Nie wiesz co to jest baj, przycinka, prison albo męczy Cię nieznajomość skrótu CMC? Ten słownik może być właśnie dla Ciebie!
Stworzyliśmy zbiór slangowych określeń dla polskich magicowców i będziemy starali się go z czasem aktualizować. Słownik zasila materiały dla początkujących i wspiera swoimi zasobami dział „Jak zacząć?„, możecie go śmiało polecać nowym graczom.
Nie opisywaliśmy każdego hasła magicowego, zdolności, formatów gry itd, które można z powodzeniem znaleźć w książeczkach z zasadami gry. Staraliśmy się za to skupić na wyrażeniach potocznych, stosowanych w rozmowach czy artykułach. Unikamy też opisywania określeń poszczególnych kart lokalnych środowisk graczy. Pełniejszy, bardziej szczegółowy słownik socjolektu magicowego polecamy pobrać stąd. Autor pracy opisał też całą metodologię oraz genezę jej powstania.
Słownik powstał w 2013 roku i od tego czasu niektóre terminy mogły się zmienić lub oparte były o karty czy zdolności, które teraz nie są popularne, ale większość pojęć powinno być jednak zrozumiałych.
Słownik
#
1c, 2c, 3c… – jednokolorowa talia, dwukolorowa, trójkolorowa, itd.
1-Lander – otwierająca ręka z 1 landem, która ma potencjał.
A
Aggro (deck) – (po polsku: „napór”) – typ talii opartej na tanich kreaturach i czarach (spalenia, removal), której celem jest jak najszybsze zakończenie rozgrywki poprzez sprowadzenie przeciwnika do zerowej liczby żyć.
Aktywator – to karta lub karty, które aktywują zdolności konkretnych kart. Przykładem są dowódcy w Winota, Joiner of Forces i Yuriko, the Tiger’s Shadow z formatu Commander. Dla Winoty aktywatorami, są to stwory (z wyjatkiem typu: human, czyli nie-ludzie) mogące zaatakować, aby wywołać zdolności Winoty. Dla Yuriko, są to stwory, które niezablokowane podczas ataku pozwalają zadawać obrażenia przeciwnikowi/om i aktywować zdolność Yuriko, a także pozwalają użyć zdolności Ninjitsu Yuriko. Grając przeciwko takim kartom warto ograniczać działania i obecnośc na stole aktywatorów.
Alpha Strike – mniej lub bardziej desperacki atak wszystkimi dostępnymi kreaturami.
Alteracja – tworzenie przez graczy alternatywnych szat graficznych kart.
Archetyp – w formacie constructed jest to określenie znanej talii – np. Boros, Control, Discard. W limited oczywiście także istnieją archetypy, ale klarują się dopiero po jakimś czasie grania danego bloku draftowego czy sealedowego.
B
Bad Beat Story – Narzekanie jak w smutny sposób przegrało się grę, że przeciwnik słaby, nie należało mu się, topdeckował, był niefart, zabrakło jednej tury, jednego życia, jednej karty itp. Określenie „bad beat” pochodzi z pokera i oznacza pechową rozgrywkę, której przegranie było mało prawdopodobne.
Ban (gracza) – kara dla zawodnika polegająca na zakazie gry w turniejach sankcjonowanych przez DCI. Najczęściej otrzymywany za cięższe przewinienie związane z grą turniejową (oszustwo, groźby, agresywne zachowanie, pobicie, fałszerstwo itp.). Wizardzi publikują listy graczy zbanowanych i okres na jaki otrzymali ban.
Ban (karty) – jeśli karta ma zbyt mocne działanie w jakimś formacie constructed, jest wykorzystywana praktycznie w każdej talii, psuje format itp, to DCI może uznać, ją za nielegalną w tym formacie. Listy kart zbanowanych możne znaleźć na stronach Wizardów.
Banlista – lista kart zbanowanych (zabronionych) w danym formacie. Powstaje po to, żeby niwelować oczywiste przewagi pewnych konstrukcji i równoważyć format. Jeśli w formacie dominowałaby jedna, dwie czy trzy talie, a pozostały nie miałyby szans z nimi rywalizować, rozgrywka stawałaby się nudna, a format szybko traciłby graczy.
Bant – określenie talii w kolorach zielonym, białym oraz niebieskim, biorącą swoją nazwę od shardu Alary w tych samych kolorach.
Blink (albo Flicker) – zdolność lub czar pozwalający na wyrzucenie stwora poza grę i od razu wrócenie go na stół. Głównie po to, aby zadziałała jego zdolność „comes onto battlefield” lub uratowania go przed obrażeniami/zniszczeniem. „Resetuje” to niejako stwora.
Blue Farm (deck) – Blue Farm to konkurencyjna talia EDH (cEDH), której dowódcami są Tymna the Weaver i Kraum, Ludevic’s Opus. Talia skupia się na szybkim dobieraniu kart i wykorzystuje różne comba (patrz: „Combo”) do osiągnięcia zwycięstwa.
Bolt – (Patrz: „pocisk”).
Bomba – (albo „Gamebreaker”) – popularne, szczególnie wśród graczy limited, stwierdzenie określające potężną kartę, która sama z siebie jest w stanie dać nam zwycięstwo lub bardzo zwiększyć przewagę podczas rozgrywki np. Grave Titan, Bonfire of the Damned.
BOP (skrót od „Birds of Paradise”) – jeden z najlepszych stworów dających manę (patrz: „Mana Dork”).
Boros – określenie talii biało-czerwonej, najczęściej agresywnej – nazwa pochodzi od gildii Boros z dodatku Ravnica.
Bounce – ogół czarów lub permanentów wracających permanent(y) na rękę właściciela np. Unsummon.
Breach lane – strategia wykorzystująca kombinację kart „Underworld Breach”, „Brain Freeze” i „Lion’s Eye Diamond” do wygrania gry. Gracz może zagrać „Underworld Breach”, a następnie „Lion’s Eye Diamond” do wygenerowania many i „Brain Freeze” do zmuszenia siebie lub przeciwnika do wyczerpania biblioteki.
Build – budowa talii, określa wzajemne proporcje oraz liczebność kart w danym decku.
Bye (po polsku: baj) – automatyczna wygrana w rundzie, gdzie z uwagi na nieparzystą liczbę zawodników jeden z nich nie miał przyporządkowanego przeciwnika. 1-3 bye w pierwszych rundach mogą być również formą nobilitacji graczy na turniejach rangi Grand Prix, w tym wypadku wyznacznikiem takich przywilejów jest ilość planeswalker pointów zgromadzonych w określonych przedziałach czasu (sezonach). W sensie żartobliwym mówiąc „mam bye’a” sugerujemy, że w kolejnej rundzie trafiliśmy na słabego gracza albo deck, który ma z naszym bardzo zły matchup.
C
Cantrip – poza jakimś efektem, w kartę dodatkowo wbudowany jest draw np. Fleeting Distraction
Card advantage – przewaga w kartach na ręku uzyskana poprzez używanie kart/permanentów/zdolności do dobierania kolejnych kart, albo uzyskiwania przewagi przez zniszczenie dwóch lub więcej zagrożeń/czarów/permanentów przeciwnika za pomocą jednego własnego czaru/permanentu.
Casual – ogół rozgrywek nieturniejowych, mówiąc o sobie „jestem casualem” stwierdzamy, że gramy w MtG jedynie amatorsko, celem miłego spędzenia czasu w gronie znajomych. Rozpoczynanie gry turniejowej jest często określane „wyjściem z casuala.”
CC – (skrót od „casting cost”) – koszt zagrania czaru (patrz też: „CMC”).
Chump blocker – kreatura którą blokujemy tak, że atakujący stwór przeciwnika przeżyje, a nasz bloker ginie. Najczęściej stosowane aby ochronić Planeswalkera albo własne życie.
Color screw – (Patrz: „Screw”).
CMC – (skrót od „converted mana cost”) – koszt danego czaru wyrażony w łącznej ilości many potrzebnej do jego zagrania, dla przykładu cmc karty Psychatog wynosi 3, a cmc karty Wrath of God wynosi 4.
Combat Trick – ogół kart służących do zmiany charakterystyk liczbowych i/lub zdolności kreatur w trakcie walki.
Combo deck – (albo samo „Combo”) typ talii którego celem jest wygrana poprzez zastosowanie kombinacji kilku kart zapewniającej natychmiastową wygraną, bądź nas do wygranej bardzo przybliżającą np. UR Storm. „Rozkręcanie combo”, to rozpoczęcie cyklu zagrań danej talii, w których przeciwnik nie ma za bardzo interakcji, a zakończenie tego cyklu jest dopiero w momencie śmierci/poddania przeciwnika (np. jak dostaniemy milion żyć). „Rozkręcanie combo” często nazywa się też „układaniem pasjansa”, bo przeciwnik nie ma w tym za dużo do powiedzenia i tylko z nudą się przygląda.
Constructed – obok limited jeden z dwóch głównych typów rozgrywki w MtG, polegający na rozgrywaniu turniejów w oparciu o uprzednio przygotowane decki. Constructed dzieli się na kilka formatów takich jak Classic, Vintage, Legacy, Extended, Modern, Standard oraz Block Constructed. Casualową (niesankcjonowaną) odmianą constructed jest stosunkowo popularne w naszym kraju EDH (Commander) oraz Pauper.
Control – (po polsku „kontrola”, „talia kontrolna”) – typ talii dążący do uzyskania pełnej lub częściowej kontroli nad przeciwnikiem poprzez masowe usuwanie stworów, dodatkowe dobieranie kart, dodawane sobie żyć itp.
Counter (znacznik) – rodzaj znacznika kładzionego na permanent. Zazwyczaj określa ilość bonusów +1/+1 albo minusów -1/-1 na istocie. Wykorzystuje się do tego kostki, kamyki, szkiełka czy skrawki papieru, acz te ostatnie są zabronione w grze turniejowej, bo mogą łatwo zsunąć się z karty. Counter może oznaczać także czar kontrujący (patrz: „Kontra”).
Counterdraft – W drafcie jest to wzięcie karty, którą nie zagramy, a mogłaby się komuś przydać, a nawet przysporzyć nam problemu.
Crap – niegrywalna, słaba karta.
Cziter – (z ang: cheater) – gracz nieprzestrzegający zasad, oszust, przycinacz.
D
Deck – inaczej talia.
Deck check – sprawdzenie talii gracza przez sędziów podczas turnieju. Stosowane prewencyjnie albo w przypadku podejrzenia oszustwa (dokładanie kart, dokładanie kart spoza talii itd.).
Direct damage – bezpośrednie obrażenia lub popularne „spalenia”; charakterystyczne dla czerwonego koloru. Modne jest również określenie „ogień” albo „lasery”.
Deck engine – trzon decku, karta bądź karty wokół których dany deck opiera swoją taktykę.
Deck filler – zapychacz, karta którą wsadzamy do talii w limited bardziej z konieczności niż z rzeczywistej chęci.
Discard – ogół kart zmuszających przeciwnika do wyrzucania kart z ręki np. Mind Rot.
Discard outlet – ogół kart, których zdiscardowanie daje jakąś późniejszą wartość, np. pozwalających na umieszczanie kart z naszej ręki na naszym graveyardzie w celu późniejszej reanimacji albo flashbackowania. Przykładem decków wymagających tego rodzaju kart są wszelkie reanimatory oraz dredge.
Drawback – czyli wada. Wiele kart w Magicu dla wyważenia ma pewne wady np. Carnophage jest czarnym stworem 2/2 za B, który dla wyważenia ma wadę powodującą, że jeśli chcemy go używać, musimy co turę tracić jedno życie. Drop – zagranie czegoś na stół, zazwyczaj tyczy się stworów, np. „w tym decku drugoturowymi dropami są Dark Confidant i Wild Mongrel”
Dyskwalifikacja – (w skrócie: „DQ”) – Kara dla gracza podczas sankcjonowanego turnieju, zazwyczaj otrzymywana za poważne oszustwo. Polega na usunięciu gracza z turnieju bez nagrody i bez zwrotu wpisowego. Dodatkowo jej następstwem może być ban (patrz: „Ban” dla gracza).
Draw – czynność dobierania karty z decku bądź określenie kart pozwalających dobierać karty np. Divination.
E
Early Game – wczesne tury rozgrywki, analogicznie Midgame to środkowe fazy rozgrywki zaś Lategame to fazy końcowe.
Edge – mieć edge’a to w potocznym znaczeniu tego terminu mieć przewagę nad kimś (przeciwnikiem) lub czymś (np. konkretnym rodzajem talii).
EDH i cEDH – (skrót od: Elder Dragon Highlander) jest formatem gry w Magic: The Gathering, w którym gracze używają talii składających się z 100 unikalnych kart (bez duplikatów poza podstawowymi lądami – poza drobnymi wyjątkami) i jednej karty dowódcy. cEDH to skrót od „competitive Elder Dragon Highlander” i jest to bardziej konkurencyjna wersja formatu EDH, w której gracze starają się zoptymalizować swoje talie do maksimum.
Enabler – karta lub mechanika gry, która ułatwia lub umożliwia skuteczne działanie określonej strategii lub kombinacji. Enablerzy są często niezbędnymi składnikami talii combo (patrz: „Combo”), ponieważ pozwalają elementom combo na interakcję w sposób, który generuje potężny efekt lub stan gry.
Engine – „siła napędowa decku”, dane karty lub synergia między nimi powodująca, że deck działa np. Dredge Engine w Ichoridzie, składający się z kart pozwalających discardować inne karty, kart do dredge’owania i wielu kart działających z grobu (Ichoridy, Bridge form Below, karty z flashbackiem), Loam Engine składający się z „cycling landów” (np. Tranquil Thicket i Lonely Sandbar) i Life from the Loam.
EOT – (skrót od „End of turn”), koniec tury.
Esper – określenie talii w kolorach białym, niebieskim i czarnym, biorącą swoją nazwę od shardu Alary w tych samych barwach.
ETB – (skrót od „Enters the battlefield”) – wejście na pole bitwy, czy też „wejście na stół”. Zazwyczaj dotyczy zdolności stworów, których wejście na pole bitwy ma jakiś dodatkowy efekt.
EV – (skrót od „expected value”), w rachunku prawdopodobieństwa jest to wartość określająca spodziewany wynik doświadczenia losowego. Odzwierciedla wartość, którą spodziewamy się zyskać po danym zagraniu/inwestycji/decyzji finansowej itp. Określenie często stosowane w takich grach jak poker, stosowane jednak także w Magicu, gdzie oznacza opłacalność danego zagrania, wzięcia konkretnego picku w drafcie, otwierania boostera dla trafienia drogiej karty, czy w ogóle zagrania w turnieju, bo może nie opłacać się stosunek wpisowego do szansy wygrania nagrody i jej wielkości.
Evasion – cecha kreatury utrudniająca jej blokowanie np. Flying, Shadow czy Intimidate.
Event – inaczej turniej, rzadziej inne okołomagicowe wydarzenie.
F
Fast mana – odnosi się do kart, które generują więcej many niż same kosztują do zagrania. Przykłady to karty takie jak „Black Lotus” lub „Sol Ring”. Są one potężne, ponieważ pozwalają graczom na zagranie większej ilości kart wcześniej, niż normalnie by to było możliwe.
Finisher – kreatura, zwykle bardzo potężna i kosztująca sporo mana, której głównym zadaniem jest dostarczenie nam „siły ognia” zapewniającej wygraną nad przeciwnikiem np. Inferno Titan
Fish (deck) – określenie decków bazujących na kolorze niebieskim, których taktyka polega na przemyceniu na stół kilku tanich kreatur, a następnie sabotowaniu poczynań oponenta za pomocą kontr oraz bounce’a. Nazwa wzięła się od merfolków, czyli rybek.
Fizzle – slangowe pojęcie oznaczające „skontrowanie ze względu na zasady gry”. Sytuacja ma miejsce, gdy np. wszystkie cele danego zaklęcia znikną przed jego rozpatrzeniem. Flicker – (patrz: „Blink”) Flood – (patrz też: „Screw”) – dobranie zbyt dużej ilości lądów w czasie rozgrywki, zazwyczaj nie pozwalające nawiązać równej walki z przeciwnikiem. Znane także jako Mana Flood.
Format – każdy turniej rozgrywany w MtG ma swój format, określający dopuszczalną pulę kart i rodzaj rozgrywki. Dwa podstawowe formaty to limited, gdzie składamy decki z losowej puli kart oraz constructed, gdzie przynosimy gotowe talie.
G
Game loss – (patrz też: „Match loss”) – przegrana pojedynczej gry, kara nakładana przez sędziego za postępowanie niezgodne z zasadami rozgrywki.
Gamebreaker – (patrz: „Bomba”) – potężna karta potrafiąca samodzielnie odwrócić losy pojedynku, termin szczególnie popularny w formacie limited.
Gameplan – strategia, jaką przyjęliśmy na dany mecz, bądź pojedynczą grę.
GG – (skrót od ang „Good Game”), znaczy „dobra gra”, jest to zwrot grzecznościowy stosowany po zakończeniu rozgrywki.
Gl, hf – (lub gl & hf, w skrócie „Good luck, have fun”) – życzenie przeciwnikowi dobrej zabawy i powodzenia.
Główny dystrybutor Magica na Polskę – obecnie jest nim firma CD Projekt, która odziedziczyła schedę po firmie ISA. Rolą dystrybutora była do 2013 roku koordynacja wszelkich większych działań magicowych w kraju, promocja gry, kontakty z Wizardami, DCI itd. Od początku 2013 większość obowiązków przejął niemiecki dział WOTC, potem sytuacja się lekko rozmyła, obowiązki dostał angielski dział WOTC. Obecnie każdy sklep może sobie sam wybrać dystrybutora, nawet sklep internetowy z zagranicy.
Going infinite – (patrz też: „Combo”) Jest to szereg zagrań jednego gracza, jedno po drugim, w tej samej fazie, które doprowadza do możliwości otrzymania nieskończonej ilości życia, many, stworów, kart, czy zadania obrażeń. W praktyce zasady Magica nakazują w takim momencie nazwanie konkretnej liczby, np. 1000 obrażeń, milion żyć, itp. Często używa się tez określenia „infinite loop”, czyli nieskończona pętla.
Goldfish – goldfishowanie, to granie z samym sobą, stosowane aby określić czy talia w ogóle działa i aby zobaczyć jej przeciętne rozdania.
Grałem z typem – jedno z najbardziej standardowych powitań gracza, który kończy rundę i idzie na papierosa. Bardziej obrazowo wygląda to tak – zawodnik jak tylko zakończy grę, wychodzi przed site i tam widząc znajomych, podniecony tym co przeżył, wypowiada: „słuchajcie, GRAŁEM Z TYPEM…”. Jeśli ktoś tego nigdy nie słyszał, znaczy, że nie grał w Magica.
Grand Prix – seria otwartych dwudniowy turniejów organizowanych przez Wizards of the Coast w różnych miastach świata, z dużą pulą nagród. Istnieje możliwość rozpoczęcia GP z bye’ami poprzez wygranie turnieju rangi GPT lub posiadanie odpowiedniej liczby Planeswalker Points. Grand Prix są dużymi turniejami kwalifikacyjnymi do Pro Tourów.
Grixis – określenie talii w kolorach niebieskim, czarnym i czerwonym, nazwana od shardu Alary w tych samych kolorach.
H
Hardcast – Jest to normalne zagranie czaru płacąc jego koszt many. Zazwyczaj nie ma w tym nic dziwnego, ale są czary w Magicu, które ciężko tak zagrać i często wykorzystuje się jakiś sposób generowania many, wprowadzenia czaru z biblioteki/ręki na stół albo tańszej reanimacji czaru z grobu (np. za pomocą „Reanimate”, „Obzedat’s Aid” czy „Goryo’s Vengeance”). Stworem, którego bardzo często się reanimuje lub wprowadza alternatywnie na stół jest np. Emrakul, the Aeons Torn.
Hate – (a także: „Hejtować się”) karty sideboardowe mające jakiś poważny efekt np. grave hate w postaci Leyline of the Void albo artifact hate w postaci Kataki, War’s Wage. Hejtować się, czyli wkładać kartę(y) na konkretne zagrożenie czy typ talii.
Hybryda/Talia Hybrydowa – deck łączący w sobie dwie różne strategie np. agoro/control (napór z elementami kontroli, który za pomocą kart kontrolnych próbuję zyskać czas na zabicie przeciwnika), agoro/combo (napór mający możliwość zabicia za pomocą comba), combo/control (deck, który po stabilizacji standardowymi narzędziami kontroli ma wygrywa za pomocą Comba).
HP – (skrót od „health points”) punkty życia albo potocznie życie.
I
ID – (skrót od: „intentional draw”) – remis ustalany przez graczy przed rozpoczęciem danego meczu, zazwyczaj stosowany celem zapewnienia sobie udziału w top 8
Infinite loop – (patrz: „Going infinite”).
Interakcja – w Magic: The Gathering odnosi się do sytuacji, w których karty graczy wpływają na siebie nawzajem. Może to obejmować czynności takie jak zniszczenie karty przeciwnika, anulowanie czaru przeciwnika, czy zmuszenie przeciwnika do odrzucenia karty.
IRL – (skrót od: „in real life”) – określenie dotyczy gry na żywo, w odróżnieniu od gry wirtualnej.
J
Jedi Mind Trick – z filmu „Star Wars: A New Hope”. Tak jak Obi-Wan, sprytny (lub w opinii niektórych grający nie fair) gracz magicowy, stara się wykorzystać mowe ciała, trashtalking, amatorska psychologię, perswazję do subtelnego przekonania przeciwnika aby ten zrobił błąd w grze albo wykonał niedozwolone zagranie mogące skutkować wygraniem rozgrywki przez game loss.
Jund – określenie talii w kolorach czarnym, czerwonym i zielonym – nazwa pochodzi od shardu Alary w tych kolorach.
K
Kontra – Czary/efekty charakterystyczne dla niebieskiego koloru. Mają możliwość unieszkodliwiania czarów/zdolność, czyli właśnie ich „kontrowania”. Efekt skontrowanego czaru/efektu nie zachodzi.
L
Land drop – zagranie lądu, określenie najczęściej używane jest w momencie, gdy przeciwnikowi nie uda się w jakieś turze zagrać lądu – tak zwane skipnięcie land dropa.
Latacz – stwór ze zdolnością flying.
Leszczenie – naczelna choroba polskiego MtG polegająca na wykorzystywaniu niewiedzy początkujących co do cen kart i zbijania na niej korzyści finansowych.
Limited – obok constructed jeden z dwóch głównych typów rozgrywki w MtG, polegający na wykorzystaniu do gry decków z dostarczonej przez organizatora turnieju, losowej oraz limitowanej puli kart. Dwa podstawowe formaty wchodzące w skład limited to draft i sealed deck.
Lock – (i spolszczenie „lokować, zalokować kogoś”. Patrz też „Prison”) – Sytuacja kiedy gracz ma pełną kontrolę nad przeciwnikiem, niezależnie od tego, co dobierze (jeśli w ogóle może dobierać karty, bo odpowiedni „lock”, może nawet w tym przeszkodzić).
Ł
Łamacz formatu – (czy „łamanie formatu”) – talia, która pojawia się na turnieju jako niespodzianka i potrafi sobie świetnie radzić z każdą talią w danym metagame. Wiele testujących drużyn (teamów) pracuje nad takimi taliami, zwłaszcza na turnieje wysokiej rangi, jak Pro Tour.
Łódzkie pairingi – określenie dotyczące sceny turniejowej w Magicu – to zjawisko, kiedy dwóch kolegów przyjeżdża z innego miasta na duży turniej i w pierwszych rundach są sparowani ze sobą. Przyjęło się od turniejów w łódzkim Gamelordzie, gdzie niegdyś jeździło wielu Warszawiaków grać i dziwnym trafem zawsze trafiali na siebie ;]
M
Mainboard – talia główna, (patrz: „Sideboard”).
Magic online – (patrz też: „MTGO”) oficjalny program do gry w magica przez Internet, w skrócie „MTGO” albo „MODO” według starej notyfikacji.
Manabase – układ landów i kart produkujących manę w danej talii, od właściwie złożonego manabase zależy czy będziemy w stanie efektywnie zagrywać karty znajdujące się w decku.
Mana burn – archaiczne określenie na zasadę, która została już wycofana z Magica. Z angielskiego oznacza spalenie many; jeśli zatapowaliśmy land, uzyskaliśmy manę do poola i nie wykorzystaliśmy jej do końca fazy, to za każdą niewykorzystaną manę otrzymywaliśmy 1 punkt obrażeń.
Mana curve – to graf przedstawiający liczby kart z każdego casting costu (patrz: „CC”). O talii można powiedzieć, że ma mały mana curve jeśli jest pełna tanich czarów, zaś wysoki mana curve oznacza talię pełną drogich kart.
Mana dork – mały stwór, którego głównym zadaniem jest dawanie many, np. Elvish Mystic
Mana fixer – karta, dzięki której można uzyskać/zmieniać kolory many, np. artefakt dający za jedną manę dwie różne, czy czar wyciągający z talii potrzebny land.
Mana Flood – (patrz: „Flood”).
Mana Screw – (patrz „Screw”).
Manodajka – karta produkująca manę, ale nie będąca landem np. Llanowar Elves, tego typu karty bardzo często określa się również mianem mana akceleratorów.
Martwa karta – karta nie mająca wpływu na grę. Zazwyczaj w krytycznej dla rozgrywki sytuacji czy rundzie pragniemy dostać dobrą kartę, która rozwiązuje problem albo od razu wygrywa, jednak często przychodzi nam „martwa karta”, która nic nie robi, a to pogrąża nas całkowicie. Takie dobranie można też nazwać „martwym drawem”.
Mass removal – (patrz też: „Sweeper”) czary mające możliwość zniszczenia kilku permanentów naraz np. popularny Wrath of God.
Match loss – (patrz też: „Game loss”) – kara w postaci przegranego meczu, nakładana przez sędziego za wykroczenia większego kalibru.
Matchup – określenie pojedynku dwóch konkretnych talii. „Trudny matchup” dla danej talii oznacza, że cieżko radzi sobie z talią przeciwnika.
Metagame turnieju – w skrócie „meta” albo „metagame” – ogół talii grany w twojej okolicy, kraju czy na świecie w danym formacie. Jak ktoś powie, że w T2 meta jest kontrolne, znaczy to, że więcej osób gra taliami kontrolnymi aniżeli taliami innego rodzaju. Jak ktoś powie, że w meta jest dużo Affinity, znaczy to, że dużo osób gra tą talią. Pod „meta” składa się sideboard.
Midrange (deck) – talia będąca ogniwem pośrednim pomiędzy naporami, a kontrolą np. Angelfire.
Milling – (lub „millowanie”) to przewijanie biblioteki przeciwnika, aby w ten sposób pozbawić go możliwości dobierania kart i w efekcie wygrać grę. Nazwa pochodzi od karty Millstone.
Mirror (albo mirror match) – pojedynek dwóch talii o identycznej bądź bardzo zbliżonej konstrukcji.
Money draft – najczęściej gra się w 6 osób, na zmianę siedzą gracze z drużyny A i drużyny B. Po rozdraftowaniu grane są mecze tylko z graczami z przeciwnej drużyny. Wygrywa drużyna, która ma najwięcej zwycięstw (na 9 możliwych meczy 5 zwycięstw kończy drafta). Najczęściej przegrana drużyna oddaje wszystkie wydraftowane karty i dorzuca jakieś pieniądze, stąd określenie money draft. Jest to także określenie drafta z wysokim wpisowym, z całą kasą do wygrania dla zwycięzcy
Mulligan – wymiana niesatysfakcjonującej ręki startowej na inną, przy czym każda kolejna wymiana oznacza zmniejszenie pierwotnej ilości kart na ręce o 1.
Mono (deck) – określenie talii, która jest jednokolorowa (monokolorowa) np. Mono Red to talia posługująca się tylko kartami w kolorze czerwonym.
MTGO (patrz „Magic online”).
N
Nationalsy – inaczej Mistrzostwa Kraju. Zwane także „empekami” lub „natsami”. Od 2012 roku nie są już rozgrywane, a zastąpiły je World Magic Cup Qualifiery lub inne formy kwalifikacji do obecnie panujących mistrzostw.
Naya – określenie talii w kolorach czerwonym, zielonym i białym – nazwana od shardu Alary w tych samych kolorach.
Netdeck – (czy też „netdeckowanie”) – kopiowanie talii z Internetu, najczęściej jakiegoś wygrywającego spisu z dużego turnieju Magicowego. „Netdeckowanie” jest pójściem na łatwiznę, oznaką lenistwa, braku kreatywności, również braku czasu na testowanie i poprawianie talii. Niestety jest też normą wśród graczy turniejowych.
Nie karmić ryby – to potoczne określenie (a nawet zawołanie podczas gry!), unikania rzucania czarów nie będących stworami, kiedy przeciwnik ma na stole „Mystic Remora”. (patrz: „ryba”) Celem jest ograniczenie budowania przewagi właściciela tej karty.
Noob – nowy gracz, amator. Często także określenie słabego zawodnika.
O
Odpowiedź – czar/zdolność, która jest rozwiązaniem problematycznej sytuacji na stole, najczęściej dobry czar usuwający stwora przeciwnika, który stanowi dla nas poważne zagrożenie. Opp – (z ang: opponent) – przeciwnik Outy – karty które dobrane w czasie partii są nas w stanie uratować od przegranej, termin zaczerpnięty ze slangu pokerzystów
P
P9 – (a także „Power nine” lub „Power9”) – dziewięć najmocniejszych kart, jakie powstały w Magicu. Do mocarnej dziewiątki należą: Black Lotus, Mox Jet, Mox Sapphire, Mox Ruby, Mox Emerald, Mox Pearl, Ancestral Recall, Timetwister i Time Walk.
Pies – slangowe określenie magicowego sędziego. Odpowiada podwórkowemu porównywaniu policji do tych kochanych czworonogów. Ma jednocześnie negatywne i pozytywne nacechowanie, bo wiadomo, że z jednej strony pieski są największymi przyjaciółmi człowieka, a z drugiej strony w Azji określenie „Ty Psie” jest jednym z najbardziej obraźliwych.
Pinger – stwór mogący zadawać obrażenia bezpośrednio innym kreaturom i/lub graczom tapując się. Takim pingerem jest np. Prodigal Sorcerer.
Playset – po prostu 4 sztuki tej samej karty, tyle ile może być maksymalnie czarów w talii constructed.
Plecy – inaczej wytrzymałość stwora, jego toughness.
Pocisk – Historycznie odnosiło się do czaru Lightning Bolt, ale z czasem przyjęło się jako określenie podobnych czerwonych czarów zadających obrażenia.
Podłożenie się – poddanie gry. Najczęściej w momencie kiedy nie możemy już nic wygrać a przeciwnik ma szansę na wejście do top 8, albo odwrotnie – kiedy przegrana w niczym nam nie przeszkadza a przeciwnik może uzyskać lepsze miejsce.
Ponza – potoczne określenie karty i/lub decku, których celem jest niszczenie manabase przeciwnika np. Molten Rain.
Prison (deck) – typ talii której taktyka opiera się nie tyle na przepychaniu swoich zagrożeń, co nękaniu przeciwnika poprzez stopniowe ograniczanie jego zasobów (psucie many, uniemożliwienie dobierania kart).
Pro, Pros – profesjonalny gracz, określenie często używane w sposób żartobliwy w stosunku do czołowych graczy danego regionu czy lokalnej społeczności magicowej.
Proxy – imitacja karty – np. odwrócony common z napisaną markerem nazwą karty. Stosuje się je najczęściej, gdy chce się przetestować jakieś rozwiązania w talii, a nie posiada się ich fizycznie.
Protektory – ochronne koszulki na karty.
Pro Tour – cykl turniejów z wysoką pulą nagród. Na Pro Tour trzeba się zakwalifikować poprzez turnieje kwalifikacyjne (PTQ) lub punkty Pro Points.
Przycinka – slangowe określenie oszustwa (również cheating, wałek).
P/T – skrót od: power/toughtness, czyli liczbowych charakterystyk stwora.
PT Junk – Kiedyś było to określenie talii przygotowanej na konkretny turniej, wzięło się od protourowego decku, bardzo szybkiego czerwono-białego aggro naszpikowanego kartami sideboardowymi.
Pump (lub slangowo: „pompka”, „dopak”) – wzmocnienie istoty. Często jako „pompkę” określa się czar dający jakies bonusy, np. +2/+2 albo +3/+3.
R
Rampa – talia, która buduje sobie spory zasób many, np. za pomocą Kodama’s Reach, aby potem zagrywać z tego drogie czary. Talie tego typu potrafią w okolicach 3-4 tury zagrywać grube stwory za 6-7 many, przez co na początku tylko się bronią i zbierają zasoby, a potem zalewają stół trudnymi do pokonania gigantami, lub wykorzystują manę do jakiś dużych efektów.
Reanimator (deck) – ogół talii których taktyka polega na umieszczaniu potężnych kreatur w graveyardzie celem ich reanimacji np. za pomocą karty Unburial Rites.
Removal – czar służący do niszczenia permanentów wroga; słowo zwykle stosowane w odniesieniu do czarów niszczących kreatury.
Resolvować (lub zresolvować) – spolszczone określenie (od resolve) zadziałania czaru. Jak czar jest rozpatrzony, to jest zresolwowany.
Restrikt (z ang: restricted) – karta restryktowana, czyli taka, która jest dozwolona w grze turniejowej tylko w 1 sztuce w talii.
Rogue – talia nie będąca znanym archetypem turniejowym. Rozkręcanie combo – (patrz: „Combo”).
ROL (skrót od „Rule of Law”) – biały enchantment ograniczający graczy do rzucania tylko jednego czaru na turę. Ponieważ powstało sporo czarów z podobnym efektem, ze względów historycznych, mówi się o nich, że mają efekt ROL / Rule of Law.
Ryba (Mystic Remora) – „Ryba” to potoczne określenie karty „Mystic Remora”, pozwalającej graczowi dobierać karty, kiedy przeciwnik/cy rzuca/ją noncreature spells (czary nie będące stworami). Związane jest z tym powiedzenie o niekarmieniu ryby (patrz: „Nie karmić ryby”).
S
Sans-color – w kontekście Magic: The Gathering, „sans-color” oznacza „bez koloru”. Jest to termin używany do opisu kart lub talii, które nie używają określonego koloru many.
o;n&o;:&o;k&o;" data-reactid=".1.1:3:1:$replies729532530444020_729534183777188:0.1:2:$comment729532530444020_729534617110478:0.0.$right.0.$left.0.0.0:$comment-body">Scoop – samodzielna decyzja przegrywającego o zakończeniu rozgrywki. o;n&o;:&o;k&o;" data-reactid=".1.1:3:1:$replies729532530444020_729534183777188:0.1:2:$comment729532530444020_729534617110478:0.0.$right.0.$left.0.0.0:$comment-body">Jak ktoś robi „Scoop”, to znaczy, że się poskładał nim przeciwnikzauważył, że wygrał grę. So;n&o;:&o;k&o;" data-reactid=".1.1:3:1:$replies729532530444020_729534183777188:0.1:2:$comment729532530444020_729571427106797:0.0.$right.0.$left.0.0.0:$comment-body">coopa można też zrobić jak widzisz bardzo marnie swoje szanse na zwycięstwo i składasz się szybciej, żeby mieć więcej czasu w trzeciej grze.
Sideboard – (w skrócie: „sb”) – zbiór kart dodatkowych, zwanych po polsku talią dodatkową lub talią pomocniczą. Wykorzystywana jest w grze turniejowej po pierwszej rozegranej partii danego meczu. „Przesajdboardować się” znaczy wymienić kilka kart z talii głównej (mainboardu) z dokładnie taką samą liczbą kart z talii dodatkowej (w przypadku formatu constructed) albo takiej wymianie aby po sideboardowaniu było minimalnie 40 kart w talii głównej (w przypadku limited można mieć po sideboardowaniu inną liczbę kart, ale nie mniej niż 40). Sideboard w przypadku constructed wynosi dokładnie 0 albo 15 kart, w przypadku limited są to wszystkie karty, które dostaliśmy na turnieju ale nie wykorzystaliśmy do budowania talii głównej.
Site – anglojęzyczne określenie miejsca rozgrywania danej imprezy magicowej; „być na sajcie” to znajdować się w miejscu, gdzie rozgrywany jest dany turniej.
Screw – (patrz też: „flood”) – dobranie zbyt małej ilości lądów/mana sourceów podczas rozgrywki. Szczególnym przypadkiem screw jest color screw, czyli dobranie lądów w nieodpowiednich kolorach.
Slow play – termin przeniesiony na grunt Mtg z pokera, określa zachowawczą grę bardzo mocną kombinacją kart. Celem slow playowania jest stworzenie na przeciwniku wrażenia, że mamy znacznie gorsze karty niż jest to w istocie. „Slow play” jest także wtedy, kiedy zastanawiamy się dłużej niż tego sytuacja wymaga – co jest uważane za niewłaściwe i zagrożone warningiem na większych turniejach.
Snap keep – Jest to zachowanie startowej ręki praktycznie od razu, widząc, że jest niezła, ma odpowiednią liczbę landów itp. Widząc „Snap keep” przeciwnika, możemy się domyślać, że gra będzie trudna, a jego ręka jest pełna zagrożeń.
Snap pick – Natychmiastowe wzięcie karty podczas booster drafta, zazwyczaj oznacza bardzo prostą decyzję draftową, np. otwarcie bardzo dobrego czaru, gamebreakera.
Spellslinger – strategia talii polegająca na rzucaniu jak największej ilości czarów. Często korzysta z kart, które dają korzyści za rzucanie czarów, takie jak „Young Pyromancer” lub „Guttersnipe”.
Splash – dołożenie dodatkowego koloru w małych ilościach (1-4 karty) do talii.
Split (rzadziej także „chop”) – podział nagród.
Stabilizacja (gry) – Przejęcie kontroli nad stołem, wyjście z trudnej sytuacji. Mówi się, że talie kontrolne we wczesnej fazie gry stabilizują sytuację, aż do uzyskania kontroli nad stołem.
Stalling – („stalowanie”) – sztuczne przedłużanie czasu gry, gra na czas, głównie w celu utrzymania korzystnego dla siebie wyniku na turnieju. Takie zachowanie jest nielegalne na turniejach i sędzia może za nie nawet zdyskwalifikować gracza.
Star City Games Open (w skrócie: SCG Open) – seria otwartych turniejów organizowanych przez serwis internetowy Star City Games w różnych miastach (ale praktycznie tylko na terenie USA). Swoją rangą znajdują się niżej niż Grand Prix oraz Pro Toury.
Stax – to strategia, która polega na ograniczaniu możliwości przeciwnika do gry poprzez różne efekty, takie jak zasady dotyczące poświęcania permanentów, ograniczanie ilości lądów, które mogą być zagrywane, lub zwiększanie kosztów czarów. Nazwa pochodzi od karty „Smokestack” z setu Urza’s Saga, która jest ikonicznym przykładem takiej strategii.
Stompy (deck) – talia oparta na małych, tanich zielonych stworach, z masą dopakowań (wzmocnień).
Suicide (deck) – talia, która ma bardzo dużo efektów odbierających jej kontrolerowi życia, jednak mająca niezłą szybkość. Domeną kart z takim działaniem jest czarny kolor.
Sweeper – czar lub zdolność mogąca usunąć dużo stworów za jednym razem, np. Supreme Verdict lub Planar Cleansing.
Swiss – faza turnieju magicowego w trakcie której wyłaniana jest najlepsza ósemka graczy w danym turnieju (tzw. top 8) , ilość rund swissa jest zależna od ilości uczestników. Nazwa ta pochodzi od systemu parowania graczy znanego jako system szwajcarski.
Synergia – współdziałanie ze sobą dwóch lub więcej kart, pozwalające uzyskać wyższą efektywność każdej z nich.
T
Tempo (deck) – talia opierająca swoją taktykę na zyskiwaniu tempa rozgrywki poprzez możliwie efektywne wykorzystanie zasobów, zyskiwanie dodatkowych tur, stosowanie mana akceleratorów etc.
Tech – zmiana standardowego dla danego typu talii układu kart celem zaskoczenia oponentów i/lub poprawienia matchupów z konkretnymi taliami.
Testing – przygotowywanie się do turnieju poprzez testowanie dostępnych w danym środowisku archetypów.
Thoracle – (skrót od „Thassa’s Oracle”) – stwór pozwalający graczowi wygrać grę, jeśli liczba kart w jego bibliotece jest mniejsza lub równa jego zdolności scry. Ponieważ powstało sporo czarów z podobnym efektem, ze względów historycznych, mówi się o nich, że mają efekt Oracle’a.
Tilt – bycie mocno zaangażowanym emocjonalnie w grę, co ma negatywny wpływ na efektywność. Jest to określenie stanu mentalnego gracza, w którym nie podejmuje rozsądnych decyzji, jego zagrania są uzależnione od emocji. Określenie „tilt” pochodzi z flipperów, gdzie tilt oznaczał uderzanie w automat, aby piłeczka nie spadła. Do Magica został przeniesiony z pokera, gdzie dobrze jest trafiać na „stiltowanych” graczy, bo są niecierpliwi, podejmują złe decyzje.
Token – pionek albo inna wizualizacja permanentu wytworzonego w czasie gry. Slangowo określa się tak również słabych graczy.
Toolbox (pudło z narzędziami) – określenie dotyczy zestawu kart w talii, które mogą być użyte w odpowiedzi na różne sytuacje. Talie mające odpowiedni toolbox posiadają najcześciej różnego typu karty wyszukujące (tutory – patrz: „Tutor”), które pozwalają na przeszukiwanie biblioteki w celu znalezienia odpowiednich narzędzi (kart) do radzenia sobie z obecną sytuacją na planszy.
Topdeck – szczęśliwe dobranie karty z góry biblioteki ratujące rozgrywkę albo nawet ją wygrywające. Dotyczy momentu w grze kiedy gracz topdeckujący ma na stole bardzo słabą sytuację.
Top decking mode – jest to szczęśliwe dobieranie kart, jedna po drugiej, tura co turę. Pozwala graczowi wyjść z bardzo trudnej sytuacji, w której tylko konkretna sekwencja kart pomoże wygrać i właśnie takie karty dochodzą z góry biblioteki.
Tribaldeck (lub po prostu tribal) – talia oparta na konkretnym typie stworów.
Turbo – „turbo” jest strategią, która polega na jak najszybszym osiągnięciu określonego celu, często kosztem stabilności lub długoterminowej przewagi. Na przykład, talia „Turbo Fog” stara się jak najszybciej zagrać karty typu „Fog”, które zapobiegają obrażeniom od stworzeń, aby wygrać grę poprzez wyczerpanie biblioteki przeciwnika. Mimo dynamicznej nazwy, określenie stosowało się np. do talii 'Turbo Stasis’ typu stax (patrz: „Stax”), która polegała na całkowitym zatrzymaniu zagrań przeciwnika i dramatycznym spowolnieniu gry.
Tutor – karta szukająca innej karty, nazwa wzięła się od Demonic Tutora.
Tutorować się – czyli szukać karty w tali podczas gry. Czasem to określenie nawiązuje do oszustwa polegającego na dobraniu konkretnej karty z biblioteki przy okazji zupełnie nie związanego z tym tasowania talii.
U
Układanie pasjansa – (patrz: „Combo”). Utility Creatures – stwory nie służące do walki, zamieszczane w deckach ze względu na przydatne umiejętności np. Scavenging Ooze lub Mother of Runes.
V
Value – uzyskać value to inaczej dokonać korzystnej wymiany w trakcie rozgrywki np. poprzez zabicie 2 stworów jednym czarem itd. Vanilla– kreatura nie posiadająca żadnych zdolności, służąca jedynie do wymiany z kreaturami przeciwnika bądź zadawania mu obrażeń np. Hill Giant.
W
Wejście do topa – (lub „zrobienie topa”) – zagranie fazy swiss turnieju na tyle dobrze, że udaje się awansować do ćwierćfinałów – czołowej ósemki graczy. O tyle ważne określenie, że na przeciętnym turnieju to właśnie top 8 graczy dostaje nagrody.
Warning – upomnienie sędziowskie dla gracza popełniającego niewielkie uchybienie względem zasad, 2 lub 3 warningi z tej samej kategorii w ramach jednego turnieju mogą skutkować gamelossem.
Warning fishing – celowe prowadzenie gry w taki sposób aby złapać przeciwnika na błędzie. Często szuka się jakiś złych zagrań u przeciwnika, stara się go zdenerwować, wyprowadzić z równowagi i w efekcie osłabić jego grę lub wywalczyć u sędziego warninga albo game lossa u przeciwnika. Jest to zachowanie na granicy gry fair i sędziowie bywają na punkcie takiego zachowania przeczuleni, paradoksalnie jeśli uznają, że gracz próbuje w ten sposób wygrać, to mogą go ukarać właśnie za grę nie fair. Do takiej desperacji dochodzą gracze, którzy maja bardzo trudny matchup, ciężką sytuacje na stole i łapią się wszystkiego co może dać im wygraną.
Wheeling – okrążenie danej karty podczas booster drafta. Jak karta przeszła przez cały stół, to znaczy, że zrobiła okrążenie (wheel).
Whinować – narzekać, biadolić
W/U/B/R/G – kolory w magicu możemy przedstawić w postaci skrótów [g]reen, [b]lack, bl[u]e, [w]hite, [r]ed. Bardzo często (szczególnie w odniesieniu do limited) stosuje się tutaj duże litery na przemian z małymi, aby określić nie tylko nazwy stosowanych kolorów, ale również ich ilościowy rozkład. Dla przykładu określenie naszego decku jako UWr oznacza, że kolory niebieski i biały stanowią trzon talii, podczas gdy czerwony jest zaledwie splashem.
Win condition – karta bądź grupa kart, na których dany deck opiera swój plan na wygrywanie (Seismic Assault, Dragonstorm).
WPN – (skrót od „Wizards Play Network”) – program turniejowy dla sklepów. Więcej informacji znajdziesz na stronie Wizardów.
WMCQ – (skrót od „World Magic Cup Qualifier”) – kwalifikacje do Pucharu Świata w Magicu, od 2012 roku zastąpiły Mistrzostwa krajowe, czyli Nationalsy.
Z
Założenie locka – zablokowanie przeciwnika, użycie naszych kart w taki sposób, iż jakiekolwiek zagranie przeciwnika jest bezcelowe (cokolwiek zrobi i tak przegrywa).
Zasoby – w ujęciu magicowym to wszelkie „surowce” dostępne podczas rozgrywki: punkty życia, ilość dostępnej mana, ilość kart na ręku i na stole.
Jeśli chciałbyś poprawić jakieś określenie albo dodać nowe to zapraszamy do komentowania albo skorzystania z jednej z metod kontaktu, podanej w dziale kontakt.
Opracowali: – Ober & Sołtys oraz wszyscy mili gracze podrzucający pomysły : )