Witam! W dzisiejszym tekście podejmuję próbę analizy draftów Return to Ravnica. Pod lupę wezmę głównie konkretne karty – najlepsze, czyli te od których zaczynamy swoje wybory w pierwszych pickach każdej paczki. W związku z tym, że moje jednostkowe zdanie byłoby mocno subiektywne poprosiłem o pomoc kilka osób, o których wiem, że grają dużo i mają niezłe pojęcie na temat tego jak powinno się grać te drafty oraz osiągają w nich niezłe wyniki.
Każdą z tych osób poprosiłem o wypisanie 10 kart pośród commonów i uncommonów, które uważają za najsilniejsze oraz podobnie 10 kart, które stanowią najlepszy Pick1 Pack1. W wielu formatach nie zawsze najsilniejsza karta jest najlepszym pickiem na początku drafta ze względu na mana restrictions, chciałem się dzięki takiemu podziałowi przekonać, czy i w tym formacie jest podobnie. Wrzuciłem również do jednego worka commony i uncommony, gdyż to właśnie z nich najczęściej będzie nam wybierać podczas drafta, konkretne rery pojawiają się zbyt sporadycznie aby je uwzględniać. Niektórzy z was sugerowali, że powinienem osobne tabele wykonać dla samych commonów i uncommonów, ja jednak dorzucam tą możliwość. Sądzę, że nie daje to odpowiedniego obrazu ponieważ nie dostajemy osobno paczek z samymi commonami i uncommonami lecz łączne, a wybór dokonujemy często pomiędzy uncommonem i commonem. Za każde pojawienie się karty w „10” każdego z graczy przyznawałem karcie punkty, odpowiednio od 10 do jednego. Co pozwoliło stworzyć uśredniony ranking który również wkleję poniżej.
Na początek wyniki ankiet na najsilniejsze karty:
Punkty |
Mateusz Kopeć |
Radek Kaczmarczyk |
Daniel Sołtysik |
Jan Pruchniewicz |
Maciej Gołąb |
10 |
Vitu-Ghazi Guildmage |
Vitu-Ghazi Guildmage |
Skymarc Roc |
Rix Maadi Guildmage |
Vitu-Ghazi Guildmage |
9 |
Skymark Roc |
Skymark Roc |
Vithu-Ghazi Guildmage |
Stab Wound |
Selesnya Charm |
8 |
Selesnya Charm |
Rix Madi Guildmage |
Lyev Skyknight |
Vitu-Ghazi Guildmage |
Skymark Rock |
7 |
Rakdos Guildmage |
Selesnya Charm |
Arrest |
Call of the Conclave |
Lyev Skyknight |
6 |
Stab Wound |
Lyev Skynight |
Call of the Conclave |
Lyev Skyknight |
Korozda Guildmage |
5 |
Arrest |
Stab Wound |
Hellhole Flailer |
Arrest |
New Prahv Guildmage |
4 |
Auger Spree |
Arrest |
Stab Wound |
Hellhole Flailer |
Ultimate Price |
3 |
8-9-10 wiekszosc pozostalych dobrych unc tu pasuje np: call the conclave, bloodfray giant, reszta guildmage |
Auger Spree |
Auger Spree |
Selesnya Charm |
Stab wound |
2 |
Street Spasm |
Selesnya Charm |
Bloodfray Giant |
Izzet Charm |
|
1 |
Dreg Mangler |
Korozda Guildmage |
Ultimate Price |
Arrest |
1 |
Vitu-Ghazi Guildmage |
47 |
2 |
Skymark Roc |
36 |
3 |
Selesnya Charm |
29 |
4 |
Lyev Skinight |
27 |
5 |
Stab Wound |
27 |
6 |
Rix Madi Guildmage |
25 |
7 |
Arrest |
22 |
8 |
Call of the Conclave |
14 |
9 |
Auger Spree |
10 |
10 |
Hellhole Rider |
9 |
11 |
Korozda Guildmage |
7 |
12 |
New Prahv Guildmage |
6 |
13 |
Ultimate Price |
5 |
14 |
Bloodfray Giant |
3 |
15 |
Street Spasm |
2 |
16 |
Dreg Mangler |
1 |
17 |
Izzet Charm |
1 |
Jak widać, tabele poszczególnych graczy różnią się od siebie, można z nich również łatwo wyczytać indywidualne preferencje dotyczące gildii. Nie ma więc wątpliwości, że Jan preferuje Rakdosa, zaś Daniel lubi opierać swoje decki na kolorze białym. To pokazuje, że słusznym sposobem jest uśrednienie wyników, dzięki czemu uda się nam mam nadzieję zgubić efekt preferencji gildyjnych poszczególnych graczy.
W przypadku czołówki wyniki mówią same za siebie, większość graczy upatruje faworyta w Vitu-Ghazi Guildmage, który wyprzedza o dwie długości jedynego konkurenta do złota – Skymark Roc’a, zdobywając 47 pkt na 50 możliwych. Trudno się dziwić takim wynikom. Guildmage jest kartą która w pojedynkę potrafi wygrywać gry. Ciało 2/2 za 2 mana często nawet bez zdolności bywa w limited grywalne, tu dostajemy nie jedną, lecz dwie fenomenalne wręcz ability, które dodatkowo współgrają same ze sobą. Nie mam najmniejszej wątpliwości, że karta ta słusznie zasłużyła na najwyższe miejsce podium. Co więcej sądzę, że spokojnie mogłaby konkurować z dużą ilością rerów. Skymark Roc jest z kolei kartą o innym profilu, kreatury 3/3 za 4 mana od zawsze stanowiły o sile niebiesko białych decków, co więcej, często kosztowały one 5 mana i nadal cieszyliśmy się, że mamy je w decku. Roc jest więc zważywszy na swoje gabaryty świetnym stworem. Posiada bardzo dobrą zdolność, która jest świetna sama z siebie, cofa na rękę dużą część uciążliwych stworów. Do tego cofa na rękę większość potencjalnych blokerów dla rocka – Tower Drake, Spirita 2/2. Co więcej, świetnie toruje drogę dla Steeler of Secrets. Zdolność również wpisuje się bardzo dobrze w strategię Detain.
Większe różnice w preferencjach właściwie pojawiają się dopiero po tych dwóch kartach. Daleko za nimi jest peleton Selesnya Charm, Lyev Skynight, Stab Wound, Rix Madi Guildmage i Arrest. Stab Wound, Rakdosowy Magik i Skynight mają to do siebie, że mogą w znacznym stopniu przyczynić się do wygrania gry. Sporo już widziałem sytuacji gdy po wyniszczających obu graczy wymianach w stole lądował Stab Wound na wrogiej ścianie i w kilka tur kończył sprawę. Ma on tę zaletę, że potrafi wyłączać stwora jednocześnie pozwalając nam na prowadzenie pasywnej gry obronne,j nie podejmując ryzyka niekorzystnych wymian. Guildmage z kolei jest niesamowitym rzeźnikiem w agresywnych konstrukcjach, jeśli uda nam się sprowadzić szybko przeciwnika do 10 life, włożyć w stół Guildmage, to jeśli nie posiada on na niego szybkiej odpowiedzi to najpewniej wygraną mamy w kieszeni. Gdy mag jest w stole, każdy combat jest dla nas card lub life adventage. Każda ze zdolności Selesnya Charma nie jest nawet porównywalna osobno do reszty kart z całej listy, jednak wszystkie trzy stanowią wyśmienitą kombinację. Token 2/2 jest świetny jako drugoturowy stwór lub w momencie gdy mamy czym populować a nie mamy czego. Zniszczenie dużego stwora przydaje się na conajmniej kilka bomb i kilka dużych zielonych stworów. Pompa też niczego sobie, ważne aby pamiętać, że daje ona trampla, co jest jedynym tego typu efektem w formacie 3x RTR. Z całej piątki chyba słusznie najmniej punktów dostał Arrest, który wprawdzie jest świetnym removalem i pewnie ze względu na koszt bezpiecznym pierwszym pickiem drafta, jednak sam z siebie gry nie wygra a w uniwersalności daleko mu do GW uroku.
Na miejscach od 8 do 14 znajdują się kolejno bardzo silne karty, każda z nich potrafi stanowić o sile decku wyróżniają się albo uniwersalnością (Izzet Charm, Street Spasm), albo skutecznością (Auger Spree, Call of Conclave), albo tym, że przy odpowiednim nakładzie many potrafią same wygrać grę (Korozda Guildmage).
Dla porównania poniżej zamieszczam ankietę na najlepszy pick 1 w pierwszej paczce:
Punkty |
Mateusz Kopeć |
Radosław Kaczmarczyk |
Daniel Sołtysik |
Jan Pruchniewicz |
Maciej Gołąb |
10 |
Vitu-Ghazi Guildmage |
Vitu-Ghazi Guildmage |
Skymarc Roc |
Rix Maadi Guildmage |
Vitu-Ghazi Guildmage |
9 |
Skymark Roc |
Skymark Roc |
Vithu-Ghazi Guildmage |
Vitu-Ghazi Guildmage |
Selesnya Charm |
8 |
Selesnya Charm |
Selesnya Charm |
Arrest |
Call of the Conclave |
Call of the Conclave |
7 |
Rakdos Guildmage |
Lyev Skynight |
Lyev Skyknight |
Lyev Skyknight |
Skymark Rock |
6 |
Stab Wound |
Stab Wound |
Call of the Conclave |
Arrest |
Arrest |
5 |
Arrest |
Arrest |
Hellhole Flailer |
Selesnya Charm |
Ultimate Price |
4 |
Auger Spree |
Auger Spree |
Selesnya Charm |
Stab Wound |
Lyev Skinight |
3 |
8-9-10 wiekszosc pozostalych dobrych unc tu pasuje np: call the conclave, bloodfray giant, reszta guildmage |
Rix Madi Guildmage |
Stab Wound |
Anihilating Fire |
New Prahv Guildmage |
2 |
Street Spasm |
Auger Spree |
Ultimate Price |
Korozda Guildmage |
|
1 |
Ultimate Price |
Dowolny Keyrune poza Izzetowym |
Auger Spree |
Stab Wound |
1 |
Vitu-Ghazi Guildmage |
|
48 |
2 |
Skymark Roc |
|
35 |
3 |
Selesnya Charm |
|
34 |
4 |
Arrest |
|
30 |
5 |
Lyev Skynight |
|
25 |
6 |
Call ot the Conclave |
|
23 |
7 |
Rix Madi Guildmage |
|
20 |
8 |
Stab Wound |
|
20 |
9 |
Auger Spree |
|
11 |
10 |
Ultimate Price |
|
8 |
11 |
Hellhole Rider |
|
5 |
12 |
New Prahv Guildmage |
|
4 |
13 |
Anihilating Fire |
|
3 |
14 |
Kordoza Guildmage |
|
3 |
15 |
Street Spasm |
|
2 |
16 |
Bloodfry Giant |
|
1 |
17 |
Dreg Mangler |
|
0 |
18 |
Izzet Charm |
|
0 |
Wyniki uśrednionej sondy w tym przypadku są, co można było przewidzieć dość zbliżone do wcześniejszych. Pokazuje to, że w większości przypadków jako P1P1 najbardziej opłaca się brać kartę po prostu najmocniejszą. GW Mag i WU Ptak zachują swoją bardzo silną pozycję z pierwszego rankingu. Jest jednak jak widać kilka wyjątków. Na wartości zyskują urok zielono biały za sprawą opisywanej wcześniej uniwersalności oraz areszt, który swój solidny, przydatny w każdym decku efekt popiera łatwo splashowalnym kosztem, co czyni go lepszym wyborem na samym początku. Z podobnych przyczyn dobrze jest rozważać jako P1P1 Ultimate Price. Ciężko mi uargumentować wzrost pozycji w tym zestawieniu Call of the Conclave, w moim odczuciu karta nie nadaje się do splashowania, więc w zestawieniu na P1P1 powinna raczej stracić niż zyskać na wartości, chętnie jednak zapoznam się z waszą opinią w tym zakresie. Dziwi mnie również spadek Stab Wounda, który z powodu na łatwą splashowalność i uniwersalny efekt powinien być w tym miejscu drata podobnie jak arrest wyżej ceniony.
Minimalnie tracą wszystkie karty które wpisują się tylko w jedną gildię lub ich koszt uniemożliwia albo utrudnia ich splashowanie, są to:
- Dreg Mangler
- Rix Madi Guildmage
- Lyev Skynight
- Hellhole Rider
- UW i GB Guildmage
- Bloodfry Giant
Dla drafterów chcących się sugerować powyższymi zestawieniami rada jest prosta, na samym początku drafta można dopomagać sobie tabelą P1P1, zaś w jego trakcie tabelą z ogólną siłą kart, oczywiście nie zapominając o podstawowych zasadach draftowania koloru/gildii. Mam nadzieję że ten krótki tekst oprawiony rankingami ułatwi wszystkim wygrywanie mnóstwa paczek czego wam życzę. Wszystkim którzy wypełnili ankiety bardzo dziękuję za pomoc.
Informacje o autorze możecie znaleźć w zakładce – redakcja.