Artykuły sędziowskie: Mechaniki Amonkhet

Kolejny dodatek tuż przed nami. Tym razem wybieramy się do starożytnego E… na Amonkhet. Powraca do nas cycling oraz split karty w nieco zmienionej formie. Oprócz tego mamy dwie nowe, tematyczne mechaniki. Poniżej prezentujemy zestaw najważniejszych informacji, z którymi warto zapoznać się przed premierą dodatku.

Materiał został przygotowany dla Was przez magicowego sędziego 2 levelu – Annę Zielińską – i rozpoczyna cykl tekstów sędziowskich, które będą pojawiały się na Psychatogu. Zapraszamy do lektury!

Embalm

Śmierć na Amonkhet nie zwalnia Cię ze służby w imieniu Boga-Faraona. Oddaje to mechanika embalm (zabalsamowanie).

Sacred Cat (Amonkhet)

Oficjalne zasady dla mechaniki embalm:

Embalm jest aktywowaną umiejętnością, funkcjonującą jedynie gdy karta znajduje się w grobie. „Embalm [koszt]” oznacza, że po opłaceniu kosztu i wyexilowaniu karty z grobu tworzysz token, który jest jej kopią, z wyjątkiem tego, że zyskuje podtyp zombie, jest koloru białego (traci swój oryginalny kolor) i nie posiada kosztu many. Umiejętność ta może być aktywowana tylko w Twoim Main Phase, gdy masz priorytet i stos jest pusty.

Dodatkowe zasady:

  • Każda karta ze zdolnością embalm będzie miała swój token, dołączany losowo do boosterów. Granie odpowiednim tokenem nie jest wymagane, jednak jeśli zdecydujemy się użyć zamiennika, jego cechy muszą być łatwe do zidentyfikowania.
  • Token z umiejętności embalm, podpada pod ogólne zasady kopiowania, czyli: skopiowane jest dokładnie to co jest nadrukowane na oryginale, nie są kopiowane żadne informacje specyficzne dla obiektu zanim trafił do grobu. Jedyną różnicą jest zawarta w opisie mechaniki zmiana koloru karty, dodany podtyp i brak kosztu many (CMC=0).
  • Wszystkie efekty typu „enters the battlefield” obecne na oryginalnej karcie, pojawią się również przy tworzeniu kopii dzięki umiejętności embalm.

Exert

Na Amonkhecie każdy wojownik walczy o uznanie Boga-Faraona i w efekcie, chwałę. Aby wybić się ponad innych, niektórzy z nich przekraczają swoje ograniczenia. Odzwierciedleniem tego ducha walki jest mechanika exert (wysiłek).

Glory-Bound Initiate (Amonkhet)

Oficjalne zasady dla mechaniki Exert:

Exert oznacza, że podczas ataku gracz może wybrać, aby jego permanent otrzymał stan exerted. Oznacza to wykonanie dodatkowej umiejętności tego permanentu i zakaz odtapowania go w następnym Untap Stepie gracza.

Permanent otrzyma stan exerted, nawet jeśli nie jest stapowany. Jeśli permanent otrzyma wielokrotnie stan exerted podczas jednej tury, działanie każdego powiązanego z nimi efektu zabraniającego odtapowania danego permanentu, wygaśnie w tym samym Untap Stepie.
Obiekt który nie jest na battlefieldzie, nie może zostać exertowany.

Dodatkowe zasady:

  • Wszystkie karty w dodatku Amonkhet z mechaniką Exert, pozwalają Ci exertować stwora jedynie podczas deklaracji atakujących. Stwory dołożone na battlefield jako atakujące, nie będą miały możliwości użycia mechaniki exert. Jakiekolwiek zdolności triggerujące gdy atakujący stwór otrzymuje stan exerted zostaną rozpatrzone zanim przejdziemy do deklaracji bloków.
  • Jeśli stwór posiada triggerowaną umiejętność exert wymagającą celu, możesz mu nadać stan exerted, nawet jeśli nie ma legalnego celu dla umiejętności.
  • Stwór nie może otrzymać stanu exerted w wyniku jakiejkolwiek umiejętności, która nie jest umiejętnością exert.
  • Jeśli stwór ze stanem exerted będzie odtapowany podczas Twojego Untap Step (nie tapował się do ataku (Vigiliance) lub na przykład odtapowałeś go w turze przeciwnika inną umiejętnością), to efekt zakazujący odtapowania go oczywiście nic nie zrobi.
  • Jeśli przejmiesz kontrolę nad stworem przeciwnika posiadającym umiejętność exert i z niej skorzystasz, stwór odtapuje się w następnym Untap Stepie przeciwnika.

 

SPLIT KARTY Z AFTERMATH

Każda akcja spotyka się z reakcją. Karty z umiejętnością aftermath (następstwo) są kolejnym wcieleniem tzw. split kart.

Destined // Lead (Amonkhet)

Oficjalne zasady dla mechaniki aftermath:

Aftermath, to umiejętność którą możemy znaleźć na niektórych split kartach. Reprezentuje ona trzy umiejętności statyczne. „Aftermath” oznacza:możesz zagrać tą połowę split karty ze swojego grobu, nie możesz zagrać tej karty z jakiejkolwiek innej strefy niż Twój grób oraz, jeśli ta karta została zagrana z grobu, wyexiluj ją po jej rozpatrzeniu.

Dodatkowe zasady:

  • Pomimo, że split karty mają na sobie nadrukowane „dwie karty”, zagrywając split kartę, na stos wchodzi tylko połówka którą aktualnie zagrywasz. Wszystkie dane na temat drugiej połówki są ignorowane. Przykładowo, jeśli efekt zakazuje Ci zagrywania zielonych kart, nadal możesz zagrać „Destined” z powyższej karty.
  • Każda split karta, nadal jest pojedynczą kartą na potrzeby gry. Discardowanie split karty, nadal jest liczone jako discard jednej karty, a nie dwóch.
  • Każda split karta posiada dwie nazwy. Jeśli mamy podać nazwę dla jakiegoś efektu w grze, możemy wybrać tylko jedną z nich.
  • W każdym innym miejscu niż stos, charakterystyki split karty, są kombinacją obu połówek. Przykładowo „Destined//Lead”, jest zielono czarną kartą, jest równocześnie sorcery i instantem, a jej mana koszt (CMC) wynosi 6. Oznacza to, że jeśli jakaś umiejętność, pozwala Ci zagrać z ręki kartę o koszcie 2, nie możesz zagrać „Destined”. Sumaryczny mana koszt jest zmianą zasad dotyczącą wszystkich wydrukowanych dotąd split kart.
  • Jeśli zagrasz jedną z połówek karty z mechaniką aftermath podczas swojej tury, priorytet wróci do Ciebie tuż po jej rozpatrzeniu. Dzięki temu, możesz zagrać drugą połówkę z grobu, zanim jakikolwiek inny gracz będzie mógł odpowiedzieć.
  • Nie możesz zagrać „grobowej” połówki karty z aftermath z innej strefy niż Twój grób.
  • Jeśli jakiś efekt pozwala Ci zagrać dowolną z połówek karty z grobu, możesz to zrobić, jednak jeśli zdecydujesz się zagrać „grobową” połówkę, karta zostanie wyexilowana po rozpatrzeniu.
  • „Grobowa” połówka zostanie wyexilowana niezależnie od tego czy zostanie rozpatrzona, lub też zmieni strefę gry.

 

CYCLING

Właściwy oręż we właściwym czasie wygrywa bitwy. Nie inaczej jest w grach Magic’a. W dobraniu potrzebnych kart pomoże nam mechanika cycling (recykling).

Deem Worthy (Amonkhet)

Oficjalne zasady dla mechaniki cycling:

Cycling jest aktywowaną umiejętnością, działającą tylko w ręce gracza. „Cycling [koszt]” oznacza, że po opłaceniu kosztu discardujemy kartę i w jej miejsce dobieramy nową.
Niektóre karty posiadają umiejętności triggerujące podczas ich cyclowania. Te umiejętności triggerują ze strefy w której znajdzie się cyclowana karta.

Dodatkowe zasady:

  • Niektóre karty z umiejętnością cycling posiadają dodatkową umiejętność triggerujacą gdy one lub jakiekolwiek inne karty są przez gracza cyclowane. Te umiejętności są rozpatrywane zanim dobierzesz kartę z umiejętności cycling.
  • Cycling i jakiekolwiek triggery z nim związane, nie są same w sobie spellem, więc efekty oddziałujące na spelle (np. Cancel) nie będą miały na nie wpływu.
  • Możesz cyclować kartę nawet jeśli posiada triggerowaną umiejętność wymagającą celu, a gracz nie może wyznaczyć żadnego. Dzieje się tak, ponieważ umiejętność cycling i ewentualne triggery są oddzielne. Oznacza to również, że jeśli jedna z tych umiejętności zostanie skontrowana (np. Disallow), druga nadal jest rozpatrywana.

 

-x-

Na zakończenie pozostaje mi tylko życzyć Wam szczęścia w nadchodzących próbach. Oby zdobyta tu wiedza, pomogła wygrywać bitwy i zyskać przychylność Boga-Faraona. Tymczasem, do następnego.


Artykuł przygotowała dla Was Anna Zielińska (L2). Materiał przygotowany na podstawie oficjalnego artykułu o mechanikach Amonkhet na stronie WotC.

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze