Przegląd prasy #76 – finanse MTGO

Finanse Magica Online były chyba najczęściej poruszanym przez community tematem ostatniego tygodnia. Wspominaliśmy już o tym w poprzednim przeglądzie, ale temat był świeży i społeczność Magica dopiero zaczynała go przetrawiać. Teraz mamy już szersze spojrzenie na temat, wiele serwisów i prywatnych osób się wypowiedziało. Ogólnie atmosfera jest dość gęsta.

Poza tym raczej mała stagnacja z braku oficjalnych turniejów, bo wszyscy czekają na Pro Tour. Gracze testują swoje małe techy, a prosi ukrywają sekretne decklisty. Prawdziwy renesans w standardzie przyjdzie dopiero po main evencie, co może też lekko rozruszać inne formaty constructed a przy okazji dostaniemy sporą dawkę limited. Embrace yourself – Pro Tour is coming!

 

:w: Wieści z wybrzeża i okolic :w:

 

Sierpniowe zmiany w eventach na MTGO i finanse – uaktualnienie

Znowu temat, który bardziej pasuje do finansów, ale wrzucamy go już tutaj, bo to problem, który stworzyli Wizardzi. Ludzie mogą sobie mowić co im nie pasuje na MTGO, co jest źle, a oni i tak swoje. Cardboard-crack świetnie to zilustrował:

Wystarczył tydzień, aby WOTC przyjęło kubełek pomyj za kolejna durną decyzję. Ludzie ponarzekali, ale wiadomo, hamerykany nie potrafią przyznać się do błędu i cofnąć decyzji, więc idą tylko głębiej w bagno za brązową manę. Kilka dni temu pojawił się update, że wszystko bacznie wysłuchali i żeby wyjść na przeciw oczekiwaniom ich ukochanych klientów, kasują daily Paupera, Legacy i Vintage, a zamiast tego dają rodzaj 8-person daily dla tych formatów, który kosztuje 6 tixów (lub 60 śmiesznych punktów), trwa 3 rundy, a za wygranie całego są 3 boostery – hi hi hi. Właśnie zabito te formaty gwoździem.

We expect some players will now spend time they would previously have spent in Daily Events in eight-player queues, and we don’t see that as a bad thing (…) therefore we are removing Daily Events for these formats only and replacing them with events that are „between” the eight-player queues and Daily Events that remain as announced for the Standard and Modern formats. 

Jedyną zaletą śmiesznych punkcicków jest fakt, że zamieniano wszystkie phantom pointsy na play pointsy (w przeliczniku 1 phantom = 6 śmiesznych) a za te można zagrać normalnego drafta. Dla mnie to jednak jest słaby bonus. Tu macie rozpiskę tego co można zrobić z play-pointsami.

Turniej Obecne wpisowe Opcja wpisowego za Play Pointsy
Booster Drafty Opcja 1: 14 Event Tickets
Opcja 2: 3 Boosters i 2 Event Tickets
Opcja 3: 140 Play Points
Sealedy 4-boosterowe Opcja 1: 18 Event Tickets
Opcja 2: 4 Boosters i 2 Event Tickets
Opcja 3: 180 Play Points
Sealed Daily Opcja 1: 26 Event Tickets
Opcja 2: 6 Boosters i 2 Event Tickets
Opcja 3: 260 Play Points
PTQ Preliminaries
(Constructed i Sealed)
Opcja 1: 30 Event Tickets Opcja 2: 300 Play Points

Społeczność Magica jednak nie odpuszcza tematu i pojawiło się sporo głosów w sprawie:

… i do tego sporo dyskusji na Reddicie, narzekań, że wzrost opłaty za redeemowanie to był strzał w stopę, że play-punkciki śmierdzą orzeszkami, itp.

From the Vault: Angels – zdjęcie pudełka

Wizardzi ujawnili zdjęcie przedstawiające wygląda najnowszego pudełka produktu z serii From the Vault. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że do białej i czerwonej Akromy dołączą Avacyn i Iona. Ta druga pani otrzyma zaś przepiękny, nowy art autorstwa Jasona Chana, który zresztą możecie zobaczyć poniżej:

 

iona avacyn

Przy tej okazji można też wspomnieć, że pojawiła się pierwsza (co prawda nic nie warta, ale jednak pierwsza) karta z Battle for Zendikar:

wilds

Promka na październik

Nie koniec to obrazków, jako że poznaliśmy w tym tygodniu także październikową promkę. Nową, ładną i bardzo flavorową grafikę zyskało… Ultimate Price!

Romanse Planeswalkerów

Historyjka o nowych walkerach, jedna z cyklu opowieści, które mają nam przybliżyć (nie tylko historycznie, ale też emocjonalnie, bo kto nie kocha Jace’a? Kto nie chciałby być tak mroczny i demoniczny jak Liliana? Kto nie był bity w szkole?) te postacie i przygotować nas na Battle for Zendikar. Tym razem miłosny trójkąt – romansik Jace’a z Lilianą, po którym Jace nadal jest dziewicą oraz Jace’a z Gideonem, po którym już nie mam pewności co się wydarzyło (z pewną nieśmiałością można stwierdzić tylko, że raczej nie są oni ojcami Eldrazich… chociaż w przypadku pana z niebieską peleryną można by polemizować). Czytajcie jak ciekawi Was multiverse i nowe łokeły. Mnie nie ciekawi. URZA BYŁ PLANESWALKEREM! Jace is just somebody that I used to know… 

 

:b: Relacje z turniejów :b:

 

Grand Prix Dallas

Tylko jedno Grand Prix się odbyło, poza tym wszyscy szykują się na Pro Tour, który odbędzie się w najbliższy weekend. Ale wracając do tematu – w Dallas-Fort Worth 1674 zawodników przystąpiło do gry, aby na koniec wyszedł tylko jeden ukoronowany. Całośc wygrał Shuhei Nakamura, który w finale pokonał Rossa Merriama, w top 4 Nathaniela Smitha a w Top 8 Davida Ochoa. Shuhei wydraftował przyjemne WG z zacnymi aurami. Ross miał całkiem niezłe GB elfy, który chyba nawet lepiej wyglądały niż deck zwycięzcy turnieju.

Na tym GP rozstrzygnął się też race Hayne vs Maynard i ostatecznie ten pierwszy poleci na Worldsy za najwięcej PP z GP.

-x-

SCG już chyba nie tak warte uwagi jak tydzień temu, ale linka do standardu macie tutaj – Richmond T2, (wygrał fajny Abzan Rally) a tutaj macie moderna, w którym zaczyna dominować Delve UBR control. Legacy raczej bez szału.

Za to z ciekawostek, mamy za sobą kolejny turniej z serii MagicCardMarket:

MKM Series #2 Toulouse

 

MKM Series, tradycyjnie odbywał się w 4 formatach constructed: vintage, modern, legacy i standard. Standard zagrało 47 zawodników, którzy walczyli o 2200 euro w nagrodach (chyba za wszystkie turnieje tyle dawali, ale relacja jest trochę chaotyczna i ciężko ich czasem zrozumieć). W finale Julien Berteaux (RG Dragons) pokonał Paul Briceno (Sultai Megamorph). W vintage walczyło o kasę 43 graczy. Pablo Ambrogio Dominguez, który wygrał w pierwszej serii MKM ten sam turniej znowu triumfował. Jego MUD okazał się lepszy od Gush Mentora pilotowanego przez Alfonso Baragias. W modernie walczyło 121 graczy, Nicolas Chabriac (Abzan Company) pokonał tam w finale Alessandro La Porta (UGr delve z Tarmogoyfami i małpioszonami delvovymi). Legacy skusiło 104 zawodników. Wygrał Alcoriza Miguel (Jace Control) pokonując w finale Ridoux Paul (MUD). Wydaje mi się, że modern i legacy mając więcej ludzi miało również zwiększoną pulę, ale naprawdę ich nie ogarniam.

Ponoć jeszcze w ten sam weekend we Francji rozgrywany był niezależny turniej French All Star National, który zebrał 134 zwodników i chyba miał gwarantowane 10 000 euro w nagrodach. Poszperajcie w linku tytułowym, jak ich zrozumiecie to będę wdzięczny za ewentualną korektę : )

 

 

:u: Zapowiedzi turniejów :u:

 

Grand Prix Praga w standardzie

Zbliża się GP przy granicy z Polską, które przy okazji może być dla nas dość tanie, a szlaki mamy już przetarte. Całe wydarzenie odbędzie się 28-30 sierpnia. Miejscem walk będzie Areál Výstaviště 67, 170 00 Praha 7 (Czech Republic) – czyli standardowe miejsce na praskie GP, jak byliście wcześniej na ichniejszych Grand Prix, to dobrze wiecie gdzie.

incheba-expo-praha

Wpisowe na turniej główny to 40 euro, zapisy online do środy (26 sierpnia) i na miejscu w piątek. Nie będzie zapisów w sobotę rano. Maksymalna liczba graczy to 1500, jest mała szansa, że się całe zapełni. Promo kartą rozdawaną za uczestnictwo w GP na ten sezon jest Griselbrand a matą jest Ultra Pro z obrazkiem Talent of the Telepath. Rozgrywanym formatem jest standard. Strona oficjalnego organizatora: https://www.gpprague.com. Warto tam spojrzeć, bo macie też opis pozostałych opcji wpisowych. 55 euro za Sleep in Special nie wygląda wyjątkowo, ale za to 95 eurosków za VIP ma parę fajności i chyba sam się na nie skuszę jeśli pojadę:

VIP
95 Euros Per Player

– GP Prague ’15 Main Event Entry
– GP Promo Foil card
– GP Prague ’15 Ultra pro exclusive playmat
– Sleep in Special
– GP Prague ’15 exclusive Deck Box
– Access to the VIP lounge
– Entry to the Friday Night MSA Party!
– MSA exclusive VIP bag
– GP Prague ’15 exclusive VIP T-shirt

Aż 6 rysowników ma się pojawić na miejscu: Rob Alexander, Jesper Ejsing, Titus Lunter, Viktor Titov, Johannes Voss oraz Chris Rahn.

Kontakt z organizatorami:

Tournament Organizer: Mind Sports International
Email: treeves@mindsportsinternational.com, dbrannan@mindsportsinternational.com
Phone: (0044)1752231810

Warszawski Konwent Avangarda z MTG

Avangarda_logo

Konwent odbędzie się 6-9 sierpnia na Kampusie Politechniki Warszawskiej, a dokładnie w nowym budynku wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych (MiNI), (Plac Politechniki 1, Warszawa). Blok MTG przewidziany jest w dniach 7-9 sierpnia.

Grafik turniejów i wydarzeń:

Spoiler

07.08.2015 – Piątek – Nauka gry + pokonaj prosa, 18:00 – 22:00, wydarzenie darmowe
07.08.2015 – Piątek – FNM Draft Magic Origins, start 18:00, wpisowe: 35 PLN
07.08.2015 – Piątek – FNM Modern, start 18:00, wpisowe: TBA (będzie ogłoszone niebawem)

08.08.2015 – Sobota – PPTQ 1 2016 Modern, start 10:00, wpisowe: TBA
08.08.2015 – Sobota – Turnieje 8-man, start na żądanie 10:00 – 18:00, wpisowe: TBA
08.08.2015 – Sobota – Game Day Magic Origins Standard, start 11:00, wpisowe: TBA
08.08.2015 – Sobota – Nauka gry + pokonaj prosa, 11:00 – 18:00, wydarzenie darmowe
08.08.2015 – Sobota – Sealed Deck Magic Origins, start 14:00, wpisowe: TBA
08.08.2015 – Sobota – Commander, start 14:00, wpisowe: TBA

09.08.2015 – Niedziela – Game Day Magic Origins Standard, start 11:00, wpisowe: TBA
09.08.2015 – Niedziela – Vintage z proxy, start 11:00, wpisowe: TBA
09.08.2015 – Niedziela – Turnieje 8-man, start na żądanie 11:00 – 16:00, wpisowe: TBA
09.08.2015 – Niedziela – Nauka gry + pokonaj prosa, 11:00 – 15:00, wydarzenie darmowe
09.08.2015 – Niedziela – Legacy, start 14:00, wpisowe: TBA
09.08.2015 – Niedziela – 2HG Sealed Deck Magic Origins, start 14:00, wpisowe: TBA
09.08.2015 – Niedziela – Turniej Casual dla początkujących, start 15:00, wydarzenie darmowe

Możliwe, że sam redaktor naczelny Psychatoga pojawi się w piątek, aby pouczyć młodzież magica i dać się ograć w „Beat the Pros” : )

Informacje o wpisowym na turnieje oraz szczegóły dotyczące poszczególnych turniejów zostaną podane w przeciągu najbliższego tygodnia. Informacje odnośnie kosztów akredytacji, dokładnego dojazdu itp. znajdują się na stronie konwentu ava.waw.pl (ale od razu informujemy, jak na każdy konwent, trzeba zapłacić 30 zł wpisowego/konwentowego za wejście + wpisowe za turnieje, które chcecie grać).

Kontakt w sprawie turniejów MTG
Mail: turnieje@strefamtg.pl
Kom: 798-821-419 (Avenger)
Kom: 509-162-061 (stw)

Druga edycja Wrong Turn Party

Druga edycja Wrong Turn Party zbliża się wielkimi krokami! Już za niespełna miesiąc (31. lipiec – 2. sierpień 2015), w wielkopolskiej Trzciance, odbędzię się 3-dniowy karciany event organizowany przez ekipę Wicked Wizards Team i pilski sklep Chaos Games. Wrong Turn Party to możliwość zagrania kilku turniejów (główne: FNM-y, GPT Londyn, Chaos Drafty, 2x PPTQ i wyjątkowy Tarmogoat Cup) w jednym miejscu, w komfortowych warunkach i przyjaznej atmosferze, z pełną gamą udogodnień i profesjonalną obsługą sędziowsko – techniczną.

Spoiler

Przez cały event uczestnicy mogą swobodnie korzystać z wszelkich udogodnień hotelowo-gastronomicznych hotelu Agroturystyka Makowscy (promocyjne zakwaterowanie, posiłki, wspólna w pełni wyposażona kuchnia, darmowy monitorowany parking, wifi itp.). O wyjątkowym klimacie tej imprezy nie da się tak poprostu opowiedzieć – trzeba tam być i poczuć to na własnej skórze (albo deku :))! Zapraszamy do Trzcianki!

Fotorelacja z pierwszej, zimowej edycji, tutaj. Więcej info na facebooku.

* zainteresowanych noclegiem prosimy o szybki kontakt – pokoje hotelowo szybko się zapełniają…

[caption id="attachment_24658" align="aligncenter" width="650"]Wrong Turn Party kliknij, aby powiększyć[/caption]

Polskie WMCQ 2015

Pierwszym polskim WMCQ w tym roku i będzie turniwj warszawskiego Planeswalkera. Szczegóły macie w linku tytułowym – na stronie Wizardów, a w skrócie:

Data: 22 sierpnia 2015, dzień wcześniej odbędą się turnieje LCQ.
Format: standard
Organizator: Planeswalker.pl
Adres sklepu: Grzybowska 37A/21 Warszawa (tu odbędą się LCQ w piątek)
Miejsce: Sala konferencyjna ONZ, Centrum Konferencyjne, ul. Bobrowiecka 9, Warszawa, Mokotów (tu odbędzie się WMCQ oraz side eventy)
Kontakt: sklep@planeswalker.pl, tel: 730 599 991
Wpisowe: 80zł przy opłacie turnieju do 21 sierpnia lub 85zł na miejscu w sobotę.
Rejestracja od 9:10 do 10:00, start turnieju: ok. 10:15 (limit 200 osób, ale tyle nigdy się nie zebrało na polskich WMCQ).

Sędziowie:
Jan Grottel lvl 2
Adam Kolipiński lvl 2
Piotr Łopaciuk lvl 2
Sebastian Pękala lvl 3
Anna Zielińska lvl 2

Daty i miejsca wszystkich WMCQ tego roku:

  • 22-23 sierpnia 2015 (Standard Constructed)
  • 5-6 września 2015, Kraków (Modern Constructed)
  • 19-20 września 2015, Wrocław (Standard Constructed)

Zaś World Magic Cup 2015 odbędzie się 11-13 grudnia 2015 w hiszpańskiej Barcelonie.

Pełne info macie tutaj.

Obozy z RPG/Mtg

To już informacja trochę mniej turniejowa, ale na pewno warta uwagi. Zwłaszcza jak jesteście młodzieżą szkolną lub macie dzieci w takim wieku, które chcecie wysłać na fajne wakacje. W tym roku Biuro Turystyki Orion, których inicjatywy bardzo lubimy i promujemy, przygotowuje 17 programów wyjazdowych, w tym 11 programów erpegowych (10 młodzieżowych i 1 wyjazd studencki). W związku z powyższym wydali katalog i postawili nowy serwis www zespalający całą działalność turystyczną. Wersja elektroniczna katalogu znajduje się tutaj: http://btorion.pl/kolonie-i-obozy/katalog-lato-2015. Obóz, który najbardziej polecamy, czyli RPG/Mtg odbędzie się 4-16 sierpnia 2015 w Zieleńcu i ma w planach m.in:

Spoiler

Sesje RPG
• osiem czterogodzinnych sesji gwarantowanych
• doświadczeni Mistrzowie Gry
• małe drużyny (3-5 osób)
• indywidualne podejście do graczy
• masa różnorodnych systemów do wyboru

Rozgrywki Magic: the Gathering
• turnieje standard i limited, w tym drafy
• turnieje pre-releasowe najnowszego dodatku
• nauka strategii i składania topowej talii
• udział w licencjonowanym turnieju Gate Way
• prelekcje i porady profesjonalnych graczy i traderów
• możliwość skompletowania lub uzupełnienia talii w obozowym sklepiku

LARPy
• rożnorodne settingi
• rozgrywka na terenie obozu
• rozgrywka na terenie srebrnogórskiej twierdzy
• możliwość wypróbowania własnego scenariusza larpowego

A także
• Konkursy dla graczy i MG
• Gry bitewne (WFB i WH40K)
• Wyposażony Games Room – ponad 100 tytułów!
• Łucznictwo i fechtunek
• Postapokaliptyczny sport jugger
• Wycieczki i ogniska i mnóstwo innych atrakcji!

 

:r: Przegląd prasy branżowej :r:

 

STANDARD

Teksty do T2 (te dotyczące decków) w tym tygodniu możemy w zasadzie podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy z nich omawia decki z ostatnich turniejów i stare archetypy. Drugi poświęcony jest nowym konstrukcjom. Do pierwszej kategorii zaliczyć możemy:

Saffron Olive omawia tu Top 64 decków z SCG Chicago i przygląda się temu jakie karty trafiły do spisów z ORI oraz jak decki te się spisywały. Pewno nowinki też się tu znajdą, ale najważniejszym tematem i tak jest wpływ ORI na meta.

Tu z kolei podobnie do tematu podchodzi Josh Silvestri. Jego wpis jest jednak mniej analityczny i skupia się na nowikach, jakie SCG Chicago przyniosło, co oznacza oprócz GR Dewocji także Mono W Dewocję i UW Thoptery.

To jeszcze jeden przeglądowy tekst, tym razem z PureMTGO i oczywiście też poświęcony SCG. Tu również przywołują GR Dewocję, W Dewocję i Thoptery, ale zwracają także uwagę na UW Heroica i co najmniej ciekawostkę, czyli Mono W Heroica. Tak, to wersja bez niebieskiego drawu! Ten spis od Toma Rossa jest swego rodzaju hybrydą, łączącą White Weenie z Heroiciem.

I mamy jeszcze jeden dowód na to, że RG Dewocja w tej chwili będzie bardzo mocno hejtowane na Pro Tourze (chociaż wnioskowanie tylko na podstawie częstotliwości pojawiania się archetypu w omówieniach może być wadliwe). Jarvis Yu zwraca tu uwagę także na Abzan kontrolę i Jeskai Tokeny. Materiał może i krótki oraz mało analityczny, ale zawiera parę potencjalnie przydatnych uwag o sajdbowardowaniu się i konstrukcji tych decków.

Ten materiał to opracowanie Setha Mansfielda i próba znalezienia odpowiedzi na to, co się stało z redami i jakie jest ich miejsce w nowym T2. 

A to w zasadzie mogło by iść do drugiej kategorii, bo to w pewnej mierze nowy deck możliwy w zasadzie dzięki kartom z ORI. Znaczy, był wcześniej, ale teraz jest dużo ciekawszy. Chodzi oczywiście o talie na Rally. Talie, bo w środku mamy kilka różnych wariacji, choć oczywiście punktem wyjścia jest 5 Color Rally Matthew Tickala.

I jeszcze jeden tekst przeglądowy, z którego dowiemy się co na topie (GR Dewocja, Abzany, Rally the Ancestors, Jeskai Ascendancy, Mono W Devotion…). Do tekstu warto pewnie zajrzeć ze względu na parę uwag o tej RG dewocji i Abzanie. Mniej więcej jest tu jednak to samo co i w pozostałych linkach (wyłania się już wam obraz meta po tych kilku linkach, prawda? Przynajmniej tym na SCG Chicago).

Tekstów drugiego rodzaju jest zdecydowanie mniej. W zasadzie możemy tu wymienić jedynie Artefaktyczny red, enchanty WG i White Weenie Craiga Wescoe, gdzie dostajemy trzy spisy Monored Artefaktów, GW konstelacji i White Weenie. Jest też tekst Ali Aintraziego: Czy opadł już kurz? Materiał ten również powołuje się na SCG i przygląda deckom z pozycji 32-64, ale też pokazuje Turbo Foga i ciekawego UB z Demonic Pactami. Cóż, jak to Ober napisał, Prosi kitrają techy na Pro Toura.

Matematyka Magic Origins

A tu z kolei coś dla deckbuilderów od Franka Karstena, czego zresztą pewnie domyślił się już każdy, kto zobaczył słowo „matematyka” w nagłówku. W obu poniższych linkach Karsten stara się sprawdzić, jak wyciągnąć z niektórych kart z ORI najwięcej. Chodzi o takie rzeczy jak na przykład liczba elfów pod Sylvan Messengera czy liczba stworó pod Gather the Pack.

Ciekawe decki:

MODERN

Kompetetywnie…

Mało się działo jeśli chodzi o ten format w zeszłym tygodniu, ale coś tam na szczęście przygotował nam Adrian Sullivan, uaktualniając Moderna z Magic Origins. Opisuje on tu dwa archetypy i wskazuje karty, na które warto rzucić okiem. Pierwszy z nich to Merfolki, a drugi to Burn. Dowiemy się też, jakie karty mogą namieszać w formacie. Drugi tekst również skupia się na dwóch taliach. Adam Yurchick skupia się tam na modernowym renesansie delvera i geista. Chodzi oczywiście o karty Delver of Secrets (wersja Grixisowa) i Geist of Saint Traft (Jeskia i UW Midrange). O tym co na topie w modernie dowiemy się także przeglądając 5 decków, którymi zagrasz w ten weekend. Są tam oczywiście Merfolki, ale i Hexproof, Grixis Delver (jakże by inaczej?), a także mniej gorący, ale ciekawy Four-Color Snapcaster Vial (oraz Dredge, ale to do Vintage).

…i budżetowo

Pojawiły się także dwa (no, trzy) teksty poświęcone dwóm budżetowym deckom. Pierwszy to nawet fajne, niemalże pauperowe stworkowe aggro na evolve. Swoją drogą zabawne, bo zrobiło 3-1 w jakimś daily i zainteresowali się nim Saffron Olive na Goldfishu (Budżetowy Magic: Modernowy Simic Evolve), a także Kevin Crimin na Gathering Magic (Budżetowy Magic: Modernowe UG Tempo). W pierwszym linku mamy trochę tekstu, ale oba to w zasadzie video deck techy. Ponadto PureMTGO sięgnęło po tanią wersję Gifts kontroli. Kosztuje to około 70 tixów. Dla porównania Esper Giftsy na bogato to około 830 tixów. Oba spisy możemy zobaczyć i porównać w artykule. Jeśli więc chcecie pobawić się tym archetypem, a nie macie sieciowej fortuny, to macie tu w miarę grywalny koncept. Tekst pod tym linkiem: Budżetowy Magic: 70-tixowa Gifts kontrola

 

LIMITED

Magic Origins: archetypy w przyjaznych kolorach i dwa inne teksty o ORI

Dziś mamy release ORI na MTGO, a co za tym idzie warto przyswoić sobie trochę wiedzy o nowych kartach. W powyższym tekście z Goldfisha będziemy mieli okazję przyjrzeć się commonom i uncommonom z Magic Origins w ally colorach. Tekst fajny ze względu także na przykładowe decki i jasne opisanie co dany archetyp pragnie osiągnąć. W tym tygodniu ukazała się też kolejna część podobnego omówienia Neala Olivera, tym razem na CFB i poświęcona enemy kolorom. Tekst z Goldfisha jest jednak trochę bardziej czytelny. Trochę o charakterze kolorów, sile commonów i skuteczności kart w ORI pisze też Pascal Maynard, przedstawiając swój ranking Magic Origins.

Jaki Pick? Huey i P1P1 w Magic Origins

Zazwyczaj tego rodzaju teksty ignorujemy, bo wiedza z nich płynąca jest niewielka. Sprowadza się do „tak, też bym wziął tego mytika”. Tym razem mówimy jednak o secie, za którego draftowanie dopiero się zabieramy. Huey wybrał tu też nawet niegłupie paczki, choć od razu powiedzieć trzeba, że bardziej należy patrzyć na „honorable mentions” niż „first pick”. Dobrze też przejrzeć dyskusję pod tekstem. Nie wszystkie wybory Jensena są aż tak stuprocentowo jednoznaczne.

Magic Origins Draft

Caleb Durwald draftuje nowy dodatek w czasie prereleasów. Trzeba docenić, bo draft się opłaca, mówiąc delikatnie, średnio. Co więcej, o ile draft nawet spoko, tak już poziom niektórych gier, znowu delikatnie mówiąc, niezbyt wysoki. Jeśli warto obejrzeć, to dlatego, że jest to jedno z pierwszych nagrać draftów i można podchwycić jakieś techy czy ciekawe informacje. Jak się okazuje Knightly Valor jest tu jednm z lepszych uncommonów (jak dobrym to kwestia dyskusyjna, ale dobrym na pewno), Managorger Hydra jest głupia (i ogólniej – erki są bombowe, więc warto trzymać na nie odpowiedzi, zbierać je do decku, a na filmikach możemy zobaczyć jak wspomniana hydra sama wygrywa gry; na szczęście w większości wypadków bomb w ORI da się pozbyć i mają słabsze strony jak niebieski bounce dla wspominanej tu hydry), Eyeblight Assassin i Reave Soul to fajne combo na pozbywanie się stworków mających statsy 4/4 (tylko należy myśleć co się robi), Shadows of the Past wydaje się być naprawdę niezłe (nawet jeśli nie robi niczego w niektórych grach), a Foundry of the Consuls warto zapewne mieć przynajmniej z jedno w decku. Ponadto zielony, przynajmniej w tym drafcie, był bogaty i popularny. Jak nie lubicie zielonego, oglądanie możecie sobie odpuścić… ale może już dość spojlerów.

 

LEGACY

Życząc sobie wiedzy – Demon Rum Carstena Kottera

Autor opisuje swoje zmagania z GP Lille. Zabrał tam własnej konstrukcji mieszaninę Grixis Pyromancera i OmniTella. Dla ciekawych takich konstruktów polecamy cały raport, gdzie jest też video-tech, przemyślenia pilota oraz opisy wszystkich gier. Ten sam autor przygotował też tekst o tier1 deckach z Legacy – najlepszych według jego oceny materiał jest tuaj.

Ciekawe decki:

 

COMMANDER

Lord Commander Athreos

Jakoś bardzo oryginalny generał to to nie jest, ale tekst w miarę fajnie napisany. Fajne jest to, że oprócz obowiązkowego spisu i opisu kart, mamy tu relację z kilku gier, a więc możemy zobaczyć jak to działa i czy pasuje nam do naszego stylu gry.

EDHowy indeks czarów zakazanych

Początkowo chciałem tekst zignorować, ale w gruncie rzeczy to nawet ciekawa lektura dla kogoś spoza EDH, choć trochę w niej manieryzmu i fatalnie się zaczyna. To jednak okazja do zapoznania się z commanderowym savoir-vivre. Dowiecie się stąd czym nie grać, aby was nie znienawidzili inni uczestnicy zabawy. Nie należy do tego podchodzić jakoś bardzo ortodoksyjnie, bo takie Rhystic Study czy niebieski commander wcale nie muszą być hejtowane w waszej grupie, ale pokazuje to na co uważać, zwłaszcza kiedy wyjdziecie poza swoją ekipę (choćby na gościnnych występach w innym mieście). Ciekawe czy zgodzilibyście się z autorem.

 

INNE

6 porad jak grać szybciej

Kto czyta regularnie Psychatoga pewnie już wie, jak bardzo Ober nienawidzi powolnych graczy. Dlatego też promuje zdrowy tryb grania i odchudzanie czasu myślenia nad grą. To jest tekst dla wszystkich tych, którzy na koniec tury przeciwnika, jak nie mogą nic zagrać, myślą kilka minut o tym, czy wziąć ślub, założyć rodzinę, inwestować na zachodnich rynkach i brać kredyt we frankach. W linku macie 6 porad od Paulo Vitor Damo da Rosa. Ja dorzucę jeszcze jedną od siebie – jak nic nie możecie zrobić, klikajcie F6. A potrzeba szybkiego grania jest prosta – jeden remis (przez np. koniec czasu rundy) to praktycznie jak przegrana, zwłaszcza na początku turnieju. Dwa remisy, to właściwie jak odpadnięcie od turnieju. Poza tym wolno grający zawodnik nie ma czasu na przerwy, jedzenie, toaletę, odświeżenie się na chwilę i zrelaksowanie umysłu.

Dlaczego PPTQ bolą Magica

Nie bolą, ale czynią mu krzywdę, oczywiście, ale tłumaczeniowe pułapki zostawmy na boku. Temat jest bowiem poważny. Mark Nestico poruszył na SCG problem, który już nie pierwszy raz się pojawia i pewnie jeszcze będzie poruszany do chwili aż Wizardzi coś z tym zrobią. Chodzi oczywiście o to, że PPTQ nie są dobre dla tej karcianki i dla community. Tak przynajmniej twierdzi autor, a na poparcie tej tezy przedstawia kilka dość mocnych argumentów. Komentarze pod tekstem są podzielone, choć raczej jest zgoda z autorem, że coś jest nie tak. Pozwolimy tu sobie przy okazji zacytować opinię Łysego (dzięki któremu artykuł rzucił się nam w oczy) pod tekstem (uwaga, jest po angielsku, tak, Łysy zna języki, Wy też jakiś poznajcie):

Completely agree, especially on the bitter part about breaking communities, which I believe is even harder experienced in Europe than in the USA. Old system meant we’ve always had a bunch of people travelling together for PTQs, which has always been a lot of fun. Now it’s hard to get more than 3-4 folks to go to a PPTQ in a different town, but the worse part is that if you manage to win PPTQ you may end up being the only one qualified from your area, meaning you’ll have to travel alone for RPTQ hosted in another country… which, basically, is not much of fun

A co Wy myślicie na ten temat?

Trochę dobra dla miłośników flavoru

Na GatheringMagic pojawiły się dwa teksty, które są poświęcone vorthosowej tematyce związanej z ORI. Pierwszy z nich, Flavorowe klejnoty w Magic Origins, to taki przegląd tego, co w ORI najfajniejsze i najciekawsze zdaniem Anta Tessitore. Możecie rzucić okiem i porównać własne wrażenia. Ant zwraca uwagę na parę rzeczy, których – nawet jeśli o nich wiecie – mogliście w pewnym sensie przegapić. Przykładem tego są czary ze Spell Mastery. Pewnie większość z was wie, że pokazują one ewolucję potęgi Originsowych planeswalkerów. Zestawienie ich w jednym miejscu wzmacnia jednak ten przekaz i pokazuje, że za tymi kartami stoi jakaś historia (niezależnie od tego, co sądzimy o jej oryginalności). Drugi tekst to przegląd obrazków ORI i trochę o ich roli w nadchodzących setach. Jest też słowo o narracji wizualnej i zmianach w tym, jak Magic opowiadać będzie od ORI fabułę. Tu też jest parę ciekawostek… jak choćby kwestia remake’ów grafik na landach. Warto zajrzeć choćby dla paru słów o artyście o imieniu Vincent Proce. Chodzi o tego pana od Guardian Automatona. Przy okazji warto wrzucić (jest też w tekście) grafikę Anny Steinbauer z Blessed Spirits w większej rozdzielczości (w ORI graficzka przygotowała także obrazek na Anointer of Champions):

MtG-BlessedSpirits-AnnaSteinbauer

Czerwona Rewolta

To taki krótki, ale w sumie fajny tekst blogowy o ewolucji reda w ostatnich setach. Jeśli ktoś śledzi MaRo i design, wiele nowego się stąd nie dowie. Jeśli jednak jesteście fanami reda i nie śledzicie Blogatoga i kolumny wspomnianego designera, to na parę fajnych rzeczy ten tekst zwraca uwagę.

Jeszcze trochę Magica z neuronowych sieci

Pamiętacie ten materiał z Magiciem tworzonym przez AI sprzed dwóch tygodni? Temat podchwyciło także io9, publikując raptem kilka nowych obrazków. Są jednak na tyle śmieszne, że dorzucamy link do przeglądu (jednocześnie po raz kolejny doceniając, że jest tam kolumna poświęcona karciance), zwłaszcza że dużo lepiej się je przegląda na kartach niż w formie tekstowej na forum. Poza tym: Horshers!

5 decków tygodnia, których nie możesz przegapić

Zaczynamy od chyba najbardziej intrygującego decku tygodnia. Gutierrez na start bierze talię Matthew Tickala – to pięciokolorowy combo deck na Rally the Ancestors. W porównaniu do wersji istniejącej do tej pory, deck wydaje się bardziej synergiczny. Najważniejsze jest jednak obniżenie kosztów do 3 CMC. Tu nie ma już Siege Rhino czy Gray Merchant of Asphodel. Są za to np. Nantuko Husk czy Grim Haruspex. Jest też nowy Jace i singlowa Lilka. Niestety, co zauważa autor przeglądu, talia jest potężna, ale wrażliwa na kontry i takie karty jak Anafenza, the Foremost. Druga talia to też T2. Tym razem mamy przedstawiciela kontrolnych decków w kolorach UW. Nowością są tu artefaktyczne zabawki – reszta to standard: Ela, Ugin, draw, kontry i mass removal. Ciekawe czy Thopter Spy Network się sprawdzi? Do T2 dostajemy też trzeci deck, który chyba nieco optymistycznie zakłada, że Pyromancer’s Goggles jest grywalne, ale jak nie teraz to wcale. W końcu niedługo Shrapnel Blast wyrotuje, ale do tego momentu miłośnicy nożyczek mogą popróbować szczęścia (tak, to deck z Ensoul Artifact). A jak chcecie dowiedzieć się więcej, to tu macie link do tekstu, z którego Gutierrez podchwycił deck. W ramach odpoczynku od T2 jako czwartą talię mamy modernowego Kiki Shifta, czyli połączenie Primeval Titana, Restoration Angela, Kiki-Jiki, Mirror Breakera i Valakuta. Rampujemy się tu do tytana lub wykorzystujemy Summoning Trapa do wystawienia go z biblioteki i albo ciśniemy stworkami, albo zabijamy combem. Ostatnia talia to deck Carstena Kottera, który opisaliśmu już przy okazji Vintage.

Stan Programu

 Na koniec ceny i decki:

  • Red Deck Wins (T2)
  • RG Aggro (Modern)
  • Legacy Burn (Legacy)
  • Frobots (Vintage)

Górnik

Jeszcze taki żarcik na koniec dzisiejszej Familiady:

 

:g: Finanse :g:

 

Finanse skupiały sie w tym tygodniu głównie na smiesznych zmianach MTGO, które już opisaliśmy na początku. Tradycyjnie przedstawiamy karty, które interesowały najbardziej uzytkowników MtgGoldfish:

  1. Jace Vryns Prodigy (Magic Origins)
  2. Hangarback Walker (Magic Origins)
  3. Snapcaster Mage (Innistrad)
  4. Nissa Vastwood Seer (Magic Origins)
  5. Collected Company (Dragons of Tarkir)

-x-

Pozdrawiamy,

– Emil i Ober


Informacje o autorach znajdziecie w zakładce: redakcja.

Komentarze

Psychatog.pl

nie kopiuj : (