Magic Lore – Numena, Smoki i Fałszywa Bogini (-16.000 i 4.306 AR)

Numena w historii Magic: the Gathering była organizacją zrzeszającą piątkę magów, której prawie samodzielnie udało się obalić rządy Pradawnych Smoków. Niestety, dwójka z członków formacji, odpowiadających za magię koloru białego i zielonego, została zabita przez towarzyszy. Kością niezgody stała się niechęć do dzielenia mocy w pięciokolorowy sposób.

Niestety, wszystko zaczęło się komplikować dopiero wtedy, gdy problemy ze Smokami zostały już zażegnane.

 

Co ciekawe, w kontekście nazwy można doszukiwać się smaczków lingwistycznych – „numen” jest słowem oznaczającym bóstwo lub ducha przewodniczącego nad rzeczą lub miejscem bądź rządzącą regułą, prawem, mocą. Zdecydowanie, można wyczuć tutaj subtelne nawiązanie.

 


Kim była trójka która przeżyła?


 

Niebieskim numenem był Lowallyn – Pan Ukrytych Wód (ang. Lord of Hidden Waters). Posłał do piachu jednego z Pradawnych Smoków, który zwał się Dromar, Przeganiacz (Dromar, the Banisher) i jak na ironię, padł ofiarą swoich własnych słów:

“Mądrość może być podsumowana w formie dwóch reguł: kontroluj, co możesz. Wyeliminuj to, czego nie możesz.”

—Dromar, via Amulet Dromara (Dromar’s Charm)

Kolejnym z Numenów był Averru – podobno najpotężniejszy z nich, reprezentował kolor czerwony. Jego ofiarą padł Darigaaz, Podpalacz (Darigaaz, the Igniter), bądź jeśli ktoś woli odświeżoną wersję –  Darigaaz, Odrodzony (Darigaaz Reincarnated).

Ostatni Numen to Kuberr – odrodzony w przyszłości jako syn, Phage, Niedotykalnej (Phage, the Untouchable) i Pierwszego Patriarchy Kabały (Cabal Patriarch), Virota Manglana. Na wskutek tego otoczony był szczególną czcią przez członków Kabały, organizacji skupiającej magów i kleryków, okraszonej mroczną otoczką śmierci, rytuałów,  złota i walk w Wielkim Koloseum (Grand Coliseum).  Domyślacie się pewnie, że reprezentował kolor czarny. Ciekawostka – po reinkarnacji szybko osiągnął dojrzałość, jako że każda śmierć, która została zadana przez członka Kabały, przyspieszała jego wzrost o jeden dzień. Dodatkowo, Kuberr był odpowiedzialny za śmierć jednego z Pradawnych – Crosisa, Oczyszczającego (Crosis, the Purger).

Problem ze Smokami jest taki, że nie można do końca stwierdzić ich śmierci – jedne źródła mówią o tym, że zostały one wyeliminowane, drugie z kolei, że zostały jedynie uwięzione, a następnie uwolnione, za sprawą poświęcenia i reinkarnacji.

Tak czy siak, Oczy, Oddech i Skrzydła Ur-Dragona zostały wyeliminowane, natomiast ich moc została przejęta przez trójkę Numenów, jednak to nie finał historii. Koniec panowania Numenów nie jest jednoznacznie oznaczony w historii Multiwersum, jednak można śmiało założyć, że jest to długi okres trwający od „starożytnych czasów” i kończący się przed rozpoczęciem się Imperium Thran.

 


Trójka jednak nie przeżyła


 

Kuberr, Averru i Lowallyn dostąpili reinkarnacji. Nie jest ona szczegółowo opisana, jednak można śmiało powiedzieć, że historia Numeny jest co najmniej zawiła. Przykładem jest Averru, który poprzez stworzenie potężnego zaklęcia odradza się jako miasto nazwane jego imieniem – z czasem zmieniło ono zresztą nazwę na Sanktuarium (Sanctum).  Jak wyglądają losy pozostałych?

W kontekście Lowallyna nie jest to do końca pewne – jedne źródła mówią, że zreinkarnował się jako Ixidor, Rzeźbiarz Rzeczywistości (Ixidor, Reality Sculptor). Inne z kolei mówią, że nie mógł dostąpić reinkarnacji, ponieważ postradał zmysły. Mimo wszystko, jedno jest pewne – zarówno Lowallyn i Ixidor dostarczyli solidnej dawki treści do książek o naszej ulubionej karciance. Ixidor znany jest z tego, że stracił sławę i fortunę, gdy Nivea, jego ukochana, zginęła z rąk Phage podczas walki na arenie.

Jego dalsze losy były równie tragiczne – wpadł w długi, których nie miał możliwości spłacić, przez co został wygnany na pustynię. Korzystając z umiejętności, o których nawet nie wiedział, a które posiadł będąc Lowallynem, stworzył Akromę, wraz z jej zastępami, których zadaniem było dokonanie zemsty na Kabale.

Niestety, porażka Akromy i jej oddziałów poskutkowała pościgiem, który zakończył się kolejną potyczką, tym razem w Twierdzy Ixidora. Podczas bitwy Ixidor zostaje pożarty przez Wurma, w którym postanowił spędzić resztę życia, czcząc pamięć o ukochanej. Z czasem Akroma odnajduje Rzeźbiarza, jednakże Ixidor nie ma zamiaru porzucać pustelni. Sytuację o 180 stopni zmienia barbarzyńca Kamahl, robiąc to, co barbarzyńcy robią najlepiej – barbaryzują. Kamahl postanowił  zwerbować przygnębionego Iluzjonistę.

Akroma Błażej Kurowski Vlepkaaday

Akroma by Błażej Kurowski www.instagram.com/Vlepkaaday; kliknij, aby powiększyć

Kuberr jako jedyny z Numenów po reinkarnacji pozostał sobą. Objął panowanie nad Kabałą – umożliwiły mu to czyny jego ojca, który utracił nieśmiertelność, a co za tym idzie… umarł. Strata cennego daru nastąpiła w wyniku ataku na Phage, matkę nowonarodzonego Kuberra.

O dziwo, losy Numenów po odrodzeniu, miały się znów splątać. Ponownie mieli stanąć do wspólnej walki.

 


Dlaczego trójka nie przeżyła?


Przyczyną była Karona, Fałszywa Bogini (Karona, the False God). To wokół niej orbitują zarówno przeszłe, jak i bardziej współczesne losy Numenów. Co najciekawsze, to właśnie Karona pomaga w zidentyfikowaniu czasu, w którym wszystko się dzieje – pierwszy epizod przypada na -16.000 AR, z kolei następny na 4.306 AR.

Karona jest istotą będącą manifestacją many znajdującej się na Dominarii. Została powołana do życia za sprawą pozbawienia życia Akromy, Phage i Zaorki mieczem wykutym przez Kamahla i Virota Manglana z sierpa i kawałka drąga, zwanego dumnie Żniwiarzem Dusz (Soul Reaper). Co ważne, to tutaj historia w pewien sposób zatacza koło – Karona była obecna w Multiwersie również przed tym wydarzeniem, jako pewien rodzaj bytu, który był uosobieniem wszelkiej magii. Co jeszcze ciekawsze, w swym starożytnym wcieleniu Karona powstała w efekcie konfliktu trzech Numenów między sobą. To w wyniku ich potyczek narodziła się – jak ją nazywali – Matka, czyli Karona, będąca żywą manifestacją magii. Numeni mieli świadomość, że jest ona największym możliwym dla nich zagrożeniem, dlatego dołożyli wszelkich starań, by unicestwić ją w zarodku, przed momentem, w którym opanuje wszystkie swoje zdolności. Przypłacili to nie tylko zgromadzoną mocą, ale również i życiem, jednocześnie nie rozwiązując problemu.

 


Misja


Kamahl zwrócił się o pomoc do Ixidora w celu zwerbowania Kuberra, którego pomoc mogła być nieoceniona w starciu z Karoną. Ruszyli więc do Wielkiego Koloseum, aby odnaleźć odrodzonego Numena, który tam zgromadził niemałą fortunę. Ten etap misji zakończył się sukcesem.

Mając świadomość, że Karona za nimi podąża, trójka bohaterów ruszyła do Averru, czyli trzeciego z odrodzonych Numenów. Fałszywa Bogini dotarła do Koloseum, jednak nie zastała tam tych, po których przybyła. Obecność Karony w Koloseum nie przysłużyła się jej wyznawcom. Wpadali w amok, a chcąc pławić się w blasku Bogini, zniszczyli fundamenty budynku, na skutek czego wielu z nich zginęło. Karona, jak gdyby nigdy nic, ulotniła się stamtąd, dalej depcząc po piętach Kamahlowi i spółce.

Niedługo potem, Karona znalazła się tuż ponad miastem Averru. Dostrzegła Arien – istotę, która w oczach Fałszywej Bogini równała się z jej mocą, jednak w rzeczywistości była pułapką zastawioną przez Numenę. Zwabiona niecodziennym widokiem Karona wystawiła się na atak, który został przerwany przez Kamahla. Uznał on bowiem, że lepiej będzie wygnać Karonę z Dominarii, niż pozbawiać ją życia.

Numeni niestety nie mieli szczęścia – Karona po jakimś czasie przybyła po swoje, odbierając Numenom życie jednym, potężnym zaklęciem w czasie podboju Dominarii. Doszło do tego w pobliżu miasta Sanctum, które jako jedyne broniło się przed jej armiami

 


Źródła

Pisząc ten tekst posiłkowałem się poniższymi źródłami:

  • https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/numen
  • https://mtg.gamepedia.com/Karona
  • https://mtg.gamepedia.com/Dominaria_(plane)
  • https://mtg.gamepedia.com/Numena

 

Aktualizacja z 04.04.2020: obecnie ukazały się poniższe prace w ramach projektu Magic Lore PL

Artykuły:

 

Filmy

 


PR PATRONI I SPONSORZY PR

Serdecznie dziękujemy naszym Patronom i Sponsorowi, którzy wspierali lub aktywnie wspierają Projekt Magic Lore Pl!

  • Michał Sumka
  • Paweł Szczęsny
  • Rymika Myślicka
  • Piotr Gliźniewicz
  • Jakub Rojek z Wilda Software
  • Sebastian Pustelnik
  • Patron Anonimowy
  • Patron Anonimowy
  • Sklep StrefaMtg.pl
  • Sklepy Graal.pl

 

Wciąż gorąco namawiamy do wspierania naszego projektu, np. za pośrednictwem Patronite.

 


Informacje o autorze znajdziecie w zakładce redakcja.

Print Friendly, PDF & Email

Komentarze