Savoir Vivre przy stole EDH – zasady kulturalnej gry w karty

Z uwagi na to, że Commander jest wieloosobowym formatem, to do stołu zasiadają gracze o różnych temperamentach, sposobach grania i ekspresji. Ponadto, stolik EDH to również często spotkanie towarzyskie, więc siłą rzeczy poświęca się czas na rozmowy czy akcje, nie związane z wydarzeniami na stole. 

I właśnie z uwagi na ww. aspekty postanowiliśmy przygotować zbiór zasad Savoir-vire przy commanderowym stole, który jest dość uniwersalny. Trzymanie się poniżej opisanych zasad z pewnością umili grę wszystkim, co również przełoży się na wartość merytoryczną rozgrywki.

Słownik slangu magicowego, mtg Sekcja formatu commander na Psychatogu, EDH, cEDH, artykuły, decklisty, analizy

Savoir vivre ath the card table, mtg, edh, magic

Zanim wyjdziesz z domu

  • Nastawienie: zadbaj o odpowiedni mindset. Złe emocje i agresję zostaw w domu. Mimo, że to rywalizacja i stężenie testosteronu przy stole bywa wysokie, to jednak celem gry nie jest zdominowanie i upokorzenie krajów sąsiadów. Grasz przede wszystkim dla przyjemności, a wygrana ma być konsekwencją Twojego kunsztu w budowie talii i geniuszu w strategii podczas rozgrywki. 
  • Higiena: po prostu o nią zadbaj. Przyjemniej się wszystkim gra jak Twoja aura jest pachnąca, nie kleją Ci się ręce, pachy nie pocą, a outfit nie jest zabrudzony feromonami z całego tygodnia. 
  • Proxy: jeśli dopuszczacie granie proxami, to zadbaj o to aby Twoje wydrukowane zamienniki były możliwie najbardziej czytelne. Karteczki wypisane długopisem nie powinny się znaleźć w Twojej talii. Wydrukuj proxy. Przynajmniej kolorowe. 
  • Decklista, spisy combo: przygotuj sobie listę swojego decku. Moxfield, ManaBox czy zwykła kartka papieru. Kiedy planujesz się tutorować, lepiej spojrzeć wcześniej czy karta jaką chcesz szukać, nie wypadła przy ostatnich zmianach w talii. 
  • Trening: pomiędzy spotkaniami rozkładaj pasjansy (tzw. goldfishing). Szczególnie jeśli Twoja konstrukcja jest nowa, w fazie testów i wymaga ogrania przede wszystkim od Ciebie. Dzięki temu będziesz wiedzieć jak powinna wyglądać sekwencja zagrań, aby dochodzić do zdobywania przewagi i wygrywania. Znając ten aspekt własnej talii jesteś dobrze przygotowany do rozgrywki, i kiedy otworzy Ci się okno na zwycięstwo to dobrze wiesz, co masz zrobić.



savoir vivre, rule zero, pre-game house rules mtg edh cedh

Po pierwsze, pre-game zasady

  • House-rules: zachecamy, aby przed grą w nowym towarzystwie zamienić kilka słów na temat power levelu decków i oczekiwań co do rozgrywki. Unikniecie niesmaku związanego z dysproporcją poziomu talii, może nawet efektów staxowych, fast many, itd. Warto też poinformować np. o alterartach, które mogą kogoś obrażać, albo być po prostu niezrozumiałymi w odbiorze. Ważne by omówić w ramach „Rule 0” czy „Houserules”, m.in. temat proxy czy zbanowanych kart w lokalnych grupach.
  • Porządek: to dość ogólna zasada, ale trzymaj napoje z dala od pola gry, a papieroski kręć na kolanie. Na stole są również karty innych graczy, nierzadko wartych setki złotych, szczególnie jeśli gracie cEDH. 
  • Randomizacja: nie śpiesz się z randomizacją i tasowaniem decku przed rozpoczęciem rozgrywki. 99-kartowe talie to prawdziwe “kobyły” w porównaniu do decków z constructed czy limited. Rozłóż na kupki, potasuj je między sobą, daj przeciwnikowi do przełożenia. W ten sposób dajesz sobie i rywalom szanse, na maksymalną losowość i nie powtarzanie podobnych rozdań. 
  • Efekty przed grą: gdy już przetasowałeś deck i dobrałeś pierwszą rękę, to spokojnie poczekaj na ewentualne muligany i deklarację keep ze strony każdego gracza. I jeśli to Ty wygrałeś rzut kostką to zapytaj o pre-game actions (Gemstone Caverns, Leyline’y, Chancellery).

culture club commander, don't stall mtg edh cedh

Po drugie, nie zamulaj w trakcie gry!

  • Rozmowy na tematy nie związane z grą są nieodłącznym elementem grania w Commandera. Są to spotkania towarzyskie, często między grupą przyjaciół, więc naturalnym jest, że debatuje się o sporcie, muzyce, kulinarnych odkryciach czy zwyczajnie o tym, co u kogo słychać. Staraj się jednak brać udział w tym rozmowach poza swoją turą. I nie zagaduj gracza, który właśnie ma turę do zrealizowania. To bardzo usprawnia rozgrywkę i nie wywołuje zbędnych emocji, które podbijają okrzyki “NO GRAJ KU**A!”.
  • Komunikacja: właśnie z uwagi na towarzyskość formatu i rozmowy będące częścią rozgrywki, głośno i wyraźnie komunikuj każdą akcję, spell, przechodzenie między fazami jeśli jest to istotne (bo np. grasz Godo czy Winotą). Daj każdemu szansę na ustosunkowanie się do tego co zagrywasz.
  • Dystraktory: nie siedź na telefonie w trakcie rozgrywki, a jeśli już Ci się to zdarza, to wykorzystaj na to moment, gdy inny gracz jest w trakcie czasochłonnych zagrań, bo np. kręci combo i liczy manę, spelle, możliwości. A jeśli już cierpisz na FOMO, to nie miej potem pretensji, że ominęła Cię możliwość interakcji.
  • Planowanie: dla płynnej rozgrywki staraj się myśleć w trakcie tur przeciwników, nad game-planem, gdy już nastąpi Twoją kolej. Nie tylko usprawni to tempo gry, ale także rozwinie Twoje zdolności planowania ruchów, co ma duże znaczenie w EDH. 
  • Tasowanie: gdy masz priorytet i szukałeś bibliotekę, a nie masz zaraz po tym efektu “dobierz kartę”, to poczekaj z tasowaniem. Shuffling decku, szczególnie tak grubego jak commanderowe konstrukcje, to czynności, która sumarycznie zabiera najwięcej czasu podczas rozgrywki, a w efekcie spowalnia tempo gry i wybija graczy z rytmu. Wykonaj swoje akcje do końca i wtedy potasuj talię. Przestępstwem na intelekcie jest np. wyszukanie landa z tutora, długie tasowanie, po czym z wyszukanej ziemi zagranie tutora i kolejne tasowanie – to wszystko mogłeś załatwić za jednym ruchem.

 

Deafening Silence MtG, art Igor Kieryluk, edh, rules

Deafening Silence, Igor Kieryluk

Po trzecie, graj odpowiedzialnie

  • Triggery: pamiętaj o własnych triggerach; płać za cumulative upkeep, pamiętaj o pytaniu się opponentów czy dopłacają za Rhystic Study czy Esper Sentinela, rzucaj kostką w upkeepie za Mana Cryptę. 
  • Nie zasłaniaj, nie kładź rąk na stole i pozostaw swój board przejrzysty dla przeciwników. Zasłaniając karty możesz np. zasłonić własną manę, co przeciwnikom odbiera możliwość oceny, na jakie zagrania możesz sobie jeszcze pozwolić. 
  • Warto zapytać: niezależnie od tego czy grasz bardziej pauper, casual czy cEDH, czy może coś pomiędzy, to staraj się wykonywać przemyślane akcje. Naturalnie, każdemu się czasami zdarzy źle zinterpretować sytuację czy dany efekt, ale staraj się aby te miss-understandy nie były nagminne. Zawsze możesz pytać stół czy dobrze rozumiesz, że jeśli zrobisz X to wydarzy się Y. To również element polityki, bo dajesz sugestię, że jakieś zagranie wisi w powietrzu. 
  • Cofanie ruchu: jeśli jednak któryś z graczy chciałby cofnąć ruch, a nie nastąpiły po nim żadne kluczowe działania (dobranie karty, zagranie czaru, posłanie triggera na stos itp.), pozwól na to. Trzeba zachować balans pomiędzy wyrabianiem sobie nawyków z poprawnej gry a pamiętaniem, że to dalej jest gra towarzyska. EDH to trudny format, w którym mnogość kombinacji i triggerów jest ogromna. Zachowaj dobry mix koncentracji, luźnego podejścia, spokoju i życzliwości. 
  • Kingmaking: nie wykonuj tzw. Kingmaking, czyli zagrania, które ma na celu tylko i wyłącznie otwarcie autostrady do wygranej jednemu graczowi, a zatrzymanie innego. Niezależnie od power levelu waszych konstrukcji, zawsze staraj się wykonać możliwie najlepsze zagranie. Nie kontruj czegoś niebieskim pactem, jeśli nie masz many żeby zapłacić, tylko po to, by zrobić komuś na złość.
  • Opanowanie emocji i agresja: no i chyba najważniejsze na koniec – nie bądź agresywny, nie obrażaj się jak ktoś pokrzyżuje Ci plany, nie zastraszaj, nie wygrażaj i nie przeklinaj. Wszelkie zachowania agresywne, pasywno-agresywne wykluczają Cię jako zawodnika. Na turniejach grozi to dyskwalifikacją, a nawet banem z oficjalnych rozgrywek. W grze towarzyskiej, grozi to ostracyzmem, a może przerodzić się w przemoc fizyczną. Nikt tego nie chce, nic dobrego z tego nie wynika. Jeśli masz problem z frustracją, złością, opanowaniem emocji – to może warto skonsultować się ze specjalistą i zająć się problemem osobiście, zamiast wyżywać się na innych. 

 

Łukasz "Fali" Faliszewski, savoir vivre, mtg, kartyŁukasz „Fali” Faliszewski – Poznański dinozaur. Rzucił granie constructed jak zniszczyli Extended i od 15 lat realizuje się w Commanderze.

Duży entuzjasta cEDH. Uwielbia konstrukcje, które kręcą się na infinite many, tur, draw, stworów oraz takie, które pozwalają na board control i chwycenie przeciwników za wiadomo co (za  humor i dobre słowo! – dopisek red.).

 


Wsparcie przez Patronite

Patronite Psychatog.pl, Magic Lore, historia magica, Commander, EDH, cEDH

Gorąco namawiamy do wspierania naszego projektu EDH za pośrednictwem Patronite. Dzięki temu, będziemy mogli opłacać autorów tekstów, a także polepszać wizualną stronę materiałów i serwisu!

Elder Dragons Highlander - smoki założyciele Commandera

Chciałbym w tym miejscu także serdecznie podziękować wszystkim dotychczasowym darczyńcom, którzy wspierali i wspierają Psychatoga i jego twórców!

 

Komentarze

Psychatog.pl

nie kopiuj : (