Siadasz do stołu, do swojej pierwszej partii cEDH. No właśnie i co dalej? Czy musisz znać na pamięć spis każdej talii, aby wiedzieć jak przeciwnicy będą próbowali wygrywać? Na szczęście – absolutnie nie. Kilka combo znać jednak trzeba.
Przedstawię wam zatem 10 (moim zdaniem) najpopularniejszych z nich i kilka prostych sposobów na to, jak je powstrzymać! Bez zbędnego wstępu, zaczynajmy.
Thassa’s Oracle + Demonic Consultation / Tainted Pact
„Thoracle”, to podstawowe combo w cEDH, które znać po prostu trzeba. W dodatku, jest też niesamowicie silne – to tylko dwie kart o całkowitym koszcie , które z miejsca wygrywają grę efektem „you win the game”. Jak to wszystko działa?
Bardzo prosto, Thassa’s Oracle wchodzi na stół a razem z nią jej trigger. Aktywny gracz przytrzymuje priorytet i zagrywa Demonic Consultation nazywając kartę, której nie ma w swojej talii. Powoduje to, że wszystkie karty z biblioteki lecą w exile. Następnie rozpatrujemy trigger Thassy, 0 jest mniejsze od 2, a zatem gracz wygrał grę. Wersja z Tainted Pact działa tak samo, ale wygra tylko wtedy, jeśli nie mamy żadnych powtarzających się kart w talii (łącznie z basic landami).
Gdzie spodziewać się tego combo
W praktycznie każdej talii grającej niebieskim i czarnym kolorem .
Jak zatrzymać Thassa’s Oracle + Demonic Consultation combo
No dobra, to jak zatrzymać efekt „you win the game”? Na szczęście sposobów jest kilka. Pierwszy z nich, to oczywiście counterspell, którego tłumaczyć nie trzeba. Dodatkowe punkty zyskujemy, jeśli uda nam się skontrować trigger Thassa’s Oracle (chociażby za pomocą Stifle lub Trickbind) i zostawimy przeciwnika z pustą biblioteką.
Kolejny ciekawy sposób to zmuszenie przeciwnika do dobrania karty po tym jak rozpatrzymy Demonic Consultation, ale przed tym jak rozpatrzymy trigger Thassa’s Oracle. Spowoduje to jego błyskawiczną przegraną. Doskonale nadaje się do tego Faerie Mastermind czy Geier Reach Sanitarium lub Mikokoro, Center of the Sea. Równie wartościowe będzie zepsucie efektu Thassy poprzez wtasowanie grobu przeciwnika na spód biblioteki za pomocą Endurance. Musi mieć tam jednak przynajmniej 2 karty.
Solidną strategią mogą być też efekty stax takie jak Hushbringer – wyłączają one całkowicie to combo. Mimo wszystko to kontra pozostaje najlepszym wyborem. Pamiętajcie też, że usunięcie Thassa’s Oracle ze stołu nie spowoduje, że jej trigger zniknie ze stosu.
Jest jeszcze opcja z Angel’s Grace – przeciwnik nie może wygrać, my nie możemy przegrać. Po zagraniu tej karty przeciwnik pozostaje bez biblioteki.
Lion’s Eye Diamond + Underworld Breach + Brain Freeze
Drugie najpopularniejsze w cEDH combo to stary dobry LED (Lion’s Eye Diamond) połączony z Underworld Breach i Brain Freeze. Do jego realizacji potrzebujemy wszystkich tych kart w ręku lub w przypadku LEDa i Brain Freeze ewentualnie w grobie. Jak to działa? Zagrywamy Underworld Breach a następnie Lion’s Eye Diamond, za którego pobieramy 3 many (niebieskiej). Następnie zagrywamy Brain Freeze celując w siebie, co pozwoli nam zagrać ponownie Lion’s Eye Diamond. Powtarzamy tę czynność rozsądną liczbę razy (Brain Freeze za każdym razem przewija więcej kart dzięki stormowi) a następnie celujemy Brain Freeze w przeciwnika, przewijając jego całą bibliotekę. Kolejno wybieramy pozostałych graczy.
Gdzie spodziewać się tego combo
W większości talii grających kolorami czerwonym i niebieskim .
Jak zatrzymać Lion’s Eye Diamond + Underworld Breach + Brain Freeze combo
Zatrzymanie tego combo jest względnie łatwe. Przede wszystkim, kontrować należy Underworld Breach, który umożliwia jego wykonanie. Pamiętajcie, że skontrowanie Lion’s Eye Diamond czy Brain Freeze nic nam nie da, bo Breach pozwoli je wrócić z grobu. No, chyba, że macie akurat kontrę, która posyła czar w exile, nada się ona idealnie.
Doskonałe będą również efekty usuwające grób przeciwnika, lub nawet nasz własny. Combo nie jest wykonalne z efektami takimi jak Dauthi Voidwalker czy Rest In Peace. Dobrze wymierzony Endurance również może je zatrzymać albo co wręcz lepsze, uratować nas przed przegraną przywracając naszą bibliotekę – odpadnie nam wtedy dwóch przeciwników. Zielony ma jeszcze jedną świetną broń – Veil of Summer. Warto pamiętać również, że nawet poprawne zagranie całego combo nie oznacza natychmiastowej wygranej. Przeciwnicy przegrają dopiero w momencie, w którym będą musieli dobrać kartę.
Dodatkowymi kartami, zatrzymującymi Breach combo są Drannith Magistrate oraz Grafdigger’s Cage. Pierwszego nie trzeba przedstawiać, znajduje swoje miejsce w prawie każdej białej talii. Nie pozwala przeciwnikom grać kart spoza ręki, a co za tym idzie nie mogą oni “escapować” kart z grobu. Cage z kolei znajduje się często w taliach kontrolnych, które same nie grają grobem jak np. Yuriko, Tiger’s Shadow lub standardowych stax deckach.
Kinnan, Bonder’s Prodigy + Basalth Monolith
Kolejne niezwykle popularne combo w cEDH to Kinnan, Bonder’s Prodigy i Basalth Monolith. Jego zasada działania jest wręcz banalna, Kinnan, Bonder’s Prodigy sprawia, że tapnięcie Basalth Monolith wyprodukuje nam 4 many a jego odtapowanie wciąż kosztuje 3. Możemy zrobić to dowolną liczbę razy generują wręcz nieskończoną liczbę bezkolorowej many.
Oczywiście, brakuje tutaj 3 elementu – musimy być w stanie wydać gdzieś tę manę, aby wygrać grę. Najlepiej sprawdzi się w tym celu Thrasios, Triton Hero, Finale of Devastation czy inne zaklęcie z X w koszcie. Alternatywnie możemy próbować wykorzystać coś do filtrowania many, zmianę jej koloru na dowolny i użycie Kinnan, Bonder’s Prodigy nieskończoną liczbę razy.
Gdzie spodziewać się tego combo
Kinnan, Bonder’s Prodigy (duh!), wszystkie decki z Thrasios, Triton Hero
Jak zatrzymać Kinnan, Bonder’s Prodigy + Basalth Monolith combo
Poza tradycyjną kontrą mamy dość szeroki wachlarz możliwości. W zupełności wystarczające będzie użycie dowolnego removalu na Kinnana bądź Basalth Monolith, lub bounce’a w momencie, w którym przeciwnika nie stać na jego ponowne zagranie w tej turze. Kluczowy jest jednak czas, removalu używamy albo w odpowiedzi na zagranie jednego z elementów combo kiedy drugi jest już na stole, bądź w odpowiedzi na użycie umiejętności odtapowania Basalth Monolith.
Collector Ouphe, Null Rod czy Stony Silence również wyłączają to combo.
Dockside Extortionist + Emiel, The Blessed / Temur Sabretooth
Dockside Extortionist to karta, której zdecydowanie należy się bać. Bez najmniejszych wątpliwości to najefektywniejsza rampa w całym formacie, które potrafi wygenerować z niczego zawrotne ilości many. Jeśli na stole znajduje się jednak Emiel, The Blessed to należy panikować.
Combo jest po prostu banalne i wymaga 3 elementów – Dockside’a, Emiela oraz tego, aby wszyscy nasi przeciwnicy mieli łącznie 4 lub więcej artefakty i enchantmenty. Wystarczy wtedy zapłacić 3 many za umiejętność Emiela aby ponownie użyć ETB Dockside’a, generując cztery lub więcej treasure tokeny. Jak zapewne już widzicie, szybko mamy już nieskończoność many dowolnego koloru.
Oczywiście, sama mana nie wygrywa gry. Bardzo łatwo z nią jednak coś zrobić. Ponownie jak w przypadku Kinnan, Bonder’s Prodigy i Basalth Monolith potrzeba czegoś do jej wykorzystania. Plusem jest jednak to, że tym razem jest dowolnego koloru. Szczególnie użyteczne jest to w taliach, w których commander może „przetworzyć” manę na wygraną. Znajdziecie je poniżej (z wyłączeniem Tana, the Bloodsower / Tymna the Weaver).
Gdzie spodziewać się tego combo
Sisay, Weatherlight Captain, Bruse Tarl, Boorish Herder / Thrasios, Triton Hero, Kenrith, the Returned King, Tana, the Bloodsower / Tymna the Weaver.
Jak zatrzymać Dockside Extortionist + Emiel, The Blessed / Temur Sabretooth combo
Przede wszystkim, nie mieć 4 artefaktów lub enchantmentów, proste, prawda? Bardziej realistycznie sprawdzi się jednak kontra lub removal. Kluczowe jest jednak to, ile many ma przeciwnik. Nawet jeśli mamy removal taki jak chociażby Path to Exile, to nie zda się on na nic, jeśli przeciwnik ma 6 wolnej many. Zasada jest prosta – na każde 3 many musimy mieć przynajmniej 1 removal.
Dlaczego? Schemat jest prosty: przeciwnik aktywuje umiejętność Emiela płacąc 3 many, my używamy Path to Exile, na co przeciwnik aktywuje ponownie Emiela z pozostałej many. Jako pierwsza rozpatrzy się właśnie ta umiejętność i zanim nasze Path to Exile zostanie rozpatrzone, Dockside wejdzie na stół generując nowe treasure token. W odpowiedzi na to, nasz przeciwnik aktywuje ponownie Emiela i zrobi to nieskończona liczbę razy zanim Path to Exile w ogóle się wydarzy.
Collector Ouphe czy Stony Silence, Null Rod, Cursed Totem, Linvala, Keeper of Silence, Drana and Linvala), efekty Torpor Orb również blokują to combo.
Alternatywną wersją, którą znajdziemy w taliach bez dostępu do koloru białego, ale za to z zielonym jest Dockside Extortionist + Temur Sabretooth. Wymaga ona generowania przynajmniej 5 treasure tokenów i jest nieco bardziej podatna na kontry i efekty stax typu Rule Of Law. Zamiast „blinkować” Dockside’a wracamy go na rękę aby zagrać go ponownie.
Glint-Horn Buccaneer + Malcolm, Keen-Eyed Navigator
Glint-Horn Buccaneer + Malcolm, Keen-Eyed Navigator to niezwykle proste i skuteczne combo, którego główna siła tkwi w tym, że wygrywa grę jedynie dwoma kartami. Zasada działania jest prosta, w momencie, w którym mamy obie karty na stole musimy użyć umiejętności Glint-Horn Buccaneera, odrzucić i dobrać kartę. Przy okazji, zada on wtedy 1 obrażenie każdemu przeciwnikowi. Z racji tego, że Glint-Horn jest piratem, Malcolm stworzy nam po jednym treasure tokenie za każdego przeciwnika, który przyjął 1 punkt obrażeń. Dzięki temu stać nas na ponowną aktywację Glint-Horn Buccaneera i powtórzenie całego kółka.
Oczywistym minusem jest to, że potrzebujemy przynajmniej dwóch przeciwników, co w EDH nie jest olbrzymim problemem. Ważniejsze jest to, aby mieli podobną liczbę życia. Combo nie będzie śmiertelne, jeśli jeden z naszych przeciwników ma chociażby 5, drugi 7 a trzeci 39 punktów życia. Po siódmej aktywacji Malcolm zacznie dawać nam tylko jeden treasure token – zbyt mało na aktywację Glint-Horna.
Gdzie spodziewać się tego combo
W każdym decku z Malcolm, Keen-Eyed Navigator jako commanderem.
Jak zatrzymać Glint-Horn Buccaneer + Malcolm, Keen-Eyed Navigator combo
Bardzo prosto – trzeba zabić Glint-Horn Buccaneera przed deklaracją ataku. Później będzie to nieco problematyczne – odrzucenie karty z ręki jest częścią kosztu, a nie efektem, przeciwnik będzie w stanie więc wykonać całe combo zanim rozpatrzy się nasz removal, jeśli rzucimy go później niż podczas fazy ataku. Będziemy więc potrzebować wtedy 1 removal na każde jego dwie many.
Dość problematyczne dla naszego przeciwnika będą też Orcish Bowmasters, które będą strzelały za 1 punkt obrażeń z każdą aktywacją Glint-Horn Buccaneer. Collector Ouphe czy Stony Silence również wyłączają to combo. (tak jak Null Rod, Cursed Totem, Linvala, Keeper of Silence, Drana and Linvala).
Notion Thief i Narset, Parter of Veils również zatrzymają to combo, ponieważ przeciwnik nie będzie mógł dobierać kart więc nie będzie mógł discardować jako koszt.
Dualcaster Mage + Twinflame
Prostota, elegancja, jeden kolor, zabójcza skuteczność. Dualcaster Mage i Twinflame to najbardziej klasyczne combo jakie można sobie wyobrazić. To po prostu dwie karty, których kombinacja zabija przeciwnika. Zasada działania jest banalna. Zagrywamy Twinflame celując w losową kreaturę a następnie zachowujemy priorytet i dogrywamy Dualcaster Mage, tworząc kopię Twinflame, która celuje w Dualcaster Mage. Kopia Twinflame tworzy kopię Dualcaster Mage, która tworzy kopię Twinflame, która celuje w Dualcaster Mage i tak dalej i tak dalej. Efekt końcowy to po prostu teoretycznie nieskończona liczba Dualcaster Mage’ów z hastem, czyli coś co łatwo zabije przeciwników zwykłym combatem. Proste i eleganckie.
Gdzie spodziewać się tego combo
Malcolm, Keen-Eyed Navigator / Tana, the Bloodsower, Rograkh, Son of Rohgahh / Silas Renn, Seeker Adept, Jeska, Thrice Reborn / Tymna the Weaver, Krark, the Thumbless / Sakashima of a Thousand Faces, Dargo, the Shipwrecker / Ikra Shidiqi, the Usurper, Birgi, God of Storytelling.
Jak zatrzymać Dualcaster Mage + Twinflame combo
Sprawa jest nieco skomplikowana. Kluczowa będzie niestety kontra i to na graczu z niebieskim kolorem ciąży największa odpowiedzialność, aby nie dopuścić do wygranej przeciwnika. Alternatywą mogą być jednak efekty „psujące” ETB takie jak Hushbringer. Dobrym sposobem będzie też removal wycelowany w Dualcaster Mage’a po tym jak wejdzie na stół, ale przed rozpatrzeniem Twinflame.
Heliod, Sun-Crowned + Walking Ballista/Triskelion
Ulubione i banalnie proste w użyciu combo dla każdego gracza z białym kolorem w talii. Heliod, Sun-Crowned, mówi jasno: jeśli zyskamy życie, możemy położyć counter +1/+1 na dowolnej kreaturze. Walking Ballista i Triskelion mówią za to, że możemy zdjąć z nich counter +1/+1 aby zadać 1 obrażenie wybranemu celowi. Czystym przypadkiem, Heliod może dać też lifelink, który sprawia, że każde zadanie 1 obrażenia zyska nam jedno życie. A wtedy położymy counter +1/+1 i zrobimy to ponownie i ponownie i ponowie…
Gdzie spodziewać się tego combo
Heliod, Sun Crowned, Sythis, Harvert’s Hand, Shalai and Halar, Tymna/Tevesh, Yasharn, Implacable Earth.
Jak zatrzymać Heliod, Sun-Crowned + Walking Ballista / Triskelion combo
Najlepszym i skutecznym sposobem poza kontrą będzie zniszczenie Walking Ballista bądź Triskeliona w odpowiedzi na umiejętność Helioda dającą Lifelink. Problemem jest jednak to, że przeciwnik może spróbować aktywować combo ponownie, w odpowiedzi na nasz removal, jeśli Walking Ballista ma przynajmniej 2 countery w momencie, w którym rzucamy removal a przeciwnik ma wolne dwie many. Ponownie jak w przypadku Emiela, potrzebujemy 1 removal na każde 2 many i counter na Walking Ballista / Triskelionie.
Oczywiście, Collector Ouphe czy Stony Silence skutecznie psują to combo, tak jak Null Rod, Cursed Totem, Linvala, Keeper of Silence, Drana and Linvala.
Polymorph
Polymorph nie jest klasycznym combo w rozumieniu tego słowa. To raczej zagranie wykorzystujące bardzo specyficzną budowę talii. Uznałem jednak, że to coś co powinien znać każdy gracz cEDH. Zasada działania jest prosta – w talii mamy tylko jedną kreaturę! Następnie zagrywamy Polymorph na naszego commandera bądź token wygenerowany przez niego, dzięki czemu wstawimy jedyną kreaturę z naszej talii na stół.
Taka strategia sprawdza się tak naprawdę tylko w dwóch taliach. Pierwszą z nich jest Urza, Lord High Artificer, a jedyną kreaturą, którą wprowadzamy na stół przy użyciu Polymorph (poświęcając Construct token stworzony przez Urzę) jest Hullbreaker Horror. Potrzebujemy też dwóch artefaktów produkujących więcej many niż kosztują. O to jednak nietrudno, bo Urza pozwala wszystkim z nich tapować się za jedną niebieską manę.
Zagrywamy jeden artefakt, używamy umiejętności Hullbreaker Horrora i podnosimy do ręki drugi z nich, uprzednio pobierając z niego manę. Następnie zagrywamy go z ręki podnosząc poprzedni, również pobierając manę. W ten sposób wygenerujemy jej nieskończoną ilość. Następnie używamy umiejętności Urzy i za 5 many dobieramy kartę, powtarzamy, ile tylko chcemy i wygrywamy grę.
Talia na Shorikai, Genesis Engine będzie próbować za to najpierw stworzyć “nieskończoność” bezkolorowej many, potem przefiltrować ją na manę kolorową (chociażby podnosząc Fellwar Stone) a następnie użyć wielokrotnie umiejętności commandera podnosząc go do ręki po każdym użyciu i zagrywając ponownie.
Drugie podejście to Rograkh, Son of Rohgahh / Silas Renn, Seeker Adept, gdzie polimorfowaną kreaturą jest oczywiście darmowy dzielny kobold Rogrark. Tym razem na stół wprowadzany jest jednak Hoarding Broodlord, którym wyszukujemy się po Saw in Half. Zagrywamy Saw in Half na Broodlorda i szukamy się po kolejne dwie karty – Peer into The Abyss i Sacrifice. Zagrywamy Sacrifice na Broodlorda (modląc się o brak kontry u przeciwników) i następnie zagrywamy Peer into The Abyss dobierając połowę talii. Zwykle to wystarczy.
Gdzie spodziewać się tego combo
Urza, Lord High Artificer, Shorikai, Genesis Engine, bardzo rzadko w Rograkh, Son of Rohgahh / Silas Renn, Seeker Adept, Rograkh, Son of Rohgahh / Thrasios, Triton Hero.
Jak zatrzymać combo na Polymorph
Przede wszystkim, kontra w Polymorph lub podobny czar. Jeśli widzicie, że wasz przeciwnik zagrywa tę kartę to macie 100% pewności, że planuje wykonać którąś z dwóch opisanych wyżej strategii. Alternatywnie do wyboru mamy szereg removali – całość wykonywana jest raczej na sorcery-speed, co ułatwia nam zadanie.
Devoted Druid + Swift Reconfiguration
Czary mary hokus pokus, był sobie druid a jest Ford Focus. Chociaż brzmi to nieprawdopodobnie, to zamiana biednego, poświęconego sprawie Druida w samochód za pomocą Swift Reconfiguration może z łatwością wygrać nam grę. Dlaczego tak się dzieje?
Spójrzmy na umiejętność Devoted Druida – za tapnięcie daje nam jedną zieloną manę, a za położenie na nim countera -1/-1 możemy go odtapować. Siłą rzeczy zrobimy to tylko raz, przy drugim użyciu zabiją go countery -1/-1. Swift Reconfiguration zmienia go jednak w Vehicle. Różnica jest taka, że wciąż możemy go tapować za manę i odtapowywać za położenie countera -1/-1, tyle, że nie jest on już kreaturą (dopóki nie użyjemy umiejętności Crew). Oznacza to, że może leżeć na nim nawet milion counterów -1/-1 i nie spowoduje to jego śmierci. Efekt → nieskończona mana.
Gdzie spodziewać się tego combo
Bruse Tarl, Boorish Herder/Thrasios, Triton Hero, Kenrith, the Returned King.
Jak zatrzymać Devoted Druid + Swift Reconfiguration combo
Tutaj wielkiej filozofii nie ma. Wystarczy użyć removalu na Devoted Druida w momencie zagrywania Swift Reconfiguration.
Niestety, próba zrobienia tego później będzie skazana na porażkę. W odpowiedzi na nasz removal przeciwnik położy counter -1/-1 i odtapuje Druida. Jeśli nie mamy więcej removali, to zrobi to dowolną liczbę razy. Najlepszym sposobem będzie wtedy odcięcie go od outletu na manę, takiego jak chociażby Thrasios i liczenie, że nie uda mu się zagrać go ponownie. Nieskończona mana sama z siebie nie wygrywa gry!
Warto wiedzieć: Pewien specyficzny deck, a konkretniej Tayam, The Luminous Enigma również wykorzystuje Devoted Druida. Ze względu na umiejętność commandera może on jednak zdejmować z niego countery. Elementem combo w tej talii jest zatem Centaur’s Garden, Shield Mate czy Seal of Strenght – elementy dające Druidowi przynajmniej 5 „w plecach”.
Teferi, Time Raveler + Displacer Kitten
Teferi, Time Raveler (znany jako 3feri) i Displacer Kitten to wyjątkowo ciekawe i piekielnie trudne w przerwaniu combo. Aby poprawnie je wykonać potrzebujemy jeszcze artefaktu dającego przynajmniej tyle many ile sam kosztuje, bądź kosztującego po prostu 0. Sprawdzi się tutaj Mana Crypt, Lotus Petal, Jeweled Lotus, Basalth Monolith czy Sol Ring.
Mając Displacer Kitten i Teferiego na stole zagrywamy po prostu nasz artefakt, jeśli to możliwe bierzemy z niego manę i używamy umiejętności za -3, wracając go na rękę i dobierając kartę. Zagrywamy go ponownie, aktywując Displacer Kitten, który podnosi i natychmiast wraca Teferiego. Oczywiście, wróci on jednak znów z 4 counterami. Całą czynność powtarzamy więc w nieskończoność, dopóki nie dobierzemy całej talii. Jeśli korzystaliśmy z artefaktu dającego więcej many niż kosztuje to przy okazji mamy też jej nieskończoność. Jak wygramy dalej? To zależy od talii, ale po dobraniu wszystkich kart nie będzie to zbyt trudne.
Gdzie spodziewać się tego combo
Atraxa, Grand Unifier, Shorikai, Genesis Engine, Tivit, Teller of Secrets. Rzadko w Blue Farm.
Jak zatrzymać Teferi, Time Raveler + Displacer Kitten combo
Combo niestety jest bardzo, ale to bardzo trudne do zatrzymania, ze względu na to, że obecność Teferiego blokuje nam jakiekolwiek sensowne interakcje. Podstawą będzie więc skontrowanie któregokolwiek elementu, najlepiej samego Teferiego.
Alternatywnie możemy próbować zniszczyć artefakt przy użyciu czegoś co nie jest zaklęciem (Boseiju, Who Endures) albo podnieść Displacer Kitten przy pomocy Otawara, Soaring City. Ostatnią deską ratunku może być zmuszenie w jakiś sposób przeciwnika do dobrania karty po tym, jak dobrał już wszystkie ze swojej biblioteki (Mikokoro, Center of the Sea lub Geier Reach Sanitarium, Faerie Mastermind jeżeli przeciwnik przeoczył ich obecność).
Kilka słów podsumowania
Starałem się wybrać najpopularniejsze 10 comb w sposób dość obiektywny, ale część z nich z pewnością trafiła tutaj raczej z subiektywnego punktu widzenia. Oczywiście, w cEDH można wygrać na wiele, wiele i jeszcze raz wiele innych sposobów i poznanie ich wszystkich jest trudne.
Nawet doświadczeni gracze gubią się w bardziej skomplikowanych i mniej znanych ścieżkach. Talia Tayam, The Luminous Enigma wygra grę na podstawie Strangleroot Geista, tytułowego Tayama, Carrion Feedera i Earthcrafta. Jeszcze inna wykorzysta Displacer Kitten, Lotus Petal, Eternal Witness i Lightning Bolt.
Sposobów na wygraną jest mnóstwo – poznać wszystkie z nich można tylko przez doświadczenie i regularną grę. Nie ma tutaj drogi na skróty. Skorzystam jeszcze z okazji i wymienię parę “honorowych” miejsc. Nie opiszę ich jednak aż tak dokładnie .
- Tivit, Teller of Secrets, będący zresztą commanderem, wygra grę po zagraniu Time Sieve, to najpopularniejsze combo, tego niezwykle popularnego decku.
- Isochron Scepter + Dramatic Reversal bardzo często generuje nieskończoną manę – to bardzo groźna karta, której nigdy nie powinniśmy dać wejść na stół.
- Food Chain to karta, która może wygenerować combo na wiele sposobów, szczególnie z Misthollow Griffin czy Squee, The Immortal
- Earthcraft + Squirrel Nest generuje w jedną turę nieskończoną liczbę tapniętych tokenów (które muszą jednak przetrwać do kolejnego ataku), ale np. z Altar of the Brood kończą grę.
- Basalt Monolith + Rings of Brighthearth / Power Artifact, to kolejny sposób na nieskończoną manę.
- Niv-Mizzet, the Firemind + Curiosity, trochę kosztuje ze względu na smoka, ale od razu zabija.
- Kiki-Jiki, Mirror Breaker + Restoration Angel / Hyrax Tower Scout jest starym, znanym combo tworzącym nieskończenie wiele tokenów, ale Kiki generalnie jest bardzo combogenny i działa z wieloma innymi stworami, dzięki czemu może znaleźć się w różnych kombinacjach kolorów (najpopularniejsze połączenia z Zealous Conscripts, Combat Celebrant, Coercive Recruiter, Pestermite, Deceiver Exarch). Combo jest jednak dość drogie i łatwo je przerwać np. removalem.
- Mystic Forge + Sensei’s Divining Top + Foundry Inspector, to zestaw dający możliwość dobrania całej talii. Zamiast Mystic Forge może być jeszcze The Reality Chip, a w miejsce Inspectora może wejść jakikolwiek inny czar zmniejszający koszt artefaktów.
Ciężko zliczyć i wymienić wszystkie comba w cEDH, nawet wybranie tych top 10 najpopularniejszych nie jest taką prostą sprawą. Jeśli uważacie, że jakieś combo bardziej zasługuje, aby tu się znaleźć, to zapraszam do dyskusji.
Piotr Magdziak – Cześć, Piotrek jestem! W Magica gram z mniejszymi lub większymi przerwami od 15 lat i utwierdziłem się w przekonaniu, że EDH to Jedyny Słuszny Format.
Na Psychatogu opowiadam trochę o jego nieco bardziej turniejowej stronie, czyli cEDH.
Wsparcie przez Patronite
Gorąco namawiamy do wspierania naszego projektu EDH za pośrednictwem Patronite. Dzięki temu, będziemy mogli opłacać autorów tekstów, a także polepszać wizualną stronę materiałów i serwisu!
Chciałbym w tym miejscu także serdecznie podziękować wszystkim dotychczasowym darczyńcom, którzy wspierali i wspierają Psychatoga i jego twórców!