka innych pozycji do maina, a najchętniej zupełnie obciął biały splash, bo tak naprawdę nie oferuje nam nic poza sunstrikerem i pacyfką. Bardzo nie lubię splashować warunkowego removalu takiego jak Silkwrap, bo może się okazać, że kiedy już dobieramy interesującą nas białą manę nie ma już pod tą kartę dobrego celu na stole. Moja wersja tego buildu (a zapewne i tego czym bym grał otwierając ten zestaw) wyglądałaby następująco:

pokaż / ukryj

UBw

Widzę też rozwiązanie alternatywne w którym jako splash traktujemy kolor czarny. Niestety daje tutaj o sobie jeszcze dosadniej znać brak fixingu, ale myślę że mimo wszystko warto taki spis przywołać choćby w celach porównawczych:

pokaż / ukryj

UWb

 

Emil

Ależ mi się ten zestaw podoba! Głównie dlatego, że jest tu sporo opcji, a chociaż jedne są w oczywisty sposób gorsze, drugie lepsze, to jednak można kombinować. Nawet takie WG być może dałoby radę zrobić, choć jest to na pewno jedna ze słabszych rzeczy do zrobienia. No ale spróbujmy:

pokaż / ukryj

WG

To tak na szybko. Nie klei się to do końca, a i nawet po dopracowaniu byłoby słabsze od Twojego UBw, ale moim zdaniem ta opcja istnieje. Brak 2-dropów można nadrobić w late, a i jest w poolu trochę defensywnych kart, które tu akurat zignorowałem, ale świetnie nadałyby się do stopowania agresywnych talii, zarazem pozwalając na przeczekanie do mid i late. A wówczas to już lataki, monument i GW smok (ewentualnie także trzeci smok), powinny kończyć grę. Jest tu trochę sztuczek, jest trochę removalu (Hunt, Silk Wrap, Pacyfka), a do tego sporo spelli przez co Myth Realized też powinno fajno działać. Rzecz jednak w tym, że WG nie tyle jest krótkie czy niezbyt głębokie, ile jest zwyczajnie przeciętne. Te inne połączenia kolorów wydają się zresztą pewniejsze i bardziej skuteczne. WG zostawmy więc jako ciekawostkę i swego rodzaju ćwiczenie, ale to właśnie przez ten ćwiczebny potencjał pool tak do mnie trafia.

Talia, którą składałbym na pre, to pewnie jakiś wariant, na który wskazują Ober, Sołtys i Ty, czyli UB lub WB. Najprawdopodobniej widząc dwa smoki, złożyłbym WBu, gdzie jedyny splash byłby właśnie po te dwie bomby. Swoją drogą, miałem podobną sytuację na moim pre, jako że też wziąłem Ojutaia, a wylądowałem w Orzhovie (Palace Siege, Noxious Dragon, Hand of Silumgar, parę innych aggro kart były wystarczającymi argumentami ku temu). Dodatkowo, też myślałem nad opcją splashu właśnie niebieskiego po Silumgar’s Command, ale odpuściłem, aby nie psuć many i nie wrzucać kolejnej piątki do talii (oprócz Siege’a miałem tam też 2 Strongarm Monk i z dwoma czarnymi smokami za 6 było już ciasno w drogich slotach). Samo połączenie WB jednak całkiem mi się w DTK podoba. Łączy agresywne stwory ze świetnym, nawet jeśli warunkowym, removalem. Jeśli do tego dojdzie jakaś mocna erka (u mnie Ojutai Exemplars i Palace Siege), to power level takiej talii może być dla niektórych decków nie do przeskoczenia. Myślę, że na draftach może to być nawet lepsze połączenie kolorów niż na sildzie. Wracając do tematu, najbliżej chyba byłoby mi do tego, co spisał Ober, ale wyrzuciłbym Tasigur’s Cruelty i Dragon’s Eye Sentry i zamiast tego wsadził Silumgara i Necromastera. Nie jest to konieczne, ale na pre nie odmówiłbym sobie przyjemności zagrania tych kart, zwłaszcza że jak splashować, to właśnie tego rodzaju rzeczy.

Dodam jeszcze tylko, że na pierwszy rzut oka widziałem tu UW. Potem jednak zobaczyłem multikolory, a na samym końcu zszedłem do czarnego. Removal to jednak removal i niebieski zszedł na drugi plan. Sołtys fajną opcję UW sklecił, więc czuję się zwolniony z własnej próby złożenia czegoś podobnego. W przeciwnym razie, choćby w celach porównawczych właśnie, uzupełniłbym tekst o tego rodzaju spis. Jeszcze na koniec warto zauważyć, że pool ma sporo fajnych kart sideboardowych. Pozwala to na nieco elastyczności i lekkie modyfikacje planów na grę zależnie od MU czy kart przeciwnika.

 


MTGDTK_fat_pack_contentsZachęcamy do przesyłania kolejnych sealedów i draftów – ocenimy, wypunktujemy, wskażemy błędy oraz wytłumaczymy czemu i dlaczego. Jeśli chcecie podesłać swój materiał, to prosimy na mail: ober@psychatog.pl

– Ober, Sołtys i Emil.

Informacje o autorach znajdziecie w zakładce: redakcja.

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze