Historia Akademii na Tolarii, Urzy i całej wojny z Phyrexią to gigantyczna saga, towarzysząca Magicowi od kilkunastu lat. Jednym z jej pierwszy rozdziałów, który zainicjował mnóstwo późniejszych wątków, jest historia zawarta w książce, wydanej w Polsce pod tytułem Strumienie Czasu. Z czystym sumieniem mogę Wam ją polecić, bo jest to jedna z lepszych pozycji pochodzących z magicowego uniwersum. Jest to trzeci tom cyklu Artefaktów i choć warto przeczytać całą serię, to spokojnie można sięgnąć po Strumienie Czasu, bez dogłębnej znajomości Bratobójczej Wojny czy Wędrowca. Ten etap w lore przypomina trochę zimną wojnę, a opowieść opisana w książce koncentruje się wokół walki mieszkańców Dominarii, ze swoistą inwazją Phyrexian, dowodzonych przez niejakiego Kerrick’a. Za chwilę opowiem Wam właśnie o tym rozdziale magicowego lore, natomiast jeśli jesteście ciekawi streszczenia wcześniejszych i późniejszych książek, to rzućcie okiem również na materiały filmowe na moim kanale.
Uśpieni Agenci
Jhoira i Tolaria
Tym rozbitkiem był oczywiście Kerrick, który w odpowiedniej chwili sprowadził na wyspę Phyrexiańskich negatorów i wymordował wszystkich jej mieszkańców, włączając w to Barrina i Teferiego.
Strumienie Czasu, jak Kerrick stał się K’rickiem
Gdyby nie Karn, na tym zakończyłaby się historia Tolarii. Golem został jednak stworzony do eksperymentowania z czasem, gdyż jak się okazało, srebro było jedynym materiałem, który nie ulegał dezintegracji. Urza planował zmienić bieg historii, a w szczególności bratobójczej wojny, do tego potrzebował jednak tworu, w jakimś stopniu świadomego, a przynajmniej zdolnego wykonywać proste zadania. Dlatego też Urza umieścił w nim serce Xantchy, co dało golemowi unikalną osobowość i świadomość, która niestety przez lata była przez większość ignorowana. To właśnie Karn w ostatniej chwili wykorzystał maszynę czasu, nad którą pracował Urza i przeniósł się wstecz wystarczająco daleko, by ostrzec wszystkich i razem z Urzą ocalić najbardziej kluczowe dla Akademii postacie. O ile srebrny golem przetrwał podróż w czasie, o tyle maszyna Urzy już nie i eksplodowała zamieniając całą wyspę w niezwykle ciekawe zjawisko. Tolaria została poszatkowana na strefy, w których czas płynął szybciej lub wolniej. Stąd tytuł książki – Strumienie Czasu. Gdy po 10 latach od eksplozji Urza wraz z Barrinem i pozostałymi niedobitkami powrócił by odbudować swoją Akademię, odkrył że w niektórych ze strumieni upłynęło dopiero kilka sekund, a w innych setki lat. Przejście między poszczególnymi strumieniami było śmiertelne, ale co ciekawe, woda która wypływała ze strumieni spowolnionego czasu, przedłużała życie pijących ją istot. To otworzyło przed kadrą Akademii cały szereg możliwości związanych z długofalowymi badaniami, które doprowadziły wiele lat później do powstania rasy Metathran.
Czas zebrać drużynę – Shiv i Yavimaya
K’rrik, mając znacznie więcej czasu do dyspozycji, również odkrył w końcu metodę na przemieszczanie swoich szybko dorastających oddziałów do Tolarii. W ten sposób rozpoczęła się wojna, a w zasadzie wyścig pomiędzy Barrinem, dowodzącym obroną Akademii, K’rrikiem, który posyłał do walki coraz to wymyślniejsze fale Phyrexian, a Urzą, szukającym rozwiązania poza wyspą. Ten ostatni, razem z Jhoirą, Karnem i Teferim, udał się na Shiv. Tam wspólnie odkryli Mana Rig, starli się z Viashino i Darigaazem, odkryli zapomniane plemię goblinów produkujących powerstony jeszcze dla Thran, poznali unikalne właściwości metalu Thran i podjęli próbę budowy armii Karnopodobnych golemów. Efekt był raczej mało spektakularny, gdyż metal Thran cały czas rośnie, co destabilizowało twory. To właśnie w tym czasie, Urza wpadł na pomysł stworzenia gigantycznego, latającego okrętu, mającego posłużyć do walki z Phyrexią. Potrzebował do tego jednak drzewa. W tym celu osobiście udał się na Yavimayę, gdzie Multani (blisko związany z samą Gaea) duch lasu, postanowił wymierzyć sprawiedliwość na Urzie za zniszczenie Argoth. Złączył się z nim umysłem, zamknął go w drzewie i zmusił wędrowca do przeżywania w nieskończoność zniszczenia wyspy, która przestała istnieć wraz z wybuchem Golgothiańskiego Syleksu, z perspektywy zamieszkujących ją istot. Nie da się ukryć, że musiała to być niezła tortura, bo wyłączyła Urzę z gry na kolejne 3 lata. Tymczasem na Tolarii sprawy miały się coraz gorzej. Na szczęście Malzra przygotował plan awaryjny, wyposażył Barrina w pewnego rodzaju zawór bezpieczeństwa, zaklęcie, które miało przyzwać Urzę na wyspę, gdyby sytuacja tego wymagała. Potrzeba była bardzo wyraźna, a zaklęcie zerwało wpływ Multaniego na Urzę. Co więcej, na ułamek sekundy pozwoliło mu ujrzeć w umyśle Urzy prawdziwe zagrożenie jakim była Phyrexia.
Finał oraz inwazja na Serra
Źródła
Pisząc ten tekst posiłkowałem się wpisami z wiki oraz:
- Książka „Strumienie Czasu”
- https://mtg.gamepedia.com/K%27rrik
- https://mtg.gamepedia.com/Time_Streams
Obecnie w ramach poprzednich etapów projektu ukazały się poniższe prace (aktualizacja z 06.11.2020):
Artykuły
- Magic Lore – Inwazja K’Rrricka
- Magic Lore – Życie Barrina
- Magic Lore – Rimewind i kriomanci
- Magic Lore – Akademia Tolariańska, historia uczelni
- Magic Lore – Taysir i refrakcja planu Rabiah
- Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 7 – przedrewizyjni Walkerzy
- Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 6 – przed Naprawą Świata: Wędrowcy Magica
- Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 5 – przed Naprawą Świata: Dziewięciu Tytanów Urzy
- Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 4 – po Naprawie Świata: wędrowcy neutralni
- Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 3 – po Naprawie Świata: sprzymierzeńcy Gatewatch
- Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 2 – po Naprawie Świata: złoczyńcy
- Magic Lore – Planeswalkerzy Multiwersum, część 1 – po Naprawie Świata: Gatewatch
- Magic Lore – Historia Urzy, cz. 1
- Magic Lore – Terisiare za czasów Wojny Braci (0 do 64 AR)
- Magic Lore – Artefakty Wojny Braci
- Magic Lore – Historia Mishry (0 do 64 AR)
- Magic Lore – Rzecz o bohaterach Bratobójczej Wojny (0 do 64 AR)
- Magic Lore – Wojna Braci, kronika konfliktu (0 do 64 AR)
- Magic Lore – Losy Nahiri, Sorina i Ugina (-1.400 AR)
- Magic Lore – Czasy Legend (-5.000 do -2.500 AR)
- Magic Lore – Rzecz o imperium Thran (-5.000 AR)
- Magic Lore – Guildpact (-5,500 AR)
- Magic Lore – Numena, Smoki i Fałszywa Bogini (-16.000 i 4.306 AR)
- Magic Lore – Wojna Starszych Smoków (-20.000 do -17.000 AR)
- Magic Lore – Elders, czyli starszyzna Magica
- Magic Lore – Ur-Dragon i Starsze Smoki (-20.000 AR)
- Magic Lore – Multiwersum, Blind Eternities i Planeswalkerzy
- Magic Lore – Prehistoria (-100.000 AR)
- Magic Lore – Wstęp do projektu
Filmy
- Jak Urza stracił głowę? Wielki finał Sagi Weatherlight i historii Urzy i Yawgmotha!
- MTGLore.pl#20 – Planeshift Rath, kim jest Dralnu, zdrada Tevesza i zemsta pierwotnych smoków!
- MTGLore.pl#19 – Inwazja Phyrexian na Dominarię! 9 Tytanów Urzy oraz jak powstała Koalicja!
- MTGLore.pl#18 – Plan gdzie rządzą gobliny – Mercadia, przemiana Crovaxa i inwazja Latulli!
- MTGLore.pl#17 – Misja ratunkowa na Rath! Saga Weatherlight
- MTGLore.pl#16 – Jak zebrała się załoga Weatherlighta? Nowy etap wojny z Phyrexią
- MTGLore.pl#15 – Wielki Projekt Urzy. Plan na 30 pokoleń – Linie Krwi!
- Komiksy w świecie Magica. Zeszyty Chandry!
- MTGLore.pl#14 – Jak powstała Akademia na Tolarii, skąd się wziął Karn, początki kariery Teferiego!
- MTGLore.pl#13 – Zimna Wojna na Dominarii. Powrót Urzy i Gixa!
- MTGLore.pl#12 – Jak Jaya została wędrowcem? Co wydobyto spod lodowca w trakcie Coldsnap! Wielka Odwilż
- MTGLore.pl#11 – Kim jest Jaya, Freyalise i Lim-Dul? Kto rzucił Worldspell i stopił lodowiec?
- MTGLore.pl#10 – Początki Ice Age na Dominarii. Historia Feldona, Jodaha, Tevesz Szata i Sarpadii
- MTGLore.pl#9 – Urza vs Mishra – Bratobójcza Wojna (The Antiquities War)
- MTGLore.pl EXTRA – Kim jest Davriel Cane? Co łączy Brandona Sandersona, MTG i Innistrad?
- MTGLore.pl EXTRA – Ikoria: Lair of Behemoth! Historia Lukki i Vivien opowiedziania w Sundered Bond
- MTGLore.pl EXTRA – Przeczytałem kontynuacje War of the Spark: Forsaken – żebyście Wy nie musieli!
- MTGLore.pl EXTRA – Historia Throne of Eldraine, czyli Wildered Quest i powrót Garruka!
- MTGLore.pl EXTRA – Ikoria: Lair of Behemoth! Historia Lukki i Vivien opowiedziania w Sundered Bond
- MTGLore.pl EXTRA – Przeczytałem kontynuacje War of the Spark: Forsaken – żebyście Wy nie musieli!
- MTGLore.pl EXTRA – Historia Throne of Eldraine, czyli Wildered Quest i powrót Garruka!
- MTGLore.pl#8 – Numena, Karona i Primeval Dragons!
- MTGLore.pl EXTRA – Historia War of the Spark i recenzja książki!
- MTGLore.pl#7 – Podpisanie Guildpactu i początek Gildii na Ravnice!
- MTGLore.pl#6 – Czas legend, czyli jak powstał Blackblade!
- MTGLore.pl#5 – Historia Yawgmotha, Imperium Thran i początków Phyrexi
- MTGLore.pl#4 – Wojna Starszych Smoków oraz jak Nicol Bolas został Planeswalkerem!
- MTGLore.pl#3 – Ur-Dragon, Elders, narodziny Nicol Bolasa i powstanie jego Akademii!
- MTGLore.pl#2 – Jak działa Multiverse, Planeswalkerzy i Ślepe Wieczności
- MTGLore.pl#1 – Czym jest projekt i jak liczymy w Magicu czas!
Zapraszamy także do wspierania naszego projektu poprzez Patronite. Przy tej okazji serdecznie dziękujemy naszym Patronom i Sponsorowi, którzy wspierali lub aktywnie wspierają Projekt Magic Lore Pl!
Michał Sumka- Paweł Szczęsny
- Rymika Myślicka
- Piotr Gliźniewicz
- Jakub Rojek z Wilda Software
- Sebastian Pustelnik
- Patron Anonimowy
- Patron Anonimowy
- Sklep StrefaMtg.pl
- Sklepy Graal.pl
Prywatnie, fan filmu, wszelkiej maści gier z prądem i bez. Razem z Eweliną Tarnowską prowadzi na YouTube kanał poświęcony nauce gry i polskiej scenie magica – Akademię Nicola Bolasa.