Talia cEDH: Daryl, Hunter of Walkers (Hanks) deck insight

Daryl, Hunter of Walkers jest reaktywną talia cEDH Gruul, która ma na celu wydłużyć grę, zakłócić działania przeciwników i dobrać wiele kart, by móc zrealizować game win combo.

Głównym pomysłem talii na grę jest eliminowanie stworzeń przeciwników, wartościowych enchantów, artefaktów many i próba interakcji w odpowiednich sytuacjach. Mamy możliwość dobierania wielu kart, aby nadążyć z zasobami za przeciwnikami, znaleźć potrzebne narzędzia, tutory, kombinacje i ochronę.

Słownik slangu magicowego, mtg Sekcja formatu commander na Psychatogu, EDH, cEDH, artykuły, decklisty, analizy
Daryl, Hunter of Walkers, Hanks, mtg, cEDH deck, commander

Daryl, Hunter of Walkers, Art Romana Kendelic

“Poprzednio w AMC’ The Walking Dead

Spis treści:

  1. Dowódca: Daryl, Hunter of Walkers (Hanks)
  2. Główna strategia i rozkład kart
  3. Kombinacje
  4. Silniki dobierania
  5. Zakłócenia
  6. Interakcje
  7. Tutoring
  8. Mecze
  9. Podsumowanie

 

Dowódca: Daryl, Hunter of Walkers (Hanks)

UWAGA: mój primer był pisany w czasie, kiedy nie istniała wersja Daryla Multiverses Within. Aktualnie karta nazywa się Hanks, Slayer Zealot, a Daryl to jej alternatywny wygląd. Z sentymentu do oryginalnej wersji w moim tekście pozostanie wersja Daryl, Hunter of Walkers. Tak zresztą funkcjonuje jeszcze w świadomości graczy EDH.

Hanks, Slayer Zealot, alterego Daryl, mtg

Hanks, Slayer Zealot – art Michal Ivan

„Baddest boi” z The Walking Dead jest bohaterem 4/4, który tworzy 3 czarne 2/2 tokeny Zombie dla naszych przeciwników… poczekaj, co? Dlaczego daje przeciwnikom tokeny? Och, ok. Możesz dobrać kartę, gdy Zombie creature ginie pod kontrolą przeciwnika. I możesz tapnąć Daryla, by strzelać w stwora za 2 obrażenia. Dowolnego stwora. Dowolnego. Tak, mam na myśli karty Tymna, the Weaver i Kinnan, Bonder’s Prodigy.

Decklista:

 

Zalety

  1. Jest to rogue commander, wielu przeciwników nie będzie miało pojęcia, jak przeciw niemu grać.
  2. To silna obecność na battlefield z solidnym 4/4 za 4 many.
  3. Jego zdolność do zabijania creature jest niesamowita w każdym przypadku.
  4. Jego zdolność do dobierania kart jest czymś, czego talie Gruul bardzo potrzebują, a także – sposób, w jaki dobiera, daje możliwości zbudowania talii wokół efektów board wipe.
  5. Tworzenie Walker tokenów dla Twoich Przeciwników, z pomocą odrobiny polityki sprawia, że przeciwnicy mają mniej życia niż zwykle.

 

Wady

  1. Jeśli nie dobierzesz efektów czyszczenia planszy, Walkerzy mogą wymknąć się spod kontroli. Tak jak często się to dzieje w serialu.
  2. Zabijasz swoje własne stwory, więc nie zawsze możesz na nich polegać.
  3. Tworzenie talii wymaga użycia kilku ważnych miejsc na karty, które nie zawsze są wspaniałe.

 

Dlaczego Daryl? Jeśli chcesz grać talią Gruul i lubisz bardziej kontrolujący styl niż midrange. Choć nie jest nigdzie blisko najmocniejszych talii w mecie, może bardzo zadziwić i dać satysfakcję pilotowi.


Główna strategia i analiza kart

Daryl jest jednym z takich dowódców, których chcesz jak najszybciej zagrać. Dobrą rzeczą jest fakt, że ludzie często nie traktują go jako wielkiego zagrożenia, dopóki nie zaczyna dobierać 6-9 kart na turę. Na stole zazwyczaj są gorsze rzeczy niż on, więc zauważyłem, że bardzo często gra się go raz, a on mocno trzyma się battlefield. W ciągu wielu gier nigdy nie musiałem rzucić go więcej niż trzy razy (maksymalnie 8 many).

Główna idea talii polega na dobieraniu wielu kart z różnych efektów, ale głównie za pomocą naszego dowódcy, jednocześnie spowalniając przeciwników, zachowując kilka sztuczek w rękawie i ostatecznie używając tutorów i tworząc creature combos lub je oszukując na pole bitwy za pomocą Defense of the Heart.

Rozważmy pierwszą ważną rzecz w talii. Komu powinienem dawać swoje tokeny? Cóż, to zależy od sytuacji na planszy. Podzielmy to na listy:

Chcę dać Walkerów:

  1. osobom, które zgadzają się zaatakować nimi,
  2. taliom, które nie wygrywają przez poświęcanie stworów i nie grają wielu efektów poświęcania (Culling the Weak, Diabolic Intent i inne),
  3. osobom, które nie mają zysku z atakowania – oznacza to, że nie mają Tymna the Weaver czy Winota, Joiner of Forces,
  4. taliom, które nie mają w stole Gaea’s Cradle.

 

Nie chcę dawać Walkerów:

  1. oczywiście, odwrotnie do wszystkich powyższych – jeśli ktoś gra turbo Ad Nauseam z zaklęciami ofiarowania, nie dawaj im tokenów. Jeśli ktoś gra Tymnę lub Winotę, nie dawaj im tokenów.
  2. taliom Ad Nauseam domyślnie. Jeśli masz przeciwnika z Ad Naus, chcesz porozumieć się z innymi przeciwnikami, że będziesz im dawał Walkerów, aby mogli zaatakować gracza z Ad Nauseam i ograniczyć jego zasoby życia. Nie dajesz graczowi Ad Nauseam blokerów – ta osoba nie będzie miała nic przeciwko temu, że dobierzesz wiele kart.
  3. Unikaj dawania zbyt wielu tokenów jednemu graczowi – więcej na ten temat poniżej.

 

Czy tokeny Walkerów stanowią dla nas zagrożenie? Zazwyczaj – nie. Jeśli dajesz graczowi 3 tokeny, a oni atakują Cię nimi, zazwyczaj pozwalają Ci dobrać 2 karty za 2 życia – blokujesz jeden token za pomocą Daryl’a i przed fazą Combat Damage Step, strzelasz w drugiego tokena. Staje się to trudne, jeśli dajesz komuś 6 tokenów (prawdopodobnie zostanie im 5, bo już jednego zastrzeliłeś w międzyczasie). Jeśli inni gracze zaczynają Cię atakować swoimi tokenami, może to być niebezpieczne. Dlatego musisz mieć mądrą politykę przydzielania Walkerów, często oczyszczać planszę i najlepiej starać się zdobyć stwory o 3 punktach toughness oprócz Daryl’a.

Walker token, mtg, Daryl deck, zombie

Walker token, art Dave Allsop

Kombinacje

Talia posiada kilka combo, ale większość z nich opiera się na Kiki-jiki, Mirror Breaker i są dobrze znane.

Kiki-jiki, Mirror Breaker + Hyrax Tower Scout

Hyrax Tower Scout, Kiki-Jiki, Mirror Breaker, mtg combo Daryl Hanks EDH

Hyrax Tower Scout, art Micah Epstein; Kiki-Jiki, Mirror Breaker, art Pete Venters

8-manowa kombinacja, którą można oszukać na planszę za pomocą Defense of the Heart. Mamy wiele sposobów na zdobycie 8 many, jeśli będzie taka potrzeba, a nasza talia nie ma na celu wygrania już w turze 3-4, więc problem ciężaru many nie powinien istnieć.

Zagraj/wyszukaj na pole bitwy Kiki-jiki, Mirror Breaker. Zagraj/Wyszukaj na pole Hyrax Tower Scout. Gdy ten drugi wejdzie na pole, wyceluj jego zdolność triggerowaną na Kiki-jiki, Mirror Breaker i w odpowiedzi tapnij Kiki-jiki, Mirror Breaker, aby utworzyć kopię Hyrax Tower Scout. Kiki odtapuje się, umożliwiając Ci nieskończone tworzenie kopii 3/3 Hyrax Tower Scout z Haste, które mogą natychmiast zaatakować i wykończyć przeciwników.

Zalety

  1. Obie karty są dobre samodzielnie. Kiki-jiki, Mirror Breaker jest niesamowitą kartą samą w sobie, umożliwia nam szalone zagrywki, jeśli nie użyjemy go w kombinacji od razu – najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to skopiować Gilded Drake’a, który dostałeś, kradnąc twojego Daryl’a. Hyrax Tower Scout kosztuje 3 many i pozwala ci dobrać kartę, ponieważ odtapowuje Daryl’a, jeśli nie można go wykorzystać w kombinacji, więc nie jest aż tak dobry, ale nie jest bezużyteczny.
  2. Możemy łatwo oszukać je na planszę dzięki tutorom.

 

Wady

  1. Kombinacja jest dobrze znana, przeciwnicy przewidzą ją od momentu, gdy pokażesz swojego dowódcę.
  2. Nasze własne Aether Flash może zakłócić tę kombinację, więc musimy się go wcześniej pozbyć.
  3. Jeśli przeciwnik kontroluje Thalię, Heretic Cathar lub podobny efekt, będziesz potrzebować Goblin Bombardment, aby wygrać tą kombinacją. O, poczekaj, możesz po prostu strzelić do Thalii z Daryl’em! Gorzej z Blind Obedience, ale na to też mamy sporo sprzętu. W każdym razie, ważne jest, aby o tym pamiętać.

 

Kiki-jiki, Mirror Breaker + Combat Celebrant

Combat Celebran mtg combo kiki jiki

Combat Celebrant, art Chris Rallis

Podobna kombinacja do poprzedniej, za tę samą ilość many, także można ją wyszukać za pomocą tutorów i oszukać na planszę.

Zagraj/Wyszukaj na pole Kiki-jiki, Mirror Breaker i Combat Celebrant. W tym momencie lub w dowolnym momencie przed resolve zdolności Combat Celebrant, możesz utworzyć kopię Combat Celebrant za pomocą Kiki. Przejdź do Combat Phase. ZadeklarujCombat Celebrant/Dwóch Combat Celebrantów jako atakujących. Użyj zdolności extert, żeby odtapować Kiki-jiki, Mirror Breaker. Stwórz nową kopię Combat Celebranta. Przejdź do kolejnej fazy walki. Zaatakuj nowym tokenem Celebranta, użyj zdolności extert, odtapuj Kiki, powtórz aż przeciwnicy zostaną pokonani.

Zalety

  1. Patrz combo wyżej :D

 

Wady

  1. punkty 1, 2 i 3 z combo wyżej
  2. W przeciwieństwie do Hyrax Tower Scout, Combat Celebrant jest bezużyteczny w naszej talii samodzielnie. Rzadko atakujemy, chyba że mamy Ragavan, Nimble Pilferer lub Professional Facebreaker’a, ale mając tylko 1 wytrzymałości umiera pod wpływem naszych efektów wipe.

 

Kiki-jiki, Mirror Breaker + Seeker of Skybreak + Goblin Bombardment

Seeker of Skybreak; Goblin Bombardment, Daryl commander combo mtg

Seeker of Skybreak, art Daren Bader; Goblin Bombardment, art Dave Kendall

Bardzo podobna kombinacja do Hyrax Tower Scout, ale z pewnymi wadami. Wymaga 3 kart i łącznie 9 many.

Zagraj/Wyszukaj na pole Kiki-jiki, Mirror Breaker i Seeker of Skybreak. Zagraj Goblin Bombardment. Zakręć Kiki-jiki, Mirror Breakerm, aby utworzyć kopię Seeker of Skybreak z Haste. Tapnij Seeker, aby odtapować Kiki. Twórz nieskończone kopie, zakręcając i odświeżając stworki. Poświęć dowolną liczbę z nich dla Goblin Bombardment, aby zabić przeciwników.

Zalety

  1. Obie karty są użyteczne samodzielnie. Seeker of Skybreak pozwoli ci odtapować Daryla co turę, dając ci dodatkowe drawy, dopóki nie spalisz jej za pomocą jednego ze swoich efektów wipe.
  2. Możemy łatwo oszukać je na planszę dzięki tutorom.

 

Wady

  1. Patrz combo pierwsze

 

Ivy Lane Denizen + Scurry Oak + Goblin Bombardment (lub bez bombardment, patrz niżej)

Ivy Lane Denizen, Scurry Oak, mtg combo Daryl Hanks magic

Ivy Lane Denizen, art Winona Nelson; Scurry Oak, art Mark Zug

Dobrze znana jednokolorowa kombinacja, którą używamy jako rezerwowego planu, jeśli nasz Kiki zostanie exiled.

WAŻNE INFORMACJE: O ile nie używasz Defense of the Heart, że wrzucić obydwie części combo naraz, musisz najpierw zagrać/wyszukać Ivy Lane Denizen na pole. Następnie przejdź do Scurry Oak. Chyba że masz innego stwora do zagrania, ale to wymaga więcej many i kart. Gdy Ivy Lane Denizen jest na planszy, a Scurry Oak trafi na pole, Ivy Lane Denizen triggeruje swoją zdolność, celując w Scurry Oak. Jeśli trigger zresolvuje, dodajesz counter +1/+1 na Scurry Oak, a jego druga zdolność triggeruje. Po resolvie, na planszę trafia zielona wiewiórka, co triggeruje zdolność Ivy Lane Denizen. Wybierasz Oaka, dodajesz counter, tworzysz wiewiórkę, powtarzasz. Po wielu wiewiórkach wybierasz jedną z nich zdolnościąIvy Lane Denizen, aby zakończyć pętlę. Jeśli masz Goblin Bombardment, poświęć wystarczającą ilość wiewiórek, aby pokonać przeciwników. Jeśli nie masz – cóż, musisz poczekać turę, miej nadzieję, że żaden przeciwnik nie jest w stanie zagrać board wipe. Posiadanie nieskończenie wielkiego Scurry Oaka też może mieć jakieś tam zastosowanie. Chociaż dostęp do haste może mieć pewne zastosowanie w naszej talii, zdecydowałem się na nie używanie ich, aby mieć więcej interakcji i drawu.

Zalety

  1. Podobne jak poprzednie comba.

 

Wady

  1. Same w sobie obie karty są dość bezużyteczne – mogą mieć pewne zastosowanie, ale nie na poziomie mocy cEDH.
  2. Wolne bez Bombardmentu, może zostać zakłócone przez mass removal.

Silniki dobierania kart

Aether Flash, Delayed Blast Fireball, Into the Fire

Aether Flash, art Wayne England, Delayed Blast Fireball, art Andreas Zafiratos, Into the Fire, art Grzegorz Rutkowski

Brotherhood’s End, Pyroclasm, Firespout, Sweltering Suns, Slagstorm, Vampires’ Vengeance, Volcanic Fallout, Delayed Blast Fireball, Pyrohemia, Aether Flash, Into the FireViridian Revel, Underworld Breach

Mamy tu dwie oddzielne grupy kart.

Pierwsza grupa, to armia kart, które dobierają tylko z Darylem. Zazwyczaj celujemy w strzelanie tymi kartami, gdy Daryl wprowadzi na stół co najmniej 6 pionków, aby uzyskać najlepszy zwrot. Te czary pomagają nam także kontrolować planszę, pozbywać się dowódców (2 obrażenia na stole + 2 obrażenia od Daryla zabijają nawet Krauma, więc pamiętaj o tym – on jest też Zombie), pozbywać się mana dorków, itp. Zazwyczaj staramy się nie zabijać przeciwnikom staxujących creature, ponieważ bardziej szkodzą one talii turbo combo niż nam, ale robimy to, jeśli musimy dobierać lub szykujemy się do własnej wygranej.

Aether Flash – ta unikalna karta pozwala Ci dobierać 3 karty na swoim upkeep i praktycznie zablokować niektóre inne talie przed wygraną. Obawiasz się, że zagraniem tego blokujesz używania combo Kiki-jiki, Mirror Breaker? Nie ma problemu, wysadź swoje rzeczy. Z dobieraniem 4 kart na turę, zdobędziesz wystarczająco zasobów, aby zatrzymać przeciwników i odblokować siebie. Dodatkowo, jeżeli próbujemy wygrać za pomocą Hyrax Tower Scout i Kiki – Aether w ogólne nas nie zablokuje. Zagrywamy Hyrax Tower Scout jako pierwszego, potem Kiki-jiki, Mirror Breaker. W odpowiedzi na trigger Aether Flash tapujemy Kiki, tworzymy Hyraxa i odpalamy infnite tokenów Hyrax Tower Scouta “nad” triggerem Aether Flash.

Druga grupa, to zwykłe silniki dobierania, używane w Gruul. W środowisku pełnym tokenów Treasure, Lotus Petal, Jeweled Lotus, plus ilość niszczenia artefaktów, jakie mamy w talii, Viridian Revel powinien nam dać rozsądną ilość kart. Underworld Breach pozwala nam odzyskać ważne karty, które straciliśmy wcześniej, jednak w przeciwieństwie do wielu talii nie jest dla nas win condition.

Nie ma tu ukrytej rocket science, rzucaj masowe removale, gdy możesz dobrać optymalną ilość kart lub jeśli naprawdę musisz dobrać jakieś karty. Albo jeśli naprawdę musisz zatrzymać niektóre talie oparte na stworach typu Winota, Joiner of Forces/Najeela, the Blade-Blossom/Yuriko, the Tiger’s Shado.

Zakłócenia

Collector Ouphe, Krosan Grip, Wandering Archaic, Saryth, the Viper's Fang mtg magic edh

Collector Ouphe, Krosan Grip, Wandering Archaic, Saryth, the Viper’s Fang

Collector Ouphe, Manglehorn, Vandalblast, Krosan Grip, Brotherhood’s End, Saryth, the Viper’s Fang, Wandering Archaic

Wspomniany jest tu znowu Brotherhood’s End, ponieważ oprócz dawania Ci draw poprzez zabijanie Zombie, możesz zniszczyć praktycznie wszystkie artefakty dające mane w cEDH, więc jest to duże zakłócenie. Co więcej, masz Vandalblast do niszczenia tylko nie-twoich rzeczy, Manglehorn i Ouphe do spowolnienia ich tempa oraz kilka efektów niszczenia artefaktów lub enchantów.

Idea jest prosta – niszcz wszystko, co jesteś w stanie, pamiętając, że czasem będziesz musiał zachować coś, aby zniszczyć swoje własne efekty. Wskazówka – czasami możesz aktywować Kiki-jiki, Mirror Breaker, aby skopiować Manglehorn lub Masked Vandal, zależnie od sytuacji.

Chcę tu podkreślić Krosan Grip – wielu może spytać: dlaczego w ogóle używać takiego czaru za 3 many w cEDH? Cóż, czasem będziesz potrzebował Split Second. Ma niesamowitą zdolność zatrzymania kombinacji Food Chain, Underworld Breach, Walking Ballista, Animate Dead, a nawet zablokowania Necropotence przed dobieraniem kart. Ze względu na kontrolny charakter naszej talii, każda możliwość zdobycia przewagi nad niebieskimi deckami jest warta uwagi.

Wandering Archaic, to klejnot wszystkich interakcji, staram się umieszczać go w jak największej liczbie talii, w których nie brakuje na niego slotów. Powoduje, że przeciwnikom jest niezwykle trudno złożyć combo, ponieważ można kopiować ich tutory, counter spelle innych przeciwników, aby dodać je na stos, a ostatecznie skopiować ich czary ochronne przeciwko nim. Dodatkowo blokuje Zombie i przeżywa wszystkie nasze czyszczenia.

Dlaczego Saryth znajduje się w tej talii i w tej sekcji? Chroni twoje stworzenia przed zniszczeniem – ponieważ zazwyczaj nie atakujemy, będą miały hexproof, a ona dodaje potężnego ciosu do kuszy Daryla pewpew. Z Saryth na planszy, Daryl zabija wszystko poprzez tapnięcie . Tak, to przesada, niektóre stwory mogą mieć indestrucible, ale w cEDH może zabić praktycznie wszystko. Dodatkowo, odtapowuje go, aby dokładać jeszcze więcej obrażeń.

Interakcje

Tibalt's Trickery, Endurance, Veil of Summer, Deflecting Swat mtg cEDH Daryl

Tibalt’s Trickery, Endurance, Veil of Summer, Deflecting Swat

Pyroblast, Red Elemental Blast, Tibalt’s Trickery, Deflecting Swat, Noxious Revival, Endurance, Veil of Summer, Autumn’s Veil.

Pakujemy klasyczny zestaw interakcji, wyłączając Burnout (jest możliwym dodatkiem, jeśli chcesz coś zamienić) i Chaos Warp (tak samo jak Burnout, będzie działać bardzo dobrze, jeśli chcesz). Zdecydowałem się nie dołączać Lightning Bolt, ponieważ mamy już wiele opcji radzenia sobie z istotami, ale może też zostać dodany (mamy Abrade).

Wykorzystaj Noxious Revival + Daryl strzelający do Zombiaka, aby zaskoczyć przeciwników, gdy myśleli, że wyczerpałeś swoje interakcje. Użyj Endurance, aby przerwać combo Thassa’s Oracle + Demonic Consultation lub wyłączyć cmentarz, gdy Underworld Breach jest na stosie. Staraj się skontrować combo piece, chyba że bardzo potrzebujesz pozbyć się Rhystic Study lub obronić Daryla.

Tutoring

Finale of Devastation, Defense of the Heart, mtg magic edh cEDH, Commander, Daryl tutor

Finale of Devastation, art Bayard Wu; Defense of the Heart, art Rebecca Guay

Gramy wiele klasycznych tutorów, których będziesz musiał mądrze używać w każdej rozgrywce oddzielnie – nie ma tutaj złotej reguły, z niewielkim wyjątkiem.

Oto kilka podstawowych zasad dotyczących tutoringu:

  1. Szukaj Dockside Extortionist, gdy naprawdę potrzebujesz szybkiej many.
  2. Szukaj Saryth, gdy czujesz, że gra może się wydłużyć i przeciwnicy zaczynają tworzyć niebezpieczne boardy, które chcesz oczyścić za pomocą Daryla z Deathtouch.
  3. Szukaj Wandering Archaic, jeśli czujesz, że możesz go natychmiast rzucić i powstrzymać przeciwników przed zwycięstwem, szczególnie kiedy dobrali dużo kart.
  4. Szukaj swoich kombinacji, gdy nie masz ich w ręce, a Destiny Spinner, gdy masz gotowe elementy kombinacji.
  5. Szukaj destroy artefaktów/enchantów ETB, gdy naprawdę potrzebujesz się czegoś pozbyć.
  6. Szukaj Endurance, gdy musisz przerwać Thassa’s Oracle trigger lub Underworld Breach combo.

 

Są dwa małe wyjątki od większości talii cEDH.

Używamy Defense of the Heart, ponieważ WIEMY NA PEWNO, że ktoś będzie miał 3 lub więcej creature w swoim Upkeep, jeśli tego sobie życzymy. Pozwala nam to być bezpiecznym i uniknąć sytuacji, w której Defense byłaby „martwą” kartą, gdy battlefield jest pusty. Pamiętaj: umiejętność Defense to „if claused trigger”. Oznacza to, że sprawdza warunek uruchamiający w momencie, gdy ma być uruchomiona, a także w momencie, gdy próbuje się resolvować. Więc jeśli przeciwnik rozpoczyna Upkeep bez stworów, dodanie Darylem 3 Zombie nie sprawi, że trigger zadziała. Ponadto, w rzadkim przypadku, gdy ktoś spróbuje zniszczyć jednego z Zombie w odpowiedzi na aktywację Defense, zawsze, dla pewności, umieść trigger Defense na stosie jako pierwszy, następnie trigger Daryla i dodaj jeszcze kilka Zombie na wszelki wypadek.

Dlaczego wyróżniam Finale of Devastation? Nie używamy pojedynczych kombinacji nieskończonej/dużej ilości many. Wygranie za pomocą Finału z X powyżej 10 będzie wyjątkowo rzadkie. Po prostu używamy go jako zwykłego tutka, czasami aby wyciągnąć Kiki lub inny element z naszego graveyardu, zamiast biblioteki. Pamiętaj o tym.

Mecze

Jako kontrolująca talia reaktywna, naszym celem jest, aby gra była stosunkowo powolna i dłuższa niż większość talii. Często dusimy przeciwników i sprawiamy, że są nieszczęśliwi, mając niewiele many, podczas gdy my cholernie nie możemy dobrze dobierać kart, których potrzebujemy. Tak czasem wygląda życie tej talii. Więc jesteśmy:

Silni przeciwko:

  1. Innym powolnym taliom, które nie będą miały pojęcia, co robimy, dopóki tego nie zrobimy.
  2. Turbo Ad Nauseam i podobnym taliom, JEŚLI BĘDZIEMY ostrożni z naszą ręką początkową – musimy być w stanie zareagować na coś, aby nie wygrali od razu. Ponadto, dajemy innym graczom pałkę, aby wycisnąć życie z tych graczy (Negan – wink, wink).
  3. Taliami skupionymi na stworzeniach, takimi jak mono green, Abzan stax, taliami typu farm jak Malcolm/Tymna, Chulane, Yuriko, the Tiger’s Shado itp. Będziemy ciągle mordować 80-100% stworzeń, które próbują zagrać, a także niszczyć ich enchanty i artefakty.
  4. Taliami skupionymi na artefaktach/enchantach – możemy bardzo łatwo wyciągnąć mnóstwo kart do usuwania ich i po prostu przydusić tego typu talie. Patrz, jak Shorikai zostaje zagrywany za 8 landów, ponieważ zniszczyliśmy wszystkie mana rocki, a potem natychmiast dostaje Mogg Salvage. Pozbywamy się Rhystic Studies i innych głupotek w prawdziwym stylu Gruul smashy.

 

Słabi przeciwko:

  1. Taliom z dużą ilością removalu – potrzebujemy Daryla, w większości przypadków. Bez niego mamy mnóstwo czarów, które w najlepszym przypadku trochę spowalniają przeciwników, a w najgorszym przypadku – nic nie robią.
  2. Taliom kontrolnym, które wyciągnęły więcej i lepszych kart niż my i będą w stanie lepiej odpowiedzieć na zagrożenia i uruchomić combo.
  3. Taliom Ad Naus. Trochę paradoksalnie jesteśmy na nie silni lub słabi, w zależności od otwierającej ręki. Jeśli zatrzymamy ich we wczesnej fazie – pozostali przeciwnicy zatłuką ich naszymi kijkami. Jeśli nie – nie będziemy w stanie dołożyć się do próby ich zatrzymania. Staraj się robić układy z innymi graczami i mocno muliganować w poszukiwaniu odpowiedzi. Niestety, nie możemy zbyt wiele odpowiedzieć na Ad Naus, poza niszczeniem many lub chronieniem przeciwników przed ich counterami – jedyna kontra, która wyceluje w Ad Nauseam to Tibalt’s Trickery.

Podsumowanie

Zagraj Daryla szybko, zniszcz tak wiele artefaktów, jak tylko możesz (często dochodzę do momentu, gdy używam pojedynczych zaklęć/triggerów, tylko po to, żeby zabić kilka Treasure tokenów). Zabijaj kluczowe enchanty, jeśli trzeba. Użyj czyszczenia planszy, aby dobierać i usuwać cenne stworzenia (to cEDH, większość z nich jest cenna). Wykorzystaj interakcje Gruul, które dobierasz, aby powstrzymać przeciwników. Namów swoich przeciwników, aby pokonali się nawzajem za pomocą Twoich Walkerów. Zdobądź tutory do kombinacji, zagraj kombinację, tapuj Kiki-jiki, Mirror Breaker, wygraj gry. Baw się dobrze w międzyczasie.

 

Mateusz „boczek” Boczkiewicz – Od małego jestem fanatykiem MtG, wielbicielem siłowni, koszykówki, pokera, szachów, StarCrafta II i wielu innych (nie potrafi skupić się na jednym).

Przy stole cEDH zdecydowanie wolę control niż turbo i rogue od meta.

Całkiem przypadkiem wódz cedhowego klanu Gruul. Ojciec chihuahua z piekła rodem imieniem Rysio, choć od małego kocham Rottweilery.


Wsparcie przez Patronite

Patronite Psychatog.pl, Magic Lore, historia magica, Commander, EDH, cEDH

Gorąco namawiamy do wspierania naszego projektu EDH za pośrednictwem Patronite. Dzięki temu, będziemy mogli opłacać autorów tekstów, a także polepszać wizualną stronę materiałów i serwisu!

Elder Dragons Highlander - smoki założyciele Commandera

Chciałbym w tym miejscu także serdecznie podziękować wszystkim dotychczasowym darczyńcom, którzy wspierali i wspierają Psychatoga i jego twórców!

Komentarze

Psychatog.pl